Spring naar bijdragen

Hoe Gaan We Met De Caches Om?


Hoe gaan we met caches om  

206 leden hebben gestemd

  1. 1. Je hebt iets beschadigd bij de cache wat doe je?

    • Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurt is.
    • Plaats een needs maintenance log.
    • Schrijf in de log dat je iets beschadigd hebt
    • Kijk wat ik kan doen om de schade te herstellen
    • Ik laat het zo en doe helemaal niets
      0
    • Anders; zie mijn post


Aanbevolen berichten

Als ik Twitter eens goed bekijk dan zie ik dat er de laatste tijd eigenlijk veelal "rondjes" online komen. Ik heb 2 maanden geleden ook nogal wat graaikokers geraapt en moest daarvoor in een aantal gevallen aansluiten in de file. Je zag precies waar gelopen was.

Zelf heb ik sinds enige tijd een cache online die vandaag op de kop af een maand geleden voor het laatst gelopen is. De natuur krijgt zodoende voldoende tijd eventueel platgetrapt gras te herstellen. Voor die cache moet je dus wel ca. 6 km lopen zonder tussendoor ook maar een tradi te kunnen loggen! Niet veel animo dus.

 

maar dat zijn wel de leukere om te doen :D geniet je meer van de omgeving :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ondanks dat ik een "beginnende" cacher ben zie ik dit allemaal gebeuren. Zelf heb tot op heden nog niets kapot gemaakt en heb ik alles "stiekum" gedaan en vaak beter verborgen (veel mensen verbergen de cache niet netjes nadat ze gelogged hebben). Als ik wel wat kapot zou maken (kan een keer gebeuren) zou ik contact zoeken met de makers en zelfs het proberen te repareren.

 

Dat caches kapot gaan ligt volgens mij aan veel dingen. Mensen die beginnen met cachen doen dit of vaak zelf of worden maar kort begeleid. Ikzelf ben een van de gelukkige die "getrained" is door een aantal ervaren cachers die ook het idee en het gevoel achter cachen duidelijk uitdragen.

 

Denk daarom ook dat het een beetje aan onszelf ligt. We halen er veel mensen bij om te gaan cachen maar laten ze vervolgens compleet los, waardoor de normen en waarden rondom cachen niet bekend zijn en niet duidelijk. Ikzelf ben nu bezig om een nieuwe cacher los te laten. Eerst hebben wij 12 caches samen gelopen. Heb veel uitleg gegeven. En nu gaat het een stuk beter. Ze gaan zeer voorzichtig om met de caches... loggen alleen als er geen muggles zijn en zijn niet als een bende olifanten in een bos bezig.

 

Ofwel opvoeden die hap ;) Als je iemand bekend maakt met het cachen ben je er zelf verantwoordelijk voor. Dit is zoals ik het zie als "beginnende" cacher ;)

 

wij zijn trouwens geen puntjes jagers ;) maar lopen mooie multi's.. daar halen wij onze drive vandaan... heerlijk zo lopen en als toetje een cache.

 

Denk dus niet dat de oplossingen zoals PM maken, veel moeilijke mysteries e.d. oplossingen zijn. Maar gewoon opvoeden die nieuwe generatie. Het begint eerst bij onszelf en laten we de juiste normen en waarden uitdragen en mensen erop aanspreken in het veld.

 

Fyrandir

 

Ik denk in dit geval dat het ook grotendeels aan jezelf ligt, jij wilt het doen zoals het hoort en hebt de moeite genomen om eerst alles eens goed te lezen en op je in te laten werken ipv direct als een dolle op puntjesjacht te gaan.

Wel leuk dat er maar één cache voor nodig was om je zover te krijgen :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast JackHoe

Ongeveer een maand geleden cache onderhoud verricht voor "Verlicht" Houten. Gisteren even een controle gedaan en de cache is weer geript. Alleen het logboekje lag in het zand begraven en de ripper liet zelfs een boodschap achter;

LogboekVerlichtHouten.jpg

Wat ik nog kan lezen is "geript" en "pech voor jullie"

De coin die erin zat is dus ook verdwenen.

Zo wordt er dus ook af en toe met caches omgegaan :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben volledig zelfstandig begonnen met cachen. Maar eerst wel flink veel gelezen hier op het forum en ook wat op gc.com. Daardoor had ik al snel door dat het gewenst is om een low profile te houden tijdens het cachen. Dat je spullen van anderen niet kapot maakt en zuinig bent op de natuur was een integraal onderdeel in mijn opvoeding. Ik heb nog steeds af en toe wat moeite met het proberen op te tillen van paaltjes omdat de cache daar waarschijnlijk onder verborgen is (wat meestal in zo'n geval nog zo is ook)! Niets kapot maken gaat dus boven het spelletje.... in plaats van omgekeerd....

