Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

De vraag die je eigenlijk zou moeten stellen is: Waar zou het heen moeten met dit forum?

 

Al jaren herhaalt dit forum zich. Zowel de onderwerpen maar ook de deelnemers met hun standpunten is gewoon een continue herhaling. Vinden jullie het dan nog vreemd als zo nu en dan iemand opmerkt dat er na een jaar of meer afwezigheid er werkelijk niets is toegevoegd.

 

Tja, en dan een klacht dat er te veel kokers in de natuur gegooid worden maar uit de zelfde hoek dat er beter grotere kokers gegooid moeten worden die je met behulp van meer waypoints kan vinden...

 

Wat de hobby betreft. Als het tij verloopt verzet men de bakens. Ook ik vond het in 2005 leuker toen een hele provincie vinden nog een reëel doel was en inderdaad liep ik toen rond met een tas vol petjes, keycords en andere reclametroep die een ander mogelijk wel leuk vond. Maar kennelijk is de geocachewereld veranderd! Je kan dan daaraan aanpassen of wat anders gaan doen. Na jaren wat anders gedaan te hebben kies ik nu er voor gewoon iets meer tijd te besteden aan het selecteren van caches en min of meer het zelfde soort tochtjes te houden als toen.

 

Oke, een forum volschrijven met steeds de zelfde boodschap is ook iets anders doen als cachen :-)

bewerkt door bjorri
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tabak, ik kan echt nergens een topic vinden inzake natuurbehoud i.c.m. het sterk toegenomen aantal geocachers/geocaches. Wat Petee stelt is juist. Er komen steeds nieuwelingen bij, die vragen dezelfde dingen die wij ons in het begin ook afvroegen. Prima, daar is een forum voor.

 

Het voordeel van nieuwe lichtingen kan ook weer betekenen, nieuwe ideeen en zienswijzen. Een persoon kan de wereld veranderen.

 

Inderdaad genoeg oude rotten hier, die steeds dingen herhalen en zichzelf toch boven anderen proberen te stellen. Helaas.

 

@Barry, daar raak je een goed punt aan. Het moet je toch opgevallen zijn dat sinds de veelschrijvers, waaronder ikzelf hier massaal zijn vertrokken er geen enkele fatsoenlijke discussie meer is begonnen. Natuurlijk worden er door nieuwkomers vragen gesteld met betrekking tot cachetechnieken en gebruik van GPS, waarbij ze vergeten zijn, dat de handleiding gewoon bij hun in de kast ligt.... :-) Zodra ze een voor hun bevredigend antwoord hebben gekregen zijn ze weer vertrokken. Maar een discussie voeren? Jij bent de eerste sinds tijden die dat doet en je zit net zo lang op dit forum (sinds 2009) als ik. De (soms best leuke) topics werden aan de gang gehouden door hooguit 5 of 6 mensen, soms kwalitatief en met moederlijke wijsheid ondersteund door Sivota, die derhalve jouw terechtwijzing niet verdient. Nieuwkomers hielden zich er wijselijk buiten om niet het risico te lopen afgebrand en gevierendeeld te worden door een paar van die mensen. Inmiddels heeft dus 80 % van die veelschrijvers om voor hen moverende redenen besloten om hun bijdragen hier te stoppen, danwel flink te beperken (zoals in mijn geval). Sommigen zijn helaas overgestapt naar een facebookforum, waar ze zich door de doelstelling van deze praatgroep een vrijbrief hebben verschaft om publiekelijk hun mede-hobbyisten voor onnozelaars, zukkels, stakkers en wat dies meer zij uit te maken, daarbij de hielen likkend van hun goeroe, in de hoop op een event aan een blikje cola te mogen likken. :-) Als ze niet direct hun gelijk kunnen halen worden zelfs grove middelen ingezet zoals het plaatsen van foto's van hen, waarvan ze tegenspraak krijgen of niet snel genoeg een reactie. Het moet allemaal niet gekker worden binnen de nederlandse geocachers community. Ik vind het niet zo gek, dat mensen met enig zelfrespect (waaronder ik mezelf ook beschouw als je het niet erg vindt) afhaken. Niet van de hobby overigens, want die blijft onverminderd leuk, maar wel van het discussiëren op fora, hoe aardig dit ook zou kunnen zijn, maar waarbij je keer op keer gefrustreerd raakt door enkelingen, die menen het buskruit te hebben uitgevonden en bovendien bij zichzelf een iq van ruim boven de 160 hebben vastgesteld, alhoewel de bewijzen daarvoor in een onherstelbaar beschadigd archief zijn verdwenen.... :-) Het jammerlijke is - en daar besluit ik mijn verhaal mee - dat een aantal door mij zeer gewaarde mede-forumleden zich hebben verlaagd door aan zo'n forum deel te nemen en mee te doen aan een verwerpelijke tendens, nl. het kleineren en belachelijk maken van een meerderheid van de geocachers, die hoogstwaarschijnlijk meer plezier onttrekken aan hun hobby dan de schrijvers in dit forum. Zij hebben dat (ook al mag je dan een IQ hebben van 160+) zélf niet eens door. Dat is pas echt sneu om een veelgebruikte opmerking van de oprichter van dit platform te gebruiken.

