Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

@De GEO Ridders

 

Onzin

 

Feit: tekst GL = "Wat mag besproken worden? .... Caches waarvan de eremetalen nog niet vergeven zijn worden niet besproken."

==> mijn cache was 1x gevonden. Binnen 2 weken (1 Found) gepubliceerd op GL en daags erna 2 loggers van ... inderdaad GLs afkomstig. Lees dus STF en TTF door GLs.

 

Feit: tekst van GL "Registreren op het forum. .... Na registratie met je Geocaching nickname heb je volledig toegang ..."

==> Waar zijn de namen van de cachers? Heten ze allemaal als A.noniem etc ? GeoLeaks is ook al geen GC-nickname!

 

Feit: tekst van GL "Hoe vraag je om hulp? .... open dan per mysterie cache een nieuw draadje .... Vertel ook even wat je tot nu toe hebt gedaan en waar je vastgelopen bent.

==> als er een nieuwe mysterie is, wordt ie door GeoLeaks himself meteen toegevoegd, zonder vraag of commentaar.

 

Feit: vraag je VRIENDELIJK aan GL om je cache te verwijderen van het forum....

==> BATS een ban.

 

Feit: stuur je mail naar rbijlstra, met vraagtekens erin en vraag je om een reactie.....

==> Geen antwoord what so ever.

 

Open je ogen *BaJo*.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Waarom, als je lid wordt van een tennisvereniging, en je wilt perse daar cricketten schoppen ze je er toch ook uit. Wil je niet aan de spelregels voldoen/conformeren, dan lijkt mij de weg naar de deur de enige. Dan is dat specifieke spelletje niet jouw ding.

 

Geen zinnig denkend mens zal cricket willen gaan spelen bij een tennisvereniging. Hij zal zich aanmelden bij een cricketvereniging. En wil hij het toch via de tennisvereniging doen dan dient men hem vriendelijk maar trefzeker naar een psychiater door te verwijzen.....

 

De hele discussie hier is uiteindelijk ingegeven door die maffe lijsten en statistieken, die ooit door geodwazen zijn ingevoerd om te kunnen tonen dat ze beter kunnen zoeken, puzzelen of multi's lopen dan een ander. Of dat nou totalen zijn, FTF's of wat dan ook. Het zijn banale randverschijnselen binnen het geocachen, die uiteindelijk hebben gevoerd tot de drang om op een eenvoudige manier aan meer puntjes of aan meer goud en zilver te kunnen komen. En in de eeuwige stress om vooral maar mede-cachers voor te blijven of juist in te halen (in welke statistiek dan ook) is de verleiding groot om op een snelle manier aan oplossingen te komen.... De bedenkers van de Twitterservices en Geoleaks hebben daar bijzonder handig op in gespeeld.... alhoewel Geoleaks toch nog wel bepaalde normen hanteert.

 

En aangezien je de drang tot presteren in de mens niet kunt afremmen, kun je ook geoleaks en twitter niet afremmen. Dan wordt er wel weer iets anders bedacht om aan de puntjes te komen....

 

Mijn vrouw en ik proberen in eerste instantie de mysteries altijd zelf op te lossen, ook al omdat we dat gewoon leuk vinden. Daarbij worden in bepaalde stadia van wanhoop wel eens hints gevraagd bij de cacheeigenaren. Helaas wordt daar lang niet altijd op gereageerd. Prima, maar wees dan niet verbaasd, dat we dan ook wel eens achter een andere deur kijken of we daar wellicht nog een hintje kunnen vinden..... En dan denk ik in eerste instantie aan bevriende mede-cachers of wat dan ook. Maar in de hoogste fase van wanhoop zou ook Geoleaks een rol kunnen spelen.... Dat is de drang om te willen weten, hoe het puzzeltje nou opgelost moet worden.... Het behalen van het puntje is totaal ondergeschikt aan die drang, want of Gerrit Tabak nou 1900 puntjes heeft of 1901 puntjes... who cares..!!!!

