Spring naar bijdragen

Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache


Aanbevolen berichten

C'est la musique qui fait mal aux oreilles! (In dit geval dan)

Ik ken wel zoiets van: Het is de toon die de muziek maakt. Ik kreeg even een Chez Diederikus deja vu :thumbup:

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

[...]

 

"Log Date: 7/6/2013

Een dagje cachen met (Naam 1) & (Naam 2). Vandaag maar eens rond Gorinchem. Totaal ruim 50 caches gedaan en tussendoor genoten van het heerlijke weer.

 

Dank voor de cache."

 

[...]

Gelukkig had een van z'n mede-cachers nog een iets leukere log bij de NoNo.

 

Dit gaat tegen een zeer been of op een lange teen komen ... maar je hebt het hier toch niet over De Stationsweg en De Grote Merwedesluis? Als ik kijk naar het aantal logjes, de tijd dat ze al online zijn en de favo's die ze hebben verzameld dan heb ik zo mijn bedenkingen bij kwaliteit van die caches. Dat er toch nog een aantal creatieve logjes geschreven worden lijkt meer te maken te hebben met grote "Nee tegen TFTC"-banner, waarmee mensen worden verzocht om van een kip een paradijsvogel te maken.

 

Het is al eerder gezegd ... maak leukere, uitdagender en originelere caches (waypoints) en je zal beloond worden met leukere, uitdagender en originelere logjes.

bewerkt door Triskelle
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

[...]

 

"Log Date: 7/6/2013

Een dagje cachen met (Naam 1) & (Naam 2). Vandaag maar eens rond Gorinchem. Totaal ruim 50 caches gedaan en tussendoor genoten van het heerlijke weer.

 

Dank voor de cache."

 

[...]

Gelukkig had een van z'n mede-cachers nog een iets leukere log bij de NoNo.

 

Dit gaat tegen een zeer been of op een lange teen komen ... maar je hebt het hier toch niet over De Stationsweg en De Grote Merwedesluis? Als ik kijk naar het aantal logjes, de tijd dat ze al online zijn en de favo's die ze hebben verzameld dan heb ik zo mijn bedenkingen bij kwaliteit van die caches. Dat er toch nog een aantal creatieve logjes geschreven worden lijkt meer te maken te hebben met grote "Nee tegen TFTC"-banner, waarmee mensen worden verzocht om van een kip een paradijsvogel te maken.

 

Het is al eerder gezegd ... maak leukere, uitdagender en originelere caches (waypoints) en je zal beloond worden met leukere, uitdagender en originelere logjes.

 

Hey,

 

Ja, het gaat over die caches, Dit waren mijn eerste caches. ;-)

Nee, het is geen zeer been of lange teen, ik sta juist open voor kritiek en suggesties!

Die banner staat er pas maximaal 2 maanden, terwijl de sluis al 2,5 jaar oud is. De rest van de logjes waren dus niet "onder dwang" van de banner.

Die banner staat er vooral om de hele kale, 4-letter-logs tegen te gaan. Daar erger ik me nog het meest aan. Ik kwam de banner tegen bij een cache van VanBaarsel in Delft en het leek het gewenste effect te hebben.

 

Ik heb ook al overwogen om de een of de ander te archiveren, maar ik krijg vooral op de sluis nog regelmatig leuke logjes die het het onderhoud nog waard maken.

De Stationsweg is inmiddels ook al ruim anderhalf jaar oud en de reacties zijn minder positief dan de sluis.

Binnenkort zal ik de Stationsweg nog eens revisiten en er een leukere cache van maken of gewoon het archief in bonjouren.

 

Je kent mijn andere cache binnen Gorinchem waarschijnlijk/helaas niet, ik wil je daarom ook graag uitnodigen om de Wandeling door Gorinchem te komen lopen.

6 kilometer, duurt ongeveer 2 uur en een (in mijn ogen) degelijke final.

Dan merk je misschien dat ik een glimp van het cache-licht heb gezien. :-)

Door dit forum en mijn eigen bevindingen in het veld ben ik tot het inzicht gekomen wat er leuk is en wat er wat minder is.

Ik heb, met het oog op m'n aanstaande caches, ook afgezien van de "nontainers" (om alle te kleine doosjes samen te vatten) en ben me aan het richten op containers van formaat met een leuk omhulsel.

