Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

Als iemand in de gewone wereld 150 rijdt waar hij honderd mag. Dan vinden we dat hopelijk niet normaal. Ja dat het gebeurt is al erg genoeg. Maar voor je het weet wil iedereen 150 rijden. Ja, die ander doet het ook en wordt ook niet gepakt! We verworden tot slappe burgers die in hun ik-wil-behoefte moet worden voorzien.

 

En dat een cachelegger die het niet prettig vindt dat zijn cache gelogd wordt zonder dat er moeite voor gedaan is zijn cache moet opdoeken is natuurlijk omgekeerde wereld.

 

Een beetje respect voor elkaar, ook voor elkaars gevoel, is toch niet veel gevraagd?

 

 

En dat hoeft helemaal niet naar groundspeak. Een dief noemen we een steler. Iemand die iets koopt van de dief een heler. Groundspeak zegt: "het is verboden om te publiceren"

Voor mij is iemand die zijn coords van GL haalt dan ook een heler.

Kortom het is not done.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dan is de cacher, die het coördinaat aan zijn mede-cacher vrienden vraagt ook een heler.... En iemand, die hulplijntjes uitzet ook en iemand, die met een ander meeloopt en meelift op die ander zijn puzzelkunde ook.... Zo ken ik er nog wel een paar!

 

 

Van alle cachers met meer dan 2000 punten kan 80 % terstond het cachot in worden gesmeten wegens heling en diefstal.....

 

 

Let wel mensen, we hebben het hier niet over leven en dood..... De vergelijking met iemand die 150 door een woonwijk rijdt gaat totaal niet op. Geocaching is een spelletje.... Niets meer en niets minder. We moeten er niet meer van maken dan wat het is.... Het vinden van een tupperware doosje in een mooi bosje....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat een cachelegger die het niet prettig vindt dat zijn cache gelogd wordt zonder dat er moeite voor gedaan is zijn cache moet opdoeken is natuurlijk omgekeerde wereld.

 

Van wie MOET de cachelegger zijn cache opdoeken? Dat beslist de cachelegger toch helemaal zelf? Het besluit om een cache te verwijderen omdat er "geen moeite voor is gedaan" ligt bij de cachelegger en bij niemand anders. Dus geheel zijn/haar eigen beslissing en verantwoording.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand in de gewone wereld 150 rijdt waar hij honderd mag. Dan vinden we dat hopelijk niet normaal. Ja dat het gebeurt is al erg genoeg. Maar voor je het weet wil iedereen 150 rijden. Ja, die ander doet het ook en wordt ook niet gepakt! We verworden tot slappe burgers die in hun ik-wil-behoefte moet worden voorzien.

Alsjeblieft zeg. Je gaat wettelijke overtredingen (en hieronder zelfs criminaliteit) vergelijken met een regel op een website voor een spelletje?

nah.

 

En dat een cachelegger die het niet prettig vindt dat zijn cache gelogd wordt zonder dat er moeite voor gedaan is zijn cache moet opdoeken is natuurlijk omgekeerde wereld.

'cache moet opdoeken'? Hoeft helemaal niet. Eigen keuze lijkt me.

 

Een beetje respect voor elkaar, ook voor elkaars gevoel, is toch niet veel gevraagd?

Gaat beide kanten op. Niet alleen respect tonen voor de cache-eigenaar die er op tegen is, maar ook met diegene die spoileren. Tenminste, als je wat wilt bereiken. Ik hoor hier weer eens enorm harde taal. De mensen die spoileren vergelijken met wetsovertreders en zelfs crominelen is ook niet respect tonen. Verwacht dan ook geen respect terug.

 

En dat hoeft helemaal niet naar groundspeak. Een dief noemen we een steler. Iemand die iets koopt van de dief een heler. Groundspeak zegt: "het is verboden om te publiceren"

Voor mij is iemand die zijn coords van GL haalt dan ook een heler.

Kortom het is not done.

Groundspeak zegt niet dat het verboden is, althans niet volgens 1 of andere wet. Alleen heeft Groundspeak een aantal cachers tegemoet willen komen door iets op te nemen in hun guidelines. Natuurlijk kunnen ze dit alleen handhaven voor hun eigen site en geeft het aan hoe Groundspeak over spoileren denkt.

(Vind ik persoonlijk ook niet netjes, maar dit terzijde)

Maar wat is nu het plan? Gaan we (weer) eens mensen 'aangeven' bij Groundspeak? En zo ja, wie?

Misschien eens een account aanmaken op geoleaks onder een geocacher naam waar ik een hekel aan heb en lekker klooien. Kijken hoe snel die geband wordt op GS?

Of ik spoiler onder naam 'spoiler jantje'.

 

Dus zie de toevoeging van Groundspeak wbt spoiler beleid als reminder, wat volgens hun wenselijk is etc. Maar ga nu niet aan de hand van deze website regel als een idioot mensen aangeven. Dit geeft de geocacher in Nederland een slechte naam. Iets wat we ondertussen al redelijk hebben opgebouwd. Zie ripgedrag van de cache in Amsterdam.

