Spring naar bijdragen

Hoe Gaan We Met De Caches Om?


Hoe gaan we met caches om  

206 leden hebben gestemd

  1. 1. Je hebt iets beschadigd bij de cache wat doe je?

    • Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurt is.
    • Plaats een needs maintenance log.
    • Schrijf in de log dat je iets beschadigd hebt
    • Kijk wat ik kan doen om de schade te herstellen
    • Ik laat het zo en doe helemaal niets
      0
    • Anders; zie mijn post


Aanbevolen berichten

Ik zou eerst kijken wat ik zelf aan reparatie zou kunnen doen daarnaast meld ik altijd via een PM wat ik heb aangetroffen, waar en hoe als ik mijn twijfels erover heb. Een eigenaar moet toch op de hoogte worden gebracht.

Daarnaast, mocht ik zelf iets stuk gemaakt hebben, het is mij nog niet overkomen, dan is het toch niet meer dan normaal om dat zelf te melden? (nadat je hebt gepoogd het te repareren?)

 

Met mijn 3 caches heb ik niet zo heel veel aan onderhoud. Maar het blijkt toch lastig om een micro-logrol rustig op te rollen zodat hij er goed in zit. Kleine boekjes zijn ook handig. Maar goed, je gaat ervan uit dat, wat jij bedacht/verzorgd hebt, met respect en zorg wordt behandeld. Helaas heeft niet iedereen dezelfde gedachte.....

 

Persoonlijk vind ik het jammer dat cachers hierdoor 'geremd' worden om hun ideeën tot uiting te brengen. Wat je er aan doen kunt? Geen idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Tja, er zijn inderdaad meerdere mogeljkheden. Eerst proberen zelf te herstellen, daarna de eigenaar mailen. Ook melden in de log. Soms kan een volgende cacher al iets aan de schade herstellen.

 

Een andere kant van het verhaal:

 

Ik heb de laatste tijd een aantal caches mogen vinden waarvan ik vermoed dat ze veel onderhoud gaan vergen. Ik heb het idee dat CO-ers tegenwoordig helemaal niet meer lang nadenken alvorens een cache te leggen. Het meest lastige zijn de micro's die je op een plek moet vinden waar je vol in het zicht staat. Dan ook nog eens zonder eenduidige hint of spoiler. Maar wel met de dringende vraag om a.u.b. discreet te loggen. Discreet loggen doe ik het liefst, maar discreet zoeken moet daar wel aan vooraf gaan. Puur op de GPS vertrouwen werkt ook niet altijd. Niet iedere GPS is nauwkeurig.

 

Masterchef heeft een punt om zich af te vragen hoe de cachers met caches omgaan. Aangezien masterchef al enige ervaring heeft, ga ik er vanuit dat de beschadigingen aan zijn caches door cachers is gedaan.

Ik denk dat de verklaring niet al te moeilijk is. Het aantal cachers stijgt steeds sneller. Mensen komen er enorm snel mee in aanraking. Dat resulteert automatisch in een gemiddelde manier van cachen en ook van verstoppen. Waar er een aantal jaren geleden misschien 50 mensen per maand een cache gingen zoeken, zijn het er nu misschien wel 100. Als 1% van de cachers onzorgvuldig met een cache omgaat, dan kun je je voorstellen dat de schade aan caches steeds erger wordt. Hoe meer cachers er zijn, hoe meer hufters daar tussen zitten.

Reden voor mij om mijn caches niet meer met goodies aan te vullen. Het logboek vervang ik nog, maar daar blijft het bij.

Gelukkig zijn mijn caches nog niet door dreuzels ontdekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe het gelukkig ook kan gaan:

Ik heb een reeds gearchiveerde cache gehad die onder een hele oude brug hing boven een nog ouder watertje.

Voor de veiligheid natuurlijk een zogeheten val touwtje, voor als men per ongeluk de cache liet vallen, het werd dan een kwestie van even opvissen.

