Spring naar bijdragen

Waar Gaat Het Heen Met Onze Hobby?


vleddermuis

Aanbevolen berichten

Jee, even een deur schilderen, de avondmaaltijd klaarmaken en opeten ... en de discussie is alle kanten opgevlogen.

Waar zal ik eens beginnen met antwoorden?

 

Allereerst, bijna alle multicaches die hellsinki noemt ken ik uit ervaring (alleen HaVeP niet). Stuk voor stuk leuke routes door een mooi landschap. Klopt helemaal. Maar, hoorden ze bij mijn 5% beste? Nee, dat niet. Dan denk ik aan caches als Stevig stappen, De Legende van de Klokken, Bedevaart 1, Polar Cache, ET Phone Home, De Magiër van Wolfheze, Typisch Hollands, Aards Paradijs, CLRYB CRTUS, Elk huisje heeft zijn kruisje. Ook leuke routes door een mooi landschap maar dan (bijna altijd) met iets extra's! Juist de extra dingen maken ze memorabel en wat mij betreft het behouden waard.

Sorry dat ik het zeg van al die andere mooie routes, maar die zijn op de allereerste plaats mooi dankzij het landschap. En, zie post #227, als zo'n route na verloop van tijd het archief in gaat is er weer gelegenheid voor nieuwe plaatsers om zich uit te leven in een mooi gebied (en kom ik er graag nog eens wandelen).

 

We moeten een beetje af van het idee dat een eenmaal uitgezette cache eeuwigheidswaarde heeft. Van de voor mij bijzondere caches die ik hierboven genoemd heb, zullen er beslist al enkele in het archief zitten. Maar ik vermoed dat de caches die daarvan nog actief zijn, wel meer dan 10% favo's hebben! Zonder dat het eenheids(bloed)worst is.

Ik kan niet voor anderen spreken maar na enkele jaren heb ik het meestal gehad met mijn eigen caches. In enkele van 'mijn' gebieden zijn daarna nieuwe routes online gekomen die ik zelf weer met plezier gelopen heb. Heel anders van opzet dan mijn eigen caches, echt leuk om te ervaren wat een andere plaatser met hetzelfde gebied doet.

 

Anders dan Diederikus ben ik geen fan van zoveel mogelijk caches op waardeloze plaatsen. Denk alleen eens aan alle nutteloos verstookte benzine. De mensen die ze nu gaan zoeken, gaan echt niet allemaal het bos in wanneer alleen dáár caches zouden liggen. Natuurlijk zijn er best mensen die verslingerd raken aan dit spelletje en daardoor wél ineens de natuur in gaan. Was dat niet precies de bedoeling van de bedenker van het spel? Als IVN'er zie ik deze mensen juist als de doelgroep voor mijn caches.

 

Ten overvloede moet ik misschien nog aan Odlaniger uitleggen waarom ik cache zoals ik cache. Na een periode waarin ik fanatiek met het hele gezin, en vervolgens alleen met mr. Aragorn op pad ben geweest, cache ik tegenwoordig meestal alleen. Dat is heerlijk ontspannend en ik geniet dan van het lopen door mooie natuur en het maken van natuurfoto's. Omdat ik het onzinnig vind om hiervoor speciaal in de auto te stappen, liggen de multi's die ik loop óf dicht bij huis (d.w.z. op fietsafstand) óf in de buurt van plekken waar ik toch al voor een of andere afspraak moet zijn. Op jacht voor een FTF is jaren geleden (wel een tijd gedaan en dat kon best leuk zijn!). Doel van deze cacher is, ooit 50% van de founds op multicaches te hebben. Maar dat heeft geen gruwelijke haast, en is vooral bedoeld als aansporing om gewoon gezond de deur uit te gaan wanneer ik eigenlijk binnen ook van alles te doen heb.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Aragorn, net als Thex moet je niets uitleggen aan mij, maar ik vind het wel interessant iemands verhaal te lezen.

Overigens valt het mij op dat de mensen die iets vertellen over hun wijze van geocachen, meestal mensen zijn die van wandelen en multi's houden.

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Od, dat is waarschijnlijk omdat veel mensen met geocachen beginnen omdát ze van wandelen houden.

