Spring naar bijdragen

Hoe Gaan We Met De Caches Om?


Hoe gaan we met caches om  

206 leden hebben gestemd

  1. 1. Je hebt iets beschadigd bij de cache wat doe je?

    • Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurt is.
    • Plaats een needs maintenance log.
    • Schrijf in de log dat je iets beschadigd hebt
    • Kijk wat ik kan doen om de schade te herstellen
    • Ik laat het zo en doe helemaal niets
      0
    • Anders; zie mijn post


Aanbevolen berichten

Ik ben even zo vrij geweest om het volgende citaat bij Geopatra te lenen:

 

Geocaching is een stiekeme hobby die alleen kan voortbestaan indien deelnemers zich dit realiseren en zich er naar gedragen: ==> WEES STIEKEM !!

 

Daarmee wil ik aangeven dat het ook steeds vaker voorkomt dat er hele groepen teams tegelijk eenzelfde cacheroute doet. Dat betekent dan weer dat heel veel mensen tegelijk rondom de waypoints en de uiteindelijke cache staan. Dat schreeuwt om aandacht van toevallige passanten.

Kinderen die dat op een afstand zien willen natuurlijk weten wat daar te doen is en gaan kijken. De rest kun je invullen.

Ik wil niet zeggen dat het zeker zo gebeurt maar mijn inziens draagt het verzamelen van veel mensen rondom te locaties niet bij aan het camouflerende gedrag dat nodig is bij het geocachen.

 

 

100% mee eens !

 

Geopatra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Blijkbaar kan ik niet echt stiekem doen volgens de definitie van Geopatra. Het valt mij juist op dat hoe stiekemer ik me probeer te gedragen, hoe meer ik opval :rolleyes:

Misschien moet er eens een cursus 'stiekem doen voor Geocachers' worden georganiseerd ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik 1 cache geplaatst in omgeving Den Haag. Het betreft een stuk pvc buis met een gelijmde dop en een losse. Echter bleek de losse dop laatst vast te zitten waardoor een aantal cachers hem niet meer open kregen.

 

Helaas is er iemand geweest die de cache met grof geweld open heeft gemaakt waardoor de cache nu flinke beschadiging heeft opgelopen. Liever had ik alleen een melding gehad, zodat ik hem zelf op een betere wijze open had kunnen maken.

 

Deze persoon in kwestie heeft het wel netjes gemeld, zoals het hoort!

 

Het is wel deels mijn eigen schuld dat de cache vast zat. De dop sluit nauw over de pijp, dus wanneer er vuil tussen komt kan de dop gaan klemmen, wat dus is gebeurd. Heb vandaag maar even de cache bewerkt met schuurpapier waardoor er meer ruimte is ontstaan tussen de pijp en de dop!

 

Dus cachers: Als een cache niet open gaat, sloop hem dan niet, maar geef het netjes door! Je kan altijd een foto maken als bewijs van een found!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar kan ik niet echt stiekem doen volgens de definitie van Geopatra. Het valt mij juist op dat hoe stiekemer ik me probeer te gedragen, hoe meer ik opval :rolleyes:

Misschien moet er eens een cursus 'stiekem doen voor Geocachers' worden georganiseerd ;-)

 

Probeer eens een fluoriserend hesje te dragen tijdens het zoeken op 'drukke' punten. Je zult je nog verbazen hoe goed dat werkt!! Bij eventuele vragen kun je zoiets zeggen als 'grondwater' of 'ontvangstmeting'.

 

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo had BaJo ook een goeie tijdens een cache tochtje na ons moderatoren overleg. Loggen van een cache waar gewoon mensen op het bankje zaten waar de cache verstopt was.

Het verhaal "zouden wij er even bij mogen? Wij zijn bezig om een inventarisatie te maken van bankjes die onderhoud behoeven."

Die dagjes mensen hebben niets in de gaten gehouden en vonden het alleen maar mooi dat het gedaan werd. LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joost, je hebt helemaal gelijk. Hoor wie het zegt 2800 caches gedaan en er nog geen een zelf gelegd. Zijn we nog steeds mee bezig.

Maar hoe vaak ik deze week caches open en bloot heb zien liggen is niet meer te tellen op 1 hand. Maar ik geloof ook niet dat het alleen door cachers komt. Heb al eens een stuk worst in een cache gezien.

Wie bedenkt zo iets. Dat ruiken de dieren ook.

Als ik in een cache iets van etenswaren tref haal ik het eruit.

Maar of het wat uitmaakt om er een Premium Cache van te maken. Voor die € 24,00 doen ze dan ook niet moeilijk.

