Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Eerst een paar keer gekeken of dit niet een discussie van een paar jaar terug is :-)

 

Ook ik ben meer van kwaliteit dan van kwantiteit. Toch zie ik niet zo heel veel verschil tussen een multi en een serie traditionals.

 

Mijn selectie doe ik op de kaart. Als een cache niet in bebouwde omgeving ligt en ook niet vlak langs een drukke weg is ie vaak wel de moeite waard. Met name plaatsen waar je anders niet snel naar toe zou gaan zoals het eind van een strekdam vind ik altijd leuk om te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Juist. En laat gewoon iedereen cachen zoals hij/zij dat wil. Er ligt voor iedere categorie cacher wat wils. Dus daarmee moet iedere cacher voldoende hebben om zijn/haar hobby op een manier uit te oefenen die het meeste voldoening geeft.

Absoluut mee oneens. De wereld ligt bezaaid met caches en kennelijk vind iedereen dat normaal? Kan toch niet meer in deze tijd als je enigzins milieubewust bent cq natuurliefhebber. De natuur mogen we gebruiken, maar moet niet misbruikt worden.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Juist. En laat gewoon iedereen cachen zoals hij/zij dat wil. Er ligt voor iedere categorie cacher wat wils. Dus daarmee moet iedere cacher voldoende hebben om zijn/haar hobby op een manier uit te oefenen die het meeste voldoening geeft.

Absoluut mee oneens. De wereld ligt bezaaid met caches en kennelijk vind iedereen dat normaal? Kan toch niet meer in deze tijd als je enigzins milieubewust bent cq natuurliefhebber. De natuur mogen we gebruiken, maar moet niet misbruikt worden.

 

Als je dat doortrekt kan je ook wel alle paden, bankjes en vullisbakken enz. uit de natuur weghalen. Dat het jouw en mijn hobby niet is om elke 161 meter te bukken wil niet zeggen dat er niemand lol aan beleefd. Ik vrees dat wij eerder de uitzondering zijn dan de grote meute die wel lol heeft in kokers rapen.

 

Maar van mij mag die 161 meter best vijf keer zo veel worden. En dan elke cache die na een jaar nauwelijks favorieten heeft ook laten vervallen. Voor jou en mij wordt de hobby dan weer leuker. Voor een heleboel anderen waarschijnlijk juist niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een beetje een dejavu gevoel.

Komen we straks weer met de authentieke caches en het kwaliteitsdiploma?

 

Het is toch simpel.

Als je mooie caches wilt doen, dan ga je er even voor zitten en selecteer je de juiste caches via de cachelisting, favo's of zoiets: http://project-gc.com/Maps/whatshot/?country=Netherlands&submit=Filter de juiste doelen er uit.

En als je puntjes wilt pakken....dan doe je het anders...

Daar gaat het niet om, het gaat erom dat er in Nederland al zoveel ligt, dat er nauwelijks ruimte is voor iets bijzonders. Dus vanuit de plaatser gezien: je hebt een wild plan, zoekt daarvoor een mooi natuurgebied waar je een leuke wandeling wilt uitzetten. Maar zo'n gebied is bijna nergens meer vrij, door de 161 meter regel kun je je plannen nergens uitvoeren. Dat is wat Peetee bedoelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ter promotie van ons ons dorp hebben wij er inmiddels 7 caches weggelegd

Ik ken jullie dorp niet, maar het moet er wel prachtig zijn! Ik kan me geen dorp bedenken waar het op maarliefst 7 verschillende plaatsen de moeite waard zou zijn om een cache te leggen vanwege de mooie omgeving. Jullie schrijven dat alsof dat heel normaal is, maar 7 caches in 1 dorp vind ik verschrikkelijk veel.

 

Dit is natuurlijk een beetje cynisch, maar het punt is dat 'mooi' en 'de moeite waard' heel subjectief zijn. En 'veel/weinig' blijkbaar ook, want 'nog maar 373'!?! Dat is meer dan 1 per dag!