 

Overigens hebben we in het verleden ook een tijd geprobeerd om de omgeving 'schoon' te houden. Totdat er in de gemeente Bernheze een serie van 50 caches uitkwam. Toen keken we elkaar aan en zeiden: "Is dit leuk?" Nee dus, en dat was meteen het moment om met dwangmatig cachen op te houden.

Verder heb ik een tijd geprobeerd allerlei puzzels op te lossen. Breekpunt daar was de cache Tea Time in Eindhoven. Een serie afbeeldingen van theezakjes waar je het juiste merk bij moest vinden. Achteraf weet ik niet meer wat ik suffer vond: het eindeloze gezoek op hobbysites van mensen die dat soort dingen spáárden of alle sites die je liever wilde overslaan wanneer je op 'theezakje' googlede. Na úren kneuterige of gore sites was ik er helemaal klaar mee.

 

Maar wandelen is en blijft leuk, en dus kan geocachen leuk zijn en blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de multi's die ik noemde liggen idd in mooi natuurgebied maar dat wordt jammer genoeg niet altijd beloond met een favo en daarom komen dit soort cache in een vergeethoekje terecht.

de multi's die aragorn noemt zijn toch wel van een andere categorie en dat zie je ook wel terug in de favo's.

en ja ik ben een echte wandelcacher en zoek altijd naar die ondergewaardeerde multi's en die beloon ik dan ook vaak met een favo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De geocache gemeenschap krijgt het op dit moment niet eens goed voor elkaar om bij geconstateerde problemen een fatsoenlijke NM of NA log te schrijven.

Hoewel anderen mij graag anders afschilderen, vermoedelijk vanwege mijn grote mond, zie ik mijzelf toch nadrukkelijk als een beginnend geocacher met nog maar weinig ervaring. Daarom zal ik nooit een NA-log schrijven. Ik ben er niet van overtuigd dat ik daarvoor voldoende kennis van zaken heb. Voor al die regels en richtlijnen mis ik een gen, ik vergeet ze altijd of ik haal ze door elkaar. Daarnaast is mijn gevoel voor etiquette hoogst onbetrouwbaar.

 

Indien een co uit de normale logs niet kan opmaken dat er onderhoud nodig is, dan is er sowieso al iets meer aan de hand. Bij de geringste suggestie van onderhoud of dat er iets niet klopt bij mijn eigen caches, dan stap ik gelijk in de auto en ga controleren. Ik zou het vervelend vinden als men anders zou vastlopen.

 

Als een co met die signalen niets doet, dan zie ik dat als een bewuste keuze. Die keuze laat ik hem graag. Het is tenslotte zijn cache. Neem bijvoorbeeld mijn avontuur van vandaag. Een aantal mensen heeft een bepaald waypoint niet kunnen vinden. Ik kan hiervoor toch geen NM log schrijven? Alleen de legger kan bepalen of het wp in kwestie er nog is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat doet mij denken aan een cache-eigenaar die lange tijd niet reageerde op NM- en NA-logjes bij al zijn mooie geocaches. Ik kreeg een onbehaaglijk gevoel, is hij misschien overleden? Heb hem een mail gestuurd in de hoop dat ik antwoord zou krijgen. Dat kreeg ik gelukkig. Hij zat in een lastige fase in zijn leven. Ik ga niet op de details in, maar wil hiermee aangeven dat het soms beter is een cache-eigenaar rechtstreeks te benaderen i.p.v. een NM- of NA-log te plaatsen. Dat laatste heb ik overigens nog nooit gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, mooi verhaal over jouw avontuur van vandaag. Dat is dus geocachen volgens mij. Een mooie geocache waar je het optimale uit haalt. Lekker lang over doen. Frustrerend voor statistiekelingen, maar daar zou het wat mij betreft moeten heen gaan met onze hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De wijze les die ik van Diederikus heb gekregen is dat het niet vinden van een geocache ook avontuurlijk kan zijn. Lekker lang doen over iets lekkers. Zie zijn write note en mijn DNF voor GCG44G.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

De geocache gemeenschap krijgt het op dit moment niet eens goed voor elkaar om bij geconstateerde problemen een fatsoenlijke NM of NA log te schrijven.

