Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Mijn andere hobby's gingen vandaag naar het bos. Heerlijk rustig in het prachtig wit gewandeld, bijna niemand tegengekomen, een zaligheid. Met dit barre weer blijft een ieder natuurlijk thuis. Heerlijk om te zien hoe het merendeel reageert op een beetje vriesweer. Valt me mee dat de media nog geen noodweer heeft aangekondigd. :wink2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De afgelopen dagen veel te druk met familie, vrienden en andere hobby's.

 

Morgen weer een dagje cachen met een rondje noordelijk IJsselmeer. 40 caches in de gps maar in de praktijk sla ik er een aantal sowieso over omdat de omgeving me alsnog niet aanstaan en bovendien kan ik een paar niet vinden. Al bij de eerste vondst is 2014 een record jaar geworden in aantal (sinds 2006). Ja, getalletjes zijn leuk maar het is geen doel op zich. Op tijd weg en tijdens het ochtendgloren nabij de eerst cache eerst ontbijten en dan zoeken.

 

Maar goed, als ook hier, ver boven de rivieren het weer serieus slechter wordt dan de voorspelling blijf ik thuis in een hoekje een potje zitten janken natuurlijk. Bij het wakker worden dus het weer checken...

 

Iets meer on topic:

Iedereen kan het spelletje spelen wat hij/zij er zelf van maakt. Tot nog toe heb ik dat ook altijd aangehangen maar langzamerhand realiseer ik me ook dat die opstelling automatisch inhoud dat er dus vele spelvormen ontstaan die steeds verder uit elkaar groeien. Als voorbeeld: Ik speel nog steeds het 'geheime spel', ik wil gewoon ongezien iets zoeken waar de rest van de wereld geen weet van heeft. Het andere uiterste zijn een aantal jongens en meisjes op Wieringen die bijna een wegwijzer naar de cache plaatsen. Ze bouwen dan vreselijk mooie puzzelconstructies en laten je soms bijna straattheater beleven maar met oprecht alle respect voor hun activiteiten. voor mij is het geen cachen.

 

Natuurlijk kan (en zal) ik meestal besluiten dergelijke caches over te slaan maar het zou zo zonde zijn als ik meer tijd moet gaan besteden aan het selecteren van caches dan aan het cachen zelf. Eigenlijk ben ik dus blijven hangen in halverwege het vorige decennium waarin je probeerde alles te doen, die enkele koker onder en prullenbak op een parkeerterrein nam je ook mee. Zo lang er maar een meerderheid wel leuke caches waren die dag. Dat werkt dus niet meer.

bewerkt door bjorri
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen kan het spelletje spelen wat hij/zij er zelf van maakt. Tot nog toe heb ik dat ook altijd aangehangen maar langzamerhand realiseer ik me ook dat die opstelling automatisch inhoud dat er dus vele spelvormen ontstaan die steeds verder uit elkaar groeien. Als voorbeeld: Ik speel nog steeds het 'geheime spel', ik wil gewoon ongezien iets zoeken waar de rest van de wereld geen weet van heeft. (...)

Natuurlijk kan (en zal) ik meestal besluiten dergelijke caches over te slaan maar het zou zo zonde zijn als ik meer tijd moet gaan besteden aan het selecteren van caches dan aan het cachen zelf. Eigenlijk ben ik dus blijven hangen in halverwege het vorige decennium waarin je probeerde alles te doen, die enkele koker onder en prullenbak op een parkeerterrein nam je ook mee. Zo lang er maar een meerderheid wel leuke caches waren die dag. Dat werkt dus niet meer.

Dat verhaal is hier hetzelfde. Begonnen in 2006, een ingebakken drang om ze allemaal te willen doen en een voorkeur voor het geheime spel.

Inmiddels word ik wel steeds rigoreuzer in schiften, waardoor ik minder tijd hoef te besteden aan selecteren. Micro's, mysteries en voortuincaches blijven gewoon uit de database. Vrijwel elke cache die me zonder zwaarwegende motivatie binnen de bebouwde kom brengt gaat op de ignore-lijst. Natuurlijk mis ik hier en daar een pareltje op deze manier, maar die zullen uiteindelijk wel op gaan vallen door favorite points of tips van anderen.

