Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

Hoe nu verder?

Ik ben dit draadje (en het bijbehorende feedback-item) ooit gestart, niet vanwege GL, maar vanwege een filmpje op Youtube van 1 van de caches van Dukkie, waarin de prachtige en inventieve WP’s (wie de caches van Dukkie gedaan heeft, weet waarover ik het heb) open en bloot getoond werden.

Ondanks herhaalde verzoeken van de maker van de cache, werden de filmpjes niet weggehaald, met als gevolg dat een aantal cachers hun caches gearchiveerd heeft.

(Betreffende filmpje is uiteindelijk na veel …………. toch verwijderd).

 

Na het indienen van het feedback-item, is GS binnen zeer korte tijd met een heldere uitspraak gekomen in de TOU.

(Dat hebben we samen, als Nederlandse cachers, toch maar mooi voor elkaar gekregen!)

Het publiceren van spoilers is niet toegestaan.

Persoonlijk kan ik daar wel wat mee; als ik ooit nog weer een cache maak (en de kans daarop is sinds deze week aanzienlijk groter geworden), neem ik in de cachelisting een zinnetje op, dat conform de Terms of Use, artikel 4m, het publiceren van spoilers (op welke manier dan ook) niet wordt toegestaan.

 

Wat betekent dat voor mij in de praktijk; op het moment dat ik ergens op internet spoilerfoto’s, spoilerfilmpjes, coords of ondubbelzinnige hints over mijn cache vind, stuur ik de maker een mail met het verzoek het genoemde te verwijderen.

Vind er geen verwijdering plaats, dan zal ik de log van de betreffende cacher onherroepelijk weghalen.

Ik vind dat ik het recht heb dit te doen.

Als alle CO’s logjes van cachers die spoilerinfo verspreiden, zouden verwijderen, maken we een fikse vuist.

Als er (als tegenhanger van spoilersites), bovendien een zwarte lijst van cachers komt, die spoilerinfo verspreiden, gaat de lol voor de laatsten er wel af.

 

Wat betreft Geoleaks: misschien zou het team van GL kunnen overwegen hun site naar aanleiding van de nieuwe regel in de TOU aan te passen.

Tot voor kort stond nergens dat je geen spoilers mocht verspreiden.

Dat staat nu wel ergens!

Spoilers publiceren is niet toegestaan!

Dus misschien kan GL een rol spelen in het bemiddelen tussen fanatieke puzzelaars en cachers die niet kunnen puzzelen, maar wel graag willen wandelen.

GL nieuwe stijl …………..

 

Overigens ben ik wel benieuwd of het team van GC.NL in staat is, op enigerlei wijze, iets in de praktijk toe te voegen aan de nieuwe regel in de TOU van GS.

Dus team van GC. NL, wat gaan jullie doen?

Wat is jullie standpunt?

 

PN

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op GeoLeaks worden toch gewoon vragen beantwoord van cachers die tijdens het oplossen van wat puzzels 'vast zitten'? Coordinaten worden toch niet gepubliceerd?

 

Cache ligt op N52 04.ABC E006 03.DEF

A=1

B=2

C=3

D=4

E=5

F=6

 

Nee, een coordinaat is niet expliciet uitgeschreven, maar het is wel iets meer dan alleen een zetje in de goede richting!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, maar je kan niet met een regel vastleggen dat iemand aan een CO vraagt of hij op GL mag staan. De manier waarop GL werkt is het aanbieden van een platform; openbaar en voor iedereen toegankelijk. Je kan dan wel zeggen dat iemand er niet over MAG praten, maar dat kan je op geen enkele juridische, sociale of wat dan ook manier 'berechten'. Een boek mag je ook niet dingen uit overnemen, maar je mag er wel over praten. Je mag zelfs een uitleg geven over een moeilijke passage in het boek. Zo ook met deze kwestie. Omdat GS het zegt betekent het niet dat het moet gebeuren. Let wel; het zijn de GEBRUIKERS van GL die 'het kwaad' zijn. Niet GL zelf. Die faciliteert louter een podium waar dingen besproken kunnen worden. Dat is niet strafbaar, dat is niet in strijd met wat dan ook. Het is wel zeer bedenkelijk, maar dan vooral op moraal en sociaal vlak. GS, GC en CO beginnen HELEMAAL niks tegen een spoilerende site, twitter account of wat dan ook. Sorry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik het feit dat er een hoop caches zijn gearchiveerd veel erger dan dat er spoilers worden uitgewisseld. Spoilers zijn van alle tijden; je kan er als CO maar gewoon het beste je schouders over ophalen.