Toch gebeurde het dat een bezoekende cacher de deksel per ongeluk uit zijn handen liet glippen en in het water viel.

Meteen stuurde hij een mail via zijn telefoon naar mij en ik antwoorde met de gebruikelijke tekst: Bedankt voor het melden, ik zal snel even het herstellen.

Daar wilde deze cacher niets van weten en zei dat hij het had veroorzaakt en het dus ook weer wilde herstellen, zo gezegd zo gedaan.

Hij is naar zijn huis terug gegaan, heeft een volledig nieuwe cache gehaald en heeft de volgende dag deze terug geplaatst en mij een foto gestuurd van de nieuwe cache.

Voor hem betekende dit zeker een rit van 15 Km en dat ook nog eens drie keer dus totaal 45 Km reistijd om een klein foutje te herstellen. :thumbup:

We hebben het namelijk hier over het verliezen van een deksel :yes:

Voor deze cacher dan natuurlijk alleen maar hulde :beerchug:

Ik noem zijn naam niet vanwege ik niet zeker weet of hij hiervan gecharmeerd is maar mocht hij dit lezen, dan zal hij zichzelf wel bekend maken :yes:

 

Dit wilde ik toch even vertellen hoe het ook gelukkig kan gaan.

Ze zijn er nog wel, die serieuze en nette cachers :thumbup:

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als trotse eigenaar van 50 caches merk ik onbestaanbaar geocachersgedrag ook dagelijks :thumbdown: Per 14 dagen besteed ik 1 dag aan het herstellen/updaten van de caches en wps(want niet enkel de caches worden gemolesteerd, ook de (aangebrachte) wps!!).

De waan en snelheid van de dag uit zich helaas ook in het cachegedrag en echt genieten ergens van is heden ten dage onmogelijke voor velen :no: PM maken zal weinig helpen; gedragsverandering wel. Hopelijk dringt toch nog eens het besef door dat het maken van caches (en het onderhoud ervan) een intensieve en tijdrovende bezigheid is :dribble:

Het ga de caches goed :thumbup:

Meryl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet even goed nadenken, maar volgens mij heb ik nog nooit een cache ernstig beschadigd nadat ik 'm gevonden had. Het ergste is denk ik dat ik wel eens een elastiek heb laten knappen dat om de plastic zak was gespannen waar de cache in zat.

Normaal gesproken meld ik dat in de log. Als ik iets aantref dat erger is, of dat niet handig is om in de log te vermelden (spoilergevaar) stuur ik een email. Meestal heb ik geen spullen bij me om ter plekke reparaties uit te voeren. Heb wel altijd een of twee kokertjes in de tas om een gescheurd kokertje of dop te vervangen. Ook dat meld ik in de log of stuur daar een email over.

 

Overigens, het terugplaatsen op een verkeerde plek: dat speelt zelfs wel eens als ik alleen cache!

Waar zat die nano nou precies?? Bij de 28e, 29e of 30e beugel aan deze brug?? Zo kan ik me indenken dat ik een cache wel eens op de verkeerde plek heb teruggeplaatst. Mijn reeds gearchiveerde cache aan de boulevard in Zandvoort bleek ook eens zo'n 15 meter verderop terug te vinden te zijn. Als je met een grote groep aan het cachen bent kan het gebeuren dat er onduidelijkheid ontstaat over de juiste verstopplek. Melden is dan netjes, maar kan me ook indenken dat cachers te goeder trouw een cache terugplaatsen en zich niet realiseren dat dat helemaal niet het juiste nulpunt was...

 

Maar goed, ik kan me de frustratie levendig voorstellen. Ik probeer mijn caches wel zo te maken dat ik inderdaad niet elk weekend op pad moet om de boel te herstellen, daar is gewoon geen tijd voor. De laatste reparatie was aan een waypoint waar een Romeinse soldaat van een paaltje was verdwenen. Ik verdenk geen enkele cacher, maar meer de in grote getale voorkomende herten in het bos, die misschien dachten een lekker hapje te verschalken...

