Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

<knip><knip><knip> Je snapt het echt niet. :notworthy:

 

Een event beperkt openbaar?

 

Ja. Niet heel cacheland komt langs, of bestaat de community uit 1250 man (auw).

 

Gewoon een kwestie van er naar toe gaan en .... scoren maar.

 

Prima toch.

 

Gescoorde coords op een briefje schrijven (of in je telefoon/gps prakken) en aan al je cachevriendjes verspreiden via email/twitter/telefoon/sms en ga zo maar door. Hopelijk hebben zij ook wat coords gescoord want dat wordt de lijst met te verspreiden coords alleen maar langer. Lekker makkelijk.

 

Prima, zolang het maar niet leesbaar is/wordt voor heel cacheland.

 

Is eigenlijk nog makkelijker dan GL. Heb je namelijk gelijk een coord. Hoef je je over de puzzel al helemaal geen zorgen meer te maken.

 

Stop dan met GL ! Ga gezellig samen rond de open haard knus zitten puzzelen.

 

Oh op een event wordt samen gepuzzeld? Laat dat nou ook op GL gebeuren. Alleen is dan het event virtueel en alle dagen open (voor degene met een password en zonder ban).

 

Ja, op een event samen puzzelen zónder de gegevens aan overige NIET aanwezige cachers en niet-cachers voor altijd en eeuwig beschikbaar en zichtbaar te houden.

En op GL wordt niet gepuzzeld. Daar worden de antwoorden gegeven.

En als het virtueel is, houd dan alles ook virtueel, dwz onzichtbaar voor anderen.

 

<knip><knip> .. nee, ik houd me in .. <knip> :nuke:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ga niet weer een uur zitten te priegelen om quotes bij elkaar te sprokkelen en vervolgens toch maar weer, voor de zoveelste keer, te reageren met de opmerking dat wat niet mag PUBLICEREN is. Een event is GEEN PUBLICATIE.

Ik haal alleen even De Boekies aan:

"Had de eigenaar het zo bedoeld? Nah, niet echt. Was het volgens de spelregels van geocaching.com? yep!"

Precies, dat zijn dus twee verschillende zaken. 'in de geest van de cache' versus 'conform de spelregels'. 'in de geest van de cache' is een vrij lastig begrip. Wie weet wat de cache-eigenaar allemaal wel of niet weet te waarderen: shortcuts, alternatieven, een virtuele aanpak... Sommigen zullen dat oké vinden, anderen zullen er zelfs extra waardering voor opbrengen en weer anderen...wie weet.

Er zijn zelfs multi's waarbij het juist de bedoeling is dat je e.e.a. virtueel oplost (of moet ik het toch letterlijk opnemen als step 1 bij de Eiffeltoren is, step 2 bij de Golden Gate Bridge en step 3 bij de Taj Mahal, waar je vervolgens informatie over moet noteren die ook op Wikipedia te lezen is?).

 

'conform de spelregels' is een veel eenduidiger begrip. In de spelregels staat nu: PUBLICEREN van hints, spoilers, oplossingen en/of coördinaten op voor iedereen toegankelijke media is niet toegestaan. Is geen woord Frans bij.

 

En ik ben trouwens wel benieuwd in welk logje ik heb aangegeven de oplossing van iemand anders te hebben gekregen. (Wat niet betekent dat ik dat ontken, maar het zegt me even niks. Dus ik ben gewoon oprecht benieuwd.)

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip><knip><knip> Je snapt het echt niet. :notworthy:

 

Een event beperkt openbaar?

 

Ja. Niet heel cacheland komt langs, of bestaat de community uit 1250 man (auw).

 

Gewoon een kwestie van er naar toe gaan en .... scoren maar.

 

Prima toch.

 

Gescoorde coords op een briefje schrijven (of in je telefoon/gps prakken) en aan al je cachevriendjes verspreiden via email/twitter/telefoon/sms en ga zo maar door. Hopelijk hebben zij ook wat coords gescoord want dat wordt de lijst met te verspreiden coords alleen maar langer. Lekker makkelijk.

 

Prima, zolang het maar niet leesbaar is/wordt voor heel cacheland.

 

Is eigenlijk nog makkelijker dan GL. Heb je namelijk gelijk een coord. Hoef je je over de puzzel al helemaal geen zorgen meer te maken.

 

Stop dan met GL ! Ga gezellig samen rond de open haard knus zitten puzzelen.

 

Oh op een event wordt samen gepuzzeld? Laat dat nou ook op GL gebeuren. Alleen is dan het event virtueel en alle dagen open (voor degene met een password en zonder ban).

