Spring naar bijdragen

Voortuincaches Zouden Verboden Moeten Worden


Voortuin caches  

278 leden hebben gestemd

  1. 1. Voortuin caches zijn TE publiekelijk. Veel loggers durven deze niet te loggen en in een enkel geval komt de politie je om uitleg vragen. Kortom erg frustrerende caches, vanaf nu niet meer toelaten dus ??

    • Eens
      149
    • Oneens
      132


Aanbevolen berichten

Elke keer als ik een voortuin in moet, voel ik me ongemakkelijk. Ja, ik weet het, ik HOEF de voortuin niet in. Die reactie heb ik al vaak genoeg gezien... :yes: .

 

De legger kan zich dan niet ongemakkelijk voelen als er in zijn voortuin gewroet wordt, en ook heel hard op de listing zetten dat ik me niet ongemakkelijk hoef te voelen (die listing die ik altijd pas achteraf lees). ik voel me WEL ongemakkelijk!

 

Als ik een prachtige wandelmulti loop, door bos, door heide, enz, en die blijkt te eindigen in een voortuin, dan zou dat voor mij een grote domper zijn. Mijn mening.

 

Grtz, Malyenki

Wil geen voortuin discussie maar mijn voortuin ligt direct langs openbare fietspad en kan iedereen zo inlopen. Er staat zelfs een picknickbank en een fietsenrek aan de straat voor voorbijgangers.

Is dus wel mijn eigendom maar de "echte" voortuin staat een hek omheen en verderop het erf staat een hek waar je niet doorheen zal hoeven gaan. Buren aan één zijde wonen op tweeenhalve kilometer, geen overburen en andere buur op zo'n 200 meter met bomen en begroeing tussenin zal je met geen mogelijkheid kunnen zien.

De voortuin met hek is voor mijn ramen (waar ik niet achter zit) en plek van picknickbank kan ik nauwelijks zien vanuit mijn huiskamer; wordt nu ook al door voorbijgangers af en toe aangezien als leuk bankje neergezet door natuurmonumenten of landschapsbeheer.

 

Enne mening staat vrij. Nog tips?

 

 

Het zou jou kunnen helpen. Want iemand met 0 founds en nog niet in het bezit van een GPS weet misschien nog niet hoe hoog hij zijn eigen kwaliteitsladder wil leggen.

 

Ook hier geen discussie bedoeling maar het is een aanname dat ik geen gps heb (omdat ik die niet heb ingevuld? nou ik weet mijn geboortedatum, leeftijd en plaats ook maar die staan ook niet ingevuld) Verder schrijf ik al dat ik een meer ervaren cachemaker heb gevraagd en dat ik graag tips wil. Ik weet wel de kwaliteit, mogelijkheden en uitdagingen die dit gebied heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Leg eens uit als je wilt. Je schrijft:

"Of ik het echte eindpunt echt in de zgn voortuin verstop weet ik nog niet. Ik heb eerdaags contact met de terreineigenaar."

en:

"Wil geen voortuin discussie maar mijn voortuin ligt direct langs openbare fietspad en kan iedereen zo inlopen."

 

Begrijp ik goed dat je eerst toestemming moet krijgen van jezelf?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmm, wel om advies vragen, maar geen discussie willen (op een forum). Oké... :unsure:

 

Je wilt tips: maak een cache die je zelf ook helemaal geweldig zou vinden. Aan anderen vragen wat die leuk vinden is bijna zinloos, omdat de één puzzels onderweg heel leuk vindt, de ander wil hele lange afstandswandelingen maken, en weer een ander wil makkelijke vragen onderweg, maar niet te lang lopen. Doe wat je zelf vooral leuk vindt om tegen te komen. Bedenk iets nieuws.

 

En ten slotte: laat de eindcache niet in een voortuin liggen.... :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leg eens uit als je wilt. Je schrijft:

"Of ik het echte eindpunt echt in de zgn voortuin verstop weet ik nog niet. Ik heb eerdaags contact met de terreineigenaar."

en:

"Wil geen voortuin discussie maar mijn voortuin ligt direct langs openbare fietspad en kan iedereen zo inlopen."

 

Begrijp ik goed dat je eerst toestemming moet krijgen van jezelf?

Ik overweeg in de voortuin maar schrik van de afwijzende en demotiverende opmerkingen over een voortuin. Als ik de cache gewoon langs de openbare weg moet leggen of in het bosgebied moet ik dan toestemming hebben. En nee voor een voortuin die van mij is hoef ik geen toestemming te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmmm, wel om advies vragen, maar geen discussie willen (op een forum). Oké... :unsure:

 

Je wilt tips: maak een cache die je zelf ook helemaal geweldig zou vinden. Aan anderen vragen wat die leuk vinden is bijna zinloos, omdat de één puzzels onderweg heel leuk vindt, de ander wil hele lange afstandswandelingen maken, en weer een ander wil makkelijke vragen onderweg, maar niet te lang lopen. Doe wat je zelf vooral leuk vindt om tegen te komen. Bedenk iets nieuws.

