Spring naar bijdragen

Voortuincaches Zouden Verboden Moeten Worden


Voortuin caches  

278 leden hebben gestemd

  1. 1. Voortuin caches zijn TE publiekelijk. Veel loggers durven deze niet te loggen en in een enkel geval komt de politie je om uitleg vragen. Kortom erg frustrerende caches, vanaf nu niet meer toelaten dus ??

    • Eens
      149
    • Oneens
      132


Aanbevolen berichten

Ja, ik weet wel dat dan een heleboel caches in Nederland dan zouden verdwijnen, maar dan ben je wel echt in de natuur bezig

Sinds wanneer is het dan een vereiste om in de natuur bezig te zijn als je gaat geocachen?

Ik heb dankzij geocachen naast alle mooie natuurlijke plekken ook hele mooie plekken in steden en dorpen gezien welke ik anders nooit zou zien!

 

Ja, daar heb je wel een punt, want dat geldt voor ons ook wel een beetje. Maar die caches waarbij je zo de aandacht van anderen trekt, daar blijf ik een hekel aan hebben. Ik heb niet zo'n zin om steeds aan omstanders te moeten uitleggen wat geocaching is.

Dus ik zou toch willen blijven pleiten voor caches die niet zo in het zicht van woonhuizen e.d. liggen. Of zoals al gezegd, kan er wellicht een kenmerk voor dat soort caches worden bedacht. Kan iedereen doen waar ie zin in heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

All over the World komen we natuurlijk dit soort caches tegen. En is ergens sprake van een verbod of een herkenningsteken op een cachepagina?

 

 

Hoe heet eigenlijk een voortuincache in het Zweeds, Duits, Grieks, Portugees, Arabisch, Sloveens of Afrikaans?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Especially for foreigners a special icon would be helpful.

I like doing "town-caches", all types, many of them highlight a special aspect of the respective town, which are not mentioned in tourist's guides or which would be neglected otherwise. But driving a car with a foreign numberplate in residential areas ALWAYS draws attention. And then try to explain what you are doing... no fun. Sometimes I just pass by, by car or bike, having a look at the houses. Can be interesting and one learns a lot about the people living there.

Nevertheless I'd prefer to be able to switch them off.

(Btw: It would be good to have also an icon for caches using other than the international standard coordinates. Not every device supports them, and riddles based on them deserve an extra star for non-locals. It would be nice if they also could be filtered out. Recently I had to sift through 20 RD caches until finally stumbling on a standard one.)

 

Translation (as good as possible, by me and not Google):

Vooral voor vreemdelingen kan een speciaal symbool interessant zijn.

Ik doe graag steden-caches, elk type, vaak worden speciale aspecten van een stad getoond die men niet in de officiele gidsen vindt en/of die men anders over het hoofd had gezien. Maar met een auto met een niet-nederlands kenteken in een woonwijkje rondrijden trekt altijd attentie. En dan leg maar uit - niet echt grappig. In de meeste gevallen ga ik er gewoon langs, met de fiets of de auto, en bekijk de huisjes. Dat is ook interessant en men leerd veel over de plaatselijke bevolking.

Maar toch zou ik voorkeur aan een mogelijkheid geven, om deze te kunnen uitschakelen.

(Hetzelfde geldt overigens ook voor caches de gebruik maken van een plaatselijk coordinatensysteem en niet de internationale standaard. Sommige raadsels zijn alleeen met extra moeijte op te lossen. Het is niet bepaald leuk om eerst 20 beschrijvingen te moeten lezen voordat men eindelijk een standard vindt)

 

harraps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PS:

The way I manage them in my system is logging a DNF with the remark "Front-door / Meet-the-owner cache".

 

De manier op die ik deze in mijn systeem beheer is dan logging een DNF met de opmerking "Voortuin- / Tref-de-eigenaar cache".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren ben ik weer eens als vanouds met de fiets in de trein op pad geweest. Deze keer naar de Utrechtse Heuvelrug, een gebied waar ik als kind gewoond heb en nog steeds redelijk ken. Er liggen niet veel caches, en dat is jammer want het is een geweldig gebied om te geocachen! En terwijl ik bezig was herinnerde ik me plotseling iets: waarom ik geocaching ook alweer leuk vond: niet voor de puntjes, niet voor de gelegenheid om vinexwijken, industrieterreinen, winkelcentra, voortuinen, parkeerplaatsen, met drollen bezaaide parkjes, of meer van dat soort locaties te bezoeken, maar om lekker buiten te lopen en het naar mijn zin te hebben.

