Spring naar bijdragen

Wie Klimt, En Hoe?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Van de 874 klimcaches in de benelux zijn er 390 van het formaat micro (293 small, 113 regular, 46 other, 21 not chosen, 11 large).

Die micro's zijn inderdaad niet nodig. Dat zal wel onwetendheid zijn.

Het voordeel van een boomcache is natuurlijk wel dat je eindcoördinatenlopers de wind uit de zeilen neemt.

Voor hen die dat belangrijk vinden.

 

Het laat zich niet zo makkelijk beschrijven waarom je dingen leuk vindt. Daarom wordt hier ook altijd zo oeverloos gezeverd.

De redenen waarom je iets doet zijn meestal complex. Zelf weet ik bijvoorbeeld niet waarom ik eraan begin.

Omdat Antarctica aandringt. Omdat het iets is dat je met leuke mensen doet. Omdat je altijd wel wat beleeft dat het loggen waard is.

Omdat het een stimulans is om gewicht kwijt te raken en wat aan je conditie te doen. Omdat het leuker wordt als je je er in verdiept.

Kortom, geen idee. En ach, die kosten vallen wel mee, zeker als je met meerderen klimt. Voor de prijs van een wk-kaartje heb je een hele behoorlijke klimset.

 

En waarom een boom waar een cache in hangt? Ach, daar zal wel toestemming voor zijn, en iemand heeft getest of ie wel stevig genoeg is.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als jij langs geweest bent hebben we plotseling 874 divi-divibomen in de Benelux... Leuk om er een trailtje van te maken..... :-)

Het was even zoeken naar een xxl gordel. Maar het idee is dus dat hoe meer bomen ik beklim, hoe beter ze rechtop blijven staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tabak, nooit iemand aanmoedigen iets gevaarlijks te doen. Als er iets misgaat, dan voel jij je schuldig. De filosoof Died kan ook wel eens een wijze les gebruiken. Zelfs een geoefende acrobaat heeft een vangnet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik zou denken dat er ook maar het minste gevaar bij is dan zou ik het niet doen. Bovendien denk ik niet dat TT zich schuldig voelt als ik uit een boom lazer. Autorijden is veel gevaarlijker. Daar ben je afhankelijk van anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT zou zich inderdaad niet schuldig voelen. Van mij hoeft niemand een boom in, maar ik vind wel dat wanneer iemand dit leuk vind en er goed voor uitgerust is hij of zij dit vooral moet gaan doen. Hardlopen langs de Flevodijken kan ook fikse blessures opleveren.... Kapotte knieën, verbrijzelde kuiten, afgescheurde achillespezen, doorgezakte enkels, verschoven botten in de onderrug of een robuust en onmiddellijk einde door een automobilist, die met 180 per uur over die dijk raast en de hardloper niet opmerkt..... Ik hou het maar bij caches op mooie plekjes, waar weinig verkeer komt en de bomen voorover buigen, wanneer wij naderen..... We hebben er vandaag weer genoeg gezien. :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een gedachtengang terwijl ik dit draadje lees. Gaat het bij geocachen over een spelletje om kistjes of doosjes te zoeken of gaat het over de klimsport.

Krijg hierbij zo een zelfde gevoel als ik heb als er weer zo een belachelijke gedachtenkronkel puzzel gepubliceerd word die op denksport thuis hoort en niet bij geocachen.

 

Als er iemand verongelukt is dat altijd erg en dat kan inderdaad overal gebeuren ook in het verkeer.

Maar als het gebeurt bij een activiteit die jij faciliteert/organiseert zul je je altijd zwaar kl*ten en ook een beetje schuldig voelen ook al treft je op het moment supreme geen enkele blaam.

 

Maar och, het zal allemaal wel (weer) aan mij liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even los van de discussie over je wel of niet rot voelen als er iets gebeurt (natuurlijk wel!!)..

