Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Ik heb kennelijk een goed onderbouwde visie van Team Tabak gemist. Er zaten, hem ondertussen kennende, zeker teveel positieve benaderingen in.

Daar kunnen sommigen niet tegen.

Wij zitten ook niet te wachten op de kommer en kwel verhalen. Er blijven meer dan genoeg leuke dingen over om te doen. Je moet ze alleen willen vinden.

 

De visie was zeker onderbouwd, maar op details moeilijk of helemaal niet haalbaar. Ik ben realist genoeg om dat te weten. Maar als mensen een draadje openen om over dit onderwerp te praten, dan wil ik er graag aan meedoen. Als dat niet brengt, wat sommigen beogen (en ze laten dat een aantal malen op duidelijke wijze blijken), dan ben ik ook nog gaarne bereid te slikken en het draadje hun kant op te laten draaien. Daar is dit forum voor. Maar als het vervolgens als preken wordt gezien, dan houd ik die preek maar liever voor mezelf of voor eigen parochie.... :-) Ik wil iemands draadje niet vergallen. Daarom heb ik alles weggehaald. Wat wel heel leuk is, dat Vlindertje en twee anderen er via de rechtstreekse contacten, die we op regelmatige basis hebben wel op gereageerd hebben. Je kunt zo snel niet zijn of men heeft je in de smiezen.... :-) Uiteraard is Vlinder het helemaal niet eens met sommige facetten en dat laat hij me dan ook wel duidelijk weten, maar het is wel prettig, dat er stevig over gesproken kan worden, waarbij de acceptatiegrens aan beide kanten redelijk hoog moet liggen om het leuk te houden. :-) Tot op heden is dat nog steeds gelukt en zit er nog wel wat rek in die grens... . Ik betreur het zeer, dat een flink aantal veelschrijvers is afgehaakt hier. Het verlaagt het niveau van de discussies (als ze er al zijn) behoorlijk. De sjeu is er zogezegd wel vanaf. Het is dat de immer heerlijk relativerende Sivota de draadjes af en toe (veel te weinig eigenlijk) nog een jump geeft.... Voor wie echt interesse heeft in het cloudcaching gebeuren (iets wat in de toekomst beslist gaat doorzetten, daar ben ik heilig van overtuigd) zou ik willen verwijzen naar M etacaching, waar men regelmatig updates geeft over de vorderingen. Diederikus laat ons daar weten, hoe het met zijn te plaatsen cache in Flevoland (of all places) verloopt en of je het nu ooit gaat doen of niet.... Dat doet niet terzake. Interessant is het wel. Als de draadjesbeginner toch persé iets wil weten over de toekomst van het geocachen en hoe anderen daar tegenaan kijken, dan moet hij daar eens met enige regelmaat gaan kijken. Maar misschien doet hij dat al. Geen idee. Mijn bijdragen hier had ik al tot een minimum beperkt en dat zal nog wel verder inzakken, als de veelschrijvers hier niet terugkeren. Op de reacties, die me nu ten deel vallen zit ik niet te wachten. En wat Vlinder betreft heeft hij me laten weten dat de kans klein is, dat hij hier terug keert ook al heb ik hem vele malen gevraagd zijn mening aan te passen.... Jammer. Maar ik blijf volhouden... Ha die Vlinder ouwe mobielrkker :-) :-) :-) :xmas:

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vast niet... Dat is een gedachtenspinsel mijnerzijds. Nou kan ik wel een heel verhaal opdissen over het ontstaan van Alzheimer light op wat hogere leeftijd, maar daar zit ook niemand op te wachten.... Excuses naar de draadjesstarter! Hij zal het wel begrepen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Mooie locatie + Leuke cache = Goede cache

2. Mooie locatie + Leuke cache + Vleugje geheimzinnigheid = Geocaching

3. Mooie locatie + Flutcache = zonde van de ruimte

4. Flutlocatie + Leuke cache = domme co

5. Flutlocatie + Flutcache = who cares?

 

Wat mij betreft is alleen 3 een probleem.

