Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Quote Peetee:

- als je de ontwikkelingen t.a.v. hobby over de jaren volgt, dan kun je m.i. niet tot een andere conclusie komen dan dat er eigenlijk bijzonder weinig aan ontwikkelingen te melden is.

 

Quote regenboog2:

Op het gevaar af dat ik hartelijk uitgelachen ga worden, wil ik hierop toch wel reageren. Voor mij hoeft 'onze' hobby helemaal niet te veranderen.

 

Ik denk dat ik hier verkeerd begrepen wordt, alsof ik zou willen dat er van alles zou veranderen. Dat is niet wat ik bedoel.

 

Ik reageerde op de opmerking van een andere forumlid die terecht opmerkte dat op dit forum steeds weer dezelfde onderwerpen voorbij komen. Ik onderstreep die conclusie, en verklaar dat uit het feit dat er enerzijds weinig ontwikkelingen zijn in geocachingwereldje, en er anderszijds steeds nieuwe cachers bij komen met hun (logischerwijs!) beginnersvragen.

 

Wel denk ik dat er voor de ervaren cachers meer op de fora te beleven zou zijn als er meer ontwikkelingen zouden zijn. Dat dat werkt zie je bijvoorbeeld op de forums van Tweakers. Daar is zoveel te melden en dus te bediscussiëren, dat dat feit alleen al zorgt voor een levendig forum waar bezoekers vaak terug komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wel denk ik dat er voor de ervaren cachers meer op de fora te beleven zou zijn als er meer ontwikkelingen zouden zijn. Dat dat werkt zie je bijvoorbeeld op de forums van Tweakers. Daar is zoveel te melden en dus te bediscussiëren, dat dat feit alleen al zorgt voor een levendig forum waar bezoekers vaak terug komen.

 

 

Het forum van Tweakers lijkt me niet zo'n goed voorbeeld. Je hebt het hier over technologie vs een buitenactiviteit. Die mensen lijken me vaker achter een pc te zitten. Wij daarentegen zullen vaker buiten zijn met onze hobby.Hier hebben we te maken met totaal andere ontwikkelingen dan slechts wat technologische ontwikkelingen.

 

Verder gaat het hier niet om het aantal bijdragen, wel om het aantal positieve bijdragen, waar men wat aan heeft.

 

Wellicht kan jij dit forum naar een ander niveau tillen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat natuurbeschermingsorganisaties óók als doelstelling hebben, zoveel mogelijk mensen met de natuur in aanraking te brengen, kan ik mij voorstellen dat ze om die reden caches toestaan in hun gebieden. Het zou mij goed lijken als de organisaties daarbij meer uitgaan van wat een plaatser aanbiedt (beschrijving met natuurinformatie, langere tochten om een gebied intenser te beleven, etc.) dan van wat veel bezoekers trekt. Zo trekt een trail van 10 tradi's met bonus meestal een veelvoud aan cachers, ten opzichte van een multi met 10 WPs. Terwijl het zelfs om exact dezelfde locaties kan gaan. Hier ligt nog een mooie taak voor natuurbewuste cachers.

Dit citaat bevat een samengestelde boodschap die ik nog niet zo goed kan ontleden.

Enerzijds moet de doelstelling zijn meer mensen naar het bos te lokken, anderzijds moeten dat er kennelijk ook weer niet teveel zijn. Maar het is niet helemaal duidelijk hoe je bepaalt wanneer het teveel is. Ook het gereedschap van de legger om de hoeveelheid bezoekende cachers te beperken lijkt wat gammel: leg een multi in plaats van een trail. Als je die redenering doortrekt, dan kun je maar beter een slechte cache leggen dan een goede, want op een slechte komen veel minder bezoekers af.

Daarnaast wordt een suggestie gedaan dat de natuurbeheerorganisatie de caches moet beoordelen, of anders moet het leggen gebeuren door co's die natuurbewust zijn.

Ik denk dat er nog wat discussie nodig is voordat ik hier mijn toekomstvisie voor het geocachen op kan baseren.

 

bjorri geeft ook nog aan dat een koker minder natuurbelastend is dan een authentieke geocache.

