Spring naar bijdragen

Wie Klimt, En Hoe?


MarcoDomi

Aanbevolen berichten

Als kind klom ik in een boom van tak tot tak zeker acht meter hoog. Nu laat ik het wel uit mijn hoofd het noodlot, of in geval van een kokospalm het nootlot, te tarten.
Maar wel zie ik, wanneer ik met jongelui een cacheboom bezoek, de koker al vanaf de grond hangen. Dat zou ik anders doen.
Zoek een geschikte beuk met veel dikke takken en verstop de authentieke koker, waar dus plaats is voor ruilspulletjes en een logboek, bovenop een tak of tussen de bladeren (Seasonal Access), zodat echt moet worden gezocht naar de geocache met kans op een DNF.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tabak, je bent weer in topvorm, maar je steekt de draak met Thex. Hij doelt o.a. op klootschieten. Gooi de kloot 135 meter op 100 graden en je voelt op je kokende water aan waar het WP ligt. En niet te vergeten fierljeppen. Met je prikstok heen en weer over de sloot om de elfstedentrail te klunen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet mijn bedoeling om met wie dan ook de draak te steken. Daarvoor respecteer ik mijn mede-forumgebruikers net even te veel.... Maar je noemt hier wel twee echt hollandse sporten, waarbij je wel iets met een cache kunt doen. Je geeft zelf al wat voorbeelden. Maar je vergeet de belangrijkste..... Koekhappen. Een nano verstopt in Peynenburg koek.... Loggen, terwijl je hele gebit voor je in het gras ligt, omdat je iets te fanatiek hapt.... Zo'n moment blijft je ook nog wel een jaar of tien bij.... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Helpt het ?

Iedere sport is met geocachen te combineren, en dat maakt geocachen juist zo mooi. Een beetje variatie, voor ieder wat wils. De experience, dat telt, als je 10 jaar naar dato nog aan die ene cache denkt .......

Volgens mij is dat dan meer de kick van het klimmoment dan de kick van het geocachen, denk je niet? Die kick had ook kunnen ontstaan zonder het boekje in de petling te beschrijven. Had je niet diezelfde "experience" gehad, wanneer je als gedreven klimmer een spannende rots had beklommen, waarbij je al je skills had moeten aanwenden om boven over die rand te komen? Het gaat toch om je eigen beleving en trots om wat je hebt gepresteerd? Niemand zal je dat moment meer afnemen. Het wel of niet aanwezig zijn van een petling aan het einde van een touwtje lijkt mij dan slechts van zijdelings belang. Het had ook het ei van een adelaar kunnen zijn of een bon voor een vierde bril bij Pearle.... En wat betreft die andere sporten? Een cache boven op de korf tijdens een korfbalwedstrijd? Een fotodoosje onder de middenstip in Rio de Janeiro tijdens de finale? Een cache in de uitlaat van de Ferrari tijdens de race in Monte Carlo? Het verband tussen "iedere" sport en geocaching ontgaat me een beetje, maar jij hebt vast wel voorbeelden in gedachten gehad toen je het typte. Mijn fantasie laat me zoals zo vaak even in de steek.... :-)

 

Vooropgesteld, ik heb groot respect voor "echte" klimmers (ik heb er schitterende boeken over gelezen), waarbij het om sport en soms ook om topsport gaat, als de Eiger of de Everest er bij betrokken worden. Maar het beklimmen van een boom waar een fotodoosje in hangt schaar ik daar niet onder, temeer daar het loggen van boomcaches zwaar gedevalueerd wordt door alle meeschrijvers, die onder aan de boom het touwtje vasthouden terwijl ze een koffiebroodje nuttigen en de thermoskan aanspreken..... Sport? Topsport? Alleen als je kans ziet 7 thermoskannen met één hand tegelijk open te draaien.... Uiteraard chargeer ik enigszins, maar we moeten de mythe van boomcaches niet overdrijven denk ik. Het is een grappig onderdeel van het geocachen. Niet meer en niet minder en zij die het leuk vinden, moeten het vooral doen. Dat geldt ook voor caches, die 10 meter onder water liggen. Voor mij zijn caches, die niet voor iedereen zonder flinke investeringen te doen zijn niet echt in de geest van het spelletje geplaatst. Maar daar heeft men de "ignore" knop voor uitgevonden... :-) :-)

