Spring naar bijdragen

Hoe Gaan We Met De Caches Om?


Hoe gaan we met caches om  

206 leden hebben gestemd

  1. 1. Je hebt iets beschadigd bij de cache wat doe je?

    • Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurt is.
    • Plaats een needs maintenance log.
    • Schrijf in de log dat je iets beschadigd hebt
    • Kijk wat ik kan doen om de schade te herstellen
    • Ik laat het zo en doe helemaal niets
      0
    • Anders; zie mijn post


Aanbevolen berichten

 

Dit alles komt doordat de hobby voor een grotere markt beschikbaar is en dat er niet meer een investering gedaan moet worden in een GPSr want het kan gewoon met je smart phone.

 

Masterchef

 

Sorry, maar dat vind ik onzin. Ik heb alle 600 caches met een smartphone van Nokia gedaan. Maar ik heb voordat ik met cachen begon alle filmpjes van Groundspeak bekeken. Op dezelfde smartphone. Bovendien is een GSPR goedkoper dan een iphone. En ik ben voorzichtig met caches. Bijvoorbeeld onlangs een cache in de stromende regen die door de CO in een dunne kartonnen doos was verpakt. Het was een enorm gepruts die doos héél voorzichtig open en weer dicht te maken. Ik heb per ongeluk ook wel eens een cache minder goed achter gelaten dan bedoeld. Maar een smartphone maakt je niet perse destructiever.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Toen ik nog caches legde, had ik eigenlijk het meeste genoegen tijdens de voorbereiding.

Precies, zoals flesjes bier ruilen voor munitiekisten ergens in het Brabantse land :beerchug:.

 

Dit alles komt doordat de hobby voor een grotere markt beschikbaar is en dat er niet meer een investering

gedaan moet worden in een GPSr want het kan gewoon met je smart phone.

 

Ga vandaag maar eens ideeën bedenken hoe ik mijn behuizingen kan gaan beschermen tegen het verdwijnen.

 

Masterchef

Ja, dingen verdwijnen. Kisten omruilen voor een plastic zak, uitgeholde stenen voor een micro. Verstoplokatie verzieken, want je zal maar eens vieze handen krijgen bij het weer verstoppen etc.etc.etc. En ook ik durf te zeggen dat het onder de geocachers zelf voorkomt, lang niet altijd de muggle!

 

@Major Dundee: ik begrijp je enorme woede en frustratie, maar je geheime missie ligt nu op straat. Ik denk niet dat de dader ooit je kistje nog onder eigen naam zal lanceren. Ik heb ook hetzelfde idee gehad bij een gejatte holle steen. Maar daarna kwam het gezonde verstand weer terug en wens ze veel plezier ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Twentse mug jammer dat jij je persoonlijk aangesproken voelt door mijn opmerking over de smart phone.

 

Maar het is nou eenmaal zo dat door de smart phone onze hobby makkelijker toegankelijk is.

 

Ja, dingen verdwijnen. Kisten omruilen voor een plastic zak, uitgeholde stenen voor een micro. Verstoplokatie verzieken, want je zal maar eens vieze handen krijgen bij het weer verstoppen etc.etc.etc. En ook ik durf te zeggen dat het onder de geocachers zelf voorkomt, lang niet altijd de muggle!

X dit deel ik volkomen met je!!

 

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Twentse mug jammer dat jij je persoonlijk aangesproken voelt door mijn opmerking over de smart phone.

 

Maar het is nou eenmaal zo dat door de smart phone onze hobby makkelijker toegankelijk is.

 

Masterchef

 

Het is volgens mij niet waar. Volgens mij ben ik juist één van de weinigen die met de smartphone cachet omdat ik een Nokia heb. De meesten die met een dag met een iphone op stap staan gaan hebben nog steeds een extra GPS nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist even wat onderhoud gepleegd aan diverse caches.

 

Voor een van die caches kreeg ik dit bericht:

"Als de cachelegger slim is zou ik even kijken hoe de staat is van de cache."