 

Wij hebben trouwens zelf ook een mystery in omloop. Mocht die op Geoleaks verschijnen.... Het zij zo. Dan wordt de cache wat meer gelogd....

bewerkt door Gerrit Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onzin

Why?

Mijn belevenis is exakt dit. De enige kans, je puzzel NIET op GL te vinden, is gewoon geen te maken.

 

De tijd voor het verzoek, de puzzel aub niet de publiceren, op GL te posten EN ook op de cachepagina bovenaan neer te zetten had ik mij kunnen besparen.

Bij GL was de post meteen deleted.

De cache-pagina was blijkbaar niet interessant genoeg om te bekijken. Niet het raadsel, niet de beschrijvingen, niets.

 

Mijn indruk is dat men bij deze club alleen de hapklare coördinaten aan de bovenkant van de pagina tolererd. De rest van het verhaal, waarom, hoezo etc, is te veel moeite. Dat kan natuurlijk, er zijn genoeg caches beschikbaar die precies dit leveren. Maar laat mij en mijn idee met rust, aub, als je mijn idee niet leuk vindt.

 

Wat ik absoluut niet begrijp is dat men het niet in zich heeft andere gewoon met rust te laten. Neen, alles moet voor iedereen eenvoudig beschikbaar zijn, anders is het niet meer "gezellig" en "leuk".

Men is zelfs enorm trots erop dat men de CO gekwetst heeft. Hooray! Ik vraag me af hoe iemand hier zijn voldoening eruit kan halen.

 

Ik begrijp ook niet waarom een puzzel opgelost MOET worden. De "ignore"-functie biedt de mogelijkheid om de map zodanig op te ruimen, dat alleen de caches die men zelf interessant vindt zichtbaar blijven.

De CO NIET te benaderen, maar op GL gaan kijken toond geen interesse, gewoon greed.

Zolas eerder beschreven: Zodra de oplossing op GL verschijnt, krijgen pagina (en cache) opeens duidelijk meer bezoek - het is immers een eenvoudige traditional geworden. Dat de CO dit graag zelfs besluiten wil - niet interessant voor deze mensen. Die dan wel voor hun eigen creatie, baserend op de creaties van anderen, de nodige respect en fatsoen eisen.

 

Als je GL niet toejuicht, maar op hun pagina je considerations neer wilt zetten om een fatsoenlijk antwoord te krijgen, worden deze verwijderd en de kans op een ban is groot. Misschien hebben zij geen goede argumenten "voor"?

 

Mijn conclusie:

Als GL mij en mijn creatie niet met rust kan laten, wordt de cache gewoon gearchveerd - als dit dan de enige manier is om GL-members van mijn cache vandaan te houden (read: te bannen).

Dus heeft GL in dit geval "gewonnen": Een akelige puzzel minder, hoera. Gefeliciteerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

NIEMAND in de (geo)-wereld kan mij wijsmaken dat hij/zij nooit iets gedaan heeft wat tegen de "spelregels" is.

 

 

Tja, ik verkeer toch in de illusie dat ik me tot nog toe vrij aardig aan de spelregels heb weten te houden. Let wel: een cache loggen waarvan je de puzzel niet zelf hebt opgelost, maar degene waar je die dag mee aan het cachen bent wel, valt niet onder het 'publiceren van hints, oplossingen...enz.' zoals nu door de richtlijnen wordt verboden. Dat geldt ook voor (telefonische) hulpplijntjes ter plekke, samen met anderen een puzzel oplossen, enz. Daar was Bryan heel duidelijk in, ook tijdens de openbare chat laatst. Wat niet mag is structureel en voor iedereen toegankelijk oplossingen, hints, spoilers en/of coördinaten publiceren.

 

Tsja dan vervallen we WEER in dezelfde discussie.

Het GL forum is een gesloten forum. Net als GC.nl. Je moet eerst aanmelden dan pas krijg je wat te zien. In hoeverre zijn dan de gepubliceerde hints openbaar?