 

Natuurlijk is het de kick van het klimmen en niet zozeer de wouw factor van de cache zelf. Alleen de eerste koker die je ooit vond had de wouw factor. Daar na werd het immers meer van het zelfde gewouwel. Maar het is net als met die andere hobby van me ,op zondag een blokje rond lopen. Het geeft je een doel om ergens heen te gaan. En zo vervullen ook deze cache in een behoefte.

 

Als het gaat om het cache zoeken, Dus het navigeren dan heb ik liever een Multi zodat ik heel de middag wordt bezig gehouden met snijpunten, koersen en gevarencirkels . vaker nog met mooie container ook. Maar ook daar vind je kokerkolder.

 

Zo gaat het hele “spel” geocache niet op de cache zelf, Maar om de reis er naartoe. De één vind het leuk daarvoor een stuk te zwemmen de ander gaat met de wagen carpoolafwerkplekken af en sommigen vinden het leuk om een stukje langs een touw te reizen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is dat dan meer de kick van het klimmoment dan de kick van het geocachen, denk je niet? Die kick had ook kunnen ontstaan zonder het boekje in de petling te beschrijven.

 

Ik heb het overf de kick die voortkomt uit een experience die je met geocachen opdoet. BV adembenemend schoon landschap, gekke situatie, toffe vindplaats, vreemd plot. Niet iets wat jij mist :clown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken niet de kick van geocaching middels een klimcache (en die hoef ik dus ook niet te kennen) maar koester de vele ervaringen die we anderszins via geocaching hebben opgedaan gedurende de afgelopen vijf jaar. Daar horen de door jou genoemde elementen als bijv. landschappen zeer zeker ook bij. Ach, zoals al zo vaak vastgesteld. Geocaching biedt iedereen wel wat. We gaan er op onze manier dus lekker mee door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik klim hoe kan ik niet zeggen want elke situatie is anders.

De ene keer is het een klim en abseil de andere keer is het alleen een abseil of een combi abseil/klim of een canyon.

Soms kan of zelf mag je bepaalde apparaten niet gebruiken dus ook hier moet je meerdere opties open houden.

En heel soms heb je momenten dat je kan springen van een rots in het water heerlijk.

Belangrijkste is dan wel dat je genoeg matriaal (en kennis) heb om dit te doen.

Wel jammer dat mensen weinig respect voor deze sport kunnen opbrengen maar dat terzijde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb heel veel respect voor mensen die op basis van een buitengewoon goede conditie en lichaamsbeheersing, alsmede volop kennis van klimtechnieken rotswanden of complete bergen beklimmen. Schitterend. Dat is absolute topsport. Maar dan hebben we het toch niet over lieden, die, omdat het zo goed staat op je geocaching cv met gevaar voor eigen leven een petling op 10 meter hoogte uit een boom grissen, terwijl er onder aan de boom 5 mede-hobbyisten staan te wachten om het logrolletje van het naar beneden geworpen kokertje ook te mogen beschrijven. Moet ik daarvoor respect opbrengen??? Hou op zeg. We praten over totaal verschillende zaken. Maar @pineapple plus, als jij doet wat je zegt, heb JIJ mijn respect hoor en zal ik met genoegen naar jouw acties kijken, zou ik bij toeval in de buurt zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Team Tabak ik heb het niet specifiek over jou hoor.

Er is namelijk hier ook een discussie geweest om boomcaches verboden te maken dit omdat er toen een dodelijk ongeluk gebeurd was en dat vind ik erg jammer.