 

Hierop geantwoord:

"Zo'n opmerking verwacht je niet van een "******"-familie. :cry:

Een beetje scout laat de cache beter achter dan dat hij hem heeft aangetroffen.

Daarnaast is een melding met wat er aan de hand is ook prettiger dan een losse opmerking in de trand van: "Ga maar even kijken."

Probeer dit op te vatten als opbouwende kritiek aan beginnende cachers.

Daarnaast bedankt voor het bezoeken van mijn cache."

 

Ook houden weer hele volksstammen zich bezig met het aanleggen van giga-brandstapels en het losrukken van cacheonderdelen :no:

 

Ben van plan naast iedere cache een bord te gaan plaatsen met regels voor het terugplaatsen/achterlaten van de cache B)

 

Zonnig spoor

 

Zuurtje

bewerkt door Zuurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, als ik dit topic zo doorlees krijg ik de indruk dat bijna alle geocachers onbeschofte hufters zijn die caches moedwillig vernielen, beschadigen of jatten.

 

De oplossing is echter simpel. Als cachelegger kun je zelf bepalen wie jouw cache mag bezoeken. Niemand die jouw verplicht jouw caches op geocaching.com te publiceren. In plaats daarvan kun je namelijk zelf vrienden, bekenden, familie en collega-cachers uitnodigen om op zoek te gaan naar jouw cache. Dan hou je het lekker klein en overzichtelijk met enkel mensen die je vertrouwd. En als het goed is hoef je nauwlijks onderhoud te plegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een spel, daar horen regels bij, maar je moet niet te ver gaan met die regeltjes... Het moet wel leuk blijven!

 

Volgens mij zorgen juist die regeltjes ervoor dat het leuk blijft ... blijf lezen!

 

En in overleg kun je dan een cache altijd via internet loggen.

Want je hebt hem toch echt wel gevonden.

 

Nietes!

 

Je naam in het logboek is natuurlijk wel leuk maar bij vernieuwing van een logboek gaat

90% zonder controle zo de prullenbak in.

 

Mijn verlopen rijbewijs gaat ook door de shredder, maar dat maakt dat kaartje voor mij niet minder waardevol! Alles heeft zo zijn eigen tijd en plaats in de eeuwigheid en het universum, zelfs jij en ik.

 

Eerst de "owner" even contacten lijkt mij prettiger.

"Needs Maintenance" is voor ons de 2e optie als de "owner" niet reageert.

 

Hardnekkig misverstand! Een Needs Maintenance plaats je - net als een Didn't Find - niet alleen voor de CO. Het is ook een waarschuwing voor cachers die na jou komen dat het wellicht wel eens lastiger kan gaan worden dan ze op basis van de rating zouden mogen verwachten.

 

Ben van plan naast iedere cache een bord te gaan plaatsen met regels voor het terugplaatsen/achterlaten van de cache

 

Hmmm, iets zegt mij dat dit geen bluf is ...

 

 

Maar terug naar het onderwerp:

 

Ik geloof stellig dat die jongens in Seattle hebben nagedacht over de regels / richtlijnen die ze hebben opgesteld en over de manieren waarop aan deze regels / richtlijnen vorm en inhoud wordt gegeven. Als je er even over gaat nadenken dan vormt het concept geocaching eigenlijk best wel een solide en coherent geheel.

Wij Nederlanders echter proberen daar op allerlei manieren een eigen draai aan te geven (lees: polderen*)) en wenden ons vervolgens weer tot Groundspeak als we genoeg hebben van doorweekte logrollen, spooklogs op internet en rotzooi in caches. Dat doen we onszelf aan jongens (en meisjes)! Wij plaatsen immers geen Needs Maintenance want we zouden de CO eens voor zijn zere been stoten (dat diezelfde CO dan niet kan weten dat er iets met zijn cache aan de hand is en andere cachers daar de dupe van worden ... so be it). Wij staan toe dat logjes met Petling verdwenen, maar gat voor petling was snel gevonden. blijven staan (dat dit volgens geen enkele definitie een vondst is ... soit). Wij klagen dat we alleen maar MacTroep in caches aantreffen (het besef dat het je dan per definitie geen arm en been hoeft te kosten om die kist eens lekker te gaan uptraden lijkt bij niemand op te komen).

