Spring naar bijdragen

Voortuincaches Zouden Verboden Moeten Worden


Voortuin caches  

278 leden hebben gestemd

  1. 1. Voortuin caches zijn TE publiekelijk. Veel loggers durven deze niet te loggen en in een enkel geval komt de politie je om uitleg vragen. Kortom erg frustrerende caches, vanaf nu niet meer toelaten dus ??

    • Eens
      149
    • Oneens
      132


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of je voor/achter tuin Caches moet verbieden.

Maar geef dan in ieder geval aan in de Cache beschrijving dat het er 1 is !

Oók als het eind punt van een multi eindigt in een tuin.

 

Dan kan de Cacher in ieder geval zelf beslissen of hij hem wel of niet wil doen.

Kan me voorstellen dat het voor sommigen een teleurstelling is als het in een tuintje eindigt.

:lol:

 

 

Inderdaad, zo denk ik er ook over.

Als je vermeld dat het een voortuin cache is, dan kan de loper vooraf bekijken of hij hem wil doen.

Dat bespaart de reis en een eventuele teleurstelling.

 

Van mij hoeven ze niet weg, maar ik doe ze niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Offtopic, ik vind dat multi's in de natuur verboden zouden moeten worden. Ben nogal een stadsmens, en zodra ik meer dan drie minuten uit de buurt ben van beschaving (lees: ordentelijk toilet, goede cappucino, boekhandel) raak ik van slag. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je voor/achter tuin Caches moet verbieden.

Maar geef dan in ieder geval aan in de Cache beschrijving dat het er 1 is !

Oók als het eind punt van een multi eindigt in een tuin.

Precies, als je dan zo trots bent op je voortuintje, zet het dan duidelijk in de cachebeschrijving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind voortuincaches op zich niets mis mee, mits er of een goede multi of een ijzersterke puzzel aan vooraf gaat :lol: Sterker nog: ik heb al een idee voor een eigen voortuincache met een lekker moeilijke puzzel en een hint waarmee je zeker weet de goede tuin te pakken hebt als je op lokatie aankomt :holiday: En erg grote kans (als ik em gelegd heb etc...) dat je dan koffie en/of thee geserveerd krijgt als je em komt loggen.

De meerwaarde zit em voor mij dan vooral in de moeilijkheidsgraad van de puzzel of van de mooie wandeling vooraf, en het contact met cachers. Maar kan me voorstellen dat mensen voortuincaches helemaal niets vinden. Ik zal in ieder geval als ik de mijne ga leggen op de pagina duidelijk aangeven dat het een voortuincache is. Wie geen koffie wil komen halen moet dat dan maar zelf weten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind voortuincaches op zich niets mis mee, mits er of een goede multi of een ijzersterke puzzel aan vooraf gaat :lol: Sterker nog: ik heb al een idee voor een eigen voortuincache met een lekker moeilijke puzzel en een hint waarmee je zeker weet de goede tuin te pakken hebt als je op lokatie aankomt :holiday: En erg grote kans (als ik em gelegd heb etc...) dat je dan koffie en/of thee geserveerd krijgt als je em komt loggen.

De meerwaarde zit em voor mij dan vooral in de moeilijkheidsgraad van de puzzel of van de mooie wandeling vooraf, en het contact met cachers. Maar kan me voorstellen dat mensen voortuincaches helemaal niets vinden. Ik zal in ieder geval als ik de mijne ga leggen op de pagina duidelijk aangeven dat het een voortuincache is. Wie geen koffie wil komen halen moet dat dan maar zelf weten ;)

 

Ja maar dit blijft dus voor sommige het vervelenste moment... Ik zelf vind cachen in natuur en mooie omgevingen heerlijk lekker anoniem huppelen. Echter wanneer je dan bij mensen op het terrein moet komen en mensen zitten je aan te staren terwijl je aan het zoeken bent.... ik vind het maar niets..

