Spring naar bijdragen

Hoe Gaan We Met De Caches Om?


Hoe gaan we met caches om  

206 leden hebben gestemd

  1. 1. Je hebt iets beschadigd bij de cache wat doe je?

    • Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurt is.
    • Plaats een needs maintenance log.
    • Schrijf in de log dat je iets beschadigd hebt
    • Kijk wat ik kan doen om de schade te herstellen
    • Ik laat het zo en doe helemaal niets
      0
    • Anders; zie mijn post


Aanbevolen berichten

En toch kunnen cacheleggers er zelf veel meer aan doen.

 

Misschien wel!

Maar zoals in mijn vorige post ik heb 200+ hides waarvan jij er 4 gedaan hebt.

Dus ik zou zeggen kom eerst eens kijken hoe ik ze verstop!

 

Ik leg mijn caches niet op drukke plaatsen neer en ja die op de drukke plaatsen liggen worden VEEL zorgvuldiger behandeld.

Dat is mij wel duidelijk geworden na het leggen van veel caches.

 

Nog iets wat ik mee maak, een cache in een afgelegen stuk bos waar bijna niemand komt die verdwijnt, dus dat zegt ook niet alles.

 

Ik heb al zoveel meegemaakt maar het wordt de laatste tijd heel extreem!

 

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

@Masterchef: het voorbeeld dat ik noemde was niet jouw cache.

 

Verder wil ik er nog aan toevoegen: beschadingen aan de natuur rondom de caches. Dat is wat mij stoort, niet als cachelegger, maar als cacher. Dat past volgens mij ook in deze context.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beschadingen aan de natuur rondom de caches. Dat is wat mij stoort, niet als cachelegger, maar als cacher. Dat past volgens mij ook in deze context.

Mee eens dat het in deze context hoort. Helaas ben ik al veel afgegraven caches tegengekomen, ook in de polder. Wat ik me er nog van kan herinneren waren dit caches van een andere CO en niet van Masterchef, en anders heb ik dat in een log op de betreffende cachepagina geschreven. De posts van mij hierboven zijn niet bedoeld als kritiek naar CO's toe maar meer als beeldvorming en hoe we met z'n allen kunnen bijdragen aan het behouden van caches en vooral ook het behouden van de lol van cacheleggers.

Volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat vernielingen aan de natuur en de cache niet bij deze hobby hoort. Dit in tegenstelling tot respect aan de CO, de natuur en de cacher die na jou komt.

 

@Masterchef, ik kan alleen maar vermoeden hoe veel tijd, geld en energie jij steekt in het ontwikkelen van mooie caches op dito locaties. Daar heb ik dan ook respect voor. Ik vind het juist alarmerend dat jij de tendens van vernielingen opgemerkt.

bewerkt door oliphientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat caches afgegraven worden, is zeker geen goed nieuws voor de natuur.

Ook prikstokken vernielen een boel.

Maar aan de leggers is het dan ook probeer een cache neer te leggen die zonder veel moeite te vinden is.

Hier is een hoop te ondervangen door een juiste hint.

 

Maar laten we on-topic blijven over het vernielen van de caches, de natuur wordt in andere topic's besproken

 

@oliphientje

De tijd die er in zit is idd een hoop en dan de kosten daar zwijg ik maar over maar dat is een hoop!

 

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf hebben we geen eigen caches, dus hebben wij (team LinkaLovers) geen ervaring met het onderhouden van caches, de regelmaat ervan en hoeveel tijd dat kost.

 

Wel weet ik, dat je alles van een ander moet behandelen alsof het van jezelf is. Mocht ik iets beschadigen ( iets wat gelukkig nog nooit gebeurd is ), dan zal ik alles doen wat mogelijk is om het te herstellen. Ik denk aan een combinatie van "Kijk 'terplekke' wat ik kan doen om de schade te herstellen", "Stuur een mailtje en vertel wat er gebeurd is." en bied mijn excuses aan.