 

Ik ben inderdaad nogal een purist bij het cachen. Als ik de cache niet gevonden heb/te pakken krijg, ga ik geen found loggen. het is me zelfs al weleens overkomen dat ik een CO meldde dat zijn cache volgens mij verdwenen was, hij vervolgens na controle tegen mij zei dat hij inderdaad weg was en dat ik daarom alsnog wel een found mocht loggen. Ik heb daarbij bedankt voor het vriendelijke aanbod, maar doe dat dus niet. Als anderen dat wel doen in zo'n situatie, dan vind ik dat prima (tja, als de CO er toestemming voor geeft...). Maar officieel zou dat dus ook niet 'mogen'.

 

Als purist zou je dus ook alle hulp moeten weigeren en geen gebruik moeten maken van hulplijntjes in welke vorm dan ook.

Dus omdraaien en weglopen als je ziet dat iemand een cache vlak voor je neus dreigt te pakken.

Dus niet meelopen met cachers die de oplossing van een mysterie hebben en jij niet.

 

Wat nu als ik met iemand aan het cachen ben en die wijst mij op de eindlocatie van een multi? Heb zelf geen meter van die multi gelopen.

Mag ik,in jouw ogen, die cache loggen of niet?

Lijkt mij niet zoveel verschillen van het meelopen met iemand die de oplossing van een mysterie wel heeft en ik niet......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MirjamMaria:

Er kopen een beetje twee dingen door elkaar. Ik had het enerzijds over wat ik zelf wel of niet doe (of zou doen) en anderzijds over de regels. Als jij met/dankzij iemand anders naar de eindlocatie van een multi loopt zonder de multi zelf te lopen, dan is dat voor zover ik weet niet in strijd met de regels. Ik zou het zelf echter niet doen. Zo kan iedereen ook zonder de regels te schenden nog allerlei persoonlijke keuzes maken.

 

Als het alleen maar gaat om een zo hoog mogelijk aantal gescoorde caches om zo hoog mogelijk in dit of dat klassement te komen staan, dan gaat het wat mij betreft toch al nergens over. Er zijn teams van meerdere personen, die zich (geheel binnen de guidelines) desgewenst ook nog kunnen opsplitsen om een veelvoud van caches te scoren die een solocacher kan doen. Daar heb ik zelf trouwens ook helemaal geen moeite mee. Maar die klassementen hebben dan natuurljk echt totaal geen waarde. En dat is maar beter ook wat mij betreft.

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gezeur om niks. Als je er tegen bent, kijk je er gewoon niet op, en als je je puzzel niet moeilijk maakt komt hij er ook niet op. Iedereen doet hier alsof hij dood gaat als de antwoorden erop staat. Niet normaal. Als ze mijn puzzel erop zetten doen ze hun best maar. Hoe meer vinders, hoe beter!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Koen-Thirza, aan zo'n bijdrage als die van jou hebben we wat. Wie loopt hier nou te zeuren? Als de discussie je niet bevalt, dan klik je er gewoon niet op. Ik bepaal voor mezelf wel waar ik het wel of niet over wil hebben. Het structureel overtreden van spelregels (en de arrogantie en verontwaardiging van mensen die zich daaraan sculdig maken, als ze daar op aangesproken worden) vind ik toevallig wel discussiewaardig. Deal with it.

Als het allemaal zo nobel is, waarom moet dat (bijna) allemaal anoniem?

En het is niet waar dat makkelijke puzzels niet op GL aan bod komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een gezeur om niks. Als je er tegen bent, kijk je er gewoon niet op, en als je je puzzel niet moeilijk maakt komt hij er ook niet op. Iedereen doet hier alsof hij dood gaat als de antwoorden erop staat. Niet normaal. Als ze mijn puzzel erop zetten doen ze hun best maar. Hoe meer vinders, hoe beter!