 

Zo kom ik met een minimale 'scherm-tijd' steeds minder vaak op plekken waar de cache de enige reden is om me daarheen te lokken.

bewerkt door Goonies Oosterhout
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Tja, Cinq, ik ken dat van de gewone wandelsport, via wandelsportverenigingen. Sommige mensen gaat het er alleen maar om, om die sticker en stempel in het wandelboekje te krijgen om vervolgens te kunnen opscheppen over het aantal kilometers dat men gelopen heeft, terwijl er "gasten" bij zijn die, op een zondag (georganiseerde wandeldag in Nederland) met de auto naar de diverse plaatsen rijden, zich vervolgens inschrijven en het inschrijfgeld betalen, daarna effe een kilometer of 5 lopen, terwijl ze voor 25 of meer km hebben ingeschreven en vervolgens zich afmelden om de sticker en stempel te krijgen. Er waren zelfs "wandelaars" die helemaal niet liepen en na het inschrijven, zich meteen afmeldden en de sticker en stempel in ontvangst namen.

Zulke mensen zijn super onsportief en daar moet je je niet kwaad over maken. Dat zijn gewoon onnozele mensen die zichzelf voor de gek houden. Wandelen en geocachen doe je gewoon voor jouw eigen plezier, waarbij je je niet moet laten beinvloeden door die sukkels die alleen naar kwantiteit kijken en niet naar kwaliteit ;)

bewerkt door Barra1956
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

De afgelopen week heb ik onderstaande bijzondere (eenzijdige) mailwisseling gehad. Ik heb tot nog toe geen enkele reactie gekregen.

Collega-cacher ****** logt mijn cache die ik onlangs (later dan de logdatum) gearchiveerd heb. Omdat ik de logboekjes nu thuis heb liggen, kon ik meteen een check doen. Het lijkt erop dat hier iets niet klopt en dat hier oneerlijk spel wordt gespeeld om extra puntjes binnen te halen.

Misschien ben ik te voorbarig, maar toch. Iedereen moet het spel geocaching spelen zoals hij/zij zelf wil, maar dit....

Is dit nou leuk?

(Ik heb de naam van de cacher vervangen door sterretjes omdat ik niemand aan de schandpaal wil nagelen.)

 

_________________________

-- Copy of email sent to ****** --
Hallo ******,
Eerder stuurde ik je onderstaand bericht. Misschien heb ik iets gemist, maar volgens mij heb ik nog geen antwoord gekregen. Graag alsnog je antwoord.
groet
Jan
_________________________
Hallo ******,
Ik zag vandaag je log in mijn mail voorbij komen. Je log staat nu op 18/04/2014.
In het logboekje kan ik op die datum niets vinden. Wel staan er logs van anderen op 15 en op 19 april. Heb je je misschien vergist in de datum?
Groet
Jan
_________________________
Log van ******:
Vergeten te loggen maar nu alsnog

 

 

En nu begint dit verschijnsel zich ook voor te doen bij mijn virtuele cache. Mensen die bijv een log plaatsen van een cachebezoek van een jaar geleden. Als je dan vraagt om alsnog het antwoord op de vraag in de listing te mailen, blijft het oorverdovend stil....

En dan komt er nu weer een log binnen van een langgeleden bezoekje met daarbij doodleuk de mededeling dat het antwoord gemaild zou zijn maar dat ze van mij geen reactie ontvangen zouden hebben. Als ik dan even zoek in de mailbox van mijn gmail-geocache-account, vind ik dus helemaal niets...... Dus maar weer een mail met het verzoek alsnog het antwoord te mailen. Ben bang dat het ook nu weer stil zal blijven.