 

Ook hier gaat het weer om een klein aantal cachers die ophef hierover maken. De rest interesseert het waarschijnlijk niet of weet hier niets van.

 

- Robert

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets later op de avond, was ik aan het puzzelen aan een mysterie... Al enkele dagen aan het zoeken en vandaag dan maar even de legger gemailt met de vraag voot een tip.

En wat mailt hij terug: 'blablabla de tip blablabla' maar het meest markante: 'Ik apprecieer het dat je me een mail stuurt voor een tip in plaats van het via derden te weten te komen'

Jammer, maar ik begin geocaching als 2 groepen te bekijken: eentje die er echt moeite en tijd in willen steken en de andere groep die zo snel aan een triljoen punten wilen komen en die dan na x-aantal tijd er mee stoppen omdat er de uitdaging totaal weg is..

 

Binnen afzienbare tijd is het geocaching terug wat het ooit geweest is, wacht maar af ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus zie de toevoeging van Groundspeak wbt spoiler beleid als reminder, wat volgens hun wenselijk is etc.

 

Ik denk dat ik voortaan die guideline over het verwijderen van logs ook maar ga zien "als reminder, wat volgens hun wenselijk is". Ofwel, ik ga gewoon doen waar ik zin in heb, zoals ik het spelletje wil spelen, dus logs van cachers die ik verdenk van spoilen worden prompt verwijderd...

 

Nou dat zou gezellig gaan worden zeg... Natuurlijk ga ik dat niet doen, want ik speel het spel wel netjes volgens de regels. Als enige tegenprestatie vragen we dat anderen hetzelfde doen.

bewerkt door solletjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus zie de toevoeging van Groundspeak wbt spoiler beleid als reminder, wat volgens hun wenselijk is etc.

 

Ik denk dat ik voortaan die guideline over het verwijderen van logs ook maar ga zien "als reminder, wat volgens hun wenselijk is". Ofwel, ik ga gewoon doen waar ik zin in heb, zoals ik het spelletje wil spelen, dus logs van cachers die ik verdenk van spoilen worden prompt verwijderd...

 

Nou dat zou gezellig gaan worden zeg... Natuurlijk ga ik dat niet doen, want ik speel het spel wel netjes volgens de regels. Als enige tegenprestatie vragen we dat anderen hetzelfde doen.

Het verschil is dat het 1 op hun site gebeurt en het andere buiten hun site om. Logs weghalen doe je op hun site en daar kunnen ze jou wel op aanspreken.

Als iemand op geoleaks een coordinaat of oplossing van een puzzel post kan en heeft Groundspeak niets over te zeggen, anders dan dat ze het niet kunnen waarderen.

Nogmaals, ik waardeer hun manier van het spel spelen ook niet. Maar je kunt ook jouw schouders ophalen en maar zo denken dat 99% van de geocachers niet hier gebruik van maken. (Hoewel het mij niets zal boeien, ze doen maar. Ik maak de cache voor diegene die hem wil loggen en op zijn manier er plezier aan beleeft).

 

Hier op dit forum hard roepen dat je het verschrikkelijk vindt is hetzelfde als roepen dat je gele auto's lelijk vindt. Beide heeft geen effect (behalve dat het blijven roepen allemaal negativiteit is).

 

- Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Altijd weer dat gevliegevang. Ik had het niet eens over een woonwijk. Ja ga nu maar naar boven scrollen om dat te controleren.

 

Het gaat om de strekking van mijn verhaal.

 

Blijkbaar mag ik het als cachelegger niet vervelend vinden dat mijn cache gelogd wordt door iemand die geen moeite heeft gedaan om deze op te lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het persoonlijk vooral belangrijk dat Groundspeak een uitspraak heeft gedaan.

Hierdoor kan niemand meer twijfelen over hoe er over de gedragsregels of, zo je wilt, basiswaarden wordt gedacht.

Het gaat m.i. ook niet zo zeer om straffen of handhaven, maar om een mentaliteitsverandering en het elkaar wijzen op...

Voor wat betreft het laatste is het argument dat 'Groundspeak zich er niet over uitlaat, dus het mag....' nu wel van tafel.

Eveneens vind ik dit een mooie toevoeging voor startende geocachers,

Daarvan krijg ik soms wel eens de indruk dat men, in deze groter wordende cachegemeenschap, het spoor wel eens wat bijster is over wat er nu eigenlijk hoort en niet hoort.

 

Ik vind het zelf eigenlijk niet meer dan normaal dat wanneer je iets wat spoilers bevat wil publiceren, je even van te voren daarvoor toestemming vraagt.

Gebeurt iets per ongeluk of onnadenkend, dan geef je gehoor aan een verzoek tot verwijdering.

 

De uitspraak van Groundspeak geeft CO's een goed argument om mee verder te gaan.

In discussie met een cacher of als reminder op de pagina.

Ik kan mij ook wel iets voorstellen bij een verwijdering van een log, wanneer redelijke verzoeken met deze argumenten niet helpen.

Ook wanneer dat filmpje, vanwege enthousiasme, voor iedereen zichtbaar, ergens anders is neergezet.