 

Dat ik mijn eigen geocachetoekomst op dit moment verbind aan cloudcachen dat zal wel duidelijk zijn. Cloudcachen staat nog absoluut in de kinderschoenen, maar het aantal mogelijkheden dat je in potentie hebt is hoog. Ik denk echter niet dat het ooit populair zal worden om te leggen, omdat er een flinke inspanning voor nodig is. Daarnaast moet je een draaiboek uitwerken, iets dat ook niet iedereen zal kunnen en/of willen. Aangezien cloudcachen is bedoeld voor multi's, zal het ook onder de grote massa niet populair worden. Het zal uiteindelijk dus altijd een niche blijven, en het is dan ook geen antwoord op de vraag van dit draadje. De toekomst van het cachen ligt niet bij cloudcaching. Hoewel dat voor een beperkt aantal mensen heel anders ligt.

 

Een aardige anecdote is dat ik mijn cloudcache kan vlechten tussen de fysieke waypoints van een heleboel andere caches door. Van het betreffende bos is 80% van de oppervlakte al in gebruik. Een gewone multi had ik daar nooit kunnen leggen. Voor het eerst ben ik blij met de 161 meterrichtlijn, want het maakt dat iedereen het bos als vol zal beschouwen.

 

Maar ook zo'n volgelegd bos trekt maar weinig cachers aan. Af en toe kom ik er eentje tegen die met ferme pas door het bos loopt. Maar dat een boswachter daar door beïnvloed wordt lijkt me toch wel erg sterk. Zolang de 161 meterrichtlijn gehandhaafd blijft, zie je door de bomen de cachers gelukkig niet.

 

De toekomst van het cachen zoals dat zich nu ontwikkelt ligt waarschijnlijk in een enorme uitbreiding van de punten 4 en 5. Zolang dat niet leidt tot de roep om de afschaffing van de 161 meterrichtlijn, lijkt me dat geen probleem. Dat de punten 4 en 5 van invloed zijn op het beleid van de boswachter is niet erg waarschijnlijk.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sommige natuurgebieden trekken altijd al meer wandelaars. Ik geloof niet dat er heel veel meer mensen komen wanneer er een mooie Multi ligt.

Wij komen zo af en toe wel andere cachers tegen, maar vaak zien we ook niemand. Dan verbazen we ons erover dat er met prachtig weer niemand in het bos is.

Het kan ook andersom. Bij de Multi die we afgelopen weekend liepen, zijn we in het meest populaire deel van de wandeling heel veel mensen tegengekomen, maar niet één cacher. Even dachten we dat we wel een collega tegenkwamen, omdat er iemand achter zijn telefoontje aanliep die tegen ons riep 'het valt wel tegen hè?'.

Ik heb teruggezegd 'vindt u?' en weg was hij. Even later kwamen we meer mensen tegen en bleek dat ze een heel andere speurtocht aan het doen waren.

Intussen liepen wij gewoon aan de hand van foto's en een enkele vraag onze Multi. We weten zeker dat we, ondanks de vele wandelaars, niet opgevallen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Dat ik mijn eigen geocachetoekomst op dit moment verbind aan cloudcachen dat zal wel duidelijk zijn. Cloudcachen staat nog absoluut in de kinderschoenen, maar het aantal mogelijkheden dat je in potentie hebt is hoog. Ik denk echter niet dat het ooit populair zal worden om te leggen, omdat er een flinke inspanning voor nodig is. Daarnaast moet je een draaiboek uitwerken, iets dat ook niet iedereen zal kunnen en/of willen. Aangezien cloudcachen is bedoeld voor multi's, zal het ook onder de grote massa niet populair worden. Het zal uiteindelijk dus altijd een niche blijven, en het is dan ook geen antwoord op de vraag van dit draadje. De toekomst van het cachen ligt niet bij cloudcaching. Hoewel dat voor een beperkt aantal mensen heel anders ligt.

...

Dank je Diederikus, dat zeg je heel helder en dat is voor een groot gedeelte wat ik al heel lang denk: dit is en blijft een uithoekje. Ook ik lees af en toe op het forum van MC mee, en besef telkens: niks voor mij - hoewel ik een absolute voorkeur voor multicaches heb (zowel om te leggen als om te lopen).

 

Het aantrekkelijke van leggen, namelijk heel vaak hetzelfde gebied verkennen, blijkt bij het maken van een cloudcache te omzeilen door de route thuis virtueel te 'lopen' of desnoods buiten je smartphone te misleiden zodat het lijkt of je ergens anders loopt ... Tja.