 

Iedereen veel cache plezier gewenst, ik zal de caches die open en bloot liggen lekker onderdekken. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus cachers: Als een cache niet open gaat, sloop hem dan niet, maar geef het netjes door! Je kan altijd een foto maken als bewijs van een found!

 

:crybaby::frusty::crybaby:

 

Neehee ... het enige bewijs van een found is een krabbel in het boekje / op het rolletje. Als een cache niet open gaat dan moet de CO zorgen dat het in orde komt en is een Needs Maintenance op zijn plaats.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen veel cache plezier gewenst, ik zal de caches die open en bloot liggen lekker onderdekken. :thumbup:

 

Soms heeft de CO de cache bewust niet afgedekt liggen.

Tenminste, als ik naar mijzelf als CO kijk :yes:

Het probleem is dat je er als CO, bijna, nooit bij bent als de cache weer "verstopt" wordt.

Dit op de pagina vermelden helpt niet want die wordt of niet of slecht gelezen.

Op de vraag: "Mag je je eigen caches loggen?" is mijn antwoord dan ook: "Ja, je wilt niet weten hoeveel tijd ik besteed aan het terugvinden van mijn caches, die soms over meters verplaatst en diep onder de grond verstopt worden." :lol1:

 

Zonnig spoor

 

Zuurtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms is het echt ongelooflijk wat er gebeurd !!!

Caches die zo gemaakt zijn en geplaatst worden dat er eigenlijk niets mee

zou kunnen gebeuren zijn gewoon kapot.

Aanwijzingen bij een bekende "nachtcache" hier in de regio die zeer zorgvuldig

gebouwd zijn en in de ogen van de bouwers en bevriende cachers eigenlijk onverwoestbaar

zijn worden regelrecht vernacheld omdat het oplossen schijnbaar even niet vlot genoeg gaat.

 

Enige weken geleden kregen wij de melding dat één van onze caches niet te vinden was.

Na onderzoek ter plekke bleek deze inderdaad verdwenen.

Het was een uniek doosje die wij na het vinden van bijna 2500 caches nog nooit eerder tegen gekomen zijn.

Daar komt nog bij dat deze doos een geschenk was van een goede vriend die net begonnen was met

deze hobby en kort daarna overleden is.

Dit doosje was verstopt op een plek wat door buitenstaanders nagenoeg niet te vinden was.

Maar . . . . . . .

De reactie van ons ( meerdere cachers ) was eigenlijk gelijk dezelfde.

"Een cacher, op vakantie hier in de regio, heeft daar waarschijnlijk wel wat voor zich zelf

in gezien om deze doos in eigen omgeving als cache te gaan gebruiken".

 

We weten dat dit een "beschuldiging" kan zijn in de richting van serieuze mensen die deze cache ook

gevonden hebben maar er is eigenlijk niet echt een andere mogelijkheid dat deze verdwenen is.

We volgen dan ook de laatste 20 cacheteams die deze cache gevonden hebben op de voet en zullen

de door bewuste teams nieuw geplaatste caches gaan bezoeken om te kijken of ons gevoel goed was.

Ook als we er 500 kilometer of nog meer voor moeten reizen.

 

Verder zullen we de verstopte caches in het vervolg nog beter van onze teamnaam voorzien op

een manier die niet te verwijderen is zonder dat dan de gehele cache onbruikbaar is geworden.

 

Het omzetten naar Premium Members Only heeft volgens ons geen zin want ook Premium Members weten

de zaak wel kapot te krijgen.

bewerkt door Major_Dundee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus cachers: Als een cache niet open gaat, sloop hem dan niet, maar geef het netjes door! Je kan altijd een foto maken als bewijs van een found!

 

:crybaby::frusty::crybaby:

 

Neehee ... het enige bewijs van een found is een krabbel in het boekje / op het rolletje. Als een cache niet open gaat dan moet de CO zorgen dat het in orde komt en is een Needs Maintenance op zijn plaats.

 

Het loggen is wel de officiële manier, ik weet dat. Maar als je van ver komt, je hebt de cache gevonden en krijgt hem niet open, begrijp ik best dat je geen zin hebt om later weer terug te gaan voor het loggen. In sommige gevallen moet je zulke dingen door de vingers zien vind ik. Het is een spel, daar horen regels bij, maar je moet niet te ver gaan met die regeltjes... Het moet wel leuk blijven!

 

Maar inderdaad een Needs Maintenance neer zetten wel even doen ;).

bewerkt door bvdkruk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

>> Het loggen is wel de officiële manier, ik weet dat.

Inderdaad.