 

Ja, op een event samen puzzelen zónder de gegevens aan overige NIET aanwezige cachers en niet-cachers voor altijd en eeuwig beschikbaar en zichtbaar te houden.

En op GL wordt niet gepuzzeld. Daar worden de antwoorden gegeven.

En als het virtueel is, houd dan alles ook virtueel, dwz onzichtbaar voor anderen.

 

<knip><knip> .. nee, ik houd me in .. <knip> :nuke:

 

Op een event worden ook zo de antwoorden gegeven, dus ik weet niet wat jij nou zit te mompelen. Dus een event en GL is precies hetzelfde. Ten tweede zeg je dat niet heel geocacheland op een event is, maar die zitten ook niet allemaal op GL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op een event worden ook zo de antwoorden gegeven, dus ik weet niet wat jij nou zit te mompelen.

 

O ja? Staan ze op de listing die daar wordt uitgedeeld? Nee.

Zie je daar niemand puzzelen? Nee, al degene die de cache willen doen puzzelen, soms samen. Maar directe antwoorden heb ik nog niet voorbij zien komen.

 

Dus een event en GL is precies hetzelfde.

 

O ja? Dacht het niet. Tenzij het een event is voor alleen GL, maar dan zijn er alleen traditionals beschikbaar, waarvan de caches bij de ingang staan, op het hele terrein, wc, eettent, zodat je meteen kan loggen als je het event betreed en blijft. Lekker om te scoren.

 

Ten tweede zeg je dat niet heel geocacheland op een event is, maar die zitten ook niet allemaal op GL.

 

Klopt. Maar een event is tijdelijk en kan niet heel cacheland binnen de poorten hebben. GL is altijd en open voor iedereen. Zelfs voor rippers dus.

 

Jullie GLs lijken echt van een andere planeet te komen B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koen-Thirza: zoek het woord PUBLICEREN of PUBLICATIE eens op in het woordenboek.

Je kunt best persoonlijke bezwaren hebben tegen al dan niet grootschalige samenwerking op events of elders. Feit is dat dat door de huidige guidelines niet wordt verboden. Geoleaks bijvoorbeeld wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We kunnen hier met ons allen nog jaren over debateren. We worden het niet eens.

De vraag van dit topic 'can groundspeak help us against spoiling?' is naar mijn idee voldoende beantwoord.

Groundspeak heeft een statement afgegeven:

Add Section 4(m):

Publish, in any form of media, the solutions, hints, spoilers, or any hidden coordinates for any geocache without consent from the cache owner.

waarmee duidelijk is geworden wat de bedoeling is. Daar kan je het mee eens zijn, oneens, omheen of respecteren.

Verder kan groundspeak niet veel doen. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld 'trade up or equal'.

Laten we er over ophouden en lekker gaan cachen.

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Koen-Thirza

In je eigen Mysterie cache geef je zelf aan dat als men er niet uitkomt, ze een mailtje kunnen sturen of je via de twitter kunnen bereiken.

 

Waarom?

 

Zet je cache gewoon op GL, ben je af van al dat gezeur van cachers die een hint vragen.

Misschien nog beter: maak er een traditional van!

 

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

 

Goed plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik sluit me echt 100% aan bij de Geo Ridders. Wil je een puzzel-clubje oprichten om gezamelijk iets op te lossen? Prima! Kom je een medecacher tegen die je iets verder helpt of zelfs een coordinaat geeft? Prima! Wissel je bij een event oplossingen uit? Prima! Het kenmerk van al deze interactie is namelijk dat het tijdsgebonden is. Het gebeurt en dan is het weg. De "schade" is dus maar beperkt en resulteert niet in echt veel meer bezoek van de cache. Dus als je niet uit een puzzel komt, mail de eigenaar, mail en/of bel al je vrienden en kom er zo uit. Prachtig toch?

 

Dat is echt iets heel anders dan iets publiceren op een (semi-)openbaar forum als GL. Daar blijft het staan, en dat is nu net het essentiele verschil met alle andere voorbeelden die gegeven worden. En ik denk dat iedereen dat wel ziet, maar dat veel mensen het niet willen zien omdat ze graag zonder enige moeite te doen het puntje willen scoren.

 

Dat het luie gedrag van de GL-crowd betekent dat de CO extra cache onderhoud moet doen, dat de omgeving meer schade oploopt (wat soms een reden is om er bewust een puzzel van te maken), ach, who cares, we hebben weer een puntje! Zonde dat het spelletje blijkbaar zo benaderd wordt.