Genoeg gezegd... Komt er hier een werkelijk leuke en een mogelijk nieuw licht op het geoachen werpende discussie, dan doe ik met veel plezier weer mee, maar ik zal onmiddellijk afhaken op het moment, dat mijn mede-hobbyisten voor halve zolen of nog erger jostibandleden worden uitgemaakt. Dat is deze hobby mij helemaal niet waard.

 

Ik hoop Barry, dat deze toelichting iets meer licht werpt op mijn reactie op jouw draadje, die wellicht niet bracht wat jij hoopte, maar ik weet bijna zeker, dat jij je goeddeels in deze visie zult kunnen vinden. En zo niet, dan zoek ik graag nog even verder met je mee..... :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn betrokkenheid bij de natuur bestaat langer dan dat ik cacher ben, en als ik mijn hobby's zou moeten opnoemen staat natuurbeleving ook ver boven geocaching. Maar toch is het zo dat ik in de jaren waarin Team Aragorn fanatiek aan geocaching deed, veel meer buiten - en in veel meer verschillende natuurgebieden - ben geweest dan daarvoor. In dit opzicht hebben de hobby's elkaar mooi aangevuld en ik vermoed dat dit bij meer mensen zo is.

 

Omdat natuurbeschermingsorganisaties óók als doelstelling hebben, zoveel mogelijk mensen met de natuur in aanraking te brengen, kan ik mij voorstellen dat ze om die reden caches toestaan in hun gebieden. Het zou mij goed lijken als de organisaties daarbij meer uitgaan van wat een plaatser aanbiedt (beschrijving met natuurinformatie, langere tochten om een gebied intenser te beleven, etc.) dan van wat veel bezoekers trekt. Zo trekt een trail van 10 tradi's met bonus meestal een veelvoud aan cachers, ten opzichte van een multi met 10 WPs. Terwijl het zelfs om exact dezelfde locaties kan gaan. Hier ligt nog een mooie taak voor natuurbewuste cachers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of mijn opmerking nu wel in dit draadje past, voor mij komen veel van de items steeds op hetzelfde neer. er zijn een aantal puriteinen die recht in de leer vinden dat de manier waarop zij deze hobby bedrijven de enige ware is. Overigens moet ik zeggen dat ik met veel genoegen steeds de discussies volg.

Over mijn eigen beleving, omdat ik nu eenmaal graag wandel (en soms ook fiets) probeer ik op de kaart, bij voorkeur buiten de steden een serie caches bij elkaar te vinden. Dat kunnen zijn mysteries, die me dan weer wat werk geven om e.e.a. op te zoeken, maar ook korte multies en traditionals. Lange multies doe ik meestal alleen als ik weet waarheen ze me leiden. een voorbeeld van zoiets is de Vakantie-serie die ik deze week gedaan heb. Die heb ik gecombineerd met de twee Boris' wandelingen (nog niet voltooid) maar dat heeft me een wandeling van z'n 14 km opgeleverd en een dag in de natuur. Dit is mijn manier om deze hobby in te vullen. En natuurlijk vind ik het leuk om weer 10 puntjes bijgeschreven te kregen maar het hoofddoel is de wandeling en plezier hieraan. In gesprekken over gecoachen is mijn reden waarom ik het doe altijd : het geeft me een doel om te wandelen, je loopt van punt naar punt en het is niet alleen wandelen om het wandelen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tabak, ik snap heel goed wat je bedoelt met de tendens in het forum. Er waren echter soms best leuke topics, die vaak maar door een enkeling met negatief commentaar werd beantwoord en daarna werd het van kwaad tot erger... Vaak is het juist geen aandacht geven van zo'n reaktie, het enige wat nodig is.