 

Dat de natuur terplekke iets wordt beschadigd, kan haast niet anders. Als er veel mensen over hetzelfde pad lopen, kan je aan het pad zien dat het veel gebruikt wordt. Zelf ben ik geen rouwdouwer en ben zuinig op de natuur. Ons motto: laat de natuur achter zoals je die in gegaan bent (en liever nog wat schoner).

 

Wat ik niet begrijp is, dat men hun troep ( papiertjes/blikjes/plastic/… ) niet gewoon mee naar huis neemt en daar in de prullenbak gooit.

 

Dat er enige schade door GeoCachers wordt veroorzaakt, is natuurlijk niet te voorkomen. Waar veel mensen (langs-)lopen, wordt er altijd iets platgetrapt. Echter, wat heb je aan een bos als je er niet mag wandelen. Dankzij het Geocachen hebben wij veel prachtige stukjes natuur gezien, waarvan we het bestaan niet wisten. Als je een mooie wandeling door een bos/weiland/vallei/…. maakt en je vindt het mooi, dan kan het haast niet anders, dan dat je er zuinig op wordt. Misschien heft het ene het andere uiteindelijk op?

 

Als laatste wil ik zeggen tegen alle cache owners: DANK U. laat a.u.b. u caches liggen (archiveer ze niet). Laat deze mooie hobby niet verzieken door een klein percentage.

 

:thumbup: De natuur is het waard om gezien te worden :thumbup:

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik heb al zoveel meegemaakt maar het wordt de laatste tijd heel extreem!

 

Masterchef

Komt dat misschien door die windmolenpowertrail? Daar komen de cachers echt als aasgieren op het kadaver af!

Heel bijzonder om te zien hoeveel cachers zo'n saai stuk dijk afjagen voor 27 (28!!) puntjes erbij.

 

Om de dag toch nog zin te geven stropen ze de polder af om jou meuk te loggen :lol1:

Trouwens die witte motor cache vind ik geniaal! Stond dat spul er al?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik een "beginnende" cacher ben zie ik dit allemaal gebeuren. Zelf heb tot op heden nog niets kapot gemaakt en heb ik alles "stiekum" gedaan en vaak beter verborgen (veel mensen verbergen de cache niet netjes nadat ze gelogged hebben). Als ik wel wat kapot zou maken (kan een keer gebeuren) zou ik contact zoeken met de makers en zelfs het proberen te repareren.

 

Dat caches kapot gaan ligt volgens mij aan veel dingen. Mensen die beginnen met cachen doen dit of vaak zelf of worden maar kort begeleid. Ikzelf ben een van de gelukkige die "getrained" is door een aantal ervaren cachers die ook het idee en het gevoel achter cachen duidelijk uitdragen.

 

Denk daarom ook dat het een beetje aan onszelf ligt. We halen er veel mensen bij om te gaan cachen maar laten ze vervolgens compleet los, waardoor de normen en waarden rondom cachen niet bekend zijn en niet duidelijk. Ikzelf ben nu bezig om een nieuwe cacher los te laten. Eerst hebben wij 12 caches samen gelopen. Heb veel uitleg gegeven. En nu gaat het een stuk beter. Ze gaan zeer voorzichtig om met de caches... loggen alleen als er geen muggles zijn en zijn niet als een bende olifanten in een bos bezig.

 

Ofwel opvoeden die hap ;) Als je iemand bekend maakt met het cachen ben je er zelf verantwoordelijk voor. Dit is zoals ik het zie als "beginnende" cacher ;)

 

wij zijn trouwens geen puntjes jagers ;) maar lopen mooie multi's.. daar halen wij onze drive vandaan... heerlijk zo lopen en als toetje een cache.

 

Denk dus niet dat de oplossingen zoals PM maken, veel moeilijke mysteries e.d. oplossingen zijn. Maar gewoon opvoeden die nieuwe generatie. Het begint eerst bij onszelf en laten we de juiste normen en waarden uitdragen en mensen erop aanspreken in het veld.

