Spring naar bijdragen

Voortuincaches Zouden Verboden Moeten Worden


Voortuin caches  

278 leden hebben gestemd

  1. 1. Voortuin caches zijn TE publiekelijk. Veel loggers durven deze niet te loggen en in een enkel geval komt de politie je om uitleg vragen. Kortom erg frustrerende caches, vanaf nu niet meer toelaten dus ??

    • Eens
      149
    • Oneens
      132


Aanbevolen berichten

'FerryStreens&Fairyglitters, door een paar kwinkslagen te citeren ga je flink aan de bedoeling van mijn bijdrage voorbij!

 

Het gaat er om dat iedereen of die nu een handicap heeft ja of nee, of die nu van wandelen/fietsen in de natuur houd of niet, of die het liefs in de stad stiekum een nanootje wil loggen of dat ie een joekel van een munitiekist in het bos uit de grond wil tillen gewoon het spelletje kan doen zonder dat anderen met hun frustraties komen dat het niet goed gebeurd!

 

Je hobby is alleen mogelijk omdat een ander die cache voor je maakt. En daar past respect bij!!!

 

IK EIS R.E.P.S.E.T.C!!!!!!! JE WEET TOCH ZELLUF!!!

 

...ahum ;-) Maar zo kom je wel over, dus...

 

De hobby wordt steeds meer onmogelijk gemaakt door mensen die volstrekt waardeloze caches leggen. Je deed in een andere posting een aanbod om te stoppen met caches te leggen. Ik heb jouw caches niet gedaan, maar als ik lees hoeveel moeite je hebt met onze roep om kwaliteitscaches, ben ik geneigd om "ja, graag!" te zeggen.

 

Nog beter zou het zijn om het nivo van je caches te verhogen tot ze wel leuk zijn, want daar worden we allemaal blij van. Dus vandaar dat ik je hierbij wil vragen: zou je bereid zijn om dat te doen? Om te stoppen met caches te leggen die met name interessant zijn voor je dochter en directe omwonenden, en in plaats daarvan caches van wereldkwaliteit in en om Amsterdam te gaan leggen? Sure, het is meer werk, maar ik denk dat iedereen hier het enorm zou waarderen als je die moeite zou doen.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hans, je bent flink aan het interpreteren gegaan met mijn verhaal!

 

Je zou kunnen begrijpen dat ik niet op de man speel door je te vragen om mijn cachen niet te loggen, maar dat dit een opmerking is richting cachers, die een standpunt huldigen zoals jij als het gaat om slordig om te gaan met de verstopplek bij het vinden van een cache! Mijn caches hoeven niet gelogd te worden door mensen die de omgeving duidelijk laten weten dat er een cache ligt!

 

Op geen enkele manier heb ik aangegeven dat er maar overal caches moeten worden neergegooid omdat het om het aantal gaat dat iemand heeft uitgezet. Ook kun je mij niet in mijn schoenen schuiven dat ik je verzoek een andere hobby te gaan doen!!!

 

Je kritiek is echter te algemeen, waardoor je zorgvuldig uitgezette caches (en ja, omdat je het als cacher zelf leukt vindt én het voor anderen doet!!!) op een hoop gooit met voortuincaches, carpoolcaches etc die niet de moeite waard zijn.

Ik woon midden in de stad. Als ik hier een cache uitzet, doe ik er heel lang over om een geschikte verstopplek te vinden. Het zoeken van een geschikte verstopplek is altijd een tijdsrovend proces van wikken en wegen, afwijzen, geschikt vinden en toch weer afwijzen om vervolgens vaak een andere plek te zoeken.

En eventueel komt er het Stealth-attribute op de cachepagina. . En dat symbool is er niet voor niets! Iedereen kan dan zelf kiezen of hij/zij daar wel of geen zin in heeft! Bezoek gerust mijn caches op GC.com en ervaar dat er plezier wordt beleeft aan een cache die moeilijk te pakken is vanwege de drukte! Lees eens een log van Forens•Utrecht waar dagelijks honderden, (duizenden?) mensen langs komen.