 

Edit: Kromme tekst

bewerkt door Flaker91
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Complimenten voor je voortschrijdend inzicht en je goede voornemens, Flaker91. En je bent lang niet de enige. Velen hebben door dit forum, dat overigens door nagenoeg ALLE Nederlandse en de meeste Vlaamse GEOCACHERS wordt bezocht, geleerd wat geocaching is en vooral wat het NIET is. En daar is het forum tenslotte ook voor, ook al zijn sommige leden bijzonder hardleers.

 

Omdat ik geïnspireerd ben door diverse bijdragen en voorbeelden in dit draadje zou de indruk kunnen ontstaan dat ik in het volgende met 'je' iemand persoonlijk aanspreek. Dat is niet het geval, dus laat daar geen misverstand over bestaan.

 

Dagje buiten geweest? Heerlijk gefietst door prachtige landschappen? Bammetjes gegeten op een bankje in de zon? Prima! Veel beters kun je niet doen, maar ga niet lopen vertellen dat je 50 caches hebt gevonden als je uitsluitend logkokertjes hebt geraapt. Je hebt een fijne GPS-fietstocht gemaakt, uitgezet door enthousiaste mensen die een mooie route hebben uitgestippeld met leuke puzzeltjes onderweg. Maar je hebt geen enkele cache gevonden, laat staan een goede, ook niet als die dag nog 100 andere mensen hun krabbel hebben gezet en schrijven dat ze hebben genoten van de fietstocht.

 

Dat je kokerrapen voor puntjes 'geocachen' noemt is begrijpelijk. Velen doen dat. Het land ligt vol kokertjes voor puntenpakkers. Zo heb jij het spel ontdekt. Je kent het niet anders. Monkey see, monkey do. Mogelijk heb jij je wel eens afgevraagd waarom de site waar je het spelletje speelt geen puntjes kent en geen wedstrijd faciliteert; waarom je een cache meermaals als 'found' kunt loggen of waarom je zoveel ruimte hebt om je vondstmelding te noteren. Vreemd eigenlijk. Waarom geen simpele 'found'-knop? Dat zou mensen ook niet in de verleiding brengen om hun 'score' op te vijzelen door te smokkelen!

 

Geocaching.com faciliteert geen wedstrijd omdat geocachen geen wedstrijd is. Er bestaan geen puntjes, geen competitie waarin jij je kunt onderscheiden door veel te rapen. Je kunt je als geocacher uitsluitend onderscheiden door prachtige geocaches te maken: avontuurlijke GPS-ontdekkingstochten die eindigen bij een verborgen schat op een bijzondere locatie. En als zoeker/vinder geef je blijk van je kwaliteiten als geocacher door je ervaringen vast te leggen in een logje dat recht doet aan de creatieve inspanningen van de cacheplaatser. Na het vinden van een echte geocache ben je moe en voldaan en heb je nauwelijks tijd en energie voor een tweede, laat staan een derde cache. Je wilt naar huis om je log te schrijven, want dat is de andere en minstens zo belangrijke kant van het spel dat geocaching heet.

 

Paaseieren rapen is leuk, net als fietsen, wandelen, bammetjes eten op een bankje, puzzelen of puntjes scoren met spelletjes, maar opgeteld maakt dit nog geen geocaching, hoeveel plezier en voldoening het ook geeft. Je kunt overal het etiket 'geocache' op plakken, en dat gebeurt ook, maar slechts weinigen weten wat een geocache is en hoe het spel is ontstaan. "Boeit niet," hoor je dan "het spel heeft zich ontwikkeld en het gaat om hoe het tegenwoordig wordt gespeeld".

Geocaching onderscheidt zich van andere GPS-spellen door de geocache, net als waterpolo zich onderscheidt door water. Haal je het water weg, dan heb je een ander spel: handbal. Vind je het niet belangrijk hoe een geocache is uitgevoerd en verstopt, wat de inhoud is en wat er in het logBOEK staat, maar volstaat een kokertje met een rolletje waarop je een krabbel kunt zetten in de veronderstelling dat je daarmee een puntje hebt gescoord, dan speel je een ander spel: kokerrapen.

