Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Kijk op de kaart... vroeg of laat komt er aan dit alles een einde, de wereld ligt volgepleurd. Kan je dit nog verantwoorden in deze tijd? Op deze manier zal Geocaching.com geen lang leven meer beschoren zijn en kan je merken dat ze nu al een andere weg aan het inslaan zijn; meer op je smartphone/tablet lopen en van daaruit de opdrachten doen. Gezellig, loop je lekker in het bos wordt je daar ook nog eens heerlijk bestraald. Einde hobby voor mij dan. Maar de tijd zal het leren, just my two cents.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn in mijn ogen inderdaad teveel geocaches, en dat haalt de "bijzonderheid" er wel van af.

 

Zou een voorstander zijn als de wereld in een grid onderverdeeld zou worden en en dat er in elk grid een maximaal aantal caches (bv 50) mag liggen.

Maar dan zou je dus moeten gaan bepalen welke caches het verdienen om mee te mogen doen, misschien ervoor zorgen dat als je een cache logt op internet

dat je dan ook een "cijfer" aan de cache moet geven, voordat deze in je puntentelling wordt meegenomen.

Het grid kan dan gevuld worden met de 50 caches die het best gescored hebben.

 

En dan ook gelijk een "houdbaarheidsdatum" aan een cache geven. Na een bepaald aantal logs, of na zoveel dagen niet meer gevonden, gaat de cache uit het grid, en kan de eerstvolgende van de wachtrij in het spel gezet worden. Maar ook deze cache zou zich weer moeten bewijzen, dus als deze na een bepaalde periode een "slecht" rapportcijfer krijgt, dan moet ook deze het veld ruimen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke ideeën, brainstormen kan nooit kwaad. Maar dit wordt natuurlijk nooit geïmplementeerd door Groundspeak.

 

Want waarom moet een cache die al een langere tijd niet gevonden is, maar verder wel in orde is weg?

Wie bepaalt dat?

Moeten de cachers opeens cijfers geven?

Te veel zaken die Groundspeak niet interesseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"...in waarde doet dalen..." Dat begrijp ik niet.

De waarde van geocaching is toch uitsluitend de waarde die je er zelf aan geeft?

Je hebt een ruime keuze in de caches die je een bezoek waard vindt en alles wat je daarbij beleeft heeft voor jou exclusieve waarde.

Wat je niet wilt bezoeken kun je gewoon negeren en laten liggen.

 

Wat daalt er dan in waarde?

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk de exclusiviteit, Sivota. Als er een Jaguar door de straat rijdt kijk je op, bij een Toyota waarschijnlijk niet - of het moet een knalroze exemplaar zijn. Toen wij begonnen met cachen lagen er misschien 20 caches binnen 10 km van ons huis, nu zijn het er honderden. Een cache vinden was best bijzonder, nu struikel je erover. Niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland.

Waarde is subjectief. Eigenlijk is het raar dat je minder van een cache zou genieten wanneer je weet dat het er eentje van duizenden is, in plaats van eentje van tientallen; ook al zou de tocht precies hetzelfde zijn. Maar toch werkt het bij veel mensen wel zo.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bedoel ik inderdaad, vroeger had je het idee dat je iets bijzonders en geheimzinnigs aan het doen was, en dat gaf je toch wel een soort van kick.

En natuurlijk kan je nu leuke caches uitzoeken, maar het gevoel rondom het cachen is voor mij toch echt wel anders geworden,het is gewoon niet bijzonder meer, ze liggen

overal en iedereen weet wat geocaching is en nog erger, de meeste doen ook aan het spelletje mee.

Zoals ik eerder al aangaf, het gaat met geocachen precies dezelfde kant op als bijvoorbeeld met flashmobbing :
Een kleine groep verzint iets speciaal, een grote groep denkt vervolgens dat zij dat ook wel even kunnen, daarna komt de commercie erbij en een bijzondere hobby is zo naar de filistijnen

geholpen. En iedereen die daarna nog aansluit weet niet beter dan dat het zo hoort, waarna je of, met vijf man de vogeltjesdans staat te doen bij de plaatselijke boekwinkel,of dat je op zoek bent naar een kokertje achter een verkeersbord op een bedrijventerrein. In beide gevallen wordt ik er niet vrolijk van....

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooier kan ik het zelf even niet omschrijven Tammo, ik vrees ook het ergste voor geocaching in de huidige vorm. 7 jaar geleden liep ik de meeste caches nog zonder maar een iemand tegen te komen. Nu zie je meestal gehaaste blikken op zoek naar nog een statistiekje. Je kan mij niet gaan vertellen dat men daar van geniet. Ik heb laatst de Munzee app geinstalleerd. En ben maar eens gaan lopen over een uitdagend bedrijfsterrein. Geloof 50 munzee's in een half uur. Beloningen etc... Een goed gevoel? Nee! Een ervaring... Nee! Zo ook met de trails en dergelijke. Waarom niet een lekkere wandeling langs virtuele punten? Omdat men beloond wil worden... op korte termijn en wel nu! Ik heb het over de nieuwe generatie cachers, althans het overgrote deel. Je hebt ook nu nog echte natuurgenieters en mensen die oprechte genoegdoening zoeken.