 

Volgens mij gaat het er bij geocaching om wat leuk gevonden wordt. Uitdagende caches bv in de vorm van klimmen of moeilijk puzzelen worden leuk gevonden. Dus worden ze gemaakt.

 

Aangezien geocaching geen olympische discipline is maar een hobby, lijkt het me helemaal prima.

 

Of het nu bij pur sang geocaching hoort of niet, je zoekt nog steeds naar een doosje/kokertje/kistje.

 

Ik vind dit nu net zo leuk aan geocaching, voor ieder wat wils.

 

Maar och, ik begeef me weer op platgetreden paden en op glad ijs tegelijk :clown: (gebruik van jouw woorden is een grapje hoor, team WilP)

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een gedachtengang terwijl ik dit draadje lees. Gaat het bij geocachen over een spelletje om kistjes of doosjes te zoeken of gaat het over de klimsport.

Krijg hierbij zo een zelfde gevoel als ik heb als er weer zo een belachelijke gedachtenkronkel puzzel gepubliceerd word die op denksport thuis hoort en niet bij geocachen.

 

Klimsport heeft natuurlijk niets met geocachen te maken. Het is echter wel te combineren.

Persoonlijk maakt het mij niet uit of ik na een boomklimexercitie een koker of een geocache vind.

Het nuttigheidsbeginsel dat mij met de paplepel is ingegoten vereist echter wel dat er iets bovenin die boom te vinden is. Opvoeding laat je niet zomaar achter je, ook al is het stupide. En als je de cache dan toch op een geocachingsite publiceert dan kun je net zo goed een geocache in die boom hangen. De legger die van leedvermaak houdt hangt die cache natuurlijk boven in de boom. Daar hangt hij in ieder geval relatief veilig. Als ik zelf een boomklimcache zou leggen (hangen) zou ik ook zeker de mogelijkheid van een offset multi overwegen. Het waypoint in de boom en de ammobox op de grond ergens binnen een paar honderd meter. Je kunt dan ook nog iets aardigs van de cache maken. Bovendien hebben er dan meer mensen plezier van. Wie niet van klimmen houdt of daar niet toe in staat is vindt vast wel een andere weg. Het voorkomt in ieder geval de genante taferelen dat men een found logt zonder bij de cache in de buurt geweest te zijn. Dat ook het cache-onderhoud wordt vereenvoudigd is mooi meegenomen.

 

Maar och, het zal allemaal wel (weer) aan mij liggen.

Geen idee wat je bedoelt, maar het antwoord is ongetwijfeld Ja.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een gedachtengang terwijl ik dit draadje lees. Gaat het bij geocachen over een spelletje om kistjes of doosjes te zoeken of gaat het over de klimsport.

Krijg hierbij zo een zelfde gevoel als ik heb als er weer zo een belachelijke gedachtenkronkel puzzel gepubliceerd word die op denksport thuis hoort en niet bij geocachen.

 

Ik begrijp je wél en ik ga er een eind in mee. Om met Vlindertje te spreken (hallo knul, leef je nog, ik mis je hier....)... "Heeft de eerste legger ooit een hoge boom, een diepe spelonk of een eilandje in de Indische Oceaan in gedachten gehad toen hij die eerste cache plaatste?" Niemand kan in zijn ziel kijken, maar ik betwijfel het. Hij wilde gewoon, dat wij met behulp van een door hem als leuk ervaren technologie zijn geplaatste doosje vonden in een redelijk bereikbare bosje met als enig risico de kans op een teek of een schram van de aanwezige bramenstruik..... Het zijn de randverschijnselen (misschien wel uitwassen) van het geocachen die tot dit soort zaken hebben geleid.

 

Waar ik overigens geen moeite mee heb...... als iemand uit die boom pleurt, zal ik er geen traan om laten. Niemand hoeft en niemand moet. En de oorspronkelijke geocachers, die gewoon een mooie box met ruilspullen willen vinden op een plekje, waar je graag wilt komen kunnen dit soort caches gewoon links laten liggen. Ik zoek dit soort uitdagingen niet en ik ben blij dat mijn leeftijd me helpt om mijn opvattingen te bevestigen.....