 

Vind je kokerrapen leuk, ook prima. Voor mijn part ga je op een bankje in het park in een batmanpak je tenen zitten tellen. Ga gerust je gang als je jezelf belachelijk wilt maken door op fiets of step van boom naar boom te gaan om kokertjes te loggen, maar noem het alsjeblieft geen geocaching want daarmee doe je afbreuk aan de reputatie van een uniek spel. Een spel waar je als kokerraper niets van begrijpt. "Wat valt er dan te begrijpen? Iemand verstopt een doosje en iemand anders gaat het zoeken! Big deal!". Ja, en bij schaken gaat het erom de koning van de tegenstander te laten vallen. Dat lukt ook met een flinke trap tegen een tafelpoot. Wil je niet meer dan met een GPS iets vinden dat een puntje oplevert, ga dan Munzeeën. Dat gaat via een website die helemaal op een wedstrijd is ingesteld. Vervuil de database van gc.com niet met onnozele logkokertjes in eindeloze series en trails. Geocachers hebben steeds meer moeite om in de massa strooigoed echte geocaches te ontdekken of een mooie route uit te zetten met waypoints die niet conflictueren met een nietszeggend bermprul, gedumpt voor 'een snel puntje tussendoor'.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT wat ik al eerder heb geschreven, voor mij bestaat geocachen ook uit het lezen van logjes, zeker bij cache's die daar de moeite waard voor zijn

toen wij dat rondje begonnen waren er pas 18 teams voor ons geweest,

Toen viel het al op de prestatie drift van de bezoekers,

Toen viel het ons al op de weinige foto's genomen in die mooie omgeving

Toen viel het al op de grote "paden" naar de cache's, je hoeft maar "ongeveer" in de buurt te zijn om zonder GPS te zien war de cache ergens ligt

 

door jou post hier heb ik weer wat logjes terug gelezen, en kwam tot die conclusie dat het voor de gros het genieten bijzaak was en dat er idd leuke cache's tussen zitten ( geheel naar de verwachtingen die ik van die cacheleggers heb) maar de bezoekers zijn te lui of te gehaast om buiten de mededeling van die fietstocht weinig over de cache zelf hebben, het was één puntje van de vele voor ze, die indruk hebben ze me tenminste gegeven

 

 

barny

 

 

Ik zelf heb het rondje Kamerik gefietst een dag nadat Barny en Sivota een deel van de route had gedaan en bij het lezen van hun logs viel mij op hoeveel meer zij genoten hadden van de caches dan ik. Uit hun logs spreekt veel oog voor de details: het stilleven bij nummer 2 had ik niet ontdekt. Ik heb wel vliegtuigen over zien vliegen, maar een A380 zou me waarschijnlijk niet opgevallen zijn. Normaal schrijf ik bij elke cache die ik bezoek een redelijk uitgebreide log, maar hier viel me dat niet mee. Binnen een paar uur na het bezoek was bij een deel van de caches de herinnering al weer verdwenen en kon ik niet meer vertellen welk beeld bij welke cache hoorde. Gelukkig hielpen de logs van Barny me daarbij, want uit zijn logs kon ik precies opmaken in welke volgorde de caches liggen. De les voor mij is dat zo'n serie bij mij leidt tot te gehaast cachen. En dat ligt niet aan de serie, want de caches zelf zijn afwisselend en de extraatjes zijn erg leuk, maar aan het feit dat de wens om 45 caches op één dag te doen leidt tot rennen, vliegen, draven. Voortaan beperkt ik me daarom weer tot multi's en doe ik de traditionals alleen als ze op mijn route liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Velen hebben door dit forum, dat overigens door nagenoeg ALLE Nederlandse en de meeste Vlaamse GEOCACHERS wordt bezocht, geleerd wat geocaching is en vooral wat het NIET is.

Alleen de bewering al dat nagenoeg AlLE Nederlandse GEOCACHERS dit forum bezoeken geeft al aan wat men hier van GEOCACHERS denkt...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee, Vlindertje, waar is dat onderschrift bij je posts gebleven? Van de enige man (was dat nou de vinder of de legger) die het recht heeft om zeggen hoe geocachen bedoeld wordt; "keep it simple and pure"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

TT wat ik al eerder heb geschreven, voor mij bestaat geocachen ook uit het lezen van logjes, zeker bij cache's die daar de moeite waard voor zijn

 

barny

 

 

De les voor mij is dat zo'n serie bij mij leidt tot te gehaast cachen. En dat ligt niet aan de serie, want de caches zelf zijn afwisselend en de extraatjes zijn erg leuk, maar aan het feit dat de wens om 45 caches op één dag te doen leidt tot rennen, vliegen, draven. Voortaan beperkt ik me daarom weer tot multi's en doe ik de traditionals alleen als ze op mijn route liggen.