Het aantrekkelijke van een multicache lopen door een natuurgebied, namelijk onverwachte dingen in de natuur zien, verdrinkt doordat de smartphone vaak of voortdurend aandacht vraagt. Tja.

 

Het is niet voor niks dat er slechts twee openbare cloudcaches zijn terwijl de mogelijkheid al een paar jaar bestaat. En het zal ook niet voor niks zijn, dat de oudste van die twee dit hele jaar nog niet als gevonden is gelogd.

 

Maar veel succes met je eigen wolkje, zo te lezen heb je er veel plezier mee en dat is toch niet verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjulliewel allemaal. Ik heb inmiddels enorme buikpijn gekregen! Maar dan wel van het lachen......

 

Laten we het hier alsjeblieft niet gaan hebben over (droom)wolkjes. Ik denk dat niemand van ons van plan is om binnenkort uit hemelen te gaan! TT NIET (nog bedankt voor je leuke verhaal van een paar maanden geleden) Sivota NIET( die is nog veels te strijdlustig om ons te verlaten) Geoman óók al NIET (sterkte met de gezondheid) Domi óók al NIET, die heeft ons nog leuke logjes beloofd en Od ook niet. Od is volgens mij nu gepensioneerd en zit over een geweldige cache na te denken. Maar uit hemelen gaat hij bij lange na nog NIET (hoop ik).

 

Bedankt voor het lachen en die buikpijn neem ik graag op de koop toe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het onderwerp is interessant, zeker voor mensen die in de IT sector zitten en het leuk vinden thuis ook nog eens te programmeren. Ik volg de dialoog tussen Vlinder en Diederikus op MC, maar betreur het wel, dat het uitsluitend bij een dialoog blijft. Kennelijk heeft niemand van de lezers de behoefte om er iets aan toe te voegen, te vragen of wat dan ook. Houdt dat in, dat alhoewel de interesse in het onderwerp er wel is, de zin om er zélf iets mee te doen minimaal is? Waarom is er niemand, die zich met de discussie bemoeit? Een discussie tussen twee personen, die het sowieso al volstrekt met elkaar eens zijn is niet echt een boeiende. De technische details hadden afgedaan kunnen worden met e-mail of anderszins persoonlijke berichten. Als lezer sla ik dat over.

 

Of cloudcaching iets wordt, valt nu toch nog moeilijk te zeggen. Diederikus springt in een verschrikkelijk diep bad en wil het beste uit zichzelf bovenhalen door een topproduct te plaatsen. Maar er zijn toch ook middenwegen? Er zijn toch ook wel mensen, die iets op dit gebied willen doen, maar dan in een wat eenvoudiger vorm? Je hebt toch ook 4 sterren tradi's en 2 sterren tradi's, die ook leuk kunnen zijn? Van die categorie mensen zie ik op het forum niets terug. Schrikt de discussie tussen Vlinder en Diederikus de rest niet af of is het jullie bedoeling de zaak zo exclusief mogelijk te houden. In dat geval vrees ik, dat het inderdaad uitloopt op een enkele cache van een plaatser, die daardoor, zoals Team Aragorn schrijft een aardig tijdje op een leuk wolkje kan voortdrijven... Ik houd het maar even bij mijn eigen wolkje en wacht de ontwikkeling (met interesse, dat wel) af!

 

Zie dit nou eens niet als zware kritiek, want dat is het niet. Meer een vraag van iemand, die met opgetrokken wenkbrauwen naar een fenomeen zit te kijken, waarvan hij nog steeds - ondanks verwoede pogingen - de impact niet goed kan bevatten en ook de antwoorden niet krijgt, waarom hij vraagt. Oh ja, technisch is er genoeg te vinden, maar over de verbreiding van het fenomeen en de praktische toepassingen ervan lees ik maar weinig. Ik zou het wel leuk vinden iets meer te horen van anderen, behalve van Vlinder en Diederikus. Anderen, die ook bezig zijn met cloudcaching en kunnen vertellen wat zij beogen te gaan leggen. Ik wacht af.

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantrekkelijke van leggen, namelijk heel vaak hetzelfde gebied verkennen, blijkt bij het maken van een cloudcache te omzeilen door de route thuis virtueel te 'lopen' of desnoods buiten je smartphone te misleiden zodat het lijkt of je ergens anders loopt ... Tja.