Je kiest zelf voor een cache te zoeken en daar hoort verantwoordelijkheid bij wat betreft je eigen gedrag én t.o.v. de cachelegger! Ik dek in het bos die grote munitiekoffer ook netjes af!

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog beter zou het zijn om het nivo van je caches te verhogen tot ze wel leuk zijn, want daar worden we allemaal blij van. Dus vandaar dat ik je hierbij wil vragen: zou je bereid zijn om dat te doen? Om te stoppen met caches te leggen die met name interessant zijn voor je dochter en directe omwonenden, en in plaats daarvan caches van wereldkwaliteit in en om Amsterdam te gaan leggen?

 

En dat is nu het hele punt: er bestaat geen norm voor 'wereldkwaliteit'. Als ik een stad bezoek (zoals onlangs Kopenhagen) dan ben ik blij dat ik niet de stad uit hoef om in een bos een multi te lopen, maar word ik gelukkig van nano's en micro's die op leuke plekjes liggen. Dat zijn dan vaak - bijna per definitie - druk bezochte plekken. Nou en? Voorzichtig zijn dan dus!

 

Het lastige met de discussie over voortuincaches is dat veel collega-cachers van de veronderstelling uitgaan dat 'voortuincaches altijd waardeloos zijn' (wat 'waarde' dan ook betekent in dit verband). Dat is te makkelijk. Een voortuin kan een prima kans zijn iets te doen wat niet kan op een andere plek omdat je er - bijvoorbeeld - de toestemming nooit voor krijgt.

 

Til je de discussie naar het niveau van 'nog beter zou het zijn alleen maar kwaliteitscaches te hebben' dan ga je én voorbij aan dit topic - dat gaat over voortuincaches - én heropen je een al veel gevoerde discussie over wat kwaliteit dan is. Daar kom je - getuige die eerdere discussies - niet uit.

 

Beter is het dan - totdat die discussie wel een bevredigend einde heeft gevonden - respect te hebben voor andere cacheleggers en te accepteren dat jij misschien andere opvatting hebt over 'kwaliteit' dan een ander. Ik snap ook dat er voorbeelden zijn van caches die vrijwel iedereen slecht vindt, maar het is een stap te ver een type cache (nano/voortuin/multi/whatever) af te doen als slecht. En het is zeker een stap te ver onvoorzichtig om te gaan met caches die jou niet welgevallig zijn. Daar werd in een eerdere post in dit topic over gesproken en dat vind ik niet acceptabel (wel het erover praten, niet het doen bedoel ik ;)).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans, je bent flink aan het interpreteren gegaan met mijn verhaal!

 

Je zou kunnen begrijpen dat ik niet op de man speel door je te vragen om mijn cachen niet te loggen, maar dat dit een opmerking is richting cachers, die een standpunt huldigen zoals jij!

 

Mijn standpunt is dat ongeinspireerde, 13-in-een-dozijn caches, geen plaats hebben op GC.com en terstond naar WaardelozeCaches.com mogen verhuizen. Eenieder die er plezier in stelt kan ze dan ongelimiteerd blijven doen, en mensen die ze niet willen zien blijven ervan verschoond.

 

Je kritiek is echter te algemeen, waardoor je zorgvuldig uitgezette caches (en ja, omdat je het als cacher zelf leukt vindt én het voor anderen doet!!!) op een hoop gooit met voortuincaches, carpoolcaches etc die niet de moeite waard zijn.

 

Mijn kritiek is precies goed. Op zijn hoogst is mijn beschrijving van ongewenste caches te onnauwkeurig: er zijn urban caches die ik ontzettend waardeer (GCG97B bijvoorbeeld, en ja, die ligt ergens in een voortuin als ik me goed herinner), maar er zijn er ook erg veel die naar mijn mening nooit geaccepteerd hadden moeten worden. Wat er recent in de omgeving Leiden (mijn jachtgebied) is bijgekomen is gewoon triest.