Echter, in dit topic heb ik nog geen minderwaardige opmerkingen kunnen ontdekken. Het blijft toch open? En zo zou een forum ook moeten kunnen zijn. We delen allemaal dezelfde hobby en hebben ons specifiek daarvoor aangemeld op dit forum.

De tendens op (internet)fora is, dat men juist op topics waar men niet op wil reageren, toch reageert en dat is vaak negatief. Kijk op openbare sites zoals facebook en youtube. Iedereen heeft een mening en wil die spuien. Er zijn weinig mensen die alleen maar positief ventileren. Zo moeilijk lijkt me die richting niet, eigenlijk met een schone lei beginnen en het oud zeer een beetje op de achtergrond stellen. En wat je zegt, als je een beetje zelfverzekerd bent, dan reageer je niet eens op negatieve dingen. Absoluut waar.

Ik wil juist niemand in een hokje stoppen wat onze hobby betreft. Ik wil kijken hoe we samen op een goede manier deze hobby kunnen voortzetten. Daar sta ik open voor en ik denk velen meer hier. Wat ik al eerder zei, op deze manier zie ik onze hobby geen lang leven meer beschoren, als de stijging van het aantal caches (wereldwijd) zo snel doorgaat. Ben benieuwd hoe anderen dat zien, natuurgenieters, traditional liefhebbers, iedereen onder de noemer geocacher.

Volgens mij heb jij ook genoeg (verbale) mogelijkheden om een eventueel afwijkende tendens in een topic op een positieve manier te sturen. Die mensen hebben we hier zeker nodig.

Wat Facebook betreft, triest wat daar gebeurt. Ik kan daar geen mening over hebben, want ik ben daar niet aangemeld, maar laat onze doelstelling zijn dat dit forum van een andere kwaliteit gaat worden.

Open en positief zijn. En welwillend?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

tijdje (jaartje) hier niet meer geweest maar als ik dit lees heb ik het gevoel dat ik gisteren nog online ben geweest.

Het blijkt dat we Barny en Vlindertje helemaal niet nodig hebben om dezelfde dingen te blijven roepen.

 

Had je een ban?

 

 

Beste Died

 

Ja inderdaad en nog steeds op een mijn huis IP adres (maar bij mijn broer thuis niet waar ik nu ben)

ik had "iets" verkeerd getypt wat weet ik nog steeds niet.

 

 

 

 

Als de toekomst .......

 

 

 

tijdje (jaartje) hier niet meer geweest maar als ik dit lees heb ik het gevoel dat ik gisteren nog online ben geweest.

 

misschien zegt dat genoeg over de toekomst van "onze" Hobby

 

Bedankt voor je positieve bijdrage. Als dit het enige is wat je na een jaar kunt melden zegt dat inderdaad genoeg over jou.

En wat zegt het over mij ??

Wat ik wilde zeggen ... niks nieuws hier op het forum alles blijft dus het zelfde ...

wat betreft de hobby Geocaching heb ik zelf zoals mijn broer Blutch zei :

 

Het word steeds meer een kokertjes spel (land) en ik vind dat heel jammer .

Laatst een rondje gedaan in een dorp vlak bij mij huis en heb ALLEEN maar kokertjes gevonden

Misschien de verkeerde uitgekozen.... kan...... maar toch zegt dat genoeg waar ons hobby naar toe gaat ..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig zijn er nog mooie cache's op mooie locaties. Vandaag een leuke multie opgezocht en erg genoten van de route. Onderweg kwam ik een micro tegen die onderdeel was van 1 of ander rondje, tja... waarom die daar ligt? Daar zijn volgens mij waypoints voor bedacht. Maar goed, de route verder gevolgd en de cache gevonden, maar nog belangrijker: 2uur lang genoten van de koude frisse buitenlucht :thumbup:

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal allemaal wel loslopen. De kokertjes liggen vooral in bewoonde gebieden of als trail langs rustige wegen. Ze veroorzaken (voor zover wij hebben kunnen waarnemen) weinig schade aan de natuur. De schade aan de natuur (wederom voor zover wij gezien hebben) werd veroorzaakt door de zogenaamde authentieke boxen, die in het bos worden ingegraven en zonder fatsoenlijke hint worden achtergelaten. Dat leidt tot ploegwerkzaamheden van cachers ter plekke en dat zie je. Maar dat doen wilde zwijnen ook en daar heeft niemand het over. Een multi met 10 goed verstopte waypoints veroorzaakt net zo veel schade als een trail van 10 caches en een bonus. Hooguit zou je kunnen zeggen, dat de trail wat vaker bezocht wordt en dus de verstopplekken kwetsbaarder worden. Daar staat dan weer tegenover dat er zelden lang gezocht hoeft te worden naar het kokertje achter de boom in de PVC houder.....

 

Er is hier wel eens een voorstel gedaan om het aantal caches in Nederland te beperken tot een zeker aantal. 25.000? 40.000? 50.000? Enigszins arbitrair. Er wordt pas een nieuwe cache gepubliceerd, wanneer oudere caches gearchiveerd worden. Ik zou daar wel voor zijn, maar daar heeft Groundspeak geen belang bij, dus zal het er nooit van komen.

 

Persoonlijk zien wij het gesjouw door een bos met een tablet of smartphone, waaruit instructies komen om je pad te vervolgen niet zo zitten. Velen zitten al via hun werk met die dingen opgezadeld en om dan op je vrije dag je vrouw en/of kinderen nog eens lastig te vallen met deze vorm van communicatie.....? Ik zou juist erg blij zijn om in een bos te kunnen lopen en te genieten van wat mijn eigen ogen waarnemen in plaats van instructies te moeten volgen van waar ik moet kijken om iets leuks te zien.... Dat is iets voor de rondvaartboot.... Maar goed, over vijf jaar weten of die discipline binnen het geocachen iets geworden is.

 

Tot die tijd gaan we gewoon van alles en nog wat doen en genieten we van onze vrijheid en van alles wat we onderweg zien en tegenkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via dit forum je zorgen uiten over de kwaliteit en locatie van caches of aangeven dat bepaalde cachers het helemaal fout doen heeft geen enkele zin.

Van de vele cachers die ik inmiddels heb gesproken is een enkeling ooit op dit forum geweest en deze heeft het inmiddels ook al geruime tijd voor gezien gehouden.

Elkaar inspireren door waar mogelijk te helpen of door zelf mooie caches te maken zie ik veel meer zitten.

 

Daarbij komt dat wij regelmatig in het buitenland cachen. Als je beweert dat het gros van de caches in Nederland onder de maat zijn, dan zou je dat ook eens moeten gaan doen.

Binnenkort gaan we naar Spanje en we hebben ons al een beetje verdiept in de caches daar.

Er zijn ook daar cachers die juweeltjes maken. Ook daar zie je veel micro's, net als bij onze oosterburen.

 

Ook wij doen de caches waar we op dat moment zin in hebben. Laatst in Duitsland een rondje van zo'n 16 kilometer gemaakt met een aantal traditionals.

Als we dan telkens zo'n 20 minuten moeten zoeken naar een geniepig verstopte cache dan houden we het toch wel voor gezien. Dan begint de onderbreking van het wandelen storend te worden.

 

Dan gaan we door met wandelen en laten de caches links (of rechts) liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote Peetee:
- als je de ontwikkelingen t.a.v. hobby over de jaren volgt, dan kun je m.i. niet tot een andere conclusie komen dan dat er eigenlijk bijzonder weinig aan ontwikkelingen te melden is.