 

Ik denk dat iedereen best snapt dat als een site iets doet dat totaal tegen de wil van de CO is (en tegen de regels van GS), dat dat dan op zijn minst niet aardig is. De CO stelt de cache ter beschikking, maar je wilt hem wel tegen zijn/haar wil scoren. Lijkt me toch, hoe je ook redeneert, niet goed te praten.

 

Maar ja, hier komen we nooit uit denk ik. Ik ga me er ook niet verder aan ergeren, er zijn belangrijkere dingen in de wereld.

 

@Koen-Thirza

In je eigen Mysterie cache geef je zelf aan dat als men er niet uitkomt, ze een mailtje kunnen sturen of je via de twitter kunnen bereiken.

 

Waarom?

 

Zet je cache gewoon op GL, ben je af van al dat gezeur van cachers die een hint vragen.

Misschien nog beter: maak er een traditional van!

 

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

 

Goed plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat was er eerder, het kip of het ei? ... eindeloze discussie.

 

Wat was er eerder, de cacher of de cacheowner? Zonder cache geen cacher, toch?

 

Ik hoop dan ook dat de cacher de wensen van de cacheowner respecteert.

 

Dit draadje mag ook van mij op lock_16.png.

bewerkt door Veendammer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat dit draadje nog maar even open. Op een gegeven moment zijn alle 'leakers' wel voorbij gekomen en is het ons helemaal duidelijk. Wie weet komt het nog wel zo ver dat de beerput goed open wordt getrokken .. het is een heel klein wereldje immers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit dat nu met jou kdv? Ook jij hebt mysteries gelogd waarvan je de antwoorden hebt verkregen van iemand anders. Valsspeler?

 

Nee, ik heb alleen een keer twee puzzels in het veld gelogd (en later ook online) die waren opgelost door degene met wie ik die dag aan het cachen was.

 

Ik meen logs gezien te hebben van je waar je meldt dat je het antwoord van een ander verkregen hebt etc. Maar OK.

 

Sorry dat ik hier nog even op terugkom, want het is natuurlijk behoorlijk off-topic (maar ja, ik ben er niet zelf over begonnen).

net in de auto had ik opeens een ingeving (ik ben trouwens vereerd dat je mijn logjes hebt nageplozen!). Vorige maand heb ik deze cache gelogd waarbij ik een dergeljke opmerking gemaakt heb. Als je de cachebeschrijving dan goed leest, zul je zien dat het gaat om een cache die is verplaatst. Degenen die (zoals ik) de puzzel al hadden opgelost voor de 'oude' locatie, konden de CO om de nieuwe coords vragne (onder vermelding van de oude oplossing). Dat heb ik toen gedaan, maar ik was blijkbaar te ongeduldig en heb na een paar dagen iemand anders om de betreffende coördinaten gevraagd. (Achteraf bleek dat er iets was misgegaan met de communicatie tussen mij en de CO.)

 

Trouwens, ben ik de enige die zich zo ergert aan al die oproepen om draadjes op slot te doen? Draadjes doven vanzelf wel uit. Als je er genoeg van hebt, stop je toch met lezen en/of schrijven? Ik dacht dat slotjes alleen voor excessen waren (of anders lijkt me de CO de aangewezen partij om om een slotje te vragen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik sluit me echt 100% aan bij de Geo Ridders. Wil je een puzzel-clubje oprichten om gezamelijk iets op te lossen? Prima! Kom je een medecacher tegen die je iets verder helpt of zelfs een coordinaat geeft? Prima! Wissel je bij een event oplossingen uit? Prima! Het kenmerk van al deze interactie is namelijk dat het tijdsgebonden is. Het gebeurt en dan is het weg. De "schade" is dus maar beperkt en resulteert niet in echt veel meer bezoek van de cache. Dus als je niet uit een puzzel komt, mail de eigenaar, mail en/of bel al je vrienden en kom er zo uit. Prachtig toch?

 

Dat is echt iets heel anders dan iets publiceren op een (semi-)openbaar forum als GL. Daar blijft het staan, en dat is nu net het essentiele verschil met alle andere voorbeelden die gegeven worden. En ik denk dat iedereen dat wel ziet, maar dat veel mensen het niet willen zien omdat ze graag zonder enige moeite te doen het puntje willen scoren.

 

Dat het luie gedrag van de GL-crowd betekent dat de CO extra cache onderhoud moet doen, dat de omgeving meer schade oploopt (wat soms een reden is om er bewust een puzzel van te maken), ach, who cares, we hebben weer een puntje! Zonde dat het spelletje blijkbaar zo benaderd wordt.