Ik begin nu toch echt kleine vraagtekentjes te krijgen bij het hoge aantal Founds van deze cachers.

bewerkt door Bandiet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

En nu begint dit verschijnsel zich ook voor te doen bij mijn virtuele cache. Mensen die bijv een log plaatsen van een cachebezoek van een jaar geleden.

Een log van een virtueel bezoek aan een virtuele cache. Oh, ironie. . . :D

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Langzamerhand vraag ik mij af of mensen die willen gaan geocachen misschien eerst een toelatingstoets moeten afleggen. Maar dat zal Groundsp€ak niet toestaan, want zij zijn gebaat bij kokerzoekers die graag € 30 willen investeren in statistieken.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het idee van een toelatingstoets is inderdaad al vele malen geopperd, althans op het Groundspeak forum.

Groundspeak is daar nooit op ingegaan.

Wel is het zo dat in veel staten in de VS diverse geocaching organisaties zijn, waar men, als ervaren geocacher, in het bestuur gekozen moet worden.

Voor de positie "Education" staat men in de rij en eenmaal benoemd is het de bedoeling dat je ook actief overal cursussen voor starters organiseert.

Mogelijk heeft Groundspeak dit beeld op het netvlies wanneer ze ervan uitgaat dat de community elkaar helpt en wegwijs maakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Langzamerhand vraag ik mij af of mensen die willen gaan geocachen misschien eerst een toelatingstoets moeten afleggen.

Alsof we het ooit eens zouden kunnen worden over de toelatingseisen. :holiday:

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via via in aanraking gekomen met geocachen.

Na een paar keer wandelen kwamen we erachter dat het als gezin een perfecte combinatie is.

De kids zoeken zich een ongeluk en zijn lekker bezig en wij, ouders, lopen er lekker achteraan en genieten van de omgeving EN van de kids die op een heerlijke manier bezig zijn en al hun energie kwijt kunnen waar ze soms toch al te veel van hebben.

Ze kunnen zich heerlijk uitleven.

 

Wij zoeken dan ook regelmatig een wandeling op van een kilometer of 10 waar we zekers een halve dag mee bezig zijn.

Aantallen zijn voor ons niet belangrijk, maar voor kids des te leuker.

 

En inderdaad, de ene heeft er meer werk van gemaakt om een route uit te zetten dan de ander.

Soms een simpel magneetje, maar soms ook prachtige kunstwerken..

 

Wij genieten dan ook van elke wandeltocht, het liefst buiten de stad.....

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

klinkt wellicht hard, Ik ben het HELEMAAL met peetee eens!

 

Ik zou gewoon zeggen. Een traditionele cache ligt er 2 jaar... is het favo-gehalte onder de 20% of 25%... weg

als mensen dus willen dat hij blijft, geef je ook eerder een favo.

 

anders, dikke pech.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klinkt wellicht hard, Ik ben het HELEMAAL met peetee eens!

 

Ik zou gewoon zeggen. Een traditionele cache ligt er 2 jaar... is het favo-gehalte onder de 20% of 25%... weg

als mensen dus willen dat hij blijft, geef je ook eerder een favo.

 

anders, dikke pech.

 

Alleen premium members kunnen favo punten uitdelen en dat ook nog eens op 1 van de 10 founds.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het percentage wordt ook alleen maar berekend onder de premiummembers.

daar komt bij dat je dus je best moet doen om een mooie cache neer te leggen, wil je dat hij blijft...

 

Mij caches zitten nu op:

 

22%

85%

50% (helaas moest deze net worden gearchiveerd)

17%

29%

 

dat zijn scores waar ik best trots op ben en daar is best wat moeite voor gedaan...

vervolgens krijg je dat in leuke logjes meer dan terug overigens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou gewoon zeggen. Een traditionele cache ligt er 2 jaar... is het favo-gehalte onder de 20% of 25%... weg

Die tendens zie je al steeds meer. Trails die maximaal een jaar liggen en dan vervangen worden door een nieuwe trail op ongeveer dezelfde route, zodat je daar jaar op jaar je punten kunt binnenharken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...