 

Van de week het toverboek in 't harde gelopen, kwam uit op achtertuincachen en die was echt top, niemand die je stoorde, maar dat is ook de eerste keer dat ik het meemaak dat het niet storend is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf de legger van een voortuincache (eigenlijk carport cache). De 65 loggers hebben 8 Geo d'Ors toegekend, dus blijkbaar is er de nodige waardering. Zoals je kunt verwachten ben ik het niet eens met de stelling dat voortuincaches (en dus ook mijn cache) verboden moeten worden. Enkele overwegingen:

  • Mijn voortuincache en vele andere worden blijkbaar wel degelijk gewaardeerd. Dus kan gesteld worden dat een verbod een verarming van het totaal aan geocaches zou betekenen.
  • Het argument dat je andere potentiele voortuincachers de kans ontneemt een cache te leggen is ronduit flauwekul, zoals al in verschillende bijdrages is aangetoond. Als je de gevolgde redenering doortrekt kun je dan helemaal nergens een cache meer leggen, omdat je dan anderen dupeert die na jou (ongeveer) dezelfde locatie op het oog hadden.
  • Wie mijn cachepagina goed leest kan er duidelijk uit opmaken dat het een voortuincache betreft ("de buren zijn op de hoogte etc."). Dus wie principiele bezwaren heeft tegen voortuincaches kan de mijne gewoon overslaan.
    Ik ben er overigens wel voorstander van dat leggers van een voortuincache dit duidelijk aangeven. Daar mag wat mij betreft ook best een standaard iets voor afgesproken of geregeld voor worden.
  • Een veiliger locatie dan mijn cache zullen geocoins en TB's niet snel vinden.
  • Een groot voordeel zoals al door velen aangegeven is natuurlijk dat je geen toestemming hoeft te regelen. Dat was voor mij ook een belangrijk punt.

 

Ik denk dat de argumenten voor een verbod hiermee effectief ontzenuwd zijn, zeker als je de kanttekening in de 3e bullet meeneemt. Ik zou het dan sportief vinden als de maker van dit topic zijn ongelijk bekent!

bewerkt door mtkoef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus ook een voortuincache, maar ben daar in een soort spel mee verwikkeld. Ik probeer iedereen te fotograferen die hem logt (lukt natuurlijk niet).

Ik zit er over te denken om er een webcam op te gaan zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind nog steeds dat ze verboden moeten worden.

 

Ik nodig je uit om mijn cache "De Verhuizing" te gaan doen en dan wil ik wel eens zien of je nog steeds de voortuincaches wil verbieden (dus allemaal).

Voor een voorproefje van de uitzichten die je in de omgeving hebt staat er al 1 foto op de cache pagina.

Verkeerd zoeken bij de buren is ook niet echt mogelijk, of je moet wel een HEEL oude GPS hebben met mega-afwijking.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...... enne hoe zit het met achtertuin caches :thumbup:

 

In Alphen aan de Rijn troffen we er een aan..... Via een brandgang naar een achtertuin boven twee vuilnisbakken. Sommige mensen hebben wel heel erg weinig fantasie.... Wij vinden het afschuwelijk, maar je kunt niet altijd uit de beschrijving opmaken of het om een voor- of achtertuincache gaat. Soms zie je het pas ter plekke. En tja... dan ben je er toch... (zwak... ik geef het toe)

 

Maar ik vind voor- en achtertuincaches persoonlijk het toppunt van geestelijk armoede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we het 'ns andersom bekijken: welke kansen biedt een voortuincache?? Iemand maakte dit punt al: géén toestemming nodig (kan handig zijn in een stad waar de gemeente dwars ligt). Nog een kans: je kunt er iets héél moois van maken (verstopmethode bedoel ik) omdat de kans op moedwillig vandalisme nu eenmaal kleiner is. Mogelijkheid: je zou de grootste-cache-van-het-land kunnen maken. Kunnen al die verkeersborden-travelbugs en andere grote jongens ook 'ns lekker op reis.

 

Voor een juist begrip: ik héb geen voortuincache (wil 'm ook niet), maar ik denk dat het fenomeen 'voortuincache' kansen biedt die andere plekken niet zo gauw bieden. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf de legger van een voortuincache (eigenlijk carport cache). De 65 loggers hebben 8 Geo d'Ors toegekend, dus blijkbaar is er de nodige waardering. Zoals je kunt verwachten ben ik het niet eens met de stelling dat voortuincaches (en dus ook mijn cache) verboden moeten worden. Enkele overwegingen:

Mijn voortuincache en vele andere worden blijkbaar wel degelijk gewaardeerd. Dus kan gesteld worden dat een verbod een verarming van het totaal aan geocaches zou betekenen.

Het is allerminst zeker dat dat de juiste conclusie is. Als er 100 'bagger' voortuincaches zijn, en 1 kwalitatief hoogstaande, dan verhoogt het afschaffen van alle voortuincaches nog altijd het gemiddelde aan kwaliteit. Jouw cache mag dan geweldig zijn, de meeste stellen o.h.a. weinig voor.

