Spring naar bijdragen

Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

 

 

Ik kan uit deze hele discussie maar 1 conclusie trekken.. Vlindertje woont gewoon in een verrot gedeelte van het land.

 

Vlindertje woont in een prima gedeelte van dit land, er liggen prachtige caches in de omgeving waaronder zeker ook mooie multies in prachtige natuurgebieden. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt, die keer dat ik jou tegen kwam was je niet gezellig, je had het te druk met,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, juist ja weg gaan :)

Tja, ik wilde ook even naar buiten. 10 minuten later waren we terug, hele tent leeg. Jij ging ook net naar je bus, alles werd daar al afgebroken en we konden nog net wat te drinken halen.

Was wel even een tegenvaller.

 

Maar oke, volgende keer mag je er ook bij komen hangen.

bewerkt door MacDD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, lijkt me hartstikke leuk zo'n event.

 

Maar on topic.

In een eerder bericht schreef ik dat een goede cache voor mij een optelsom is van een aantal factoren. Niet alleen de cache zelf, maar ook alles eromheen.

Wanneer ik mij echter beperk tot alleen de cache, dan is voor mij de belangrijkste factor, dat ik aangenaam wil worden verrast. Dat kan vooral worden bereikt door originaliteit, althans voor mij origineel. Echter hoe meer caches ik heb gelopen/gefietst/geautomobield, hoe meer de kans dat het een déjà vu wordt. De allereerste cache, een Multi, die ik vond was de origineelste tot dan toe.

 

27-02-2010:

Als nieuw lid mijn eerste cache! Twee weken geleden al eens geprobeerd met mijn dochter en een TomTom. Bij de ANWB-paal ging het al mis. Twee uren in de sneeuw het verkeerde rondje gelopen. Maar inmiddels na een aantal keren heen en weer fietsen (ik woon in het Matenveld, dus dat scheelt) en met behulp van Google Maps de locatie gevonden. Ter plekke 5 minuten gezocht en ja hoor! Trots op mijn eerste. Misschien toch verstandig om een GPS te kopen.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rustig hier. Geeft mij de gelegenheid rustig na te denken, al kan dat alle kanten op gaan.

 

Twee varianten heb ik al genoemd: de optelsom van positieve elementen en de mate van originaliteit.

Variant 3: de cache is ondergeschikt aan de beleving van een natuurgebied dat ik nog niet kende. Ik weet dat ik het vaker heb genoemd, maar het past hier wel:

GC1D9NY

Lees de logs van cachers die dezelfde mening hebben als ik.

 

Mijn overwegingen leiden er dus toe dat de vraag van de TS op minstens 100 positieve manieren kan worden beantwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn ooit in engeland door een cache (tradi) bij een heel lief klein kerkje boven op een heuvel beland. Het plaatje werd nog mooier door prachtig uitzicht over de stad. De cache zelf was een piepklein tuppertje onder een bankje. Maar het plekje en vooral het uitzicht maakt dat ik dit een geweldige cache vond dat me op een lokatie heeft gebracht waar ik anders nooit zou zijn gekomen.

 

Een van de pietjecaches (ook een tradi) die ik heb gevonden was qua uitvoering echt geweldig leuk. Het toch is het eigenlijk een nano op een plekje waar je niet spontaan naar terug wil.

 

Het Odpikkertje (jawel, weer een tradi) is een mooie ammobox op een eiland in een park. De lol die we gehad hebben om daar ons doel te bereiken was onvergetelijk.

 

3 totaal verschillende ervaringen, 3 verschillende cachegroottes, bij 3 x hetzelfde cachesymbooltje. En voor mij alle drie goede caches waar ik met heel veel plezier aan terugdenk. Eigenlijk is er geen eenduidig antwoord te geven op de vraag van de TS. :blink:

bewerkt door De kantersbabes
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen week ben ik bezig geweest om een database samen te stellen met caches van het type dat ik leuk vind om te doen. Ik ben begonnen met alle caches van Nederland te downloaden. Dat waren er circa 26.000, als ik het me goed herinner. Toen ben ik gaan elimineren, steeds alle argumenten overwegende. De hamvraag was steeds: wil ik dit wel? Ga ik hiervoor in de auto zitten en er een rit voor maken? De eerste selectie was alles te verwijderen dat geen tradi, multi of mystery is. De tweede stap was alles te verwijderen met een moeilijkheidsgraad beneden de drie sterren. Bij de derde stap sneuvelden toch maar alle mysteries. Het probleem is dat je bij een mystery niet kunt bepalen wat je te wachten staat. Misschien heb ik een aantal prachtige multi's weggegooid. Maar alleen al het feit dat ik het zo formuleer betekent dat de puzzel me klaarblijkelijk niet echt boeit. Bij de vierde stap bepaalde ik de radius op 65 kilometer. Meer zie ik mezelf echt niet rijden voor een cache. Bij stap vijf heb ik een minmaal aantal favorieten gekozen. Met de zesde stap sneuvelden ook de tradi's. Ik wil graag caches die een avontuur opleveren waarover wat te schrijven valt. Met slechts een cache is dat vele malen moeilijker dan met een tocht met meerdere waypoints. Als zevende stap heb ik handmatig alle caches verwijderd die zich niet in de natuur bevinden.