 

Vroegah zag je heel af en toe wel eens een cacher met 1000 founds... dat was wat... Hoe zou hij dat doen? Werkeloos? De boel flessen? Nu zie je cachers met 10.000 founds. Je kan mij niet gaan vertellen dat je dan nog voor kwaliteit gaat. Prestige is het geworden, op een erg persoonlijk vlak, want er is geen concurrentie in een hobby. Het blijft apart.

 

Praktisch probleem blijft... het ligt overal te vol. Te veel animo voor graaiers. Ik hoop dat het ooit weer omslaat naar de kwaliteitscaches maar ik vrees voor het overgrote deel van de nieuwe generatie. De mobiele generatie. Snel resultaat zien, prestige, bewijsdrang...

 

Tot die tijd zoek ik de meest rustige plekjes uit en geniet ik van de caches die met liefde en toewijding zijn gepubliceerd.

bewerkt door Barry
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er had in mijn ogen nooit zoveel aandacht gegeven moeten worden aan het fenomeen geocaching, maarja hou dat maar tegen in deze internettijd, zeker als het spelletje ook nog eens voor een gedeelte via internet wordt gespeeld.

Voor ik ging geocachen had ik nog een andere hobby, ben ik mee gestopt omdat het mij teveel geld ging kosten, maar dat spelletje speelde zich buiten het publiek af en aangezien er op internet geen aandacht aan dit spelletje wordt gegeven, bestaat dit na 25 jaar nog steeds in zijn oorspronkelijke staat. Nog steeds dezelfde aantallen spelers, nog steeds een hoop bekende gezichten, en bij dat spelletje nog steeds hetzelfde gevoel als dag 1...

bewerkt door Team Tammo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er had in mijn ogen nooit zoveel aandacht gegeven moeten worden aan het fenomeen geocaching, maarja hou dat maar tegen in deze internettijd, zeker als het spelletje ook nog eens voor een gedeelte via internet wordt gespeeld.

Voor ik ging geocachen had ik nog een andere hobby, ben ik mee gestopt omdat het mij teveel geld ging kosten, maar dat spelletje speelde zich buiten het publiek af en aangezien er op internet geen aandacht aan dit spelletje wordt gegeven, bestaat dit na 25 jaar nog steeds in zijn oorspronkelijke staat. Nog steeds dezelfde aantallen spelers, nog steeds een hoop bekende gezichten, en bij dat spelletje nog steeds hetzelfde gevoel als dag 1...

Tja, nu word ik toch wel heel erg benieuwd, maar ja ik begrijp dat je dit geheime spel geheim wilt houden,wat zou het zijn? Iets vunzig soms? Of gewoon klaverjassen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt je ook de vraag stellen: waar gaat het heen met onze buurt, onze woonplaats, provincie, land, wereld.

Waar kun je invloed op uitoefenen of je er alleen maar druk over maken.

Maak je druk over waar je invloed op kunt uitoefenen en maak je niet druk over waar je geen invloed op hebt.

Ook beter voor de gemoedsrust.

Al heb je voor je gevoel nog zo'n gelijk. Overal hebben mensen verschillende opvattingen en andere belangen.

bewerkt door Dagwacht
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De sfeer van geocaching in de beginjaren was zeker anders en ook charmant te noemen.
Men moest een eind reizen voor de volgende cache, de gps was minder accuraat om van de wazige kaartjes (zonder streetview of vermelde parkeerplaats) op de cache pagina maar niet te spreken, laat staan over allerlei gadgets, programaatjes en gsm in het veld.
Iedereen moest alles zelf uitvinden, wat tegelijk inhield dat er minder en ook andere mensen zich aangetrokken voelden tot het spel en die moesten zich allemaal behoorlijk inlezen voor men het veld in ging of zelf een cache ging leggen.
Een kleinere meer selecte gemeenschap, waar meestal ook wat meer de basis principes van het geocachen aan elkaar werd over gedragen.

 

Echter, voor het beeld te romantisch wordt, ook ik ben in 2003, samen met Reintje de Vos, meerdere malen geocaches tegengekomen waarvan de behuizing een vieze plastic zak betrof, die op vervuilde spoorwegterreinen lagen tussen het glas of waarbij ik een cacherspad zag van tientallen meters kapot getrapte paddenstoelen enzovoort.
Het geklaag over schade aan de natuur (waarvan ik van achter de schermen al jaren merk dat het niet substantieel lijkt toe te nemen), slechte caches, gedoe over het ontmaagden (FTF), het niet ruilen van goodies, het niet onderhouden van caches en het kapot maken van andermans waypoints/caches was er ook in die tijd, evenals het elkaar in de haren zitten op het forum en nog wel erger en meer.