 

Ik woon midden in de stad. Als ik hier een cache uitzet, doe ik er heel lang over om een geschikte verstopplek te vinden. Het zoeken van een geschikte verstopplek is altijd een tijdsrovend proces van wikken en wegen, afwijzen, geschikt vinden en toch weer afwijzen om vervolgens vaak een andere plek te zoeken.

 

Nou, hardstikke goed van je! Waarom ga je dan zo ontzettend in de aanval, als jij caches neerlegt die gewoon goed zijn? Niemand die daar problemen mee heeft toch? Als ik vraag om kwaliteit, om toegevoegde waarde, om een reviewer die daarop let, dan heb jij dus volgens eigen zeggen niets te vrezen. Wat heet, met het verdwijnen van de mindere caches krijgen die van jou juist meer aandacht.

 

En eventueel komt er het Stealth-attribute op de cachepagina. . En dat symbool is er niet voor niets! Iedereen kan dan zelf kiezen of hij/zij daar wel of geen zin in heeft! Bezoek gerust mijn caches op GC.com en ervaar dat er plezier wordt beleeft aan een cache die moeilijk te pakken is vanwege de drukte! Lees eens een log van Forens•Utrecht waar dagelijks honderden, (duizenden?) mensen langs komen.

 

Ok... Ik ben even door wat logjes gegaan, en er vallen me twee dingen op. Ten eerste, het onderhoud is kennelijk gebrekkig; de logrol is al tijden vol maar er wordt niets aan gedaan. En ten tweede, waar zie jij dat plezier dat er aan beleefd wordt dan? Het enige wat ik zie is een lange lijst met "snel gevonden", of juist "lastig te vinden", maar niemand die iets zegt als "goh, wat een leuke cache zeg!" Lees de logjes bij GC1AMH9 (zomaar een voorbeeld) eens: ZO ziet het eruit er heel veel plezier beleefd wordt aan een cache.

 

Je kiest zelf voor een cache te zoeken en daar hoort verantwoordelijkheid bij wat betreft je eigen gedrag én t.o.v. de cachelegger! Ik dek in het bos die grote munitiekoffer ook netjes af!

 

Heel netjes van je, zo doe ik het ook. Maar, je zegt het zelf al: het is een UITDAGING om onopgemerkt te zoeken (het ikoontje is voor "stealth", niet voor "kom maar terug om 03:00 in de ochtend"). Dat houdt ook in dat de mogelijkheid bestaat dat je gezien wordt! En als mij dat overkomt dan leg ik gewoon uit wat ik aan het doen ben, liefst _voor_ ze 112 draaien...

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En eventueel komt er het Stealth-attribute op de cachepagina. . En dat symbool is er niet voor niets! Iedereen kan dan zelf kiezen of hij/zij daar wel of geen zin in heeft! Bezoek gerust mijn caches op GC.com en ervaar dat er plezier wordt beleeft aan een cache die moeilijk te pakken is vanwege de drukte! Lees eens een log van Forens•Utrecht waar dagelijks honderden, (duizenden?) mensen langs komen.

 

Ok... Ik ben even door wat logjes gegaan, en er vallen me twee dingen op. Ten eerste, het onderhoud is kennelijk gebrekkig; de logrol is al tijden vol maar er wordt niets aan gedaan. En ten tweede, waar zie jij dat plezier dat er aan beleefd wordt dan? Het enige wat ik zie is een lange lijst met "snel gevonden", of juist "lastig te vinden", maar niemand die iets zegt als "goh, wat een leuke cache zeg!" Lees de logjes bij GC1AMH9 (zomaar een voorbeeld) eens: ZO ziet het eruit er heel veel plezier beleefd wordt aan een cache.

 

Hans

 

Geen appels met peren vergelijken. Ik geef niet een voorbeeld van een multi met mooie logs, maar een voorbeeld van een tradi, die op een heel druk punt ligt. Omdat het gaat over lastig ongemerkt te loggen!