 

En ten slotte: laat de eindcache niet in een voortuin liggen.... :wistling:

Ik wist niet dat het een discussie forum was? Jullie vragen aan elkaar een mening over wel of niet voortuin.. Die meningen probeer ik te interpreteren en vervolgens stel ik een vraag omdat ik dus overweeg wel in de voortuin te eindigen (en dat is geen gebrek aan fantasie of luiheid maar is dan onderdeel van het totale verhaal). Ik ga ervan uit dat mensen die op zo'n vraag reageren enthousiastelingen zijn die nieuwkomers graag op weg helpen.

Of ik vernieuwend ben zal nog moeten blijken. Heb wel een heel leuk idee wat ik graag met de terreineigenaar zal bespreken.

Inhoudelijk vraag ik mij nog steeds af wat een voortuin-cache is. Wordt hier slechts bedoeld eindpunt in en voortuin?

Inhoudelijk vraag ik mij nog steeds af of een cacher die per auto of fiets komt niet graag bij die auto of fiets terugkomt. En wat zou anders een acceptabele afstand tussen eindcache en auto/fiets zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn natuurlijk wel voortuinen en voortuinen.

 

Uiteraard ken ik Barro 1991 niet en misschien heeft hij onder een andere naam al 8.392 caches gelogd. Misschien is hij rentmeester op een klein kasteeltje met één kanteel maar met een prachtige voortuin, voorzien van grote parkeerplaats. Een voortuin, waar ik in gedachten een tuinman rechts van de oprijlaan bezig zie in het gedeelte waar de rozen staan en waar - net binnen het hek - een oude houten kar bedekt met rood wit geblokte kleedjes staat. Op die kar staan verspreid potjes "homemade" jam in verschillende smaken, die je mee kunt nemen tegen een redelijk bedrag, dat in de nabij staande melkbus gedropt kan worden..... Ook al ben ik geen voorstander van voortuincaches, in zo'n tuin willen Ma Tabak en ik wel even met de tuinman praten, al is het maar over luizenbestrijding, een onderwerp, dat ons in bepaalde tijden van het jaar hevig beroeren kan.... En we gaan zeker niet weg zonder cache en potje jam. Hoe komt het toch, dat ik visioenen krijg van een dergelijke tuin, als ik zijn berichtjes lees?

 

Waarom denk ik toch in werkelijkheid bij voortuincaches meestal aan smalle straatjes in vinex of andere nieuwbouwwijken met platjes van 5 x 3 meter, waar geen roos te bekennen is, laat staan huisgemaakte jam... Soms staat er wel een melkbus en verdraaid, als wij er komen, zit de deksel zo vast als een huis en moeten we een koevoet uit de auto halen om het PVC doosje te kunnen bereiken..... Ook vinden we soms een omgekeerd rieten mandje of een oude stoeptegel, waarop je als je goed kijkt de vingerafdrukken van 92 voorgangers kunt ontdekken. Maar vaak vind je betonnen ganzen of bulldogs, waar aan de onderkant een gaatje uitgeboord is.... Het zal je maar overkomen als gans of bulldog zijnde.... Vaak past het filmdoosje er prima in! Soms ook niet, dan treffen wij slechts een bemodderd stukje papier aan, want de CO vindt het prima, dat een ander de gans in zijn hol staart, zelf doet hij het niet ál te vaak.... Hij heeft binnen alternatieven... Als je geluk hebt zit er een sticker op de voordeur, zodat je niet bij de buurman op zijn bord kijkt. Soms een mooi gekleurde plaat, maar als het goedkoop moet is het een zwartwit printer afdrukje, dat bij de eerste regenbui aan een tragisch einde komt, omdat de inkt op de verkeerde markt is gekocht.....

 

Ik kan nog wel even doorgaan, maar de vraagsteller weet nu, waar wij het doorgaans over hebben, wanneer we het over voortuinen hebben. Laat het goed tot je doordringen en als je meent, dat jouw voortuin tot de eerste categorie behoort, dan ben je hier denk ik meer dan welkom om een gedegen advies op te halen.... Ben je echter - na met jezelf in gesprek gegaan te zijn - tot de overtuiging gekomen, dat de tweede categorie toch dichter bij jouw voortuinidylle komt, dan wordt het tijd om lessen te trekken en dit draadje te verlaten.... Veel adviezen zul je hier dan niet vinden denk ik zo.

 

Hoe je ook keert of wendt.... Dit was óók een advies, maar er zijn vast wel weer forumgenoten, die daar met de ernst van een ouderling een kanttekening bij willen plaatsen.... Neem ze gerust tot je! Dit forum is zóóóóó verschrikkelijk leerzaam!!!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je team tabak voor deze heldere positieve uitleg! Nee zo idillisch als jij beschrijft lukt niet maar als er hier regelmatig passanten zijn die het verschil niet zien tussen het bankje wat natuurmonumenten of het .... Landschap heeft geplaatst en dus plaatsnemen bij mijn picknickbank waar ze ook welkom zijn en zich niet bekeken voelen past mijn "voortuintje" in elk geval niet bij de tweede categorie.