Hoewel anderen mij graag anders afschilderen, vermoedelijk vanwege mijn grote mond, zie ik mijzelf toch nadrukkelijk als een beginnend geocacher met nog maar weinig ervaring. Daarom zal ik nooit een NA-log schrijven. Ik ben er niet van overtuigd dat ik daarvoor voldoende kennis van zaken heb. Voor al die regels en richtlijnen mis ik een gen, ik vergeet ze altijd of ik haal ze door elkaar. Daarnaast is mijn gevoel voor etiquette hoogst onbetrouwbaar.

 

 

Je hoeft m.i. niet bepaald over extra genen te beschikken om te kunnen vaststellen, dat er iets mis is, indien je een vogelhokje in twee stukken onder aan een boom ziet liggen.... :-) Voor ons is het gebrek aan onderhoud, veelal veroorzaakt door desinteresse, slordigheid en minachting van de mede-cachers een grote stoorfactor binnen het hobbygebeuren. Wie kans ziet om bijv. een totaal verzopen cache in zijn eigen voortuin of nabijgelegen parkje te laten liggen verdient de term "cachelegger" niet en mag wat ons betreft stevig aangepakt worden door mede-cachers en vooral reviewers. En je gelooft het niet..... dan nog lees je in de logjes dat het om een leuke cache gaat..... Ik ondersteun de zin van Sivota "De geocache gemeenschap krijgt het op dit moment niet eens goed voor elkaar om bij geconstateerde problemen een fatsoenlijke NM of NA log te schrijven" dan ook van harte. Maar ik zal dadelijk nog even al mijn genen tellen, want stel dat ik er toch één mis, of nog erger.... één teveel heb..... Dan moet ik weer op die uitspraak terug komen..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een ieder zichzelf respecterende geocacher zou de logmogenlijkheden gebruiken die worden aangeboden door groundspeak

je helpt daarmee je collega geocachers en het kwaliteits niveau van het geocachen door te attenderen op de rotte appels

iedereen kan wel blijven huilen over de smerige troep die ze in het kader van "geocachen" schijnen te moeten vinden maar als men daarentegen de aangeboden mogelijkheden niet gebruikt, is men wel een beetje raar bezig

hier een paar NA van mij die niet door de beugel konden

http://coord.info/GLGFVNFW waar de revieuwer faalt in het juiste onderhoud plegen

http://coord.info/GLGZ9T8D

http://coord.info/GLH0BD3E

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee natuurlijk niet, bij een cache uit 2002 hoefde toen de eindcoords niet vermeld te worden (en dat weet jij heel goed, Stoker)

als je wilt dat er wat aan gebeurt dan kan je een revieuwer aanschrijven en die gaan dan als hij/zij zin heeft bemiddelen,

blijft de co weigeren om de eindcoords te vermelden dan kan de revieuwer ook niets doen, de co van de oude cache kan natuurlijk geen enkele "recht" van enige bescherming van 160 meter rond zijn cache claimen.

maar volgens mij weet jij dat best ha ha ha

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je zaterdag 25 april naar het CITO GC5KZFW komt dan gaat het, hopelijk echt nog wel de goede kant op, met onze hobby, Barny.

 

BTw: Zie de vermelding CITO GC5KZFW niet als het maken van sluikreclame, dat is niet nodig. Het Event komt zónder reclame ook wel vol.

We rekenen op 150 teams, die na afloop een kleinigheidje krijgen. De andere will attends gaan op de wachtlijst en voor ons geldt:

VOL is VOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Respekt voor Barny. Genoeg mensen die hier wat rond OH-en, maar niets concreets doen. Favorites geven? Nee mensen aanspreken op hun waardeloze cache, daarmee kan je wat verbeteren! Niet slijmen, maar kritiek geven. Genieten doe je in stilte. Mensen moeten vaker NA/NM gebruiken. En veel eerder de boel archiveren, dus taak voor de reviewers om eerder in te grijpen. Hoe vaak ik al emails heb gestuurd, de meesten hebben er toch een te klein ego voor om er wat aan te doen. Openbaar maken en een NA/NM dus.

 

Mensen die echt om hun eigen cache geven, kijken sowieso bij het eerste "verontrustende" logje wel of alles in orde is. Het zou zich op deze manier vanzelf wel op moeten lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...