Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

Ongeveer een maand geleden heb ik onder de titel “Can Groundspeak help us against Spoiling?” een feedback geplaatst op het Groundspeak forum.

http://feedback.geocaching.com/forums/75775-geocaching-com/suggestions/1533777-can-groundspeak-help-us-against-spoiling-?ref=title

De bedoeling is GS zover te krijgen dat in de Guidelines duidelijke regels opgenomen worden over spoilen; vooral het plaatsen van filmpjes op Youtube met daarop complete cache-onderdelen en/of het plaatsen van kant en klare eindcoords.

Inmiddels hebben bijna 600 cachers hierop gestemd (waarmee dit item in de top-10 staat), waarvoor dank!

Blijf vooral je stem uitbrengen als je ook vindt dat er grenzen horen te zijn aan wat er openbaar gemaakt kan en mag worden over een cache (het zal je cache maar wezen ..).

Opvallend is overigens dat GS nog niet gereageerd heeft, terwijl bij de meeste feedbacks een status staat.

Ik hoop dat het ontbreken van een status betekent dat GS hier serieus mee bezig is en uiteindelijk met een helder standpunt komt.

PN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb e.e.a. gelezen en in ieder geval (nog) niet gestemd.

 

Los van het feit dat het iedereen vrij staat op om spoiler info te vergaren...

bovendien afgezien van het feit dat ik ook liever niet zie dat dit soort info op te vrij verkrijgbaar is op internet.

 

Hoe denk je dat dit afgedwongen kan worden?

Ik bedoel als het niet meer is dan een guideline....tjsa, je mag niet bellen in de auto met de gsm aan je oor, daar staat een (hoge) boete tegenover en dat wordt toch heel veel gedaan.

 

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet genoeg publiciteit, dus nog maar even een topic openen? Je kan toch gewoon doorgaan in je oude topic?

 

En daarnaast vind ik het zeer jammer dat een persoon die in het begin groot voorstander van GL (de ergste spoiler site in NL) en daar zelfs de oplossing van zijn cache publiceert zelf nu doet voorkomen dat hij tegen spoileren is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt aan de manier van spoileren

Wat PN heeft gepubliceerd is uit eigen vrije wil geweest, om iedereen de kans te geven om W! te lopen en dus een zeer leuke nacht beleefd hebben (althans ik wel !!!)

En PN heeft lang niet alles prijsgegeven kan ik je verzekeren

Wij hebben in het bos ook lopen zoeken naar een locatie waar nog wat bij moest passen, (had de boef lees PN 2 locaties gemaakt ;)) en ook onze puzzel en denk kwaliteiten werden goed op de proef gesteld

 

Wat de aanleiding was is ongevraagd publiceren van eind oplossingen en daarna het verzoek tot weghalen genegeerd wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het feit dat er een fimpje op youtube staat wat "not done" is vind ik het toch wrang dat de cache verdwenen is.

Je kunt mensen niet dwingen om zich aan fatsoensregels te houden. Degene die het filmpje op internet gezet heeft is wat mij betreft een Domme Oetcaramba die zichzelf blijkbaar helemaal geweldig vind, daar doe je gewoon niks aan. Je kunt je daar (terecht!) kwaad om maken, maar veranderen zal het niet, domweg om dat D(omme) O(etcaramba) niet WIL luisteren.

 

Wat ik jammer vind is dat het gros van de geocachers hier de dupe van word! Er zijn meer mensen die helemaal niet zitten te wachten op voorinformatie omdat de lol er op die manier gewoon af is, maar die (naar ik hoor) een geweldige cache niet eens meer KUNNEN lopen. D.O. heeft in mijn ogen dus "gewonnen" met zijn actie. Nou, geef die eikel een beker en negeer 'm verder.

 

Als het mijn cache was zou ik de de cache behouden maar de cachepagina aanpassen en daarzelfs vermelden dat D.O. lekker bezig is geweest en dat de CO alleen op zoek is naar ECHTE geocachers en dat D.O.spoilerkijkers de TV op de commerciele moeten zetten en lekker thuisblijven.

 

Hou de eer toch aan jezelf en laat D.O. lekker in een putje zakken..............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het iig 1000% met PN eens. Heb ook zoveel mensen een mail gestuurd welke nog geen stem hadden uitgebracht en het er wal mee eens waren. In sommige gevallen wist men niet eens hoe/dat men kon stemmen. :)

 

Zojuist in een ander forum het volgende geplaatst:

 

------

 

Zojuist is het mij ook gelukt om verbannen te worden. Dat is helemaal niet moeilijk zo blijkt.