 

Laten we - als iedereen terug van vakantie - nou eens met z'n allen gewoon een paar maanden geocachen naar de geest van het spelletje ... dus: onderhoud nodig = Needs Maintenance; tradi op de Polderbaan = Needs Archived; geen fysiek log = DNF; niet rolstoel toegankelijk = 1,5 ster. Echt, het is allemaal niet zo moeilijk en ... ach ... het is immers maar een spelletje ... toch?

 

*) Polderen in de zin van consensus decision-making, dus niet in de zin van heerlijk rauzen met iets meer dan toegestane snelheid over de rechte wegen van de polder om allerlei leuke traditionals te bezoeken (want dat laatste is juist leuk!)

bewerkt door Triskelle
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een kennis van me, boswachter, was ooit hier in de buurt de eerste die caches hadden met staatsbosbeheer. Na veel beschadigingen, tot zelfs volgescheten boxen toe, zijn ze er mee gestopt........... al jaren geleden.

Het is dus al een probleem van het begin af.

 

De vraag is echter, wordt er door de cachers zelf vernield......

Vaak zijn het volgens mij juist buitenstaanders die het spel niet kennen.

Onbekend maakt onbemind.

 

Laatst nog een nano, die aan een paal zou zitten in een heg, gevonden aan een tak ernaast netjes door een medecacher vastgemaakt.......

 

Zelf probeer ik erg zichtbare caches weer zo goed mogelijk te bedekken en log en mail ik dat het wel erg zichtbaar is.

 

Laatst nog 2 keer. De ene is er nu even uit voor onderhoud. Bij de ander las ik dat hij een paar weken eerder ook al leeggeroofd was omdat hij was ontdekt door buitenstaanders. De cacheplek dus in een te drukke omgeving geplaatst.

 

De oplossing.... Ik hoop niet dat alle caches nu ineens PM worden. Het lijkt mij idd dat daar oa de fanatiekelingen zitten. Met mijn 10 caches per jaar is Pm niet haalbaar en ik geniet er wel enorm van.

Een oplossing is er denk ik niet, maar ms is het een idee om de dingen meteen te loggen en door te geven. Evt wordt dan duidelijk wie de voorganger was en de beschadiging heeft veroorzaakt........wie weet.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Maar terug naar het onderwerp:

 

Ik geloof stellig dat die jongens in Seattle hebben nagedacht over de regels / richtlijnen die ze hebben opgesteld en over de manieren waarop aan deze regels / richtlijnen vorm en inhoud wordt gegeven. Als je er even over gaat nadenken dan vormt het concept geocaching eigenlijk best wel een solide en coherent geheel.

Wij Nederlanders echter proberen daar op allerlei manieren een eigen draai aan te geven (lees: polderen*)) en wenden ons vervolgens weer tot Groundspeak als we genoeg hebben van doorweekte logrollen, spooklogs op internet en rotzooi in caches. Dat doen we onszelf aan jongens (en meisjes)! Wij plaatsen immers geen Needs Maintenance want we zouden de CO eens voor zijn zere been stoten (dat diezelfde CO dan niet kan weten dat er iets met zijn cache aan de hand is en andere cachers daar de dupe van worden ... so be it). Wij staan toe dat logjes met Petling verdwenen, maar gat voor petling was snel gevonden. blijven staan (dat dit volgens geen enkele definitie een vondst is ... soit). Wij klagen dat we alleen maar MacTroep in caches aantreffen (het besef dat het je dan per definitie geen arm en been hoeft te kosten om die kist eens lekker te gaan uptraden lijkt bij niemand op te komen).