 

Masterchef, geef de moed niet op, daarvoor zijn je caches te leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oplossing: Geen micro's plaatsen maar grotere caches die een fatsoenlijk logboek kunnen bevatten.

Oplossing: Sla een paar plankjes in de grond en baken zo de plek voor de cache af.

Oplossing: Zorg voor een degelijke munitiekist die goed afgesloten kan worden.

Oplossing: Dop vastmaken aan buis eronder d.m.v. een kettinkje.

 

Tja, dus dan wil je alleen maar regular size caches. En dat kan niet overal.

Een ketting aan de dop komt de waterdichtheid niet ten goede en kan niet altijd in de constructie!

En de cache plaats afbakenen met plankjes dat werkt niet met een micro, die onder een mooie behuizing verstopt is denk aan een tuinkabouter.

En dan gebruik ik in mijn caches de volgende boekjes Zie foto's

892_0.jpg

894_0.jpg

Dus dat zijn degelijke boekjes voor de micro's en petlings

En de micro's zijn fotokokers dus ook goed af te sluiten of zelfs bisontubes

 

Mssterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar. Er zijn wel een aantal factoren die helpen. Als een ammo kistje in zijn behuizing moet dan komt deze wel op de goede plaats. Dat men de behuizing sloot door erop te gaan staan springen.... terwijl het kistje door het vuil niet meer in zijn behuizing past. Deze slechte ervaring heb ik bij mijn traditinal en kindercache.

Wat ook opvalt is dat de "wandelmulti" het gedrag geheel tegenovergesteld is. Bij beschadiging wordt deze vanzelf hersteld. Voorbeeld: Zo tref ik mijn wp's achter een ander schroefje aan als de originele is gebroken (mijn dank daarvoor).

 

Zelf halen we vuil uit de cache behuizing, herplaatsen foto rolletjes, herplaatsen zip lock zakjes, keren de cache om en vullen deze weer netjes zonder zand bierdopjes lekkende bellenblaas steekwapens vuurwerk, etc.

 

P.s. als je niet weet dat een cache ooit "netjes, anders verstopt" is, kun je het ook niet melden bij de CO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervelend te horen dat er zoveel mis is/gaat met bestaande caches. Gelukkig zijn mijn caches (tot nu toe) hieraan bespaard gebleven.

 

Ik denk dat het deels ook te maken heeft met het maken van de cache zelf.

 

- Wat voor container/koker?

--> Er zit een groot verschil tussen een munitiekist of tupperware bakje. Zelfs al eens een lege CD-spindle als container gezien. Niet echt waterdicht kan ik je vertellen.

 

- Hoe ziet de verstop plaats er uit?

--> Los op de grond of netjes weggewerkt in de grond in een bak of buis? M.a.w. heeft een cache een eigen huisje of kan het een zwerver worden?

 

- De grootte van de logrol?

--> Past de logrol goed in de koker? Soms vergeet men dat ook de dop aan de binnenkant van de (fotorol)koker iets aan ruimte nodig heeft waardoor de logrol in de verdrukking komt. Hierdoor kan deze beginnen te rafelen.

 

- Dikte van de logrol?

--> Beter iets vaker de rol vervangen dan één complete WC-rol in de koker te proppen. Mijn voorkeur gaat uit naar 2 á 3 velletjes. Ook hierbij geld dat na een tijdje de logrol kan gaan rafelen.

 

- Type cache

--> Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Mysteries. Dit om te voorkomen dat anti-cachers, of diegene die het een sport vinden caches te vernielen, te makkelijk mijn caches vinden. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad.

 

Zelf zal ik in ieder geval nooit een cache met opzet vernielen. Mocht dit toch gebeuren, dan probeer ik deze ter plaatse te herstellen en maak er zeker melding van. (link)

bewerkt door Veendammer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

EERSTE MOGELIJKE OPLOSSING: geen micro's meer plaatsen.