 

Aangezien ik dit heb zien aankomen, heb ik direct na een post een printscreen gemaakt:

 

2732011184409.jpg

 

Ongelofelijk :blink:

 

------

 

In mijn ogen moet een puzzel leuk zijn en de cache origineel. Hierin steek ik veel tijd (soms ook geld). Wanneer de oplossing gewoon publiekelijk op internet staat... waar doe je het dan nog voor???

Wil iedereen tegenwoordig enkel nog traditionals met een fotorol-kokertje aan de voet van een boom? Want... dan steken ik, en vele andere cachemakers, er geen tijd meer in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... Hoe denk je dat dit afgedwongen kan worden?

 

Dat doet er niet toe. Het hoeft in eerste instantie ook niet te worden afgedwongen. Maar als GS openlijk het spoileren en coords lekken afkeurt, dan kunnen die spoileraars en leakers zich niet meer verschuilen achter "waar staat dat het niet mag?" Ze zijn dan openlijk bezig in strijd met de spelregels. Dan is in ieder geval de morele strijd gewonnen door de CO's. En dan zien we wel weer verder :)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een spelregel hoeft niet perse te zijn voorzien van sancties.

De regel over goodies "trade up or even" kan ook niet worden gecontroleerd maar bestaat wel.

Het is vervolgens aan de cachers om er "naar te leven".

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil iedereen tegenwoordig enkel nog traditionals met een fotorol-kokertje aan de voet van een boom? Want... dan steken ik, en vele andere cachemakers, er geen tijd meer in.

 

Maak jij je caches voor andere mensen? Of omdat je het leuk vind om te doen? Tuurlijk maak je een cache zodat andere mensen ze kunnen vinden, maar je doet het toch ook vooral omdat je het zelf leuk vind om met deze hobby bezig te zijn? Ik denk dat je zelf het antwoord op deze vraag al wel weet toch? Mensen willen niet alleen maar traditionals met een fotorol-kokertje aan de voet van een boom, maar voor de variatie zijn ze best wel eens leuk. Maar goed, dit heeft niets met het topic te maken.

Wel apart dat je voor wat je geplaatst hebt een ban krijgt.

 

Ik ga zelf niet stemmen hierop. Ik denk namelijk dat je het toch niet tegen kan gaan. Mensen die spoileren blijven dat toch wel doen. En mensen die dat niet leuk vinden hoeven het niet te lezen. Ik denk dat er zo min mogelijk aandacht aan besteed moet worden...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil iedereen tegenwoordig enkel nog traditionals met een fotorol-kokertje aan de voet van een boom? Want... dan steken ik, en vele andere cachemakers, er geen tijd meer in.

 

Maak jij je caches voor andere mensen? Of omdat je het leuk vind om te doen? Tuurlijk maak je een cache zodat andere mensen ze kunnen vinden, maar je doet het toch ook vooral omdat je het zelf leuk vind om met deze hobby bezig te zijn? Ik denk dat je zelf het antwoord op deze vraag al wel weet toch? Mensen willen niet alleen maar traditionals met een fotorol-kokertje aan de voet van een boom, maar voor de variatie zijn ze best wel eens leuk. Maar goed, dit heeft niets met het topic te maken.

Wel apart dat je voor wat je geplaatst hebt een ban krijgt.

 

Ik ga zelf niet stemmen hierop. Ik denk namelijk dat je het toch niet tegen kan gaan. Mensen die spoileren blijven dat toch wel doen. En mensen die dat niet leuk vinden hoeven het niet te lezen. Ik denk dat er zo min mogelijk aandacht aan besteed moet worden...

 

 

Omdat ik het zelf (NOG) leuk vind om te doen, maar met name om iemand anders een leuke, verrassende, ervaring rijker te laten worden. En dat is juist wat er niet gebeurd met een traditional en het zoveelste fotorolkokertje onderaan een boom.