 

En wat ik dan niet kan begrijpen is dit: bestaan er dan echt mensen die dit _niet_ leuk vinden, die de vinexwijken en de winkelcentra etc. prefereren? En zijn ze dan zozeer in de meerderheid dat ze erin slagen deze hobby volledig naar hun hand te zetten?

 

Waarom heeft geocaching zich ontwikkeld naar een hobby waarbij het niet meer draait om het bezoeken van bijzondere plaatsen, maar alleen nog maar om het plaatsen van zoveel mogelijke caches zonder dat ze enige toegevoegde waarde hebben? En kan dat proces nog teruggedraaid worden, en zo ja, hoe?

 

Mijns inziens kan dat echt alleen met een kwaliteitstest voor de cache ter review aangeboden wordt, en eventueel een grootschalige opruim actie voor caches die de kwaliteitsnorm niet halen. En dat is nu hoog tijd.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......................En wat ik dan niet kan begrijpen is dit: bestaan er dan echt mensen die dit _niet_ leuk vinden, die de vinexwijken en de winkelcentra etc. prefereren? En zijn ze dan zozeer in de meerderheid dat ze erin slagen deze hobby volledig naar hun hand te zetten?

 

Waarom heeft geocaching zich ontwikkeld naar een hobby waarbij het niet meer draait om het bezoeken van bijzondere plaatsen, maar alleen nog maar om het plaatsen van zoveel mogelijke caches zonder dat ze enige toegevoegde waarde hebben? En kan dat proces nog teruggedraaid worden, en zo ja, hoe?

 

Mijns inziens kan dat echt alleen met een kwaliteitstest voor de cache ter review aangeboden wordt, en eventueel een grootschalige opruim actie voor caches die de kwaliteitsnorm niet halen. En dat is nu hoog tijd.

 

 

Hans

 

Er zijn mensen (ook geocachers) die het heerlijk vinden om wandelingen te maken door oude dorpen/steden en/of door bijzondere nieuwbouwlokaties.

Er zijn ook mensen, die vanwege een lichamelijke beperking er niet toe komen om met de fiets in de trein op pad te gaan. Zij zijn heel blij met een cache bij dat bijzondere kunstwerk in dat parkje dat helaas door bepaalde hondenbezitters wordt bevuild.

 

Het is juist prachtig dat er geocachers zijn die in de eigen omgeving een leuke cache met achtergrondinformatie maken. Midden in de stad heb ik samen met mijn dochter ook een multi gemaakt over onze directe leefomgeving. We krijgen daar veel waardering voor, ondanks dat je het (we hebben geen tuin!) bijna een voortuincache kunt noemen!

 

Heb sinds ik geocache hele fraaie, maar ook hele lelijke kunstwerken in schone of vervuilde parkjes gezien. Ben in London, Florance, Oxford, New York, etc ,in drukbevolkte gebieden, veel wetenswaardigheden tegen gekomen dankzij het geocachen!!!

 

In de stad is stealth bij het zoeken/pakken van een cachedoosje o.i.d. altijd lastig. Maar dat lijkt me vooral een probleem van de niet-stedeling, die dat niet gewend is!

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na verloop van tijd ben ik iets anders gaan handelen bij caches die op druk bezochte plaatsen liggen, waaronder voortuincaches.

Ik probeer ongezien te werk te gaan maar als ik de cache zie is het gewoon pakken, loggen en terugleggen, wordt het gezien jammer dan, is nu eenmaal gebonden aan de locatie die de plaatser gekozen heeft dus dat kan gebeuren.

Wordt hij daarna geript jammer dan, gebeurt dat vaker niet jammer dan, want dan zal de cacheplaatster wel een andere locatie zoeken of beter verstoppen.

Te goed verstopt en je valt weer op, het verhaaltje van zoeken en rippen herhaalt zich dan weer, net zo lang tot de cache op een mooie (lees veilige) plek komt te liggen.

Of en dat zou aan een kant jammer zijn maar misschie ook weer niet, hij gaat het archief in (weg voortuincache :rolleyes: ).

Daarom zoals ik al in een eerdere note schreef het moet op dit soort plekken gewoon duidelijk zijn waar te zoeken, middels de hint, stickers of wat dan ook en zorg dat de omgeving het ook weet (zoals de bakker in Maastricht die ons zag zoeken, op een dreuzelrijke plek, en ons de juiste locatie aanwees).

En dan maakt het eigenlijk niet zo heel veel uit waar de cachelocatie uiteindelijk is.

:lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.............Wordt hij daarna geript jammer dan, gebeurt dat vaker niet jammer dan, want dan zal de cacheplaatster wel een andere locatie zoeken of beter verstoppen.

Te goed verstopt en je valt weer op, het verhaaltje van zoeken en rippen herhaalt zich dan weer, net zo lang tot de cache op een mooie (lees veilige) plek komt te liggen.