 

En nee, dat die caches gearchiveerd zijn is niet een logisch gevolg van die spoilers. Dat is een keuze van die CO's. Naar mijn mening een erg kinderachtige reactie.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De manier waarop GL werkt is het aanbieden van een platform; openbaar en voor iedereen toegankelijk.

Voor iedereen toegankelijk?

Waarom worden er dan zoveel mensen verbannen van deze site?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De manier waarop GL werkt is het aanbieden van een platform; openbaar en voor iedereen toegankelijk.

Voor iedereen toegankelijk?

Waarom worden er dan zoveel mensen verbannen van deze site?

 

Dan is het wel toegankelijk voor je, maar kan je wel zeer grote vraagtekens zetten bij het gevoerde beleid. Het is natuurlijk treurig dat ze zo handelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor iedereen toegankelijk?

Waarom worden er dan zoveel mensen verbannen van deze site?

 

tsja, niet publiekelijk toegankelijk dus, en daarom kan je ook niet spreken over publiceren..

 

Ja, wel publiekelijk toegankelijk, zo'n beetje net als geocaching.com zelf. En net als op geocaching.com hebben ze regels waar je je aan moet houden om mee te mogen doen. Als je je aan die regels houdt, is de kans vrij groot dat je je niet aan die van geocaching.com houdt. Dus kiezen of delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Let wel; het zijn de GEBRUIKERS van GL die 'het kwaad' zijn. Niet GL zelf. Die faciliteert louter een podium waar dingen besproken kunnen worden. Dat is niet strafbaar, dat is niet in strijd met wat dan ook.

 

Zoiets als Pirate Bay bedoel je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat we ook doen, er zijn ook deze regels in de Terms Of Use van gc.com

 

You agree not to:

(j) "Stalk," harass, or otherwise harm another Site user.

(k) Collect or store personal data about other Site users.

(l) Promote or provide instructional information about illegal activities, promote physical harm or injury against any group or individual.

 

Als wij willen dat de leakers zich aan regel (m) "gij zult niet spoilen" houden, laten wij ons dan ook netjes aan de regels houden. Ik voel persoonlijk erg veel voor een zwarte lijst... maar het mag dus niet.

 

Verder begrijp ik niet de discussie over het niet kunnen handhaven van regel (m). Dat kan voor heel veel regels niet, en toch houden we er ons aan. En trouwens... als vergelijking... de maximum snelheid geldt ook als er geen politie of flitspaal in de buurt is.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe komt Meneer Groundspeak erachter, dat er zaken plaatsvinden, die hij dus liever niet ziet? Dat kan alleen, wanneer de "klikdienst" op volle oorlogssterkte gaat werken.... "Meneer Groundspeak..... hij heeft..... dit of dat" of "Meneer Groundspeak.... Jantje heeft en Truusje doet...."

 

 

Willen we dit? Sommigen onder ons blijkbaar wel..... Jakkes nog aan toe. Laat ieder toch alsjeblief zijn of haar gang gaan. Als het een zekere mate van vreugde brengt..... Prima toch? En als een legger van een cache het niet langer kan aanzien, dat anderen er met zijn of haar idee van door gaan, dan haalt hij of zij die cache toch gewoon weg. Hoeft ie zich niet meer te ergeren en kan ie weer rustig slapen...

 

 

Onthoud aub.... Cachen is gewoon een afspiegeling van het gewone leven. Alles wat daar gebeurt, vindt ook plaats in de cacherswereld. Doe daar aub niet stomverbaasd over.... Het zou enigszins onnozel kunnen overkomen....

 

 

Realiseren we ons bovendien, dat er van alle cachers in Nederland wellicht nog geen 20 % regelmatig dit forum leest. En de rest (80 % dus) geen moment wakker ligt, van wat sommigen hier allemaal ventileren... (hetgeen dus ook geldt voor mijn eigen verhaal..... )....

bewerkt door Gerrit Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is waar.... maar zelfs Eva heeft ooit van een appel gesnoept, terwijl ze wist, dat haar schepper dit liever niet zag gebeuren..... ??? En de gevolgen waren vele malen ernstiger dan jouw blik op het geoleaks forum....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...