 

 

@Topzoekertje...Ik zie niet in dat dit rondje een synoniem zou moeten zijn voor rennen, vliegen en haasten tenzij je je voorgenomen hebt om het zaakje in 1,5 uur af te werken. Wij hebben er 5,5 uur over gedaan, hebben heel bewust alle verdere caches in de buurt laten liggen voor een volgende keer en we hebben ook maar geen moment een gevoel van haast of stress gehad. Dat is voor ons sowieso geen uitgangsbasis voor een dagje cachen. Voor ons is dat een dagje ontspanning en genieten in een mooie omgeving. Wel hadden we van te voren tegen elkaar gezegd, dat we hoe dan ook om 15.00 uur zouden stoppen om de files te vermijden. Zouden we er op dat moment 30 gedaan hebben, dan was het bij 30 gebleven en zouden we een andere keer wel zijn teruggekomen voor de rest en misschien een paar andere caches. Er is toch niemand die bij de 45ste cache met gladiolen en kusjes klaar staat??? Barny wellicht met een colaatje?

 

Ik vind het mooi van Barny en Sivota dat zij uitgebreide logjes hebben geschreven. Alhoewel ik alle aantekeningen van Ma Tabak naast mijn computer had liggen en ook van iedere cache een foto op mijn scherm had en ik een goed geheugen heb, heb ik me toch laten verleiden om met Ctrl A Ctrl V te werken. Waarom? Ik weet het niet. Tijd was het probleem niet. Misschien ook een gevolg van het feit dat de leggers zelf schrijven de Ctrl Veetjes wel tegemoet te zien.... Barny heeft daar wel een punt met zijn betoog...... Zwak van mij!

 

Vandaag 18 caches in de Hoekse Waard gedaan. Voor een deel prachtige creaties (de spreekwoorden serie tussen 's Gravendeel en Strijen), waar we soms best een tijdje mee bezig waren. Een ander deel bestond uit leuke puzzels, die Ma Tabak gisteren in de tuin in het zonnetje heeft opgelost. Ze lagen gelukkig op rustige en mooie plekjes, maar dat kun je van de ervaren legger verwachten. En voor de rest een drietal caches in Strijen, die die naam niet verdienden, maar dat weet je niet altijd van tevoren. 45 km gefietst in een gebied waar ze nog nooit van een windstille dag hebben gehoord.... Moet je je daar haasten? Zodra wij dat gevoel in ons zouden voelen opkomen, gaan we zingen in een koor..... En oh, wat smaakt dat koude pilsje lekker bij thuiskomst.....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk hoeft dit rondje niet synoniem te zijn met hollen, rennen, draven en ik wil ook niks negatiefs er over zeggen. Ik heb er 5 uur over gedaan en een paar extra caches gedaan die ik tegenkwam. Ik heb me ook niet gehaast of gestrest gevoeld, maar ik merkte wel dat ik meer bezig was met de caches dan met de omgeving of de weg er naar toe. De belevenis die cachen voor mij hoort te zijn was ik daarmee kwijt.

Voor mij is een goede cache een combinatie van omgeving en de puzzel om naar de cache te komen. Zo deed ik vrijdag een cache bij Arnhem. De wandeling liep langs een prachtig smeltwaterdal en de waarden voor de cacheberekening moesten op een bijzondere manier verkregen worden. Onderweg moest ik zo'n 300 moerdoppen op een brug (stapel)tellen. Dat kon ik natuurlijk gaan doen, maar veel zin had ik daar niet in. Dus op de GPS kijken wat een logische oplossing zou geven. Eentje sprong er uit, maar die waarde was niet logisch gelet op het patroon van de doppen. Dus toch maar tellen en inderdaad bleek er een x aantal doppen te missen. Daarna bleek dat ik vergeten was een waarde op te schrijven en kon ik er een niet vinden, waardoor het zoeken van de cache ook nog lastig werd. Toch gevonden. Ik weet zeker dat ik me deze cache over 5 jaar nog kan herinneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo zie je maar, dat de beleving van het cachen per persoon en situatie heel erg kan verschillen. Daarom zal er ook nooit een definitie van een goede cache gegeven kunnen worden. En eerlijk gezegd vind ik dat prima. Ik moet je eerlijk zeggen, dat wanneer wij aan een fijne wandeling bezig zouden zijn en een legger wil mij plotseling 300 moerdoppen laten stapeltellen, omdat hij dit op een regenachtige zure avond in een verlaten kroeg heeft bedacht dan heb ik al gegeten en gedronken en is het exit cache..... En oh ja... ik zal de cache mij zeker over 5 jaar nog herinneren al is het alleen maar om op verjaardagsfeestjes te kunnen vertellen wat sommigen uit hun zelfbenoemde geniale bol onttrekken aan puzzels vooraf of opgaven onderweg om ons zogenaamd te laten "genieten" van een cache. De grens ligt bij ons op 25 moerdoppen.... haha... Dan heb je voor mij als legger de aanwezigheid van enige vorm van intelligentie wel bewezen.... en kunnen we weer gewoon genieten van weer en natuur! Maar ik ben wel blij voor je dat je de cache alsnog hebt gevonden!!!! Ik vind het hoe dan ook een leuk verhaal en daar gaan we hier voor op dit forum!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door het lezen van dit draadje ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar het "Rondje Kamerik", alleen kan ik hem onder die naam niet vinden. Kan iemand mij misshien het GC-nummer of de naam geven?