 

Door de schaalvergroting van de hobby is het één en ander meer zichtbaar en ook ik maak mij wel eens zorgen over bepaalde ontwikkelingen.
Echter, er zijn naast alle caches waar je je aan kunt ergeren ook een heleboel inventieve en mooie nieuwe caches bijgekomen. (het is alleen wat lastiger zoeken, maar ook dat is te overleven :) )

 

Zelf had en heb ik geen last van die zogenaamde exclusiviteit, althans dat gevoel bij het spel geocaching
Het draait bij mij nog steeds om het uitzoeken van een uitje met aan het eind wellicht een mooie cache of twee of drie.
Een gewone wandeling liet ik ook nooit bederven door het gegeven dat er zoveel andere mensen ook van wandelen houden.
De rest laat ik voor wat het is en wat een ander doet of leuk vind, hoef ik niet te doen.

Wanneer je voor een cache in de rij moet staan en je wilt dat niet, kies dan een andere cache.
Bevalt de cache waar ik langskomt mij niet dan geef ik feedback en meestal log ik hem dan niet als found op internet, maar schrijf ik een note.

Dat is dan het signaal wat ik af kan geven.

 

Net als vroeger kom ik af en toe iemand tegen tijdens een tochtje, maar meestal niet.
En wandelen in de natuur?

Ga op een doordeweekse dag of wat vroeger op de zaterdag en je komt nog steeds vrijwel niemand tegen en dat geldt niet alleen voor geocachen.
Op 10 december j.l. nog op de Loenermark geweest en alleen heel erg in de verte twee fietsers gezien...

bewerkt door Sivota
  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Er had in mijn ogen nooit zoveel aandacht gegeven moeten worden aan het fenomeen geocaching, maarja hou dat maar tegen in deze internettijd, zeker als het spelletje ook nog eens voor een gedeelte via internet wordt gespeeld.

Voor ik ging geocachen had ik nog een andere hobby, ben ik mee gestopt omdat het mij teveel geld ging kosten, maar dat spelletje speelde zich buiten het publiek af en aangezien er op internet geen aandacht aan dit spelletje wordt gegeven, bestaat dit na 25 jaar nog steeds in zijn oorspronkelijke staat. Nog steeds dezelfde aantallen spelers, nog steeds een hoop bekende gezichten, en bij dat spelletje nog steeds hetzelfde gevoel als dag 1...

Tja, nu word ik toch wel heel erg benieuwd, maar ja ik begrijp dat je dit geheime spel geheim wilt houden,wat zou het zijn? Iets vunzig soms? Of gewoon klaverjassen?

 

Volgens mij hoop jij dat het iets vunzigs is, Aernout de Geoketser. ;-)

Je kunt je ook de vraag stellen: waar gaat het heen met onze buurt, onze woonplaats, provincie, land, wereld.

Waar kun je invloed op uitoefenen of je er alleen maar druk over maken.

Maak je druk over waar je invloed op kunt uitoefenen en maak je niet druk over waar je geen invloed op hebt.

Ook beter voor de gemoedsrust.

Al heb je voor je gevoel nog zo'n gelijk. Overal hebben mensen verschillende opvattingen en andere belangen.

Absoluut waar Dagwacht, het is altijd nutteloos om je zorgen over iets te maken, de dingen gebeuren toch wel. Echter, één persoon kan wel degelijk het verschil in de wereld maken. Niet door zich druk te maken, maar door een goed voorbeeld te zijn en actie te ondernemen. Meelopers genoeg in de wereld lijkt me.

De sfeer van geocaching in de beginjaren was zeker anders en ook charmant te noemen.

.....

Op 10 december j.l. nog op de Loenermark geweest en alleen heel erg in de verte twee fietsers gezien...

Bedankt voor je mooie toelichting Sivota, ik zelf loop ook vaak helemaal alleen in het bos te genieten. Je moet de plekjes even weten. En inderdaad als je de mogelijkheid hebt om doordeweeks te cachen is dat absoluut een aanrader. Zondag op de hei genieten van de rust is hier in de buurt niet meer mogelijk.

 

Maar we hebben het niet alleen over de geneugten van onze hobby. Laten we ons bij de titel van dit topic blijven... waar gaat het heen met onze hobby?