Het aantrekkelijke van een multicache lopen door een natuurgebied, namelijk onverwachte dingen in de natuur zien, verdrinkt doordat de smartphone vaak of voortdurend aandacht vraagt. Tja.

Geen van beide punten die je noemt is inherent aan cloudcaching. De legger bepaalt zelf hoe vaak hij het bos in wil gaan om zijn cache te leggen. Voor een cc zal dat vaker zijn dan voor een gewone multi. De legger bepaalt ook hoe vaak het nodig is om op de smartphone te kijken. Dat hoeft niet vaker te zijn dan het aantal keer dat je op een gps kijkt bij eenzelfde route. Het kan zelfs veel minder zijn of helemaal niet, als de legger dat wil. Het werkstuk wordt niet voorgeschreven door het gereedschap maar door de maker.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, dat zal niet maar in de praktijk pakt het blijkbaar wel zo uit. En dat is waar het om gaat, Diederikus. Met het leggen heb ik natuurlijk geen ervaring, en ik denk dat ik dat zo houd. Als je zelf geen smartphone hebt is het sowieso niet zo praktisch om een wolkjescache te willen leggen. Met een leenfoon heb ik een wolkjescache gelopen, en van vrienden heb ik gehoord hoe zij de andere in de regio hebben ervaren. De ervaringen zijn geen reden om te trappelen van ongeduld tot er weer een nieuwe uitkomt.

 

Maar, dat heb ik net ook gezegd, jij beleeft blijkbaar veel plezier aan het bedenken. Vooral doen.

 

Edit: o ja, TT, als meelezer bij MC heb ik weinig behoefte om daar ook nog een ei te leggen. Mijn mening over dit onderwerp wordt daar vast niet gewaardeerd en op technisch gebied heb ik niets zinnigs bij te dragen.

bewerkt door Team Aragorn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier geen antwoorden krijg op eenvoudige vragen, zal ik ze op MC ook niet krijgen. Vlinder is graag bereid via PM op hoofdlijnen informatie te geven over cloudcaching en dat doet hij met verve, net zoals Diederikus dat doet, maar op het moment dat je vraagt wie zich nog meer bezighouden met dit fenomeen en of de kans aanwezig is, dat ik binnenkort eens ervaring op kan doen met zo'n cache in het westen van het land blijft het akelig stil. Ik krijg weliswaar te horen, dat MC talloze geinteresseerde bezoekers krijgt, die vol belangstelling de avonturen van Diederikus volgen en dat wil ik graag geloven, maar zien doe ik ze niet en dat vind ik vreemd. Ik wil zo graag iets horen van anderen dan deze twee. Het kan toch niet zo ingewikkeld zijn om even van de wolk af te dalen en een geinteresseerde mede-cacher een serieus antwoord te geven? Ik heb een smartphone, een iPad, een laptop en een vrouw, die al deze techniek prima kan bedienen.... Daar kan het allemaal niet aan liggen, maar ik heb eenvoudigweg geen zin om voor een experiment 200 autokilometers te moeten maken naar hetzij Lelystad of omgeving Eindhoven. Als cloudcaching zich gaat beperken tot deze twee gebieden, dan houd het gewoon op. Dus nog één keer. Wie legt er binnenkort een cloudcache binnen een straal van 50 km rondom Dordrecht. Het hoeft geen vijfsterrencache te zijn, die 200 Euro of meer kost. Het gaat er om mensen kennis te laten maken (en mogelijk enthousiast) met en voor dit fenomeen. Meer niet. De verfijning komt later wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is er vreemd, TT? Als er iets duidelijk is geworden, is het dat het maken van een wolkjescache enorm veel tijd kost. Dus bedenk eerst een cacher in jouw regio die zoveel tijd heeft, en die tijd in computerwerk zou willen steken. Het bouwprogramma schijn je te kunnen gebruiken via de andere site van Vlinder. Volgens de daar verstrekte info is het criterium van toegang, een eerder gepubliceerde cache aldaar. Is er nog niet zo'n cache bij jou in de buurt dan zal een wolkje voorlopig nog even toekomstmuziek blijven denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk verandert geocaching met allerlei ontwikkelingen mee.
De gsm met geocaching applicatie wordt al (massaal) gebruikt en het ligt voor de hand dat internet bij het geocachen in het veld meer en meer gebruikt gaat worden.
Vindt het leuk of niet, maar dat is al een realiteit.