 

Verder ben ik het wel met no-name eens dat ieder zijn eigen regels heeft bij het cachen. Zoveel hoofden (en dat zijn er nogal wat), zoveel zinnen. Ik vind wel dat iemand die een 2-sterren multi of wat voor soort ook maakt minimaal een "kleine" cache moet neerleggen. Ik doe niet al die moeite voor een micro of nano.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door het lezen van dit draadje ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar het "Rondje Kamerik", alleen kan ik hem onder die naam niet vinden. Kan iemand mij misshien het GC-nummer of de naam geven?

 

Verder ben ik het wel met no-name eens dat ieder zijn eigen regels heeft bij het cachen. Zoveel hoofden (en dat zijn er nogal wat), zoveel zinnen. Ik vind wel dat iemand die een 2-sterren multi of wat voor soort ook maakt minimaal een "kleine" cache moet neerleggen. Ik doe niet al die moeite voor een micro of nano.

 

Als de wandeling of fietstocht mooi is en de legger heeft zijn of haar best gedaan om mij een aantrekkelijk deel van zijn of haar woonomgeving te laten zien, dan maakt het mij weinig uit, wat ik aan het einde vind... Wij doen "de moeite" (fout woord voor een fijne dag in de buitenlucht) niet voor het doosje, maar voor de wandeling of tocht er naar toe. Dat doosje ben ik binnen de kortste keren weer vergeten, de wandeling of fietstocht niet. Het is natuurlijk wel zo, dat een echte "gezinscache" absoluut niet kan zonder mooie box met inhoud. Anders zou je de jongsten van het gezin diep teleurstellen!

 

Vanuit Krimpen kun je het bijna aanfietsen naar Kamerik..... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Door het lezen van dit draadje ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden naar het "Rondje Kamerik", alleen kan ik hem onder die naam niet vinden. Kan iemand mij misshien het GC-nummer of de naam geven?

 

Verder ben ik het wel met no-name eens dat ieder zijn eigen regels heeft bij het cachen. Zoveel hoofden (en dat zijn er nogal wat), zoveel zinnen. Ik vind wel dat iemand die een 2-sterren multi of wat voor soort ook maakt minimaal een "kleine" cache moet neerleggen. Ik doe niet al die moeite voor een micro of nano.

 

Als de wandeling of fietstocht mooi is en de legger heeft zijn of haar best gedaan om mij een aantrekkelijk deel van zijn of haar woonomgeving te laten zien, dan maakt het mij weinig uit, wat ik aan het einde vind... Wij doen "de moeite" (fout woord voor een fijne dag in de buitenlucht) niet voor het doosje, maar voor de wandeling of tocht er naar toe. Dat doosje ben ik binnen de kortste keren weer vergeten, de wandeling of fietstocht niet. Het is natuurlijk wel zo, dat een echte "gezinscache" absoluut niet kan zonder mooie box met inhoud. Anders zou je de jongsten van het gezin diep teleurstellen!

 

Vanuit Krimpen kun je het bijna aanfietsen naar Kamerik..... :-)

 

Bedankt voor de snelle reaktie. Dat het vanuit Krimpen te fietsen is, had ik ook al gezien. En deze cache staat zeker op mijn verlanglijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...