Tja, en dan een klacht dat er te veel kokers in de natuur gegooid worden maar uit de zelfde hoek dat er beter grotere kokers gegooid moeten worden die je met behulp van meer waypoints kan vinden...

bewerkt door Diederikus
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik eigenlijk bedoel is dat eigenaren en beheerders een beetje zouden moeten kijken naar wat plaatsers in hun gebied doen. Misschien is een beter voorbeeld, iemand die een mysterycache wil leggen. Met een puzzel die niets met natuur te maken heeft, men zoekt alleen toevallig een boom om de doos bij neer te leggen. Voegt het bezoek van cachers die alleen even snel langsrijden om te loggen iets toe?

Vergelijk het met het toestaan van motorcrossen. Dat zorgt waarschijnlijk voor heel veel extra bezoek maar ik kan me niet voorstellen dat een beheerder daarop zit te wachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch bijzonder dat op het forum de eindeloze discussies over kwaliteit worden gemist terwijl bij het schrijven van logjes (zie diverse bijdragen in dit draadje) terughoudend wordt omgegaan bij het bekritiseren van een bezochte cache(-locatie).

 

Preken voor eigen parochie in een ivoren toren is blijkbaar veel veiliger dan het echte missionariswerk in het veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van de twee miljard katholieken in de wereld zijn er slechts 200 missionaris...... Als jij voor jezelf een rol ziet weggelegd..... Ga je gang! Zeg maar, waar de kraaltjes en het zilverpapier naar toe moeten! :-) :-) Ik heb het serieus geprobeerd, maar het resultaat was het niet waard om er mee door te gaan. Ik heb mijn habijt verkocht op Marktplaats en plaats mijn logjes gewoon weer op een iets mildere wijze in spijkerbroek en T-shirt..... :-) Dat is beter voor mijn gemoedsrust en hobbyervaring....

 

Ik ben het wel met Diederikus eens.... Er worden al veel te veel pennen in gal gedoopt.

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch bijzonder dat op het forum de eindeloze discussies over kwaliteit worden gemist terwijl bij het schrijven van logjes (zie diverse bijdragen in dit draadje) terughoudend wordt omgegaan bij het bekritiseren van een bezochte cache(-locatie).

 

Preken voor eigen parochie in een ivoren toren is blijkbaar veel veiliger dan het echte missionariswerk in het veld.

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je het onder andere over mij hebt.

 

Waarom zou ik in vredesnaam iemand anders willen vertellen hoe het moet? Ten eerste moet ik er dan van uit gaan dat ik dat zelf weet, en dat is niet zo, ten tweede geloof ik niet dat ik iemand die het niet met mee eens is kan veranderen, dus dat zal ik ook niet proberen. Zelf laat ik me ook niet overtuigen door wat iemand zegt, maar alleen door wat iemand doet. Waarom zou dat bij iemand anders niet zo werken?

 

In een log wordt de samenvatting van wat ik beleefd heb onderweg neergeschreven.

Het komt hoogst zelden voor, vanwege een grondige voorbereiding, dat ik iets negatiefs ervaar onderweg. Het is mijn vrije tijd tenslotte, en die ga ik niet verspillen aan ergernis. Mocht dat gebeuren dan keer ik stante pede om. En als ik niets ervaren heb, dan kan ik er ook niet over schrijven.

 

Preken? Eigen parochie? Ivoren toren? Veilig? Missionariswerk? Ik heb werkelijk niet het flauwste benul waar je het over hebt. Ik schrijf op de diverse fora om wat te leren en om een beetje te dollen. Meestal alleen als het regent of als ik om andere redenen niet naar buiten kan.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan kom je in November behoorlijk aan je trekken... Het wil dan nog wel eens regenen. :-)

 

Het gaat in dit draadje over de toekomst van onze hobby. Daar kun je heel veel over zeggen en dat doen we ook, maar de illussie hebben het grote geheel te kunnen veranderen door een individuele cacher van je ergernis kond te doen is naïef. Het werkt niet en leidt slechts tot meer ongenoegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er van overtuigd dat wanneer het wat meer gewoonte wordt om elkaar te helpen, dat deze gewoonte ook wordt overgenomen.