Ten tweede ik gooi geen petling naar beneden zodat andere hun naam erop kunnen zetten. Wel heb ik met het cachen een team meegenomen naar mijn eigen cache en die hebben dus ook in de boom geklommen. Ten derde ik hou van klimmen en canyoning echter in ons land is dat toch wel uitzonderlijk aangezien we een behoorlijke platte lap grond hebben. Om technieke te proberen en te onderhouden bieden bomen (en in duitsland de steengroeves) een uitkomst. En ja soms pak ik gewoon de puntjes in de boom maar ik denk dat ik daarbij niet veel meer risico (wel iets natuurlijk) loop dan iemand die naar huis fiets over de weg (mits je de tijd neem voor veiligheid)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men hoeft van mij niets te verbieden. Het blijft de verantwoordelijkheid van de cachers zelf. Maar de boomcaches zijn een beetje tot een hype verworden en dat lokt volk aan, dat nauwelijks weet wat ze aan het doen zijn met alle risico's van dien. Je kunt als het ware op het volgende ongeluk wachten en ik hoop dat we het hier met elkaar eens zijn dat geocaching iets dergelijks niet waard is. Wie het toch wil doen moet goed getraind en met een goede uitrusting aan de slag gaan. En daar heb ik wel eens wat twijfels over. Pas goed op en probeer niet kost wat het kost mee te willen doen aan een hype. Die petling op 10 meter hoogte is een gebroken ribbenkast gewoon niet waard. En ik ben blij dat er hier nog wel eens over gediscussieerd wordt en dat er ook prima cursussen worden aangeboden voor hen, die toch perse naar boven willen. Maar er lopen buiten dit forum nog 25000 of meer cachers rond, die niet meelezen en ook naar boven willen.... Je wilt het eigenlijk niet weten......

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is nog (om een veerbeeld te noemen) niet alleen met cachen.

Ik heb vorig jaar The Subway http://coord.info/GC1YH84 gedaan een vrij makkelijk canyon waarbij ook nog als bonus een cache lag.

De hoogste abseil 7M niet echt spannend echter als je ziet hoeveel mensen hem erin gaan zonder beveileging of gewoon niet nadenken (zie http://www.canyoneeringusa.com/subway-accident-reports/).

En dit is echter een kleine greep uit de selectie.

Over uitrusting heb je helemaal gelijk. Mensen kopen touw op marktplaats waarin staat "nooit gebruikt" maar wie zeg dat. Een dynamisch touw heeft een "houdbaarheids" datum of mag maar een bepaald aantal vallen hebben.

Voorbeelden http://www.klimongevallen.nl/ongevallen/ en dan vooral http://www.klimongevallen.nl/ongevallen/view/id/129

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volledig met TT eens maar als ik de foto`s van pinaple plus zie kan ik ook begrijpen dat dit een prachtige sport is.Maar ik denk dat dit weinig met (geo)cachen te maken heeft behalve dat er ergens onderweg iets ligt waar je je naam op kan schrijven.

Ik hou het maar op mijn uitschuifladdertje wat ik toevallig toch in de schuur had staan en waar ik soms een kokertje mee uit een boom haal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodra je je in dit platte land iets boven het maaiveld verheft wordt er gereageerd alsof je de Matterhorn aan het beklimmen bent.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een enorm verschil of je je vanuit Vaals boven het maaiveld verheft of vanuit Lelystad. In dat laatste geval wordt het al snel link en zou ik het gevaarlijk, zo niet roekeloos willen noemen.... :-) Van de Matterhorn moet je afblijven.... Het uitzicht vanuit Zermatt zou voor eeuwig verminkt zijn indien jij je aan die berg vergrepen zou hebben.... Beklim jij nou maar de dijk nabij de Houtribhaven en beperk je tot de veertiende wilg van links.... Daar hebben ze vast wel een kokertje in gelegd.... Onzin natuurlijk Diederikus, ik heb het niet over één specifiek persoon. Nota bene ook nog één met hersens. Ik heb het over al die trendvolgers, die zonder hun hersens te raadplegen ook een boomcachje gedaan willen hebben..... Dat volk zorgt voor premieverhogingen van mijn zorgpolis en daar heb ik een hekel aan..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Zomaar een gedachtengang terwijl ik dit draadje lees. Gaat het bij geocachen over een spelletje om kistjes of doosjes te zoeken of gaat het over de klimsport.

Krijg hierbij zo een zelfde gevoel als ik heb als er weer zo een belachelijke gedachtenkronkel puzzel gepubliceerd word die op denksport thuis hoort en niet bij geocachen.