Na verloop van tijd heb ik af en toe eens een cache-afspraak gemaakt. De meesten zijn net zo voorzichtig als ik, maar zelden voorzichtiger... En die manier van geocachen heb ik ook proberen over te dragen aan m'n ouders, dus dat is weer een geocache-team dat met respect voor cache(-owner) en natuur te werk gaat

Als ik op een plaats ben waar je kunt verwachten dat er mensen langskomen, log ik de cache bij voorkeur een paar meter verderop, en niet zowat op de cache-plek zelf. Ook valt het dan minder op als je even wat langer moet wachten tot je de cache terug kunt plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ja het is weer zover!

 

Bij twee van mijn recent geplaatste caches is de behuizing weer weg.

Het vreemde hier aan is dat de cache er nog wel ligt.

Toch weer jammer dat er zo met de spullen van een ander om gegaan word.

 

Wat kunnen we hier aan doen??????

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kunnen we hier aan doen??????

 

Ik ben bang dat het enige antwoord is: beter verstoppen.

 

Dat kan op verschillende manieren, o.a.:

  • de cache meer uit het zicht / de loop / de snuffelhoek voor honden, kinderen, zwervers plaatsen ; ik heb gemerkt dat soms 3 meter verderop het verschil maakt tussen elke maand onderhoud plegen en er geen omkijken meer naar hoeven hebben
  • de cache beter camoufleren ; peilbuizen, geheime luikjes, camouflagekleuren, verkeersborden, paaltjes, etc. (vraag Dalamot en Tuitje)
  • de cache beschermen door bv. een cijferslot (code onderweg of op cachepagina)
  • de cache op een plek plaatsen waar hij bewaakt wordt door anderen (bv. ergens binnen)

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe gaan we met caches om?

Tijdens onze vakantie in Belgie kwamen we de afgelopen week het onderstaande tegen:

 

5bb2db06-d34e-4398-ad9b-a9fccf63e398.jpg

 

Hier troffen we een deksel van een Tupperware met logboekje in een plastic zak. In het logboekje stond de log zoals te zien op de foto. (Vrije vertaling: "Dank voor de Tupperware. We zullen er goed gebruik van maken.")

 

Enige dagen later troffen we dit:

 

10b7e00e-20ee-41d3-b3d8-b7e447d1f03e.jpg

 

Ik ga er vanuit dat dit geen vertaling behoeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bang dat het enige antwoord is: beter verstoppen.

 

Je bebt meer ervaring dan ik, maar is beter verstoppen => langer zoeken => opvallender => grotere rip kans?

Dat kan op verschillende manieren, o.a.:

de cache meer uit het zicht / de loop / de snuffelhoek voor honden, kinderen, zwervers plaatsen ; ik heb gemerkt dat soms 3 meter verderop het verschil maakt tussen elke maand onderhoud plegen en er geen omkijken meer naar hoeven hebben

Vallen die cachepaadjes die wat afgelegen plekjes alleen op bij cachers en niet bij dreuzels?

 

de cache beter camoufleren ; peilbuizen, geheime luikjes, camouflagekleuren, verkeersborden, paaltjes, etc. (vraag Dalamot en Tuitje)

Die vind ik erg leuk, maar het duurt bij mij ook altijd even voordat ik door heb waar de cache verstopt is. Lang en opvallend zoeken is iets wat mij nog steeds niet lukt.

 

 

de cache beschermen door bv. een cijferslot (code onderweg of op cachepagina)

Verhoogt de tijd die het kost om het cijferslot open te pielen niet de kans om als cacher ontdekt te worden?

 

 

de cache op een plek plaatsen waar hij bewaakt wordt door anderen (bv. ergens binnen)

Dan moet je geluk hebben dat je cache door de reviewers niet als commercieel geclassificeerd wordt.

 

Niet om te zeiken, maar ik ben wel benieuwd naar wat wel en niet werkt en waarom?

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn mening heeft ook veel te maken met hoe wij zelf met caches omgaan. Niet iedereen neemt even veel moeite of geen moeite om de cache weer te verbergen. Tja, is dit gedrag te voorkomen: denk het niet...Het enige wat je kunt doen is zelf het goede voorbeeld geven en ook dan kan het mis gaan: zo bezocht ik laatst een cache diep in het bos, goed verstopt en geen cachepaadje en werd geconfronteerd met een vol gepieste cachecontainer (http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=a9da1d64-b111-44d5-9ea9-35c579cf45dc)! Ik kreeg sterk het vermoeden dat het cachers geweest zijn.

 

Ik ben van mening dat hoe minder vaak een cache wordt bezocht hoe minder vaak hij verdwijnd. Mijn langere tochten worden nauwelijks bezocht en zijn tot op heden nauwelijks geript. De kortere of de mysteries, die vaker bezocht worden, daarentegen wel! Daarnaast heb ik het idee dat het premium member maken van caches ook wat helpt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vrees dat er maar 1 ding tegen te doen is en dat is stoppen met caches leggen. :crybaby:

 

Dat vind ik nog steeds geen interessant alternatief!

