Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

De doelstelling van cachers loopt te ver uiteen om het onderling op te kunnen lossen. Zolang er een groep is die gaat voor veel en makkelijke puntjes zal het aantal van dit soort caches blijven groeien.

Misschien moeten we tijdelijk Munzee meer gaan promoten, zodat een grote groep overstapt naar deze tak van sport?

 

Veel mensen zijn hype-gevoelig. Over een paar jaar is er weer een andere activiteit die je 'moet' doen en blijft er een veel kleiner aantal cachers over. Even schuilen tot de storm over is en zeker niet voortijdig weg vluchten!

 

Overigens steekt niet iedereen zijn kop in het zand: als je een beetje rondkijkt op fora en facebook groepen, dan kom je ook cachers tegen die zichzelf als de cache-elite beschouwen en iedereen die het geocachen anders dan zij beoefenen betitelen als 'zwakzinnig','simpele zielen', 'hersenloos' etc. Daarmee bereik je natuurlijk ook dat het plebs wil luisteren naar jouw argumenten.... :no:

 

Helemaal niet zo'n gek idee om Munzee te promoten.

Onlangs heb ik ook een aantal "gecaptured" en ik moet zeggen dat het concept prima is. Geen gedoe met natte rolletjes, geen logs nodig en een heuse ranglijst met alles erop en eraan. Maar wel heel wat anders dan geocaching. En die twee kunnen prima naast elkaar bestaan. Ik kan me voorstellen dat een puntjesjager zich hier helemaal in kan vinden.

Ondertussen loop ik momenteel de mooiste multi's in Drenthe en geniet ik van een hele andere hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Veel mensen zijn hype-gevoelig. Over een paar jaar is er weer een andere activiteit die je 'moet' doen en blijft er een veel kleiner aantal cachers over. Even schuilen tot de storm over is en zeker niet voortijdig weg vluchten!

 

 

 

Dat is dan weer het goede aan deze tijd, al het nieuwe is vaak een bevlieging. Ik hou nog even hoop. ;-)

Heracross, daar gaat het niet om in dit topic. Waar gaat het heen met onze hobby? Ik herhaal het nu voor de derde keer hier, in de huidige vorm gaat onze hobby zeker ophouden. Gaan we daar wat aan doen? Gaan we in deze hobby mee met onze tijd? Meer aandacht voor de natuur, het milieu? Niet alleen focussen op wat we willen, maar ook wat kan in deze tijd. Als jij om de 200 meter afval uit het raam gooit krijg je ook een boete. Misschien klinkt dat wat duidelijker?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ben je gewoon een zwartkijker ik deel je mening namelijk niet.... Ik geloof zeker niet dat het op uitzonderingen na zorg erg gesteld is met de Nederlandse natuur.... (waarbij natuur al twijfelachtig is omdat feitelijk alles een park is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk groter... Je hoeft mijn mening ook zeker niet te delen, ik benoem de feiten alleen. Tuurlijk is alles een park, juist in Nederland. Hier wordt alles en iedereen letterlijk in een afgebakend gebied (hokje) gestopt.

 

Het gaat niet om een kokertje. Het gaat er om duizenden, alleen al in Nederland. Tis wat het is. Ik heb alle hoop dat mensen nog eens zorgvuldiger met de natuur om zullen gaan hoor. Maar kennelijk ben ik een van de weinigen die het toch wel vreemd vind dat het in deze tijd gedoogd wordt om een potje neer te gooien om de 200 meter. Het zij zo. Ik heb inderdaad moeite met de graaicultuur (niet in de letterlijke zin m.b.t. geocaching) en de onverschilligheid van tegenwoordig.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk groter... Je hoeft mijn mening ook zeker niet te delen, ik benoem de feiten alleen. Tuurlijk is alles een park, juist in Nederland. Hier wordt alles en iedereen letterlijk in een afgebakend gebied (hokje) gestopt.

 

Het gaat niet om een kokertje. Het gaat er om duizenden, alleen al in Nederland. Tis wat het is. Ik heb alle hoop dat mensen nog eens zorgvuldiger met de natuur om zullen gaan hoor. Maar kennelijk ben ik een van de weinigen die het toch wel vreemd vind dat het in deze tijd gedoogd wordt om een potje neer te gooien om de 200 meter. Het zij zo. Ik heb inderdaad moeite met de graaicultuur (niet in de letterlijke zin m.b.t. geocaching) en de onverschilligheid van tegenwoordig.

Dat bezorgde gevoel over de natuur dat je beschrijft dat herken ik wel. Als ik naar de groeicijfers van geocaching in Nederland kijk dan zijn dat intimiderende aantallen.