 

Fyrandir

bewerkt door René Bliekendaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als team doen we het liefst multi's. Zelf wil ik me nog wel eens bezondigen aan punten jagen. Toch heb ik het idee, dat dat fenomeen vanzelf over zal gaan. De lol in de hobby is toch mooie plekken ontdekken, goede opdrachten, leuke originele verstop plekken bezoeken. Bij mij is de lol van de FTF's en veel caches vlak bij elkaar, die "neergegooid" zijn er al lang vanaf. Zelf zorg ik, dat zeker in mooie natuurgebieden, een duidelijke hint aanwezig is en zelfs dan...??? Tot nu toe heb ik geen caches hoeven te archiveren. Regelmatig controleren is zo wie noodzakelijk, zeker als je caches hebt, die niet hufterproof zijn. Het ontwerpen, maken en plaatsen van een cache is toch ook een heel leuke kant van onze hobby en af en toe een teleurstelling als er weer eens iets kapot is, neem ik dan maar op de koop toe.

Wandelaarjgm, Inkalankala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het maakt niet uit welk type cache het is!

 

Masterchef

 

Helaas zijn het juist de "wegwerpkokertjes" waarbij het vaker goedgaat en juist de mooie caches en waypoint die mensen met geweld van z'n plek willen halen. Respect voor de CO is dan ver te zoeken. gaat een doosje niet gelijk open.... niet even kijken of er een ingenieuze manier is om hem toch open te krijgen... nee de hamer die tegenwoordig ook tot de standaard cache uitrusting behoort erbij en slaan maar... bij een volgend wp zit er iets aan een paaltje geschroeft, dan komt de koevoet tevoorschijn... bij mij komen er dan 2 vragen naar boven Waarom? en Wie? want de cachers die wij goed kennen zien we dit ook niet doen..

 

Ach ik hou het er maar op dat het net zulke mensen zijn als geoleaks... met een klein p*kkie en geen vrienden, die zo proberen te compenseren dat ze thuis zo onder de plak zitten. Ach, ik loop nog wel een extra cachecontrole van de week en geniet van wat ik doe en de vrienden die we hebben.

bewerkt door n0kk0
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist "Witgoud" gecontroleerd. Er waren daar activiteiten in het weekend. De deksel van de cache lag ernaast. De cache zwom in het water. Zal nu dus maar een duidelijke ontmantelinghandleiding bij de cache schrijven, misschien dat dat helpt.

Als je het over de duvel hebt, trap je hem op zijn staart.

Wandelaarjgm, Inkalankala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controle cache Tandem. Alles oké, maar de zeer moeilijk te vinden nano met de aanwijzing was weer verdwenen. Dat moeten andere geocachers zijn, want zonder cache attributen kom je er niet eens bij en het op deze wijze verdwijnen, vind ik wel ergerlijk.

Wandelaarjgm, Inkalankala.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag bij mijn cache vissen geweest.

Waarover ik netjes een mail heb gehad dat iemand de dop had laten vallen.

Dus vandaag nieuwe dop gehaald en kom op lokatie aan blijkt de hele cache weg te zijn.

Daar zit dus een dag tussen de cache heeft een dag op het droge gelegen.

 

Dus wat kun je hier uit concluderen?

Ik heb mijn conclusie getrokken en dat betekend voor deze cache waarschijnlijk het einde.

 

Helaas zijn het juist de "wegwerpkokertjes" waarbij het vaker goed gaat

Klopt

 

Masterchef

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik Twitter eens goed bekijk dan zie ik dat er de laatste tijd eigenlijk veelal "rondjes" online komen. Ik heb 2 maanden geleden ook nogal wat graaikokers geraapt en moest daarvoor in een aantal gevallen aansluiten in de file. Je zag precies waar gelopen was.

Zelf heb ik sinds enige tijd een cache online die vandaag op de kop af een maand geleden voor het laatst gelopen is. De natuur krijgt zodoende voldoende tijd eventueel platgetrapt gras te herstellen. Voor die cache moet je dus wel ca. 6 km lopen zonder tussendoor ook maar een tradi te kunnen loggen! Niet veel animo dus.

bewerkt door Ellino
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...