 

>> Maar als je van ver komt, je hebt de cache gevonden en krijgt hem niet open,

>> begrijp ik best dat je geen zin hebt om later weer terug te gaan voor het loggen.

>> In sommige gevallen moet je zulke dingen door de vingers zien vind ik.

>> Het is een spel, daar horen regels bij, maar je moet niet te ver gaan met die regeltjes...

>> Het moet wel leuk blijven!

Maar wat denk je van een mailtje naar de eigenaar of zoals op al onze cache pagina's

vermeld is de mogelijkheid van een SMS bericht?

 

Slopen is uit den boze !!!!!

En in overleg kun je dan een cache altijd via internet loggen.

Want je hebt hem toch echt wel gevonden.

 

Je naam in het logboek is natuurlijk wel leuk maar bij vernieuwing van een logboek gaat

90% zonder controle zo de prullenbak in.

 

 

>> Maar inderdaad een Needs Maintenance neer zetten wel even doen ;).

Eerst de "owner" even contacten lijkt mij prettiger.

"Needs Maintenance" is voor ons de 2e optie als de "owner" niet reageert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is helaas zo dat alles wat je de wereld in stuurt, vogelvrij is. Dat geldt voor aanwijzingen tijdens de tocht, caches, goodies en TB's/coins. Als je geluk hebt, blijft de boel lang op peil. Heb je pech, dan zijn je spullen binnen de kortste keren kapot of verdwenen.

 

Als cachelegger, of TB-eigenaar, moet je het van de positieve kant bekijken: het is er nog! (Dat wil natuurlijk zeggen, als je spullen er inderdaad nog zijn ...) Houd in gedachten dat je een cache toch in de eerste plaats legt voor je eigen plezier.

 

Toen ik nog caches legde, had ik eigenlijk het meeste genoegen tijdens de voorbereiding. Een mooie route uitzetten, contacten met natuurbeheerders, en vooral heel vaak het gebied ingaan zodat je het goed leert kennen. Daarna heb je misschien nog een bonus in de vorm van tevreden bezoekers, die als dank een mooi logje met foto's op internet zetten.

 

Dingen die kapot gaan of verdwijnen: het is op de eerste plaats een kwestie van statistiek. Hoe meer bezoekers, des te groter de kans dat het gebeurt. Ervaring en motivatie van bezoekers speelt ook een rol. Leg je een makkelijke beginnerscache die in korte tijd gevonden kan worden, dan moet je vooraf incalculeren dat die cache waarschijnlijk veel (ook onervaren) bezoekers zal trekken en dus veel onderhoud nodig zal hebben.

 

Maar misschien zijn er ook cacheleggers die juist een kick krijgen van grote bezoekersaantallen. Dan hoort onderhoud dus bij jouw manier van cacheleggen!

 

Alles kan kapot maar het één gaat sneller kapot dan het andere. Vooral bij eigengemaakte constructies is het handig om je af te vragen of een willekeurige bezoeker deze zonder schade zou kunnen openen. Test het van tevoren eens uit op a-technische familie of vrienden, en onderwerp je maaksel aan een duurproef. Dat kan veel ergernis schelen bij jezelf (onderhoud) en bezoekers. Want ik denk toch dat cachers die per ongeluk iets vernielen daar best van zullen balen.

 

De regel: meer bezoekers vragen meer onderhoud, gaat meestal ook op voor vandalisme. Want een drukbezochte cache valt eerder op bij buitenstaanders en (alweer statistiek) een percentage daarvan is nu eenmaal niet goedwillend.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik alles een beetje goed lees dan is het dus zo dat het beter is

om gewoon de cache te verstoppen zonder er iets mee te doen.

Met andere woorden het WOW gevoel zal verdwijnen bi de caches en zullen er meer .... caches gaan ontstaan.

 

Dit alles komt doordat de hobby voor een grotere markt beschikbaar is en dat er niet meer een investering

gedaan moet worden in een GPSr want het kan gewoon met je smart phone.

 

Maar ik ga gewoon door op de manier van het verstoppen van mijn caches, maar als de behuizing verdwijnt,

dan plaats ik geen nieuwe en kan het maar zo zijn dat de volgende bezoeker alleen de cache vind en niet meer

het WOW gevoel en misschien wel het thema van de cache dat dan weg is.

 

Ik heb hier nu nog pak hem beet 25 leuke cache behuizingen staan. En gaan ook nog geplaatst worden en sommige

daar van gaan aan de ketting :rolleyes: in de hoop dat ze dan wel blijven staan.

 

Ga vandaag maar eens ideeën bedenken hoe ik mijn behuizingen kan gaan beschermen tegen het verdwijnen.

 

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...