:lol1:

 

Ik verzoek hierbij vriendelijk het Team Wilp om mijn caches niet te doen, want ...........

 

Wie bepaalt eigenlijk of een cache op de juiste plek verstopt is? Toch niet degene die de cache zoekt!

Als op de cachepagina het symbooltje voor Stealth is aangeven kun je deze cache links laten liggen als je daar geen zin in hebt. Wat dat betreft is er ook helemaal geen extra symbool o.i.d. nodig voor caches waarbij het belangrijk is om onopvallend te loggen.

De opstelling die uit de voorafgaande log naar voren komt verpest veel plezier voor medecachers!

Laten we respect hebben voor de keuzes die een legger heeft gemaakt. Laat ieder gewoon - binnen de bestaande regels - de caches doen en maken waar hij plezier aan beleeft.

Het kan toch niet zo zijn dat anderen mij het plezier ontnemen om in een stad op een drukke plek een cache te verstoppen voor anderen die het juist leuk vinden om stealth te zoeken. Team Wilp, kies a.u.b. je caches waarbij Stealth niet staat aangegeven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PFoei, hier kan ik mij bij aansluiten.

 

Ik heb mijzelf ook wel schuldig gemaakt aan het plaatsen van een micro cache, maar er zijn makers die het voor elkaar lijken te krijgen om ALLEEN maar micros te plaatsen op de meest inspiratieloze plekken.

 

 

En zoals wilp zegt; Als een cache op een te publieke locatie ligt dan log ik hem ook gewoon. Of het nu gezien wordt of niet.. Jammer dan. Ikzelf heb mn best gedaan om de cache locatie dusdanig te kiezen dat het zoeken en loggen zo min mogelijk dan wel niet op zal vallen. En op twee locaties liggen de caches wat minder beschut maar daar is de kans op muggles bijzonder klein.

 

Wat mij betreft mogen micro ( tenzij de plek geen andere mogelijkheid daar toestaat uitgezonderd, en zelfs dan kun je zeggen "plaats um maar ergens anders!" ) carpool en voortuincaches worden verwijderd. Ik vind het erg jammer dat ik TB geen plek meer kan geven in een ruime cash... En ik kom liever op eem mooie locatie dan dat ik weer dat extra puntje heb. Meer KWALITEIT dan kwantiteit!

 

 

Grtz!!

bewerkt door i am weasel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

PFoei, hier kan ik mij bij aansluiten.

 

 

En zoals wilp zegt; Als een cache op een te publieke locatie ligt dan log ik hem ook gewoon. Of het nu gezien wordt of niet.. Jammer dan. Ikzelf heb mn best gedaan om de cache locatie dusdanig te kiezen dat het zoeken en loggen zo min mogelijk dan wel niet op zal vallen. En op twee locaties liggen de caches wat minder beschut maar daar is de kans op muggles bijzonder klein.

 

Wat mij betreft mogen micro ( tenzij de plek geen andere mogelijkheid daar toestaat uitgezonderd, en zelfs dan kun je zeggen "plaats um maar ergens anders!" ) carpool en voortuincaches worden verwijderd. Ik vind het erg jammer dat ik TB geen plek meer kan geven in een ruime cash... En ik kom liever op eem mooie locatie dan dat ik weer dat extra puntje heb. Meer KWALITEIT dan kwantiteit!

 

 

Grtz!!

 

Ook het vriendelijke verzoek aan 'i am weasel' om mijn caches over te slaan.

Als mijn zorgvuldig uitgekozen locaties in de ogen van andere cachers niet naar de zin zijn, dan mag je er zomaar slordig mee omspringen??? Ongetwijfeld zijn een flink aantal carpoolcaches de moeite niet waard. Maar als iedere cacher zijn eigen norm voor kwaliteit gaat aanleggen en vervolgens slordig omgaat met de inspanning van de legger dan ga ik ongetwijfeld stoppen met het verzinnen van caches! Of moet ik misschien op mijn cachepagina een zwarte lijst opstellen van medecachers die bij mijn caches niet welkom zijn???

Zie ook mijn vorige bijdrage!

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dan ga ik ongetwijfeld stoppen met het verzinnen van caches!

 

Laat ik hier geen commentaar op geven, en jezelf die conclusie laten trekken.

 

Of moet ik misschien op mijn cachepagina een zwarte lijst opstellen van medecachers die bij mijn caches niet welkom zijn!

 

En wat ga je dan doen? Logs verwijderen?

In ruil daarvoor zullen er mogelijk caches verwijderd gaan worden door mensen waarvan weer de logs verwijderd worden.