Ook multi's worden zorgvuldiger behandeld dan traditionals.

TWEEDE MOGELIJKE OPLOSSING: geen traditionals meer plaatsen.

Op het moment dat er enige afstand vanaf de doorgaande weg moet worden gezocht wordt er minder onzorgvuldig gehandeld.

DERDE MOGELIJKE OPLOSSING: geen drive-in-caches meer plaatsen.

 

Oplossing allertijden: alleen nog onoplosbare mysteries, problem solved. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Type cache

--> Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Mysteries. Dit om te voorkomen dat anti-cachers, of diegene die het een sport vinden caches te vernielen, te makkelijk mijn caches vinden. Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad

 

Hulde voor dit excuus om mysteries te maken!

Wat een onzin zeg....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de eerste plaats: ik denk dat er niet één oorzaak aangewezen kan worden voor het overmatig vernielen van caches en ook niet één oplossing.

 

Maar wellicht valt het te overwegen om je caches (PM of niet) ruim een week voor een event tijdelijk offline te doen. Ik ben vorig jaar naar een event in Duitsland geweest waar dit op grote schaal gebeurde. Dat was niet leuk voor mij als cacher omdat ik van plan was naar dat event te gaan. En ook niet leuk voor de CO want je krijgt minder bezoekers. Maar wellicht voor het behoud van je cache is het wel beter?

Ik zie namelijk bij sommige events bij oude en nieuwe caches lange logfiles staan. Als cacher ga ik daar niet graag bij staan. Als CO zou ik zo'n groep mensen bij je cache ook niet leuk vinden, want dit valt ongetwijfeld ook niet-cachers op.

Als er in een gebied mooie caches liggen, dan kom ik daar een andere keer wel voor terug, ook al heb ik daar vaak beperkte middelen toe.

bewerkt door oliphientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervelend te horen dat er zoveel mis is/gaat met bestaande caches. Gelukkig zijn mijn caches (tot nu toe) hieraan bespaard gebleven.

Ik denk dat het deels ook te maken heeft met het maken van de cache zelf.

 

- Wat voor container/koker?

- Hoe ziet de verstop plaats er uit?

- De grootte van de logrol?

- Dikte van de logrol?

- Type cache

 

Ik gebruik fotokokers, petlings, lock n lock doosjes, ammoboxen, zelf gemaakt van PVC en bison tubes.

De verstopplaats is wisselend, een in het water en diverse gewoon op het land maar vertel niet te veel anders spoiler ik over mijn eigen caches.

De logrol, nee die is al lang vervangen door de boekjes (zie foto's bij mijn eerdere post)

Type cache, mijn voorkeur gaat uit naar multi en traditional. Ik ben mystery moe er zijn er te veel!!

 

En na 200+ hides weet ik wel wat niet kan en wat wel kan.

Dan nog dit, onderhoud aan een cache hoort er bij. Maar wat ik denk is dat de punten drang te groot is en alles moet snel sneller snelst.

 

Tja, Joost snel, sneller, snelst.....zowel in het leggen als loggen.

Misschien is er een causaal verband :rolleyes: ?

Belangrijker is de vraag.....hoe kan dit patroon doorbroken worden?

 

Ach Erik, ik voorzie in de behoefte om met dure apparatuur doosjes te vinden in het bos of beter de polder.

 

 

Masterchef

Zonder cacheleggers, geen caches om te zoeken :excl:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch kunnen cacheleggers er zelf veel meer aan doen. Een kokertje in een boom kan leuk zijn. Maar zo'n boom bij een drukke picknickplek op een kruising van fietspaden in het zicht van een nabijgelegen woonhuis na afloop van een multi, daar doe je mij geen plezier mee. En dat terwijl er een grote polder of natuurgebied voor je ligt. Dit soort caches creëert vanzelf een nerveus gezoek en gegraai, want het moet snel snel snel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...