Spring naar bijdragen

Wie Klimt, En Hoe?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Te gek Diederikus! Ik moet je doorzettingsvermogen en moed prijzen! Maar er dreigt toch een groot risico lees ik in de logjes. Je zou de eerste Eunuch op de forum kunnen worden en dat moet je toch niet willen.... Ik zou je een fietsonderbroek willen aanraden met een zeem ter dikte van ongeveer 3 cm. Daar kun je verder leed mee voorkomen, dan toch minstens verzachten. Succes man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BSBB, de Newton wordt inderdaad verkocht als een valbeveiligingsgordel. Maar de lijn is ook te bevestigen op de borst, dat lijkt deze gordel goed inzetbaar te maken om te klimmen. Zijn er dringende redenen om er niet mee te klimmen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een zekering op borsthoogte vind ik erg onhandig bij het stijgen langs een vast touw.
Immers, je staat met de voet in de voetlus, die aan de stijgklem zit. Deze is als bovenste klem op de lijn gemonteerd.
Als je de GriGri dan op borsthoogte hebt zitten is je bereik veel kleiner.
Als je na het verplaatsen van de bovenste stijgklem in de voetlus gaat staan, loopt de GriGri al tegen de stijgklem aan terwijl je nog amper rechtop staat.
In deze stand in de GriGri hangend kun je de stijgklem amper een halve meter verplaatsen (je armen zijn niet langer.)
Immers: de afstand tussen je zekering op borsthoogte en de reikwijdte van je arm is haast een halve meter kleiner als bij inbinden op broekhoogte.

De afgelegde afstand per verplaatsing van je stijgklem is bij inbinden op broekhoogte dus haast 2 x zo groot.
Of je 15 of 20 meter moet overbruggen in stapjes van 30cm of 60cm is een enorm verschil. (dat merk je wel als je het een keer gedaan hebt)

Wat mij betreft het verschil van moe boven aankomen, of helemaal kapot boven aankomen (maar dat kan ook aan mijn conditie liggen) ;)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij dat de Newton niet bevorderlijk is voor de bloed doorloop in de benen. Dit zijn (vergelijkbare) gordels die wij op het werk gebruiken op de dakranden.

 

De avoa bot serie had je denk ik meer comfort gegeven. Maar ik denk dat dat een andere prijsklasse is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gevolgde reacties zijn allemaal "correct". De gordel is bedoeld om ALS je valt, je op te vangen, waarna je weer zo snel mogelijk moet opstaan en verder gaan. Dat is valbeveiliging. Werkpositionering, waaraan gerefereerd word door bv de Avao Bod serie (maar er zijn anderen en je kan ook bv kijken naar een Avao sit fast als je het bovenstuk niet nodig hebt, scheelt al veel in prijs, of bijvoorbeeld een Edelrid Core gordel, die je modulair kunt opbouwen, om er maar een paar te noemen) is bedoeld om langere tijd in te kunnen hangen. De beenbanden zijn breder, er is een rugband en inderdaad de zijdelingse aanbindpunten evenals die vooraan.

 

Niet alleen comfort telt hierin mee. Op het moment dat je zou vallen / uitglijden / er iets zou gebeuren en je zou bewusteloos raken, dan is je kans van overleven heel sterk afhankelijk van hoe lang je in een dergelijke gordel hangt. Dit heeft met de bloedsomloop te maken, want er kan namelijk het "Harness Suspension Trauma" opgelopen worden. Hoe dunner de banden zijn, hoe sneller de bloedsomloop in de benen afgekneld wordt. Meer informatie:

http://www.riskorganisatie.nl/harnas-suspension-trauma/

http://www.hse.gov.uk/research/rrpdf/rr708.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Suspension_trauma

 

Daarom kan een sportgordel ook veel sneller "gevaarlijk zijn" dan een industriële klimgordel. Het beste advies is om de gordel te gebruiken waar deze voor ontworpen is in de toepassing waar deze voor bedoeld is.

bewerkt door BSBB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een Edelrid Core gordel, die je modulair kunt opbouwen, is bedoeld om langere tijd in te kunnen hangen. De beenbanden zijn breder, er is een rugband en inderdaad de zijdelingse aanbindpunten evenals die vooraan.

 

 

Heerlijke gordel!! Ben erg tevreden mee. :thumbsup:

 

Eigenlijk weer eens tijd om lekker te klimmen, klauteren en te abseilen. ;)

 

Wie weet er nog een aantal leuke in komende weken te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag mijn eerste T5 cache gelogd!

 

Bij het kopen van mijn gordel wist ik wel waaraan ik begon.

De gepolsterde klimgordel is zo'n 150 euro duurder, en zo'n polstering maak ik eenvoudig zelf. De gordel is nu zeer comfortabel. Ik hoef er ook niet een hele dag in te hangen, natuurlijk.

De "slag" die je hebt is bij een integraalgordel natuurlijk wel kleiner, maar een heupgordel is met mijn postuur domweg geen optie. Ik heb geen haast om boven te komen, het is tenslotte geen aangenomen werk. Van de besparing op de gordel heb ik een Edelrid Eddy gekocht, want soms luister ik wel eens naar goede raad (dat is wel eens voorgekomen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...