 

Verder ben ik zeer benieuwd of GL de uitdaging van PN ( in postje #76) gaat oppakken. :)

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tegen Geoleaks op zich is niet zo heel veel te doen denk ik, maar waar wel wat tegen te doen is, is het schenden van auteursrechten. Natuurlijk mag je praten over een puzzel, en jammer genoeg vinden mensen het blijkbaar nodig om dat in het openbaar neer te zetten. Maar wat niet mag is teksten en/of plaatjes overnemen. Daar zitten gewoon auteursrechten op. Je kunt twisten of die rusten bij Geocaching.com of bij de cache owner, maar dat maakt voor dit geval niet uit. Het overnemen mag gewoon niet.

 

Bij een van onze puzzels was het nog wat extremer en daar hebben we serieus overwogen om de provider in te schakelen, gelukkig was dat uiteindelijk niet nodig en heeft de eigenaar van Geoleaks meegewerkt. Maar ze hebben al een keer een waarschuwing gehad van de provider, dus een beroep op auteursrechten kan wel degelijk helpen om dingen weg te laten halen.

 

Even voor de duidelijkheid: ik ben voor de vrijheid van meningsuiting, niets mis mee. En als je het blijkbaar niet in je hebt om puzzels op te lossen en toch een niet te stuiten neiging hebt om wel perse alle puntjes in de buurt dwangmatig op te moeten ruimen, dan zal iets als Geoleaks je misschien helpen. Beter zou nog zijn om de CO te benaderen of er informeel over te praten met medecachers, maar als dat blijkbaar ook te veel eist van je persoonlijke vaardigheden, dan tsja, dan kan niemand er iets tegen doen als je dit middel gebruikt. Echter: daarbij mag je GEEN teksten en/of plaatjes gebruiken uit de cache listing, en ook niet uit mailtjes van de CO. Bovendien ga je tegen de regels van Geocaching.com in en dat mag natuurlijk ook niet.

 

En ik zag dat iemand schreef "geoleaks zelf publiceert niets maar faciliteert alleen en dat is niet strafbaar".... nou.... dan mogen alle t.o.r.r.e.n.t sites en news index sites ook weer terug komen. Leuk! Laten we het aan "Brein" en de hoge raad gaan vertellen, want die hebben een ander mening....

bewerkt door schaafjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"By using the services of geocaching.com, you agree not to publish the solutions, hints or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner."

 

Even contact opgenomen met een van de grootste posters op GL. Heb een uitgebreid antwoord ontvangen: een uitgebreide zelfrechtvaardiging, die inhoud dat hij gewoon op de oude weg doorgaat! Wel opmerkelijk dat hij aangeeft dat hij zich terughoudend heeft opgesteld bij mijn cache die het meest recent op GL aan de beurt is geweest. Toch een erkenning dat als een CO er niet van gediend is dat er dan met respect mee wordt omgegaan?

 

De toegevoegde regel van GS lijkt mij toch voor members van GC duidelijk! Als je tot de community hoort dan gebruik je de diensten van GC en dan ga je toch akkoord met het niet publiceren van .......

Dat ga je toch niet flauw beweren dat je het op een andere site doet. Het gaat toch om de intentie van de regel!

Zeker niet als een CO uitdrukkelijk op een cachepagina aangeeft dat hij/zij niet wil dat oplossingen op GL terecht komen. En als daar ook bij staat dat je altijd bij de CO terecht kan! GL dus overbodig!

 

Er is op dit forum gesproken over een zwarte lijst van personen die lekken naar GL. We kunnen het ook positief doen: GL kan met respect naar de CO's een witte lijst aanleggen van CO's die aangeven dat ze niet gelekt willen worden!

 

Ik heb bovenvermelde cache niet teruggetrokken nadat de complete oplossing op GL is gezet. Het was een fluitje van een cent om de puzzel te veranderen. :D :D :D Dat doe ik weer als GL de verandering in de gaten heeft en opnieuw met oplossingen komt.

bewerkt door Diafragma
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Toch een erkenning dat als een CO er niet van gediend is dat er dan met respect mee wordt omgegaan?

...

 

Nee hoor. Toen ik vriendelijk vroeg om, nav de nieuwe regel mijn caches van GL te verwijderen, werd prompt mijn account op GL opgeheven. Vrijheid van meningsuiting :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Diafragma

 

Juist was ik bezig met het volgende toen jouw bericht tussendoor kwam... volgens mij sluiten we aardig op elkaar aan.

 

You agree not to:

 

Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner.

 

Volgens mij staat hier het volgende:

Je gaat akkoord om geen:

 

Oplossingen, hints, spoilers, of verborgen coördinaten, via wat voor mediabron dan ook, te publiceren zonder toestemming van de eigenaar van de betreffende geocache.

 

Hier is toch geen woord Frans bij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip... knip

Een uitspraak zoals deze gaat mij veel te ver en vindt ik zeer ongepast.

Men zegt 'don't feed the troll' maar in een geval als dit kom ik er ff niet omheen.

 

edit: gelukkig is het bericht waar ik over schreef verwijderd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...