Spring naar bijdragen

Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache


Aanbevolen berichten

Ik kan maar tot 1 conclusie komen na dit draadje.... We waren het voor aanvang van het topic al lang met elkaar eens... Niemand heeft zijn of haar standpunt gewijzigd en iedereen gaat gewoon door op het pad dat genomen werd.... Prachtig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

TT maar ik mag toch wel een wens uitspreken dat er tenminste een paar mensen zijn gaan nadenken over de nietszeggende favo loze "kokers" die zij geplaatst hebben wel aansluiten bij de gedachtegang die zij nu hebben over ons aller spelletje geocaching,

 

terugkomende op de vraag Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache

de vraagstelling is dus al vout, het gaat totaal niet over de cache zelf duz, het gaat over het hele gedoe voor het vinden van de cache, er kan op hert eindpunt net zo goed een munzee hangen of een foursquare, een foto maken van het eindpunt is dus ook al voldoende om te kunnen zeggen en te bewijzen dat je een "cache" gevonden heb?

 

dat is tenminste wat ik er nu uit haal, vandaar die vele misvattingen

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT maar ik mag toch wel een wens uitspreken dat er tenminste een paar mensen zijn gaan nadenken over de nietszeggende favo loze "kokers" die zij geplaatst hebben wel aansluiten bij de gedachtegang die zij nu hebben over ons aller spelletje geocaching,

 

Barny

 

Dat mag Barny, maar je kunt je wel afvragen of de mensen die grote hoeveelheden wegwerpkokertjes plaatsen hier meelezen.... Maar al is het er maar één.... Dan is het winst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Died, nu ben ik benieuwd naar je magische super-duper-multi-lijst!

Zou je er een bookmark van kunnen maken? :D

Dat heeft niet zoveel zin, want de lijst is zeer persoonlijk. Er zijn waarschijnlijk niet zoveel cachers in Lelystad met exact dezelfde voorkeuren. Maar dit zijn de criteria waarmee ze je voor je eigen regio kunt selecteren:

 

Cachetype = multi

Afstand < 65 km

Moeilijkheid >= 3

Favo's > 5 voor caches ouder dan 01-01-2013

 

Hier heb ik handmatig de caches verwijderd die niet zich niet in de natuur bevinden. Je zou dat misschien kunnen automatiseren door te filteren op alle caches met een terreinwaarde>=2

Volgens mij heb je ze dan ook met een foutenmarge van 10%. Je verliest 10% natuurcaches omdat ze een terreinwaarde < 2 hebben, en je hebt er een aantal stadscaches tussen zitten met een terreinwaarde >= 2.

 

Opmerkelijk is dat er bij deze selectie vanzelf geen micro's tussen zitten. CO's nemen dus kennelijk altijd een grotere behuizing als het terrein het toelaat.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan maar tot 1 conclusie komen na dit draadje.... We waren het voor aanvang van het topic al lang met elkaar eens... Niemand heeft zijn of haar standpunt gewijzigd en iedereen gaat gewoon door op het pad dat genomen werd.... Prachtig!

 

We waren het voor aanvang van het topic niet met elkaar eens en zullen het na het wegzinken van dit draadje evenmin met elkaar eens zijn. Dat blijkt dan weer in het volgende draadje. En zo zal het blijven zolang dit populaire forum bestaat. Gelukkig maar, anders was het hier een dooie boel. Dat heb je zelf al herhaaldelijk opgemerkt.

 

Discussies brengen leven in de brouwerij, maar helaas kan niet iedereen discussiëren. Bij gebrek aan steekhoudende argumenten kiezen sommige forumleden al snel voor de persoonlijke aanval. Dan is iemand ineens een ayatollah die in een verrot gedeelte van het land woont. Maak er maar een lachertje van, dan hoef je de persoon en zijn opvattingen niet serieus te nemen. Of bestempel iemand als irritant en vink hem weg zodat je zijn ongemakkelijke meningen kunt negeren.

 

Door je kop in het zand steken en te lezen wat je wilt lezen hou je alleen jezelf voor de gek. Dat doe je ook als je beweert dat niemand zijn of haar standpunt heeft gewijzigd. Diverse personen verklaren in dit draadje nadrukkelijk dat zij door dit forum anders over geocaching zijn gaan denken. Dat zij hun strooigoed opruimen of vervangen door geocaches; dat zij voortaan alleen nog multi's gaan lopen en kwaliteit verkiezen boven vluchtige kwantiteit. Het mooiste voorbeeld is dat van een geacht forumlid met wie ik voor en achter de schermen felle discussie heb gevoerd en die mij achtereenvolgens heeft neergezet als Don Quichot, 'roepende in de woestijn' en Signor Isolé. Geacht forumlid heeft nu dezelfde caches op zijn menu staan als ik omdat hij voortaan exact dezelfde selectiecriteria hanteert.