 

Zelf waardeer ik ook enorm de caches van PN, Malyenki, Soekeloekie... enz... Zonder dit soort gasten zou GC uiteindelijk behoorlijk eentonig worden. (maar voor de puntjesjagers alleen maar goed natuurlijk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat het waard is. Ik vind het leuk om origineel verstopte caches te vinden. Een originele verstopte traditional met een leuke pagina is een stuk leuker als het zoveelste fotorolletje onderaan een boom. Wij doen niet erg vaak multies, maar die we hebben gedaan waarderen we heel erg. Als er een erge spoiler staat kan ik zelf kiezen of ik hem lees of niet. Daardoor waardeel ik een originele cache niet minder...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

... Hoe denk je dat dit afgedwongen kan worden?

 

Dat doet er niet toe. Het hoeft in eerste instantie ook niet te worden afgedwongen. Maar als GS openlijk het spoileren en coords lekken afkeurt, dan kunnen die spoileraars en leakers zich niet meer verschuilen achter "waar staat dat het niet mag?" Ze zijn dan openlijk bezig in strijd met de spelregels. Dan is in ieder geval de morele strijd gewonnen door de CO's. En dan zien we wel weer verder :)

 

tsja, als die regel dan net zo goed wordt nageleefd als deze.....

 

Begrijp me niet verkeerd, zoiets als geoleaks wil ik ook niet, ik zal maar eens in de verleiding komen.

Maar is het wel zo dramatisch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is gereageerd door GS:

 

We can certainly take steps to educate people on why spoiling is bad, but we are unclear on what steps can be taken to enforce the anti-spoiling rules. We agree that spoiling is bad on a number of levels. However, when it is done anonymously, enforcement becomes extremely difficult. Please feel free to suggest options for enforcement and we will consider them.

 

Zie: http://bit.ly/gce0tL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regelmatig zie ik dit soort discussies voorbij komen. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als je een cache plaatst en er komen allemaal mensen op af die de coordinaten gewoon ergens van internet geplukt hebben. Aan de andere kant zijn er ook mensen die wel zelf de multi lopen of de puzzel oplossen, al dan niet met wat hints van medecachers of de CO zelf.

 

In het verleden heb ik nog wel eens riddle spelletjes gedaan op internet. Bij de leukste was een eigen forum waarop mensen hints konden geven. De beheerders hielden er goed toezicht op dat de hints niet te veel prijsgaven. Dat was wel fijn en ook een sport om leuke hints te verzinnen. Zoiets zou ik hier ook best op prijs stellen. Het houdt het spelletje leuk en mensen moeten toch echt zelf moeite doen om de puzzel op te lossen en de hints te interpreteren.

 

Maar goed, wat GC zelf ook aangeeft, hoe zou je tegen kunnen gaan dat mensen toch alles op internet publiceren? Ze kunnen het in hun gedragsregels opnemen, maar dat is alles. Helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Regelmatig zie ik dit soort discussies voorbij komen. Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is als je een cache plaatst en er komen allemaal mensen op af die de coordinaten gewoon ergens van internet geplukt hebben. Aan de andere kant zijn er ook mensen die wel zelf de multi lopen of de puzzel oplossen, al dan niet met wat hints van medecachers of de CO zelf.

 

In het verleden heb ik nog wel eens riddle spelletjes gedaan op internet. Bij de leukste was een eigen forum waarop mensen hints konden geven. De beheerders hielden er goed toezicht op dat de hints niet te veel prijsgaven. Dat was wel fijn en ook een sport om leuke hints te verzinnen. Zoiets zou ik hier ook best op prijs stellen. Het houdt het spelletje leuk en mensen moeten toch echt zelf moeite doen om de puzzel op te lossen en de hints te interpreteren.

 

Maar goed, wat GC zelf ook aangeeft, hoe zou je tegen kunnen gaan dat mensen toch alles op internet publiceren? Ze kunnen het in hun gedragsregels opnemen, maar dat is alles. Helaas.

 

Klopt. Je kunt het waarschijnlijk nooit geheel tegengaan, maar de manier waarop het nu gaat (en dan voornamelijk op GL, het contact daarmee en direct een ban), dat lijkt helemaal nergens op.

 

Tevens is het inderdaad zo dat er 'allemaal mensen' op af komen. Zoals De_HEUP (goede bekende van mij) ook aangeeft op GC.com kan dit ook niet-cachers aantrekken. Het ging hierbij over een CO die zijn Traditionals constant geript zag worden en besloten heeft Mysterie caches te maken. Sindsdien worden zijn caches niet meer geript. Maar wat gebeurd er wanneer de coördinaten vrij op internet te vinden zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...