 

Mijn enigszins ruime ervaring op dit gebied leidt tot de conclusie dat hoe mooi je het ook doet, hoe zorgvuldig je een plaats ook kiest, hoe goed of hoe slecht je de cache of aanwijzing ook verbergt, hoe groot of hoe klein de cache is, hoe verlaten of dicht bevolkt een plek ook is, open en bloot of uit het zicht: altijd en eeuwig verdwijnt er wel weer iets.

Recent herplaatste ik een aanwijzing en binnen een week waait die toch heel forse boom om.

Men gaat maar weer eens een snoeironde houden.

Nou net die ene dode boom wordt verwijderd.

Een goed afgeschermde plek blijkt een jaar later open en bloot te zijn.

Het hek wordt verwijderd.

Een onderhoudsarme fietsroute: ieder jaar verhuizen er weer mensen en worden de beelden, schilden of wat dan ook verwijderd.

Midden in het bos , enkele meters van een pad af : het wordt weer gevonden.

Tav. kokertjes : dieren die er mee aan de haal gaan.

Ik denk dat ook vaak een hond iets ruikt en de zaak bloot legt, waarna baasje ....

Het barst van de mensen die als ze zien dat mensen ergens even rondhangen er daarna direct lijken te gaan rondneuzen.

mensen die met schroevendraaiers op pad lijken te gaan om te... ja wat eigenlijk.

Kabels werden doorgeknipt.

Schuurtjes die worden afgebroken.

Een ruine die nog verder gesloopt wordt door .... wie dan ook.

 

Je kunt door blijven gaan : ik heb het allemaal meegemaakt en zal het wel blijven meemaken.

 

En dan zijn er ook nog van die cachers die na 2-3 weken beginnen te zeuren over onderhoud dat je toch MOET plegen , omdat je als CO blij mag zijn dat je caches voor hen mag plaatsen. Nog wat langer en ze komen met needs archiving onzin.

 

Waarom ga je dan toch door,Gp ? als jullie het weten, maar sinds ik weer wat tijd heb borrelt het weer, maar alleen lang en onderhoudsarm.

 

Geopatra.

 

Wat een hobby, he ! :beerchug::crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het is weer zover!

 

Bij twee van mijn recent geplaatste caches is de behuizing weer weg.

Het vreemde hier aan is dat de cache er nog wel ligt.

Toch weer jammer dat er zo met de spullen van een ander om gegaan word.

 

Wat kunnen we hier aan doen??????

 

Masterchef

Het geocachen niet langer gratis houden! Want vooral de gratis laagdrempeligheid trekt ook minder fris volk aan.

Gefrustreerd lopen ze door het bos en dan is het "leuk" om de boel te verstieren. Want na jou komt toch immers de zondvloed???? Maar dat zal niet lukken omdat Groundspeak zelf ook zoveel mogelijk zieltjes wil bedienen.

Andere optie is het Premium membership. Want ik denk wel dat dat scheelt in huftergedrag van bepaalde cachers zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat er teveel van wordt uitgegaan dat het beschadigen, vernielen, stelen van cachemateriaal gebeurd door medegeocachers. :blush::rolleyes:

Ik ben geneigd - zonder bewijslast overigens - dat er ook gedacht moet worden aan voorbijgangers, hondenuitlaters, lieve jeugd ,dieren, boze buurmannen.

Zeker als er bij herhaling iets gebeurd zou ik het buiten de geocachinggemeenschap zoeken.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook bepaalde gefrustreerde typetjes die het gedurende een periode leuk vinden om caches te mollen, stelen, verleggen etc. etc.. De website is nu eenmaal vrij toegankelijk en gps is tegenwoordig op alle smartphones standaard.

 

Dus ja, wellicht ga ik ook wel PM only , dat sluit in ieder geval een deel potentiele mugglers e.d. uit. :cry:

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben even zo vrij geweest om het volgende citaat bij Geopatra te lenen:

 

Geocaching is een stiekeme hobby die alleen kan voortbestaan indien deelnemers zich dit realiseren en zich er naar gedragen: ==> WEES STIEKEM !!

 

Daarmee wil ik aangeven dat het ook steeds vaker voorkomt dat er hele groepen teams tegelijk eenzelfde cacheroute doet. Dat betekent dan weer dat heel veel mensen tegelijk rondom de waypoints en de uiteindelijke cache staan. Dat schreeuwt om aandacht van toevallige passanten.

Kinderen die dat op een afstand zien willen natuurlijk weten wat daar te doen is en gaan kijken. De rest kun je invullen.

Ik wil niet zeggen dat het zeker zo gebeurt maar mijn inziens draagt het verzamelen van veel mensen rondom te locaties niet bij aan het camouflerende gedrag dat nodig is bij het geocachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...