 

Daar dien ik toch op te reageren natuurlijk: het gaat om een rondje door de buitengebieden van Graauw wat je al wandelend, fietsend of met de auto kunt doen. En op iedere plaats is er wel een ander uitzicht te beleven. En daar gaat het natuurlijk om.

 

En ja, we hebben omgerekend meer dan 1 per dag gevonden. Maar trek daar dan eens de trails vanaf???? We hebben trails gedaan met meer dat 07 cachen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me geheel in de bijdrage van Heracross vinden. Ik vraag me ook af hoe iemand die in 4 1/2 jaar slechts 10 caches heeft gedaan tot zo'n stelling kan komen. Welke van die 10 caches bevat dan een micro in een verkeersbord of kist in een stinksloot|?

Al sinds 2004 ben ik bezig met geocaching, geloof mij, er bestaan micro's achter verkeersborden en munitiekistjes in stinksloten.

 

"vroeger" leidde een cache je naar een mooie locatie, tegenwoordig is het maar afwachten waar je eindigt :oops: .

Maar goed.. zal niet teveel zeuren... :wistling:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Juist. En laat gewoon iedereen cachen zoals hij/zij dat wil. Er ligt voor iedere categorie cacher wat wils. Dus daarmee moet iedere cacher voldoende hebben om zijn/haar hobby op een manier uit te oefenen die het meeste voldoening geeft.

Absoluut mee oneens. De wereld ligt bezaaid met caches en kennelijk vind iedereen dat normaal? Kan toch niet meer in deze tijd als je enigzins milieubewust bent cq natuurliefhebber. De natuur mogen we gebruiken, maar moet niet misbruikt worden.

 

Als je dat doortrekt kan je ook wel alle paden, bankjes en vullisbakken enz. uit de natuur weghalen. Dat het jouw en mijn hobby niet is om elke 161 meter te bukken wil niet zeggen dat er niemand lol aan beleefd. Ik vrees dat wij eerder de uitzondering zijn dan de grote meute die wel lol heeft in kokers rapen.

 

Maar van mij mag die 161 meter best vijf keer zo veel worden. En dan elke cache die na een jaar nauwelijks favorieten heeft ook laten vervallen. Voor jou en mij wordt de hobby dan weer leuker. Voor een heleboel anderen waarschijnlijk juist niet.

 

 

 

Ja dat vind ik dus ook.

 

Ieder lapje groen moet tegenwoordig maar makkelijk bereikbaar zijn met een raster van fietspaden en daarbinnen nog een fijner netwerk van looppaden en daarbinnen en nog fijner raster van onverharde wandelpaadjes.

 

De natuur is net een dierentuin in Nederland.

 

Even een voorbeeld.

 

het groen achter mijn huis. aan de noordzijde de dijk aan west en zuidzijde een boeren tiendweg. En aan mijn zijde een Kinkerstraat. het geheel zo een 640000m2

 

In dit vlak hebben ze dan ook nog bedacht een fietspad te moeten plaatsen zodat je fijn naar de natuur kan kijken.

 

Ze zijn niet wijs. :no: :no: :no: :no:

 

Ze hebben de natuur vernietigt en er een park van gemaakt.

 

 

Weg met al die paden. meer grote stukken natuur waar je je eigen weg moet en mag zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had er vorige week nog een gesprek over met iemand uit Duitsland. Daar schijn je geen toestemming te hoeven vragen om een cache te leggen, hoewel het nu aan het veranderen is. En terecht. Alhoewel, ik denk dat de helft in Nederland ook maar een naampje verzint hoor...

 

Het is totaal uit de hand gelopen, iedereen gooit maar wat neer. Wat te denken van de overlast in de natuur? De meesten pakken de auto voor een cache, lekker milieuvriendelijk... Mensen die nog nooit een bos gezien hadden, vliegen nu op het eerste het beste potje af. Dit kan zo natuurlijk niet langer doorgaan, het houdt een keer op. Vroeger was het beter inderdaad... Het is begonnen met genieten, de ervaring... en die caches zijn er nog genoeg inderdaad. Maar het wedstrijdelement is om de hoek komen kijken en daar gaat het weer om aantallen, snelheid (FTF) en wat nog meer. Dus worden er minder kwalitatieve caches gepubliceerd, juist, voor dat doel. Geocaching gaat een, en heeft in verschillende gemeentes al een hele slechte naam gekregen. In deze vorm zal het zeker ophouden, verknalt door de massa.