 

Toch is het misschien allemaal iets minder erg dan het lijkt. Er lijkt een tendens gaande die je zou kunnen samenvatten als "makkelijker, sneller, goedkoper, grotere aantallen". Als ik die tendens correct heb waargenomen, en als die tendens inderdaad het grootste probleem vormt voor de toekomst van het geocachen, dan is er nog een verschijnsel dat een zeer belangrijke rol speelt.

Als grote aantallen de boventoon voeren, dan trekken de caches vanzelf naar de grote mensenmassa's toe. Naar de steden, de bebouwde kom, de industriegebieden, de parkeerplaatsen, de doorgaande wegen. Omdat als een cache eigenlijk een flutcache is, dan genereert het flutlogjes. Een dergelijke cache is voor een co alleen nog maar leuk om te plaatsen als hij veel bezoekjes krijgt. En een cache krijgt alleen maar veel logjes als er veel mensen langskomen. Vandaar dat dit type caches de mensenmassa's opzoekt.

 

Je kunt dit al zien op de kaart. De cachedichtheid is veel groter daar waar veel mensenmassa's langskomen. Als een munzee het voorbeeld is van de richting waarin de koker zich ontwikkelt ("makkelijker, sneller, goedkoper, grotere aantallen"), dan is de munzeekaart bij uitstek geschikt kom de toekomst van de koker nu al te tonen. En dat is dan toch wel weer geruststellend. Nu liggen er tientallen caches hier in de stad. Als dat er straks honderden worden, dan is het enige dat ik daarvan merk dat het rustiger wordt in het bos. Bij wijze van experiment heb ik een paar munzees geplakt op borden waar je het bos in gaat. Vroeger werden die nog wel eens gecaptured. Tegenwoordig bijna nooit meer.

 

Tot de kokercultuur zover is geëvolueerd zullen we geduld moeten hebben. Er zijn nog wel wat griezelige initiatieven hier en daar van kokertrails die verschijnen op de heide en andere natuurgebieden. Ik heb twee keer zo'n trail gedaan. De aantallen cachers vielen redelijk weg tussen de overige bezoekers van het terrein, en de schade aan de natuur is me toen erg meegevallen. Ook hier lijken de gebieden die reeds veel bezoek genereren de voorkeur te hebben voor de trailleggers.

 

Als de toekomst tot gevolg heeft dat drukke gebieden drukker worden en rustige gebieden rustiger, dan teken ik daar voor.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

tijdje (jaartje) hier niet meer geweest maar als ik dit lees heb ik het gevoel dat ik gisteren nog online ben geweest.

Het blijkt dat we Barny en Vlindertje helemaal niet nodig hebben om dezelfde dingen te blijven roepen.

 

Had je een ban?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant gegeven....
Topictitel is: "Waar gaat dat heen met onze hobby"?
In berichtje #2 van dit draadje lees ik: "Ter promotie van ons ons dorp hebben wij er inmiddels 7 caches weggelegd en dan zie/hoor/lees je logs in de trend van "Snelle oppikker, nummer zoveel van vandaag", maar gelukkig lees je logs van mensen die de omgeving waarderen en er een fotootje bijplaatsen. Moraal van het verhaal: wij gaan cachen om met de omgeving kennis te maken, niet om puntjes te scoren!"
Wat staat er op de cachepagina(s):
"De eerste cache in Graauw is bedoelt als simpele meepakker"
http://coord.info/GC533N5

 

De discussie gaat verder zonder dat het iemand opvalt.

Het lijkt hier zoals vaker vooral te gaan om het weergeven van de eigen bespiegelingen en niet om van elkaar te leren of elkaar iets te leren.

 

Moet ik mij hier dan serieus afvragen waar het heengaat met onze hobby?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kun je je voor jezelf zeer zeker afvragen, maar erover discussieren op dit forum is een zinloze en kansloze missie. Vandaar, dat ik ermee ben gestopt. Natuurlijk is het verhaal van die 7 caches mij opgevallen en ze brachten een grote grijns teweeg. In die zin heeft het forum gebracht wat ik ervan verwacht. Een amusante aanvulling op het altijd weer leuke buitenwerk...... Voor de rest houd ik mij in het vervolg graag terzijde.....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als de toekomst tot gevolg heeft dat drukke gebieden drukker worden en rustige gebieden rustiger, dan teken ik daar voor.

 

 

Voor deze mooie afsluiter van je teken ik ook direkt, ik hoop dat het zo gaat lopen.