 

Mijn mening is dat het stopt in deze vorm, de populatie neemt te grote vormen aan. Dat kan ik dan ook gelijk betrekken op de post van Dagwacht... waar gaat het heen met de wereld? Mijn gevoel is niet zo positief. Kan je niet meer verantwoorden deze tijd. Punt. Geocaching.com maakt dat niets uit, die lacht elke dag weer met zijn inkomsten. Barst de bom, dan is de buit toch binnen. Kunnen wij daar wat aan doen? Ik denk het wel. Waarom zijn we afhankelijk van Geocaching.com? Ik ken tientallen mensen die erg handig zijn met computers. Laat er maar wat meer concurrentie komen, is goed voor de hobby. de buren is een goed initiatief, mits in mijn ogen wat beter uitgevoerd.

 

PS de buren = censuur door dit forum > KLOBALCACHING, K=G . Dat is net wat ik bedoel. Een bedreiging... :wink2:

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat wij de mogelijkheid hebben om op werkdagen te cachen, zoeken wij onze dagen uit met behulp van Piet Paulusma om het zo maar te zeggen.... Altijd heerlijk rustig en weinig regen..... We komen zelden mede-cachers tegen en als we ze al tegenkomen, dan zijn het leeftijdgenoten die op dezelfde basis cachen als wij. Soms cachen we ook wel eens in het weekeinde vanwege mooi weer of gewoon omdat het zo uitkomt. Dan is het duidelijk drukker en het is ook een andere categorie cachers, die dan op pad gaat. Daar is helemaal niets mis mee, het is gewoon een vaststelling. Mensen moeten nu eenmaal werken van maandag tot vrijdag en kinderen moeten naar school. Dan rest het weekend om er lekker op uit te gaan. Wij kunnen "die drukte" dus gemakkelijk mijden en doen dat dan ook. Alhoewel je het woord "drukte" ook moet relativeren. En soms is het best wel eens leuk om mede-cachers tegen te komen. Dat leidt meestal wel tot een aardig intermezzo. Waarbij ook gezegd moet worden, dat het negativisme, dat hier soms heerst buiten zelden wordt waargenomen. Men vindt het leuk en straalt dat ook uit.

 

En wat betreft het forum.... Toen wij hier voor het eerst kwamen (april 2009) waren hier ruzies aan de gang... Je wilt het niet weten. En die ruzies gingen over toestanden, die zich al ver voor die datum hadden afgespeeld. Men kon elkaars bloed wel drinken. Eerlijk gezegd heb ik dit soort massale aanvaringen daarna nooit meer gezien. Het kan zijn, dat de schrijfstijl van de één of de ander je niet aanstaat, maar zulke principiële aanvaringen als dat zich toen moeten hebben afgespeeld hebben zich niet meer voorgedaan. Overigens hebben de feiten achter die toenmalige ruzies mij nooit erg bezig gehouden. Maar zeg dus niet, dat het vroeger allemaal zoveel leuker was. Pure flauwekul.

 

En nog steeds is het zo, dat iemand die persé geen trailtje of losse traditionals wil doen mogelijkheden zat heeft om de caches, die men wél wil doen te selecteren. Dat gaat in het oosten en zuiden misschien wat gemakkelijker dan in het westen, maar het kan wel. Het is wel belangrijk, dat je voldoende tijd steekt in de voorbereiding. Heus, dat is het halve werk en een bijna garantie voor een leuke dag!

 

Wel mag van ons het totaal aantal caches beperkt worden. Ik weet wel, dat dit geen haalbare kaart zal zijn, maar je zou kunnen denken aan een maximum aantal caches. Je bepaalt op dit moment het percentage multi's, mysteries en traditionals en op basis daarvan worden nieuwe caches toegevoegd, waar oude caches sneuvelen. Aangezien het aantal traditionals eerder zal afnemen dan goedlopende multi's krijg je dan over een aantal jaren gezien vanzelf kwalitatief betere caches, alhoewel dit niet alleen van de naam multi afhangt maar vooral ook van de mensen achter de multi's. We hebben genoeg multi's gelopen, die de moeite van het lopen niet waard waren en we hebben series (zelf uitgezochte traditionals) gedaan, die ons een heerlijke dag bezorgd hebben. Maar als gezegd, de belangen van Groundspeak zijn misschien niet de onze en dus zal er weinig van zo'n plan terechtkomen.

 

Toch is Team Tabak van mening, dat wij ook in 2015 en daarop volgende jaren genoeg mogelijkheden hebben om op een heerlijke manier van het cachen te genieten. Er wordt hier (en op andere fora) wel eens erg negatief tegen onze hobby aangekeken. Soms best wel eens terecht, maar je kunt je eigen zuurgraad ook bewust verhogen, door daar te veel in mee te gaan. Zoals met alles werkt de kunst van het relativeren als een borrel op de gemoedsrust en op die basis gaan wij gewoon lekker verder!

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...