Onzin dat het onderhoud gebrekkig is! Het is natuurlijk bij een nano met een logrol voor 24 logs, die soms 4 of 5 keer op een dag wordt gelogd niet vreemd dat er heel snel een melding komt dat de logrol bijna vol is. Ga op zondag dan echt niet ff op en neer tussen Amsterdam en Utrecht en log niet elke keer als er een nieuwe logrol is!

En wat betreft het plezier moet je even verder terug kijken dan alleen juni! Dan kom je ook waarderingen tegen als - Redelijk spectaculaire omgeving om een cache te loggen. Mooi verstopt en snel gevonden -

Tuurlijk is het uiten van plezier bij een mooie multi of gave mystery iets heel anders dan bij een tradi!

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

............En wat betreft het plezier moet je even verder terug kijken dan alleen juni! Tuurlijk is het uiten van plezier bij een mooie multi of gave mystery iets heel anders dan bij een tradi!

 

 

O is dat het uitgangspunt? Nooit begrepen.

Dan kort ik in het vervolg mijn logs bij tradie's wat in, of ik zoek zulke droevige tradie's uit, waarbij "snel gevonden" precies een passende omschrijving is.

Wel een uitzoekklusje, want te droevig en mijn logs worden al weer langer ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

............En wat betreft het plezier moet je even verder terug kijken dan alleen juni! Tuurlijk is het uiten van plezier bij een mooie multi of gave mystery iets heel anders dan bij een tradi!

 

 

O is dat het uitgangspunt? Nooit begrepen.

Dan kort ik in het vervolg mijn logs bij tradie's wat in, of ik zoek zulke droevige tradie's uit, waarbij "snel gevonden" precies een passende omschrijving is.

Wel een uitzoekklusje, want te droevig en mijn logs worden al weer langer :dribble:

 

Ik doe slechts een constatering van de praktijk maar doe geen bekentenis of aanbeveling! ;)

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus Hans gaat nu even voor iedereen beslissen wat wel en wat niet mag, wat wel kwaliteit is en wat niet?

Mogen we dat misschien zelf even uitmaken?

Als het op een plek is die te druk is kun je hem ook laten voor wat het is, maar dat doe je niet, want dat puntje is toch belangrijker als de kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een cache op een druk bezochte, bijzondere plek in een stad is niet hetzelfde als een cache in een klein voortuintje in een verlaten slaapwijk.

De drukker des te beter: Iemand sprak hier over Kopenhagen. Er is eentje pal tegenover een bushalte in een drukke straat. En een ander waar om de paar minuten een voetgangersveer aanmeerd. Deze zijn met ietwat geduld en toneelspel niet al te moeijlik te loggen - precies omdat het zo druk is.

Het is leuk om daarna toe te gaan, omdat het een soort bijzondere stadswandeling is. En is het overdag niet mogelijk, dan is een hardloopronde op zondagochtend om 7 ook niet verkeerd.

 

Maar wat ik niet begrijp is de bijzonderheid van standaard woonwijken, die over de dag verlaten te blijken zijn. Omdat het op straat zo eenzaam is, wordt iedereen die daar niet thuishoord meteen opgemerkt. Wil niet weten van hoeveel ogen ik stieken vanuit achter de gordijnen bekeken wordt tijdens het langsfietsen. Stop ik en begin een klein voortuintje kritisch te bekijken of in een "achterommetje" te lopen - sorry, maar dat is gewoon stiekem niet te doen.

Mij als postbode of telekomwerker te verkleden om te kunnen cachen...?

 

In het geval dat huis of tuin bijzonder zijn, ga ik graag even langs, en het is dan ook normaal dat men langer kijkt (en stiekem kan zoeken). Maar als het een wijk is waar 200 huizen en tuintjes precies op elkaar lijken...

Misschien is het een bijzondere wijk, maar dan is er zeker een plek te vinden waar men de wijk kan tonen maar waar dan niet 50 ramen op gericht staan.