 

Laten we - als iedereen terug van vakantie - nou eens met z'n allen gewoon een paar maanden geocachen naar de geest van het spelletje ... dus: onderhoud nodig = Needs Maintenance; tradi op de Polderbaan = Needs Archived; geen fysiek log = DNF; niet rolstoel toegankelijk = 1,5 ster. Echt, het is allemaal niet zo moeilijk en ... ach ... het is immers maar een spelletje ... toch?

 

*) Polderen in de zin van consensus decision-making, dus niet in de zin van heerlijk rauzen met iets meer dan toegestane snelheid over de rechte wegen van de polder om allerlei leuke traditionals te bezoeken (want dat laatste is juist leuk!)

 

 

Hier wordt effe klare taal geschreven. Het is zo en niet anders. Ik sluit me hier volledig bij aan. Er zijn al zoveel discussies geweest op dit forum over hoe we het spelletje moeten spelen en toch komen we steeds weer op hetzelfde terug.

Nederland is een redelijk tolerant land. Dat wil zeggen dat je hier niet zwaar gestraft zal worden als je de voorschriften en regels respecteert.

Dat geldt voor iedereen. Of je nu met een GPSR of met een smartphone, laptop, desktop aan een verlengkabel, of wat dan ook een cache doet. Je speelt het spel en houdt je aan de richtlijnen.

 

Er zijn inderdaad steeds meer mensen die met een smartphone het spelletje willen spelen en dan gaat het vaak mis. Dat ligt niet aan het feit dat er een smartphone wordt gebruikt maar aan de bediener ervan.

Het is en blijft moeilijk om de boel netjes bij te houden. Wij weten daar ook alles van maar laten we idd, zoals hierboven aangegeven, het eens een keer proberen. Het aantal problemen zou zo maar eens minder kunnen worden.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is in dit topic geschreven over vernielzucht van de caches. Kan daar helaas over meepraten.

Onder vernielzucht versta ik ook, dat de cacheuitzetter er na vier maanden nog niet aan blijkt toetekomen het logrolletje te vervangen.

Vernielzucht? Ja, het vernielen van het enthousiasme van de cacher. Je mag toch verdorie verwachten dat als je op zoek gaat naar een cache dat die in behoorlijke staat is, en zo niet dat die dan spoedig wordt hersteld?! Maar na vier maanden nóg geen actie te hebben ondernomen om een simpel logrolletje te vervangen vind ik een minachting richting de enthousiaste cacher.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is in dit topic geschreven over vernielzucht van de caches. Kan daar helaas over meepraten.

Onder vernielzucht versta ik ook, dat de cacheuitzetter er na vier maanden nog niet aan blijkt toetekomen het logrolletje te vervangen.

Vernielzucht? Ja, het vernielen van het enthousiasme van de cacher. Je mag toch verdorie verwachten dat als je op zoek gaat naar een cache dat die in behoorlijke staat is, en zo niet dat die dan spoedig wordt hersteld?! Maar na vier maanden nóg geen actie te hebben ondernomen om een simpel logrolletje te vervangen vind ik een minachting richting de enthousiaste cacher.

 

Er zijn in Nederland alleen al zoveel caches dat niemand er ooit aan toe gaat komen ze allemaal gevonden te hebben !

Waarom dan toch iedere keer weer dat gedram van sommige cachers om van de cacheeigenaar vooral dingen te eisen. Alsof de cacheeigenaar ,dank zij wie je een heel leuk spelletje kunt spelen - meer is het niet overigens, ook al wordt het her en der anders beleefd - blij moet zijn dat hij/zij caches mag plaatsen.

Als andere cachers een tijdje andere zaken aan het hoofd hebben of minder gemotiveerd zijn beginnen cacheeigenaars toch ook niet te zeuren dat ze daar toch geen caches voor geplaatst hebben, want iedereen moet en zal iedere week toch echt een paar keer op pad moeten om caches te vinden.

 

Als cacheeigenaar heb je inderdaad ook plichten - natuurlijk - maar wees blij dat er cacheeigenaars bestaan anders zou het hele spelletje niet kunnen.