 

Bedankt voor je uitvoerige reaktie Diederikus, fijn om te horen dat er meer mensen zich zorgen maken om de natuur m.b.t geocaching. Wat jij aangeeft, dat klinkt inderdaad erg positief aangaande de natuurcaches. Laat de natuur maar zijn werk doen... soort zoekt soort.

tijdje (jaartje) hier niet meer geweest maar als ik dit lees heb ik het gevoel dat ik gisteren nog online ben geweest.

 

misschien zegt dat genoeg over de toekomst van "onze" Hobby

 

Bedankt voor je positieve bijdrage. Als dit het enige is wat je na een jaar kunt melden zegt dat inderdaad genoeg over jou.

Sivota en Tabak,

 

Dit topic is wel degelijk eentje om van te leren. Het gaat zelfs dieper in op de titel van het topic. Dat Sivota wat speurwerk heeft verricht heeft geen toegevoegde waarde aan het onderwerp zelf. Net als Hooningkorf heb ook jij commentaar op dit forum, zonder zelf een positieve bijdrage te leveren, of mee te denken/cq andere richting in te slaan.

 

Tabak, als je je terzijde wilt houden, plaats dan ook geen commentaar, maar zeg wat opbouwends.

 

Het is kennelijk moeilijk om positief en opbouwend te zijn in dit forum. Velen geven wel commentaar, maar dat is niet hetzelfde als een reaktie. Mensen, ga eerst eens bij jullie zelf ten rade.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom al een jaartje of 12 op dit forum. En inderdaad, het zijn vaak dezelfde discussies die voorbij komen. Dat verbaast een aantal mensen, want: "daar hebben we het toch al lang en breed over gehad?". Het lijkt dus een logische constatering, maar is het volgens mij toch niet.

 

Volgens mij speelt hierbij namelijk een tweetal zaken een belangrijke rol:

- elke dag, elke week en elke maand ontdekken nieuwe cachers onze mooie hobby; zij zijn dus nieuw in het geocachingwereldje en dus ook nieuw op dit forum.

- als je de ontwikkelingen t.a.v. hobby over de jaren volgt, dan kun je m.i. niet tot een andere conclusie komen dan dat er eigenlijk bijzonder weinig aan ontwikkelingen te melden is.

 

Jazeker, er worden hier en daar wel eens wat nieuwe gps-modellen uitgebracht, en ja, er wordt wel eens een variant op een al langer bestaande spelvorm ontwikkeld, en ja, er is wel eens een cacher een nieuwe techniek bedenkt om het spelletje nog leuker te maken.

Maar laten we eerlijk zijn: in wezen zijn echte ontwikkelingen in het spelletje/onze hobby nauwelijks waar te nemen.

Dat is volgens mij dan ook de reden (gekoppeld aan het gegeven dat er steeds meer nieuwe cachers met beginnersvragen bij komen) dat de cachers die al langer op de geocachingforums komen steeds weer dezelfde soort vragen en discussies langs zien komen.

 

En dat lijkt mij alleen maar logisch. En al helemaal niet erg. :no:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barry, het probleem is, dat je een topic start met een onderwerp dat de afgelopen jaren al tig keer langsgekomen is en al vele malen door iedereen van commentaar (ook opbouwend) is voorzien. Helaas zijn diegenen, die over het algemeen zinvol op de discussie ingingen hier verdwenen. Ik heb daar ook veel aan meegedaan en mijn visie talloze keren gegeven. Het uiteindelijke effect is minimaal, zo niet niks. Sivota heeft volkomen gelijk door te stellen, dat zij zich HIER dus niet af hoeft te vragen waar het heen gaat met onze hobby, want een serieuze discussie komt er niet meer voorbij. Zoals je zélf al vastgesteld hebt, praat men uiteindelijk alleen over de eigen zienswijze en beleving. Soms volgt er een herhaling van zetten (Diederikus). Zinvol misschien, maar zijn mening is hier bij de ingewijden goed bekend en wordt ook wel gewaardeerd. Hij deelt op goede gronden jouw vrees niet zo en daar kan ik me wel enigszins in vinden.

 

Ik hoop, dat dit voor jou opbouwend genoeg is.... maar ik vrees het ergste. :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tabak, ik kan echt nergens een topic vinden inzake natuurbehoud i.c.m. het sterk toegenomen aantal geocachers/geocaches. Wat Petee stelt is juist. Er komen steeds nieuwelingen bij, die vragen dezelfde dingen die wij ons in het begin ook afvroegen. Prima, daar is een forum voor.

 

Het voordeel van nieuwe lichtingen kan ook weer betekenen, nieuwe ideeen en zienswijzen. Een persoon kan de wereld veranderen.

 

Inderdaad genoeg oude rotten hier, die steeds dingen herhalen en zichzelf toch boven anderen proberen te stellen. Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...