En nee ik ben niet onder een andere naam al een ervaren logger maar daarom wordt de cache ook samen met een behulpzaam iemand gemaakt. En daarom vraag ik ook advies. Ik ben gewoon enorm enthousiast voor geocaching en om mensen kennis te laten maken met dit hele mooie gebied met grote geschiedenis waar ik sinds een half jaar woon. Kom meer uit jou deel van het land en woon nu in Drenthe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT, ik had het niet beter kunnen vertellen. Ook ik had even de gedachte (of hoop?) dat de voortuin de tuinen van paleis Het Loo waren en dat Barro de nickname was van de heer P. van Vollenhoven. Even maar, want Pieter heeft een meer erudiet taalgebruik, tenzij je me alweer misleidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank TT, voor deze uitgebreide, maar wat mij betreft precies kloppende omschrijving van welkome en niet-welkome voortuincaches. Je zult op zo'n kasteeltje wonen zeg... :king:

Geen kasteeltje maar toch meer richting een plek waar de meeste mensen zich welkom voelen!

 

Toch wel leuk dat toen deze topic geopend werd in het jaar 2009 de discusies nog steeds het zelfde zijn als vandaag in het jaar 2013

 

:)

Vind je? Team Tabak gaf mij het antwoord waar ik naar zocht. Dus dat het meer genuanceerd ligt.

 

Odlaniger vind je het leuk om zo neerbuigend te doen? Verdient iemand dat die vragen stelt om te leren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan mij maar een voortuincache heugen die eigenlijk echt de moeite waard was.

En dat was "Thefrog is verhuisd" in de buurt van Hoogvliet.

Zo'n cache wil je gewoon veilig hebben staan, dus in de (zij het kleine, bestrate) voortuin.

Dat kunstwerk was echter van het niveau dat je maar heel zelden ziet, zo goed uitgewerkt.

 

Ik weet niet wie jouw "hulplijn" is met betrekking tot het maken van de cache, daar ben ik stiekem wel benieuwd naar.

 

Over afstanden verschillen de meningen waarschijnlijk net zo goed als de discussie over wat een cache een goede cache maakt.

Toch denk ik persoonlijk dat je, om de multi aantrekkelijk te houden voor de grootste groep cachers, de lengte tussen de 3 en 6 kilometer (normaal gesproken 1 a 2 uur) moet houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Drenthe Barro1991?? Als het in de buurt van Hoogeveen is kom ik zeker kijken. En als het verder is, en de cache wordt overladen met favo's, prachtige logs en mooie verhalen op dit forum, dan kom ik ook. Ik ben benieuwd :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bezef wel als je uit Luiheid of gemakzucht vanwege het toestemmingsverhaal je ook toestemming van de landeigenaar moet hebben voor elk fysiek WP en ook zonder fysieke willen veel landeigenaren weten welke wandeltochten er op hun terrein lopen.

dus vanwege het toestemmingsverhaal de eindcache van een muty in een voortuin plaatsen ben je er nog niet

 

wat Antartika al mededeelde, een cache waar water of stroom of een telefoon verbinding nodig heb is een voortuin een goeie plek,

de rest kan net zo mooi in het gebied wat je wil laten zien geplaatst worden

 

ik heb persoonlijk de mooiste cacheuitvoeringen in voortuinen tegen gekomen, helaas zijn dat verhoudingsgewijs veels te weinig, het gros van de voortuincache's zie ik als een beledeging voor de bezoekers

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dank TT, voor deze uitgebreide, maar wat mij betreft precies kloppende omschrijving van welkome en niet-welkome voortuincaches. Je zult op zo'n kasteeltje wonen zeg... :king:

Geen kasteeltje maar toch meer richting een plek waar de meeste mensen zich welkom voelen!

Graag gedaan en dan heb ik nog een goed advies voor de vraagsteller.... Vraag geen adviezen op dit forum, want dan ben je 593 berichten later nog even ver als nu. @Vlindertje zei het al. Je kunt veel beter bij jou in de buurt eens kijken naar goed beoordeelde caches (meestal wel te herkennen aan de verhouding logjes / favo's). Trek vervolgens de stoute schoenen aan en benader één van die cacheplaatsers. Vraag of ze goede koffie zetten of jouw merk pils serveren en maak een afspraak. Ik wil wedden, dat je na 1,5 uur weg gaat met een hoofd vol ideeën, gebaseerd op de bij jou aanwezige omstandigheden. Als het niet te ver van de Alblasserwaard vandaan is zijn wij de eersten om jouw cache te bezoeken!!! Succes!!!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...