 

De natuur is in Nederland ook toegankelijker geworden.

Was er voorheen een flora en faunawet die als uitgangspunt had "Nee, tenzij...", de huidige natuurbeheerders moeten omgaan als gastheer voor alle groepen recreanten die van de natuurgebieden gebruik willen maken, inclusief geocachers.

 

De micro container is niet meer weg te denken als geocache en lijkt het standaard model om te gebruiken bij cache plaatsingen, ook al heb je een heel bos om grote containers in te verbergen.
Ook lijkt tegenwoordig het accent te liggen op veel zoeken, ingewikkelde constructies om de cache te openen, klimcaches en caches waarbij waadpakken en boten nodig zijn.
Eveneens lijken er regelmatig "hypes" te zijn rond caches die iedereen gedaan "moet" hebben en lijken de Challenge caches niet alleen een persoonlijke uitdaging te zijn, maar meer een competitie.

Het aantal cachers is enorm gestegen, het aantal caches eveneens.
Het heeft allemaal voor- en nadelen en over tien jaar zal het spel er weer anders uitzien.

 

Groundspeak zal waar nodig wel wat guidelines aanpassen en toevoegen.
Echter, het is en blijft een bedrijf en zal weinig zien in veel beperkende maatregelen, temeer omdat zij die niet kunnen controleren en omdat zij wat dat betreft op de cache gemeenschap vertrouwen om elkaar aan te spreken en (opbouwende) feedback aan elkaar te geven.
Een maatregel als het beperken van het aantal caches zal niet zo snel worden doorgevoerd, ook al niet omdat men in de VS en in veel andere delen van de wereld nog natuur en plek zat heeft.

 

Het is in hoge mate aan onszelf om te accepteren dat het spel inmiddels velen loten aan de stam heeft gekregen, maar juist ook om daar zelf zorgvuldig mee om te gaan en dat ook aan anderen te leren en elkaar te helpen.
Van dat laatste (helpen, leren en positieve feedback) zie ik in de praktijk helaas bar weinig terug.
Daar maak ik mij zelf de grootste zorgen over...

  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Sivota,

 

Je hebt dit weer mooi omschreven.

 

Geef mij maar een event met "ouwe stompen event" en een mooie Multi en daarna afsluiten met een "biertje en een wijntje"

 

En daarna wat lamballen.

 

Groetjes,

 

Kees.

 

P.S aan een ieder: fijne kerstdagen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi gesproken Sivota.

TT, ook ik volg het CC-gesprek tussen Geowolf en Diederikus met belangstelling, maar weet dat ik daar ik geen programmeerbare bijdrage aan kan leveren. 35 Jaren geleden heb ik een programmeertaal geleerd (naam vergeten), maar het heeft mijn belangstelling niet.
CC heeft volgens mij weinig toekomst, aangezien er heel veel kennis, tijd en energie moet worden ingestopt. Het is het oude verhaal, leggers die kosten en moeite besparen om een kokertje ergens neer te pleuren en cachers die puntjes belangrijker vinden dan geocachen.

Groundsp€ak zal de reddende engel niet zijn, dus wat kunnen wij doen, wat kan ik doen?
Op 1 januari 2015 archiveer ik mijn laatste twee micro-oppikkers. De logjes, zoals “even meegepikt” hebben mij duidelijk gemaakt dat dit niet is wat ik wil.
Maar het is een druppel op de gloeiende plaat, de meeste micro's blijven gewoon liggen.

Geocachen is een hobby geworden die geen geld mag kosten. Zelfs personen die van een minimum inkomen moeten leven hebben recht op vermaak met gebruikmaking van hun smartphone met duur abonnement. En ja, de benzine moet ook nog worden betaald.

Schatgraven is leuk, maar als er om de 161 meter een schat ligt, dan gaat de lol er snel van af, althans bij mij. Dus negeer ik alle micro's en nano's.

Sinds enkele weken ben ik geen premium member meer, die 30 euro heb ik nu overgemaakt naar Natuurmonumenten.
Een gedachte komt bij mij op. Maak van alle micro-oppikkers een premium member only cache en van alle multi's een gewone member cache. De statistiekelingen zijn waarschijnlijk allemaal PM vanwege de puntjes, dus zijn zij tevreden. En ik kan filteren op wat ik misschien interessant vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...