Wat is het bijzondere aan zo een plek, behalve dat het van een cacheowner of een familielid is, dat dit nader bekeken moet worden?

Of wil men op deze manier geocachers ontmoeten?

Wil men persoonlijk toezicht hebben erover hoeveel moeijte ze hebben met het vinden?

Wil men in de buurt aandacht wekken voor het geocachen?

Wil men het beheeren van de cache vergemakkelijken?

Wat moet men met het advies "als je niet uitkomt, bel maar aan"? Geocachen is toch slimmer zijn dan de verstopper en van de plek en de zoektocht plezier ervaren, niet snel puntjes bij elkaar rapen.

Ook zijn er sommige logjes, meestal in de late middag of weekeinde, waar meedere keren beschreven wordt dat de plaatselijke kinderen even de cache aanwijzen. Sorry, maar voor mij is dit een DNF.

Ik heb alle respect voor de eigenaar van een goed en slim verstopte box, waar het regelmatige onderhoud ook van hem wat moijte en passie voor het vak vraagd.

 

In Europa heb ik nog niet veel caches gelogd, maar ben ook nog geen style eigen-terrein cache tegengekomen die ik niet ook ergens anders op een leukere plek heb gezien.

In bepaalde landen zijn caches alleen veilig in den fysieke handen van een beheerder (niet noodzakelijk de eigenaar), maar Nederland hoort daar niet bij.

Maar ook bij deze vraag ik mij in de meeste gevallen af, wat is het bijzondere aan deze plek, afgezien ervan dat er een cache ligd? En doe ze niet.

 

harraps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had al verwacht dat mijn reactie wat stof zou doen opwaaien.

 

- tussen de regels doorlezen is een kunst blijkbaar die blijkbaar niet veel mensen bezitten.

- Onze stelregel is zoals Geopatra vaak aanhaalt; Geocachen is een stiekum spelletje.

- 1 ding houd ik wel stellig, ik probeer ongezien te loggen, is dat vrijwel onmogelijk dan doe ik zo onopvallend mogelijk maar ik ga er niet voor terugkomen omdat de kans bestaat dat ik op dat moment misschien gezien wordt. En het is nou eenmaal zo dat die kans op een druk punt vele malen groter is dan in het bos. De cacheplaatser weet dat dus het is zijn locatie keuze geweest die respecteer ik door te loggen! En dat heeft niets met puntjes jagen te maken dat stadium zijn we al lang voorbij. Een cache ligt nu eenmaal op een bepaalde plek en moet blijkbaar daar dus gelogd worden.

 

Nou dat was het voorlopig weer ik kijk tegenwoordig zo een beetje om de paar weken eens naar dit forum en de wijze waarop gecommuniceerd wordt. Dan pik ik er zo af en toe een item uit waarop ik reageer, die frequentie is meer dan voldoende blijkt wel weer, ik hoef echt niet vaker.

 

Respect las ik ergens, maar weet men wel wat dat is? Of geeft ieder daar een eigen interpretatie aan, zoals het hem of haar op dat moment het beste uitkomt?

 

Houdoe! of zoals in een andere regio hier in de buurt, Tot wirrus.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, voortuin caches verbieden? Dat kan. Misschien ook de micro's verbieden? Want er zijn ook cachers die micro's niet leuk vinden. En natuurlijk ook puzzelcaches verbieden, want er zijn cachers die ze te moeilijk of niet leuk vinden. Meteen ook de korte multies weg, want er zijn cachers die alleen lange multies willen lopen. En natuurlijk ook de lange multies weg, want er zijn cachers die deze te vermoeiend vinden. En zo kunnen we nog lang doorgaan.

 

Waarom een discussie om voordeurcaches weg te krijgen? Vind je ze leuk, doe je de cache. Vind je ze niet leuk? Zet hem op de Ignore list en ga een andere cache doen die je wel leuk vindt. Laat deze cache zoeken door iemand die hem wel leuk vindt.