Daar schieten we natuurlijk allemaal helemaal niets mee op.

 

Wat een frustratie wordt er toch geuit in dit forum.

Misschien moet ik mijn RSS abonnement maar eens opzeggen. Het gaat ook helemaal _nergens_ over.

Net als op een GPS en je PC zit daar ook een UIT knop op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'FerryStreens&Fairyglitters, door een paar kwinkslagen te citeren ga je flink aan de bedoeling van mijn bijdrage voorbij!

 

Het gaat er om dat iedereen of die nu een handicap heeft ja of nee, of die nu van wandelen/fietsen in de natuur houd of niet, of die het liefs in de stad stiekum een nanootje wil loggen of dat ie een joekel van een munitiekist in het bos uit de grond wil tillen gewoon het spelletje kan doen zonder dat anderen met hun frustraties komen dat het niet goed gebeurd!

 

Je hobby is alleen mogelijk omdat een ander die cache voor je maakt. En daar past respect bij!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zoals wilp zegt; Als een cache op een te publieke locatie ligt dan log ik hem ook gewoon. Of het nu gezien wordt of niet.. Jammer dan.

 

Vreemde opvatting mijns inziens. Cachen kent meerdere 'pretjes'. Zo'n pretje kan zijn het lopen van een lange multi door het bos met als een beloning een ammobox, maar óók het ongezien proberen te loggen van een nano op een heel druk, maar heel interessant punt in de stad. Als iedereen caches gaat 'frustreren' die hem/haar niet aanstaan is het einde zoek.

 

Stel dat ik zeg: multi's in het bos, pfff, ik scheur met m'n auto zo ver mogelijk door en kies daarna een rechte lijn dwars door de vegetatie wánt dan had de legger 'm maar bij een parkeerplaats moeten leggen. Evidente onzin natuurlijk, maar wat mij betreft net zo evident onzinnig als een cache op een publieke plaats loggen zonder moeite te nemen de intenties van de legger recht te doen. Doe die caches dan niet!

 

Edit: volledig eens met Diafragma dus :lol1:

Edit 2: en ik heb geen probleem met voortuincaches. Kunnen mooie dingen uitkomen......

bewerkt door GuitarArnie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

.............Wordt hij daarna geript jammer dan, gebeurt dat vaker niet jammer dan, want dan zal de cacheplaatster wel een andere locatie zoeken of beter verstoppen.

Te goed verstopt en je valt weer op, het verhaaltje van zoeken en rippen herhaalt zich dan weer, net zo lang tot de cache op een mooie (lees veilige) plek komt te liggen.

:lol1:

 

Ik verzoek hierbij vriendelijk het Team Wilp om mijn caches niet te doen, want ...........

 

Beetje op de man gespeeld, die...

 

Wie bepaalt eigenlijk of een cache op de juiste plek verstopt is? Toch niet degene die de cache zoekt!

Als op de cachepagina het symbooltje voor Stealth is aangeven kun je deze cache links laten liggen als je daar geen zin in hebt. Wat dat betreft is er ook helemaal geen extra symbool o.i.d. nodig voor caches waarbij het belangrijk is om onopvallend te loggen.

De opstelling die uit de voorafgaande log naar voren komt verpest veel plezier voor medecachers!

 

Nee, dat is helemaal sterk! De hobby wordt compleet verruinneerd door mensen die het werkelijk niet interesseert waar ze een kokertje neerpleuren zolang ze er maar zoveel mogelijk hebben liggen, en als je daar dan kritiek op hebt dan wordt je verzocht een andere hobby te zoeken omdat je hun plezier vergalt! Het moet toch niet gekker worden zeg...

 

Feit: de verantwoordelijkheid voor de cache ligt primair bij de legger. Als hij kiest voor een plaats waar het druk is of waar veel toezicht is, dan gaan eventuele zoekers gezien worden. En dat is dan ZEKER NIET de fout van de zoeker, want die had inderdaad niets te kiezen over de locatie!

 

Laten we respect hebben voor de keuzes die een legger heeft gemaakt. Laat ieder gewoon - binnen de bestaande regels - de caches doen en maken waar hij plezier aan beleeft.

Het kan toch niet zo zijn dat anderen mij het plezier ontnemen om in een stad op een drukke plek een cache te verstoppen voor anderen die het juist leuk vinden om stealth te zoeken. Team Wilp, kies a.u.b. je caches waarbij Stealth niet staat aangegeven!

 

Neen. Neen, neen, neen. Je legt een cache voor het plezier van de mensen die hem komen zoeken, niet om je eigen ego te bevredigen. Als je het niet leuk kunt maken voor een ander, doe dan iedereen een plezier en verstop ze gewoon thuis op zolder.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...