 

Heb ik daarmee de discussie gewonnen? Welnee, althans zo zie ik het niet en mijn 'opponent' zeker niet. De restauranthouder heeft op grond van informatie, die in de loop der tijd door diverse forumleden is aangereikt, ontdekt wat geocaching is en wat hij leuk en interessant vindt aan het spel. Je zult hem niet vaak meer aantreffen langs een willekeurige sloot met een micro in zijn hand. Ik blijf voor hem gewoon dezelfde irritante querulant, maar hij heeft wel bewust en duidelijk een ander pad genomen.

 

En daarom is het belangrijk nieuwkomers te blijven informeren over geocaching en niet doodleuk te vertellen dat je een fijne fietstocht hebt gemaakt en 50 geocaches hebt gevonden als je een middag kokers hebt geraapt. Die fijne fietstocht is je van harte gegund, maar je hebt niet aan geocachen gedaan. En door dat toch te blijven roepen geef je nieuwkomers en mensen in je omgeving een verkeerd beeld van het spel. Die vinden een GPS-fietstocht waarmee je punten kunt verdienen ook wel leuk en willen eveneens zo'n route met 'waypoints' uitzetten. Eindelijk een aanleiding om het medicijnkastje eens op te schonen. De potjes worden nog dezelfde dag aangemeld als geocaches en vervolgens moet een ervaren geocacher, die al wekenlang bezig is met het maken van een multi, zijn plannen herzien omdat iemand, die gisteren nog nooit van geocaching had gehoord en geen flauw benul heeft van wat het spel inhoudt, de omgeving vol heeft gestrooid met bermprullen.

 

Niet persoonlijk bedoeld: wil je geocachen, plaats en zoek dan geocaches. Gaat het je niet om geocaches maar om puntjes, puzzels of gewoon plezierig buitenzijn, bezoek dan sites die op jouw voorkeuren zijn ingesteld en leg geen beslag op de faciliteiten en reserves (ruimte) van geocachers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

De potjes worden nog dezelfde dag aangemeld als geocaches en vervolgens moet een ervaren geocacher, die al wekenlang bezig is met het maken van een multi, zijn plannen herzien omdat iemand, die gisteren nog nooit van geocaching had gehoord en geen flauw benul heeft van wat het spel inhoudt, de omgeving vol heeft gestrooid met bermprullen.

Dit herken ik ds heel erg in mijn eigen omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

We waren het voor aanvang van het topic niet met elkaar eens en zullen het na het wegzinken van dit draadje evenmin met elkaar eens zijn. Dat blijkt dan weer in het volgende draadje. En zo zal het blijven zolang dit populaire forum bestaat. Gelukkig maar, anders was het hier een dooie boel. Dat heb je zelf al herhaaldelijk opgemerkt.

 

 

Hmm.. hierdoor lijkt het alsof je je uitgesproken mening vooral neerzet om het forum levendig te houden. Wat natuurlijk je groot recht is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

I

1 - Die fijne fietstocht is je van harte gegund, maar je hebt niet aan geocachen gedaan.

 

2 - En door dat toch te blijven roepen geef je nieuwkomers en mensen in je omgeving een verkeerd beeld van het spel.

 

1 FOUT; je hebt WEL aan (een vorm van) geocachen gedaan. Je hebt een logrolletje gevonden, getekend en op internet gelogd.

 

2. FOUT; Je geeft EEN beeld van het spel zoals het volkomen rechtvaardigd gespeeld KAN worden (wenselijk of niet)

bewerkt door no-name
Link naar opmerking
Deel via andere websites

helaas denken zo veel mensen dat wat jij zegt No Name

 

daarom is het blijven herhalen van wat het "ouderwetse" cachen, is elke keer weer noodzakelijk zodat nieuwkomers ook dat geluid horen en daarbij zelf kunnen beslissen of ze voor de "puntjes" gaan en deze hobby vanwege het ontbreken van echte hoogtepunten vroegtijdig verlaten

of dat nieuwkomers de moeite op zich nemen om tussen de overvloedige wegwerpspul de mooie en "echte" geocaches te gaan bezoeken waarbij de lol niet om de puntjes gaan maar om de beleving van de geocache

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ik vind het helemaal geen probleem dat nieuwkomers hier te weten komen dat er verschillende soorten caches zijn, in verschillende mate van originaliteit en kwaliteit, die mensen op verschillende manieren beleven. Dat er verschillende kwalitieten zijn van cachebehuizingen en de wegen er naar toe. Allemaal prima. Daar is een forum juist heel handig voor.