Ja, Koen-Thirza, aan zo'n bijdrage als die van jou hebben we wél wat!!! :thumbup:

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke bijdrage er ook geplaatst gaat worden. De voor- en tegenstanders zullen niet nader tot elkaar komen, want de standpunten staan in beton gegraveerd en zullen niet aangepast worden.... Ergo, laten we de discussie stoppen en lekker gaan genieten van het mooie weer.....

En als je veel puntjes wil scoren.... Ga dan niet naar Geoleaks, want die ene mystery schiet niet op. Pak de auto, zet de fiets achterop en rijd naar Roosendaal..... Pak meer dan 100 puntjes in een dag (als je goed opschiet). Niemand zal je voor schurk uitmaken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MirjamMaria:

Er kopen een beetje twee dingen door elkaar. Ik had het enerzijds over wat ik zelf wel of niet doe (of zou doen) en anderzijds over de regels. Als jij met/dankzij iemand anders naar de eindlocatie van een multi loopt zonder de multi zelf te lopen, dan is dat voor zover ik weet niet in strijd met de regels. Ik zou het zelf echter niet doen. Zo kan iedereen ook zonder de regels te schenden nog allerlei persoonlijke keuzes maken.

 

Volgens mij staat er inderdaad nergens in de regels van GS dat dit niet mag.

Ik log trouwens zo'n multi dan niet. Maar dit is gewoon ter info. Heb geen moeite met mensen die dit wel doen. Moet iedereen gewoon zelf weten.

Misschien moet GS dan maar eens duidelijke omschrijvingen gaan geven over de term "spoileren".

 

Als het alleen maar gaat om een zo hoog mogelijk aantal gescoorde caches om zo hoog mogelijk in dit of dat klassement te komen staan, dan gaat het wat mij betreft toch al nergens over. Er zijn teams van meerdere personen, die zich (geheel binnen de guidelines) desgewenst ook nog kunnen opsplitsen om een veelvoud van caches te scoren die een solocacher kan doen. Daar heb ik zelf trouwens ook helemaal geen moeite mee. Maar die klassementen hebben dan natuurljk echt totaal geen waarde. En dat is maar beter ook wat mij betreft.

 

Die zogenaamde klassementen doen mij echt totaal niks. Tis voor mij nog steeds een spelletje en geen sport.

Ik ga een team en/of persoon die 25000 finds heeft echt niet anders benaderen dan een team/persoon met 10 finds op zn/haar naam.

Ook die rankings van FTF, STF en TTF hebben voor mij totaal geen enkele waarde.

Maar ook hier ben ik van mening ... Als dit jouw (in het algemeen!) manier van cachen is ... Mijn "zegen" heb je.

Wat mij wel stoort is het feit dat er hier teams zaken posten waarmee zij het niet mee eens zijn terwijl zij zelf bij multi's deel 1 van het team bij het begincoord van de multi uit de auto gooien en deel 2 van het team aan het einde om via de beproefde 4 kwadranten theorie de multi als eerste te loggen. Dus niet lopen!! Dan ben je in mijn ogen een beetje hypocriet bezig.

 

En in het algemeen:

Voor mij is het doorgeven van coords via allerlei media (telefoon, twitter, email, sms, bij een borrel, op een event etc. etc.) hetzelfde als wat GL doet.

Dus snap ik niet dat Bryan (GS) uitwisselen via alles behalve GL met droge ogen wel een geoorloofde manier uitwisselen te vinden.

bewerkt door MirjamMaria
Link naar opmerking
Deel via andere websites

..... Pak meer dan 100 puntjes in een dag (als je goed opschiet). Niemand zal je voor schurk uitmaken!

 

Tja, maar meestal liggen er tussen deze puntjes ook een paar van die rottige vraagtekens... en hoe krijg je de coördinaten daarvan zo snel mogelijk...

 

Juist... :blink:

bewerkt door Veendammer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MirjamMaria:

Er kopen een beetje twee dingen door elkaar. Ik had het enerzijds over wat ik zelf wel of niet doe (of zou doen) en anderzijds over de regels. Als jij met/dankzij iemand anders naar de eindlocatie van een multi loopt zonder de multi zelf te lopen, dan is dat voor zover ik weet niet in strijd met de regels. Ik zou het zelf echter niet doen. Zo kan iedereen ook zonder de regels te schenden nog allerlei persoonlijke keuzes maken.