 

Het leuke van de huidige opzet is dat er altijd wel iets tussen zit wat je leuk vindt. Helaas houdt dat ook in, dat er wel eens iets tussen zit wat je niet leuk vindt. Voor mij geen probleem.

 

Wel ben ik het eens met velen, dat gezien de aard van deze caches het zeer wenseloijk is om een voordeurcache als dusdanig te kenmerken in de listing en ter plekke. De omschrijving zoals door de Venniper Cache-zoekers gegeven ziet er goed uit. Hierbij wel ik wel opmerken dat het goed is om ook de buren hiervan op de hoogte te stellen.

 

Ik vind niet dat we als geocachers bij voorbaat een 'censuur' moeten opleggen op een bepaald soort cache of deze generaliseren. Iedere cache heeft zijn voor en tegen. Of deze nu toevallig in een voortuin ligt doet er niet toe. Dit zegt niets over de kwaliteit van de cache.

 

Dus voor mij: zeker niet verbieden!

 

Groetjes, Moose61

 

PS. Binnenkort in mijn voortuin weer een nieuwe cache!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.............Wordt hij daarna geript jammer dan, gebeurt dat vaker niet jammer dan, want dan zal de cacheplaatster wel een andere locatie zoeken of beter verstoppen.

Te goed verstopt en je valt weer op, het verhaaltje van zoeken en rippen herhaalt zich dan weer, net zo lang tot de cache op een mooie (lees veilige) plek komt te liggen.

:beerchug:

 

Ik verzoek hierbij vriendelijk het Team Wilp om mijn caches niet te doen, want ...........

 

 

Ik sympathiseer wel met de handelwijze van Team Wilp. Als een legger het prefereert om een cache op een plek te verbergen, waar ongezien loggen praktisch onmogelijk is, dan ga ik er vanuit, dat de omgeving toch al wel weet wat er aan de hand is. Of ik daar dan geheimzinnig loop te doen of doelgericht de zaak afhandel, dat maakt m.i. niets uit. En mocht een voortuincache verdwijnen.... dan ligt er toch binnen 5 minuten een ander doosje? De legger kan iedere ochtend de cacheplek controleren, zodra hij zijn vrouw gekust heeft en de voordeur passeert om naar het werk te gaan.... Een kreet naar achteren met de opmerking: "Schat, leg even een doosje koud...!!!" is dan al voldoende....

 

Kortom, de methode Wilp lijkt me een goede!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond.

 

Ik ga me niet mengen in de discussie. (heb toch niet alles gelezen)

 

Onderstaande is mijn persoonlijke mening

 

Wel zou ik graag mijn mening willen uiten over voortuin caches.

Ik vind het helemaal niets :beerchug: Stiekem doen in andermans tuin en hopen dat de eigenaar niet toevallig naar buiten kijkt... het geeft mij altijd een benauwd gevoel... Net alsof diegene graag andere mensen in de tuin wil hebben en dat dan wil zien en misschien zelfs confronteren. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten.

Wanneer ik mede-caches wil ontmoeten, dan ga ik wel naar een event.

 

In Veendam heb ik daarom één van de dichtst bijzijnde caches links laten liggen (Yucca). (al ben ik er wel ~5 x bij langs gereden/gelopen)

Uiteindelijk, om toch een smiley op de kaart te krijgen, de stoute schoenen aangetrokken. Via google streetview was te zien dat er iets wazig gemaakt was... Hopende dat dat de locatie van de cache was zouden we hem snel kunnen loggen en weer wegwezen. En zo ging het ook :lol:

 

De log ingevuld en een mooi plaatje toegevoegd (rara waar is Yucca) :lol1:

 

488b52a3-bead-4c91-ba48-33f440682114.jpg

 

Het zijn nu allemaal Smileys en daar ging het ons om :)

 

Voortuin caches vind ik persoonlijk dus niets, maar ik heb er ook niets op tegen. Voortuin caches waarbij je niet direct bij iemand naar binnen gluurt, en visa versa, vind ik niet vervelend (bijv. Weelde in Borgsweer).

bewerkt door Veendammer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...