Het argument dat je andere potentiele voortuincachers de kans ontneemt een cache te leggen is ronduit flauwekul, zoals al in verschillende bijdrages is aangetoond. Als je de gevolgde redenering doortrekt kun je dan helemaal nergens een cache meer leggen, omdat je dan anderen dupeert die na jou (ongeveer) dezelfde locatie op het oog hadden.

Het gaat er in mijn ogen om om bij het leggen van een cache cachers naar mooie plaatsen te lokken dmv die cache. Dit kan met een multi en dit kan door een traditional of mysterie op een fraaie plek. Als ik na een mooi rondje (of erger nog, na een niet zo mooi rondje) in een voortuin terecht komt, staat het huilen mij nader dan het lachen. Overigens, en dat heb ik ook al eerder gemeld, ik reik slechts een tool aan, een reden om voortuincaches te kunnen afschaffen. Groundspeak gebruikt zo vaak redenen waarvan ik denk dat er meer achter steekt, maar de 0.1 mile guideline zou je in principe kunnen toeapssen als argument om voortuincaches af te schaffen. In de natuur gaat dit niet op. Er zijn niet veel plekken waar het absoluut nodig is om binnen die afstand een 2e cache te leggen, omdat het een hele nieuwe kijk op de zaak geeft voor de bezoekende cacher. Overigens mag de reviewer daarvan afwijken als hij/zij wel de meerwaarde van een dergelijk dichtbij geplaatste cache ziet.

Wie mijn cachepagina goed leest kan er duidelijk uit opmaken dat het een voortuincache betreft ("de buren zijn op de hoogte etc."). Dus wie principiele bezwaren heeft tegen voortuincaches kan de mijne gewoon overslaan....

Dat vind ik echt een heel slecht argument dat elke keer opnieuw van stal wordt gehaald. 'Dan doe je 'm toch niet!'

Ik doe alles, slecht of goed, ik wil alle caches die mensen gelegd hebben vinden, overal, altijd. Dat dat soms onmogelijk is, vanwege hoge pieken diepe dalen, ok, maar als ie voor mij te doen is, dan wil ik 'm doen. En ik heb ook al eens gesteld dat ik zelfs wel eens een Geo d'Or heb uitgedeeld aan een voortuincache. Ik hoop altijd dat men mij verrast, dat er iets is dat de cache iets moois, iets onverwachts met je doet. Het treurige is echter dat dat in veel gevallen niet zo is. Maar ja, dat zie ik pas als ik het nulpunt heb bereikt. Vooraf besluiten dat ik een voortuincache niet doe, is er bij mij niet bij. Ik wil zien of men iets leuks iets moois iets onverwachts voor mij in petto heeft. Soms is dat zo, maar bij de gemiddelde voortuincache is het diep triest. Sta je weer met de blikken in je rug over een hekje te reiken onder een dakpan omdat men daar een filmkokertje onder heeft gelegd. Dat is dan erg sneu.

Een veiliger locatie dan mijn cache zullen geocoins en TB's niet snel vinden.

Doe dan beter je best een goede verstopplek in de natuur te vinden, waarbij het ripgevaar niet groot is. Wees inventief, ga er op uit! Fiets rond, speur naar toplokaties! Een voortuincache is wat dat betreft een zwaktebod.

Een groot voordeel zoals al door velen aangegeven is natuurlijk dat je geen toestemming hoeft te regelen. Dat was voor mij ook een belangrijk punt.

Nog een zwaktebod. Ik heb voor al mijn caches toestemming gekregen. Ik heb zelfs TEVEEL toestemming gekregen (in gebieden waarvoor Kruimeldief geen akkoord wil geven omdat je een euro toegangsgeld moet betalen voor een duinkaart). Het is een kwestie van goed uitleggen. Als het een keer niet lukt om toestemming te krijgen, jammer dan. Is mij ook overkomen. De voortuincache is een uitvlucht...dan maar in mijn voortuin, lekker makkelijk.

Ik denk dat de argumenten voor een verbod hiermee effectief ontzenuwd zijn, zeker als je de kanttekening in de 3e bullet meeneemt. Ik zou het dan sportief vinden als de maker van dit topic zijn ongelijk bekent!

Hierbij mijn sportieve reactie. Maareh, ik ben niet overtuigd, dat was wel duidelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Offtopic, ik vind dat multi's in de natuur verboden zouden moeten worden. Ben nogal een stadsmens, en zodra ik meer dan drie minuten uit de buurt ben van beschaving (lees: ordentelijk toilet, goede cappucino, boekhandel) raak ik van slag. :thumbup:

 

Daar hebben ze klinieken voor.... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...