 

Dus nu heb ik een database met 90 multi's in de natuur binnen 65 km afstand met minimaal 5 favorieten en een moeilijkheidsgraad van drie of hoger. Daar kan ik voorlopig mee vooruit. Ik verwacht regelmatig meerdere sessies voor een multi nodig te hebben. Deze lijst is voor mij natuurlijk niet heilig, er kunnen zich allerlei omstandigheden voordoen waardoor ik afwijk van deze lijst. Maar dat zal dan meestal komen door sociale redenen. Een uitnodiging, samen puzzelen, de achterlijke voortuincache van een geliefde co, ik wil een keer ervaring met een cloudcache opdoen etc.. Maar overall is deze exercitie leerzaam en geeft mijzelf ook meer duidelijkheid over wat ik een leuke cache vind.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met bovenstaande uiteenzettingen is het voor mij duidelijk dat iedereen zijn eigen keuzes kan en mag maken.

Er is voor ieder wat wils en keuzes kunnen dus niet opgedrongen worden door een enkeling die vindt dat het vroeger beter was en het ware geocaching propageert.

 

Panta Rhei, alles is in beweging en aan voortdurende verandering onderhevig. Jammer dat de enkeling blijft vasthouden aan hoe alles eens geweest is.

 

Voor mij is het doel van dit draadje bereikt.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Topic titel: Wanneer is een cache een goede cache?

 

Conclusie van de TS:

" Met bovenstaande uiteenzettingen is het voor mij duidelijk dat iedereen zijn eigen keuzes kan en mag maken.

Er is voor ieder wat wils en keuzes kunnen dus niet opgedrongen worden door een enkeling die vindt dat het vroeger beter was en het ware geocaching propageert.

Panta Rhei, alles is in beweging en aan voortdurende verandering onderhevig. Jammer dat de enkeling blijft vasthouden aan hoe alles eens geweest is.

Voor mij is het doel van dit draadje bereikt"

 

 

:blink: ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sivota,

er is dus geen eenduidig antwoord te geven over wat wel of niet een goede cache is.

Cachers genieten van een mooie puzzel of een wandeling door een mooi gebied en nemen genoegen met een simpele cache.

Anderen genieten van een mooi afgewerkte eindcache. Zoveel mensen, zoveel zinnen. Ieder beleeft het geocachen op z'n eigen manier en haalt daar (hopelijk) voldoening en plezier uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei, Dagwacht, Sivota haalt daar inderdaad een tegenstrijdigheid in je conclusie boven water. Ik mis de subtiliteit van Sivota, maar ik denk dat ze (terecht) bedoelt dat de volgende zaken tegenstrijdig zijn:

 

 

Met bovenstaande uiteenzettingen is het voor mij duidelijk dat iedereen zijn eigen keuzes kan en mag maken.

Jammer dat de enkeling blijft vasthouden aan hoe alles eens geweest is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad Diederikus, dat vind ik inderdaad tegenstrijdig en ook een onjuiste conclusie.

Wat een goede cache is dat blijkt, voor de schrijvers hier, zeer divers te zijn en daarin zit in zoverre een conflict dat de één zich soms wat gehinderd lijkt te voelen door de ander, omdat hij/zij meer van een ander stijl van cachen houdt en dat ook graag ziet uitgedrukt in het soort caches dat wordt gelegd en niet overspoeld wil worden door wat anders.

 

Daarnaast meen ik in dit draadje ook een grote gemeenschappelijke factor benoemd te zien in al die diverse voorkeuren voor allerlei caches.

Dat is het plezier in het vinden van de cache(s).

Ook dat is divers en natuurlijk voor ieder een persoonlijke beleving, maar als er geen plezier is dan lijkt geen cache goed genoeg te zijn.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Start een draadje waarin je bevestiging vraagt van je eigen opvattingen. Ga niet in discussie, maar zet forumleden met ongemakkelijke afwijkende meningen 'in de negeer'. Ventileer je frustraties in een conclusie die kant nog wal raakt en trap tegelijk een paar open deuren in. Ga daarna slapen en droom over modderfiguren.

 

Een leuk en interessant draadje, waarin opvallend veel forumleden ten aanzien van het onderwerp blijk geven van een verrassend voortschrijdend inzicht en anderen zich weer eens goed laten kennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben dit topic begonnen omdat ik het idee had gekregen dat sommige posters zo'n dominante mening hebben en deze ook opdringen aan andere cachers.

Sivota en Diederikus, gedeeltelijk mee eens, zie #111.

Iedereen kan zijn eigen conclusies trekken uit bovenstaande reacties.Er zijn er voldoende.

 

Bedankt voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...