 

Volgens mij staat er inderdaad nergens in de regels van GS dat dit niet mag.

Ik log trouwens zo'n multi dan niet. Maar dit is gewoon ter info. Heb geen moeite met mensen die dit wel doen. Moet iedereen gewoon zelf weten.

Misschien moet GS dan maar eens duidelijke omschrijvingen gaan geven over de term "spoileren".

 

Als het alleen maar gaat om een zo hoog mogelijk aantal gescoorde caches om zo hoog mogelijk in dit of dat klassement te komen staan, dan gaat het wat mij betreft toch al nergens over. Er zijn teams van meerdere personen, die zich (geheel binnen de guidelines) desgewenst ook nog kunnen opsplitsen om een veelvoud van caches te scoren die een solocacher kan doen. Daar heb ik zelf trouwens ook helemaal geen moeite mee. Maar die klassementen hebben dan natuurljk echt totaal geen waarde. En dat is maar beter ook wat mij betreft.

 

Die zogenaamde klassementen doen mij echt totaal niks. Tis voor mij nog steeds een spelletje en geen sport.

Ik ga een team en/of persoon die 25000 finds heeft echt niet anders benaderen dan een team/persoon met 10 finds op zn/haar naam.

Ook die rankings van FTF, STF en TTF hebben voor mij totaal geen enkele waarde.

Maar ook hier ben ik van mening ... Als dit jouw (in het algemeen!) manier van cachen is ... Mijn "zegen" heb je.

Wat mij wel stoort is het feit dat er hier teams zaken posten waarmee zij het niet mee eens zijn terwijl zij zelf bij multi's deel 1 van het team bij het begincoord van de multi uit de auto gooien en deel 2 van het team aan het einde om via de beproefde 4 kwadranten theorie de multi als eerste te loggen. Dus niet lopen!! Dan ben je in mijn ogen een beetje hypocriet bezig.

 

En in het algemeen:

Voor mij is het doorgeven van coords via allerlei media (telefoon, twitter, email, sms, bij een borrel, op een event etc. etc.) hetzelfde als wat GL doet.

Dus snap ik niet dat Bryan (GS) uitwisselen via alles behalve GL met droge ogen wel een geoorloofde manier uitwisselen te vinden.

Over de klassementen en zo zijn we het dan in ieder geval eens. Ik heb nog nooit van de 'vierkwadrantentheorie' gehoord, maar als het om FTF-jacht gaat: tja, ze houden zich zo te horen wel aan de regels, degene die als eerste het logbook tekent, wint. Ik heb bij een multi ook weleens iets 'virtueel' gedaan terwijl het de bedoeling was om dat in het veld te doen (een tijdje geleden nog bij een multi waar je een stuk moest lopen om op je GPS vervolgens te kijken welk cijfer je daarmee getraced had). Als de CO zoiets wil voorkomen, zal hij/zij een en ander beter moeten dichttimmeren. Er zijn altijd wel meerdere wegen die naar Rome leiden. WAt vind je er bijvoorbeeld van als mensen een nachtcache overdag doen?

 

De nieuwe guideline is niet alleen op GeoLeaks gericht. Wat niet mag is PUBLICEREN. Daaronder valt ook Twitter. Bellen, mailen en sms-en met vrienden, praten met anderen bij een borrel of op een event mag (gelukkig) dus wel. Daar is namelijk niks openbaars (algemeen toegankelijks) of structureels aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bepaal voor mezelf wel waar ik het wel of niet over wil hebben.

en zo zijn er ook mensen die voor zichzelf wel bepalen hoe ze hun spelletje geocachen spelen.

 

Deal with it.

inderdaad, daar zullen we dus mee moeten leren omgaan, als je dat niet allang kon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...