 

Om dan ook nog maar even over minachten te jammeren is helemaal de limit. :angry:

 

Hou toch op met dat gezeur en gezever en toon ook eens begrip voor anderen. Weet jij welke reden er achter zit dat iemand even uit de roulatie is ?

 

En ga aub ook niet zeuren over bezet houden van plekjes. Er is ruimte genoeg, ook in Nederland.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou zeg wat laat meneer Geopatra zich hier kennen zeg. Blijkbaar is het voldoende om een cache neer te gooien en mag er niet gezeurd worden over slecht onderhoud. Dan ben ik toch wel blij dat ik in de regio van de Naaktslakkies vertoef, die niet alleen bijzonder leuke en creatieve caches maken maar daar ook nog eens de verantwoording voor nemen om deze goed te onderhouden. :thumbup:

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Er zijn in Nederland alleen al zoveel caches dat niemand er ooit aan toe gaat komen ze allemaal gevonden te hebben !

Waarom dan toch iedere keer weer dat gedram van sommige cachers om van de cacheeigenaar vooral dingen te eisen. Alsof de cacheeigenaar ,dank zij wie je een heel leuk spelletje kunt spelen - meer is het niet overigens, ook al wordt het her en der anders beleefd - blij moet zijn dat hij/zij caches mag plaatsen.

Als andere cachers een tijdje andere zaken aan het hoofd hebben of minder gemotiveerd zijn beginnen cacheeigenaars toch ook niet te zeuren dat ze daar toch geen caches voor geplaatst hebben, want iedereen moet en zal iedere week toch echt een paar keer op pad moeten om caches te vinden.

 

Als cacheeigenaar heb je inderdaad ook plichten - natuurlijk - maar wees blij dat er cacheeigenaars bestaan anders zou het hele spelletje niet kunnen.

 

Om dan ook nog maar even over minachten te jammeren is helemaal de limit. :angry:

 

Hou toch op met dat gezeur en gezever en toon ook eens begrip voor anderen. Weet jij welke reden er achter zit dat iemand even uit de roulatie is ?

 

En ga aub ook niet zeuren over bezet houden van plekjes. Er is ruimte genoeg, ook in Nederland.

 

Geopatra.

 

Dat gemekker over begrip en/of respect hangt me de keel uit. We moeten maar overal respect voor hebben. Ook voor lapzwansen die te beroerd zijn om een cache te onderhouden. Hallo zeg! Men is zelf die verantwoordelijkheid aangegaan. Het probleem is dat er ENERGIE in gestoken moet worden. Ik had eens een TB van iemand in bezit toen ik in het ziekenhuis terecht kwam (toen nog zonder internet op de kamer). Hoe ik het gedaan heb weet ik niet meer maar ik het MIJN BEST gedaan om de TB-eigenaar te laten informeren dat het verplaatsen van zijn TB nog even liet wachten. Maargoed, dan moet je er iets voor doen.

Het begrip en respect tonen resulteert er maar al te vaak in dat mensen wegkomen met hufterig gedrag. LUIHEID, dat is het. Een uitzondering daargelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat Geopatra wel een punt heeft. Niet alleen bij geocachen, maar ook bij andere activiteiten zie ik dat men zich als "klant" gedraagt en "recht heeft" op service. Het ligt in dezelfde orde als het gooien van zwerfvuil/hondestront op straat en eisen dat het opgeruimd wordt. En dat terwijl je allemaal lid van diezelfde groep mensen bent.

 

Overigens: dankbaarheid voor een mooie cache is niet alleen een leuk logje, ook de cache achterlaten voor de volgende cacher zoals het bedoeld is door de legger. En daar hoort soms een oproepje tot onderhoud bij. En dat het tijd kan kosten is voor mij vanzelfsprekend.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat Geopatra wel een punt heeft. Niet alleen bij geocachen, maar ook bij andere activiteiten zie ik dat men zich als "klant" gedraagt en "recht heeft" op service.

 

 

Nee hoor de CO dient zich gewoon aan de richtlijnen van Groundspeak te houden en daar hoort onderhoud van een cache ook bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...