 

Ik begrijp je wél en ik ga er een eind in mee. Om met Vlindertje te spreken (hallo knul, leef je nog, ik mis je hier....)... "Heeft de eerste legger ooit een hoge boom, een diepe spelonk of een eilandje in de Indische Oceaan in gedachten gehad toen hij die eerste cache plaatste?" Niemand kan in zijn ziel kijken, maar ik betwijfel het. Hij wilde gewoon, dat wij met behulp van een door hem als leuk ervaren technologie zijn geplaatste doosje vonden in een redelijk bereikbare bosje met als enig risico de kans op een teek of een schram van de aanwezige bramenstruik..... Het zijn de randverschijnselen (misschien wel uitwassen) van het geocachen die tot dit soort zaken hebben geleid.

 

Nee, ik ben niet uit een boom gevallen en verkeer in blakende gezondheid, hoewel geroerd door het feit dat jij mij mist. Ik ben en blijf een trouwe bezoeker van dit forum, want jouw hilarische beschouwingen van korfbal- en Ferraricachen en oud-Hollandse spelen als koekcachen en nanohappen (mét of zonder gebit) wil ik voor geen goud missen.

 

Zelf waag ik mij echter niet meer aan dergelijke bespiegelingen. Sinds ik voor de derde keer een verhaaltje in de prullenmand kon gooien, omdat een boeiend en drukbezocht draadje plotseling werd gesloten, vind ik het welletjes. Rapporteur of willekeur, op dit forum hangt het zwaard van Damocles boven elke wezenlijke discussie, die iets dieper gaat dan de ideale prikstok. Het slotje mag dan een even eenvoudig als effectief hulpmiddel zijn om controversiële thema's te liquideren, ik schrijf mijn stukjes niet voor de kat z'n viool.

 

Om 'on topic' te eindigen: uiteraard heeft boomklimmen niets met geocachen te maken, net zo min als puzzelen en munten verzamelen enig raakvlak met het spel hebben. De meeste cachers zijn het spoor volledig bijster en hebben geen flauw benul van wat het spel inhoudt, laat staan van wat geocachen uniek en interessant maakt. Ze apen elkaar na en/of klooien maar wat wat aan. Onwetendheid wordt gecompenseerd met de meest idiote veronderstellingen en verzinsels, zoals metaaljagen, gridvullen en natuurlijk kokerloggen voor puntjes. Voor elk wat wils, nietwaar? En als het spel is ontdaan van alles wat geocaching tot geocaching maakt, en totaal niks meer voorstelt, kun je het gemakkelijk met alles combineren. Breng de stamppot van onzin en flauwekul op smaak met een sausje van andere sporten, spellen en hobby's en het blijft genietbaar.

 

Door hobby's als puzzelen en munten verzamelen belandt echter niemand in het mortuarium. TT werd onwel tijdens het cachen, maar kon het gelukkig navertellen omdat hij met beide benen op de grond stond. Dat geldt niet voor de medespeler, die enkele jaren geleden tijdens het cachen onwel werd, uit een boom viel en zijn nek brak. Het forum putte zich uit in blijken van medeleven en dooddoeners als 'oversteken is ook gevaarlijk', 'eigen schuld/verantwoordelijk', 'een ongeluk zit in een klein hoekje' en omarmde vervolgens solidair de cachemaker die onnadenkend een onnodig risico had ingebouwd.

 

Het wachten is inderdaad op het volgende dodelijke slachtoffer. En dat is vast geen ervaren klimmer, die zich weet te zekeren, maar wéér een middelbare heer die een koker ziet hangen op slechts 3 meter hoogte en zich onvoldoende bewust is van de risico's. "Ik ben nu zover gekomen en laat me niet kennen. Anderen doen het ook en het hoort bij het spel". Het forum staat immers vol 'on topic' bijdragen van klimmers die hun gerei showen en enthousiast vertellen over wat hun hobby toevoegt aan het geocachen.

 

Het staat wéér te gebeuren. We kunnen er op wachten en hopelijk nog héél lang.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...