 

Ik denk dat het de richting van de bliep bliep generatie opgaat, lopend en al turende naar je iPad schermpje door het bos. Wat velen dagelijks toch al doen. Genietend van de continu straling in de ether... heerlijk... Wat een armoede toch 2014.

 

Ik ga zo een heerlijk ouderwetse boswandeling maken, op een plek waar ik niemand tegenkom, waar geen caches liggen. :wink2:

amen!!!

Dat zal niet meevallen Barry! Ik heb juist het idee dat er inmiddels in Nederland zoveel caches liggen, dat er nog nauwelijks een stukje bos over is waar helemaal niets ligt. Ook als het zo lijkt, ligt er waarschijnlijk wel een mystery. Daarom denk ik wel eens dat het tegenwoordig ook enorm lastig is om nog iets interessants te leggen. Alle gebieden waar je een mooie multi zou kunnen leggen zitten al vol!

en toch weet ik nog een stuk bos waar nog niks ligt aragorn, en dit is nog eens niet zo gek ver weg bij u.

hoop binnen 2 maanden de multi die daar moet komen op verzoek van S.B.B. in de lucht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot nu toe heb ik nog niet te klagen gehad. Hier in de buurt zijn een paar leggers zeer actief, maar door onderling afspraken te maken en af te stemmen wie waar bezig is, is er toch nog wel veel mogelijk. In welke richting het totaalplaatje zich ontwikkelt weet ik niet, voor zover ik kan inschatten niet in een richting die zal maken dat het hier binnenkort sterft van de prachtcaches. Die zal ik dan maar zelf gaan maken. Wie weet inspireer ik onderweg nog iemand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor mensen hier eigenlijk alleen maar over het praktische aspect. Wat vind ik leuk, wat zou ik liever zien bij een cache? Het gaat er in de toekomst om, hoe we onze hobby zouden kunnen behouden in deze vorm. Als het zo doorgaat, dat er om de 200m een potje wordt gedumpt, dan houdt het sowieso op. Cachers onderling horen dit probleem op te lossen, wereldwijd is toch niet haalbaar, laat staan bij GroundSpeak. Vroeg of laat, zullen alle caches als afval gezien worden. En dat wordt het al in diverse gemeentes, een uit de hand gelopen hobby.

 

Maar als iedereen zijn kop in het zand blijft steken en niets actief onderneemt, gaat het wel die kant op. Wat ik al eerder zei in dit topic. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn dat iedereen dan over een paar jaar met een iPad turende naar opdrachtjes in het bos wandelt. En dan een melding krijgt op het scherm... de schat is gevonden, u krijgt er een puntje bij. Yes! Voor mij absoluut einde hobby dan. maar voor de huidige generatie cachers lijkt me dit eigenlijk helemaal geen probleem. Die zijn vast al veel beter gewend aan de straling dan ik. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De doelstelling van cachers loopt te ver uiteen om het onderling op te kunnen lossen. Zolang er een groep is die gaat voor veel en makkelijke puntjes zal het aantal van dit soort caches blijven groeien.

Misschien moeten we tijdelijk Munzee meer gaan promoten, zodat een grote groep overstapt naar deze tak van sport?

 

Veel mensen zijn hype-gevoelig. Over een paar jaar is er weer een andere activiteit die je 'moet' doen en blijft er een veel kleiner aantal cachers over. Even schuilen tot de storm over is en zeker niet voortijdig weg vluchten!

 

Overigens steekt niet iedereen zijn kop in het zand: als je een beetje rondkijkt op fora en facebook groepen, dan kom je ook cachers tegen die zichzelf als de cache-elite beschouwen en iedereen die het geocachen anders dan zij beoefenen betitelen als 'zwakzinnig','simpele zielen', 'hersenloos' etc. Daarmee bereik je natuurlijk ook dat het plebs wil luisteren naar jouw argumenten.... :no:

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...