 

Maar als gezegd, klimt er iemand in een 20 meter hoge boom, omdat hij daar binnen bepaalde kringen eeuwige roem mee denkt te behalen en lazert hij naar beneden, dan zal de portier van het betreffende ziekenhuis geen bosje bloemen van mij aantreffen. Maar mocht de authentieke geocacher door een tekenbeet aan de ziekte van Lyme geraken, dan zal ik hem/haar iedere avond in mijn gebeden benoemen en herdenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helpt het ?

Iedere sport is met geocachen te combineren, en dat maakt geocachen juist zo mooi. Een beetje variatie, voor ieder wat wils. De experience, dat telt, als je 10 jaar naar dato nog aan die ene cache denkt .......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het waypoint in de boom en de ammobox op de grond ergens binnen een paar honderd meter. Je kunt dan ook nog iets aardigs van de cache maken.

Daar wil ik tegen inbrengen dat je juist in een boom iets moois kunt maken. Je heb namelijk geen last van rippers, zodat je zonder problemen een pluche aap op een tuinstoel in een boom kunt hangen.

http://www.geocaching.com/seek/gallery.aspx?guid=47845c5f-ee60-44cc-b857-5960faefed3a

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helpt het ?

Iedere sport is met geocachen te combineren, en dat maakt geocachen juist zo mooi. Een beetje variatie, voor ieder wat wils. De experience, dat telt, als je 10 jaar naar dato nog aan die ene cache denkt .......

Volgens mij is dat dan meer de kick van het klimmoment dan de kick van het geocachen, denk je niet? Die kick had ook kunnen ontstaan zonder het boekje in de petling te beschrijven. Had je niet diezelfde "experience" gehad, wanneer je als gedreven klimmer een spannende rots had beklommen, waarbij je al je skills had moeten aanwenden om boven over die rand te komen? Het gaat toch om je eigen beleving en trots om wat je hebt gepresteerd? Niemand zal je dat moment meer afnemen. Het wel of niet aanwezig zijn van een petling aan het einde van een touwtje lijkt mij dan slechts van zijdelings belang. Het had ook het ei van een adelaar kunnen zijn of een bon voor een vierde bril bij Pearle.... En wat betreft die andere sporten? Een cache boven op de korf tijdens een korfbalwedstrijd? Een fotodoosje onder de middenstip in Rio de Janeiro tijdens de finale? Een cache in de uitlaat van de Ferrari tijdens de race in Monte Carlo? Het verband tussen "iedere" sport en geocaching ontgaat me een beetje, maar jij hebt vast wel voorbeelden in gedachten gehad toen je het typte. Mijn fantasie laat me zoals zo vaak even in de steek.... :-)

 

Vooropgesteld, ik heb groot respect voor "echte" klimmers (ik heb er schitterende boeken over gelezen), waarbij het om sport en soms ook om topsport gaat, als de Eiger of de Everest er bij betrokken worden. Maar het beklimmen van een boom waar een fotodoosje in hangt schaar ik daar niet onder, temeer daar het loggen van boomcaches zwaar gedevalueerd wordt door alle meeschrijvers, die onder aan de boom het touwtje vasthouden terwijl ze een koffiebroodje nuttigen en de thermoskan aanspreken..... Sport? Topsport? Alleen als je kans ziet 7 thermoskannen met één hand tegelijk open te draaien.... Uiteraard chargeer ik enigszins, maar we moeten de mythe van boomcaches niet overdrijven denk ik. Het is een grappig onderdeel van het geocachen. Niet meer en niet minder en zij die het leuk vinden, moeten het vooral doen. Dat geldt ook voor caches, die 10 meter onder water liggen. Voor mij zijn caches, die niet voor iedereen zonder flinke investeringen te doen zijn niet echt in de geest van het spelletje geplaatst. Maar daar heeft men de "ignore" knop voor uitgevonden... :-) :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...