Persoonlijk vind ik het jammer dat je zegt dat het "helaas" is dat veel mensen denken wat ik zeg. Geef anderen een idee hoe cachen beleefd kan worden, maar ga niet overtuigen van de zogenaamde enige juiste manier van cachen. Die enige juiste manier bestaat niet. Niet doen alsof je alle cachewijsheid in pacht hebt en alle niet correct gelovigen als ketters op de brandstappel willen gooien (figuurlijk bedoeld. Ik zeg het maar even) Geef mensen ideeen over hoe het kan en wat er allemaal mogelijk is, maar respecteer ook diegenen die een (in hun ogen) een geweldig moment beleven als ze een carpoolkokertje vinden.

bewerkt door no-name
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Cachetype = multi

Afstand < 65 km

Moeilijkheid >= 3

Favo's > 5 voor caches ouder dan 01-01-2013

 

Hier heb ik handmatig de caches verwijderd die niet zich niet in de natuur bevinden. Je zou dat misschien kunnen automatiseren door te filteren op alle caches met een terreinwaarde>=2

Volgens mij heb je ze dan ook met een foutenmarge van 10%. Je verliest 10% natuurcaches omdat ze een terreinwaarde < 2 hebben, en je hebt er een aantal stadscaches tussen zitten met een terreinwaarde >= 2.

 

Opmerkelijk is dat er bij deze selectie vanzelf geen micro's tussen zitten. CO's nemen dus kennelijk altijd een grotere behuizing als het terrein het toelaat.

 

 

Opmerkelijk? Dat vind ik helemaal niet! En het heeft waarschijnlijk ook niet zoveel met het terrein te maken, maar meer met de cacheleggerseer (of zoiets, verzin er maar een mooie term voor) van degenen wiens caches jij uitgezocht hebt.

Als iemand zich inzet om iets fraais te maken, met waarschijnlijk apart bedachte en gemaakte WPs onderweg, lijkt mij de kans niet zo groot dat diegene dat afsluit met een fotorolletje. Bij een driesterrenmaaltijd past als toetje toch geen macaronipap?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

helaas denken zo veel mensen dat wat jij zegt No Name

 

daarom is het blijven herhalen van wat het "ouderwetse" cachen, is elke keer weer noodzakelijk zodat nieuwkomers ook dat geluid horen en daarbij zelf kunnen beslissen of ze voor de "puntjes" gaan en deze hobby vanwege het ontbreken van echte hoogtepunten vroegtijdig verlaten

of dat nieuwkomers de moeite op zich nemen om tussen de overvloedige wegwerpspul de mooie en "echte" geocaches te gaan bezoeken waarbij de lol niet om de puntjes gaan maar om de beleving van de geocache

 

Barny

 

De menschen bepalen de kleur van je das,

De vorm van je hoed, en de snit van je jas

En - van je leven!

Ze wijzen de paadjes, waar langs je mag gaan,

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus schreef:

"Cachetype = multi

Afstand < 65 km

Moeilijkheid >= 3"

 

Afstand Lelystad- mijn voortuin in Apeldoorn is volgens GM 64,7 km, dus dat zit wel goed.

 

De moeilijkheid >3 snap ik niet helemaal, maar ik neem aan dat jij van uitdagende opdrachten houdt. Ik heb echter prachtige multi's gelopen met eenvoudige opdrachten, maar wel heel mooi uitgevoerde WP's.

Bijvoorbeeld GC38FQM , momenteel helaas vernield.

Of indrukwekkend GC2PHWQ .

Of om tot bezinning te komen GC2NDBM ; daar ligt ook mijn cache GC2E50E, maar die valt buiten jouw selectie vanwege het feit dat hij half Mysterie/half Multi is.

 

En zo zijn er wel meer, maar dat weet ik slechts omdat ik ze gelopen heb. Moeilijk om die via filtering te selecteren. Maar goed, ik begrijp je wel. Je hebt nu tenminste 90 caches die de moeite waard lijken, dus je kunt voorlopig vooruit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...