Het is (op dit moment) inderdaad zo dat wanneer je feedback geeft in logs, je soms van een CO een scherpe mail ontvangt met de vraag waar je je mee bemoeit.

 

Net als team Aragorn log ik soms caches niet met een found log, maar met een note waarin ik mijn feedback schrijf.

Verder doe ik regelmatig ook bij mijn found logs suggesties om de cache te verbeteren, zeker wanneer het caches betreft waarbij bijvoorbeeld zoekschade ontstaat o.i.d.

Soms schrijf ik naast mijn log ook een wat uitgebreidere mail met ideetjes ter verbetering.

Ik krijg daar wisselende reacties op en vaak ook helemaal niets.

Toch zie ik dan later dat suggesties zijn overgenomen en/of de latere caches van de CO anders van opzet zijn.

Mooi meegenomen, denk ik dan... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je constatering terecht is. Ik heb jaren geleden al eens voorgesteld om caches na verloop van tijd (bv. na 5 jaar) te laten verlopen, zodat er na verloop van tijd weer ruimte komt. Dat voorstel werd toen afgeschoten, maar ik denk nog steeds dat het nog niet zo'n gekke gedachte is.

Trails in natuurgebieden worden van veel dingen beschuldigd. Als ik naar mezelf kijk en eerlijk ben dan kan ik niet ontkennen dat onderbuikgevoelens daarbij wel een rol spelen, ook al zie ik in de praktijk eigenlijk maar weinig problemen. Maar voor dit specifieke probleem heeft juist de natuurtrail een oplossing. Om trails zoveel mogelijk punten te laten genereren worden ze regelmatig gearchiveerd en opnieuw uitgebracht op een iets andere plaats. Je kunt dus op de plek van een trail prima een multi inmeten en de cachepagina vast aanmaken. Op de dag dat de trail gearchiveerd wordt dien je een saturatiecheck in, en je kunt je multi gaan leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er wordt hier aldoor geschreven over 'onze hobby'. Vergeten wordt dan dat het feitelijk vele hobby's zijn op basis van het zelfde spel.

 

Als iemand er lol in heeft zo veel mogelijk punten te scoren is dat zijn/haar hobby.

Als iemand volledig gaat voor 'eremetaal'...

Als iemand alleen maar terrein 5 wil doen...

Als iemand graag avonden zit te puzzelen op een mistery...

Als iemand alleen maar dozen wil zien waar ruilspullen in passen...

Als iemand alleen maar...

 

Ik rijd ook wel eens motor, daar zie je hetzelfde. De een wil met zo'n ding over een stapel pallets klimmen en de ander wil met 240 km/h over de Autobahn. Allerlei varianten daarop zijn ook mogelijk.

 

Bij cachen is er geen scheidsrechter en kennelijk heeft iedereen een ander doel voor ogen en dus andere uitdaging. Met een beetje respect voor elkaars opvattingen kunnen er een heleboel winnaars zijn. Als iemand een lantarenpalen tocht wil lopen... Ieder zn hobby toch.

 

Ik ben heel erg voorstander dat een cache na verloop van tijd een aantal favorieten moet hebben en anders het archief in. Dat lijkt me een redelijk objectief criterium.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij cachen is er geen scheidsrechter en kennelijk heeft iedereen een ander doel voor ogen en dus andere uitdaging. Met een beetje respect voor elkaars opvattingen kunnen er een heleboel winnaars zijn. Als iemand een lantarenpalen tocht wil lopen... Ieder zn hobby toch.

 

Ik ben heel erg voorstander dat een cache na verloop van tijd een aantal favorieten moet hebben en anders het archief in. Dat lijkt me een redelijk objectief criterium.

 

Met je laatste zin ben ik het zeker niet eens. Ik heb de fijnste en mooiste wandelingen gehad bij caches zelfs zonder favorieten. Soms worden moeilijke lokaties (op eilanden of wat dan ook) zelden bezocht.

 

Iedereen doet met deze hobby wat hij/zij wilt... zeker, maar in dit topic gaat het er grotendeels over hoe dat in goede overeenstemming met de natuur kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...