Jazeker, er worden hier en daar wel eens wat nieuwe gps-modellen uitgebracht, en ja, er wordt wel eens een variant op een al langer bestaande spelvorm ontwikkeld, en ja, er is wel eens een cacher een nieuwe techniek bedenkt om het spelletje nog leuker te maken.
Maar laten we eerlijk zijn: in wezen zijn echte ontwikkelingen in het spelletje/onze hobby nauwelijks waar te nemen. Einde qoute

 

Op het gevaar af dat ik hartelijk uitgelachen ga worden, wil ik hierop toch wel reageren. Voor mij hoeft 'onze' hobby helemaal niet te veranderen. Ik heb geen behoefte aan steeds een andere GPS die nog meer kan en waarvan ik de mogelijkheden dan waarschijnlijk niet gebruik. Eigenlijk hoeven de caches ook niet te veranderen. Ik vind (bijna) alles wel leuk, maar stel dat ik alleen voor 'echte caches' zou willen gaan (zoals ze bedoeld zijn) dan zou ik nog steeds lange tijd kunnen genieten voordat ik uitgewandeld ben. Ik ben ook geen type voor allerlei technische hoogstandjes onderweg, maar dat wil niet zeggen dat ik die niet gun aan andere mensen.

 

Ik kan me goed vinden bij dat wat verschillende andere schrijvers in dit draadje. Ook ik ga veel meer naar buiten sinds ik ben begonnen met cachen en ik ben ook mooie plaatsen geweest, waar ik anders nooit van geweten zou hebben. Dit zowel door multies te lopen, als door zelf routes van 'oppikkertjes' te maken.

Soms stoor ik me ook wel aan vernielingen in de natuur, dan zou een goede hint wel helpen. Of een andere houding van de cacher natuurlijk (als je iets niet kan vinden hoef je natuurlijk niet het bos om te spitten)

bewerkt door regenboog2
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurloze schepen lopen nu eenmaal vandaag of morgen op de klippen. Al zouden er hier hele goede ideeën geopperd worden en al zou de hele cache community die lezen. Dan nog zouden die nooit uitgevoerd worden omdat men het er nooit over eens zou worden, en er is niemand die ze ten uitvoer brengt. De enige die enige sturing aan dit spelletje kan geven zit in Amerika en heeft gewoon commerciële belangen bij het grote aantal caches en cachers. Wij kunnen ons hier suf discussiëren, het zal geen veranderingen brengen. Vroeg of laat zullen er waarschijnlijk beperkende maatregelen komen vanuit natuurbeheer organisaties en dan moeten we maar zien wat er van het oorspronkelijke geocachen overblijft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stuurloze schepen lopen nu eenmaal vandaag of morgen op de klippen. Al zouden er hier hele goede ideeën geopperd worden en al zou de hele cache community die lezen. Dan nog zouden die nooit uitgevoerd worden omdat men het er nooit over eens zou worden, en er is niemand die ze ten uitvoer brengt. De enige die enige sturing aan dit spelletje kan geven zit in Amerika en heeft gewoon commerciële belangen bij het grote aantal caches en cachers. Wij kunnen ons hier suf discussiëren, het zal geen veranderingen brengen. Vroeg of laat zullen er waarschijnlijk beperkende maatregelen komen vanuit natuurbeheer organisaties en dan moeten we maar zien wat er van het oorspronkelijke geocachen overblijft.

 

Dit vrees ik ook. Commerciele belangen gaan altijd boven natuurbehoud/gezondheid. Pas als het orgaan met de rug tegen de muur gedrukt staat, zal er wat veranderen. Vooralsnog, kunnen we op kleine schaal natuurlijk wel goed met onze natuur omgaan. Wat al geopperd werd, misschien wat eerder plaats maken voor andere caches en niet alleen maar erbij stoppen. Anderen ook wat gunnen. Verder wat betere hints, om schade aan de natuur te verhinderen. Dat lijkt me toch best haalbaar?

Van de vele cachers die ik inmiddels heb gesproken is een enkeling ooit op dit forum geweest en deze heeft het inmiddels ook al geruime tijd voor gezien gehouden.

 

hoe zou dat komen ??

 

 

Ik weet het niet. Misschien weten ze geen positieve bijdrage te leveren, misschien te weinig initiatief of misschien zijn ze niet zo behulpzaam voor anderen?

 

Het kan prima samen gaan hoor. In het veld maak ik graag een babbeltje en help ik andere mensen graag en in de virtuele wereld is dat niet anders.

 

Tevens heeft dit forum me goed geholpen met vragen m.b.t. onze hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...