 

Ik denk dat iedereen best snapt dat als een site iets doet dat totaal tegen de wil van de CO is (en tegen de regels van GS), dat dat dan op zijn minst niet aardig is. De CO stelt de cache ter beschikking, maar je wilt hem wel tegen zijn/haar wil scoren. Lijkt me toch, hoe je ook redeneert, niet goed te praten.

 

Maar ja, hier komen we nooit uit denk ik. Ik ga me er ook niet verder aan ergeren, er zijn belangrijkere dingen in de wereld.

 

@Koen-Thirza

In je eigen Mysterie cache geef je zelf aan dat als men er niet uitkomt, ze een mailtje kunnen sturen of je via de twitter kunnen bereiken.

 

Waarom?

 

Zet je cache gewoon op GL, ben je af van al dat gezeur van cachers die een hint vragen.

Misschien nog beter: maak er een traditional van!

 

Wat mij betreft mag dit draadje dicht.

 

Goed plan.

 

Tja, als er zo zo mafkees op een event het coord geeft, staan er met een beetje pech ook de dag erna 50 cachers. Nou dat halen ze niet op GL.

 

 

En voor al die gekken hier die denken dat ik een GL account heb, helaas voor jullie, die heb ik niet. Als ik niet uit een puzzel kom, vraag ik een hint aan een mede-cacher of stuur in de CO een mailtje :)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je een puzzel-clubje oprichten om gezamelijk iets op te lossen? Prima! Kom je een medecacher tegen die je iets verder helpt of zelfs een coordinaat geeft? Prima! Wissel je bij een event oplossingen uit? Prima! Het kenmerk van al deze interactie is namelijk dat het tijdsgebonden is. Het gebeurt en dan is het weg. De "schade" is dus maar beperkt en resulteert niet in echt veel meer bezoek van de cache. Dus als je niet uit een puzzel komt, mail de eigenaar, mail en/of bel al je vrienden en kom er zo uit. Prachtig toch?

 

Dus in elke provincie een paar puzzelclubjes oprichten die eens per week bij elkaar komt, daar puzzels oplossen, deze op een a4tje schrijven of via je gps overseinen dit doen op een event waar ook andere provincie clubjes aanwezig zijn, en zo heb je een hele grote database tot je beschikking waar je zelf vrij weinig aan hoeft te doen. Dat is allemaal ok in jullie ogen.

 

Bovenstaande manier is de manier zoals het ging voordat er intensief gebruik werd gemaakt van de sociale media, een term die steeds meer in opmars is, en die je niet meer tegenhoudt.

 

Nu zijn die tijden veranderd, men zoekt elkaar op via de digitale weg, gaat niet meer in een huiskamer zitten, maar in een digitale huiskamer, namelijk een forum. Hier moet je ook lid worden, alleen passen er ineens meer mensen in die huiskamer, je hebt zowaar alle provincie clubjes bij elkaar. Ook hier deel je gegevens en los je met elkaar op. De één wat meer dan de ander (lurkers heb je overal). En je deelt ook de oplossingen met elkaar, alleen niet meer via een geschreven "clubblaadje" , nee maar op een moderne digitale manier. En nu het ineens modern wordt mag het niet meer? Moet er rekening gehouden worden met de CO? Waarom niet bij de 1e methode en wel bij de moderne methode?

 

Ja, ik ben geregistreerd bij GL, heb er heel in het begin 1 vraag gesteld over een cache, die trouwens nog steeds niet is opgelost. Verder heb ik er geen antwoord vandaan gehaald.

Zijn wij nu een puntjesjager? Nee hoor want zoveel hebben we er nog niet gedaan, bijna 1100 caches in bijna 4 jaar, waarvan de meeste in het buitenland en maar 10% daarvan zijn mystery's waarvan een groot gedeelte bonuscaches. Multi's ook niet zo veel, maar dat heeft meer met de gezondheid te maken.

 

Ik vind het jammer dat men hier lijnrecht tegenover elkaar staat en de meeste tegenstanders toch wel boter op hun hoofd hebben. Als ze een coordinaat van een puzzel krijgen, zeggen ze geen nee en gaan toch de cache doen en loggen deze ook. Is dat wat de CO wel goed vindt?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe zit dat nu met jou kdv? Ook jij hebt mysteries gelogd waarvan je de antwoorden hebt verkregen van iemand anders. Valsspeler?

 

Nee, ik heb alleen een keer twee puzzels in het veld gelogd (en later ook online) die waren opgelost door degene met wie ik die dag aan het cachen was.

 

Ik meen logs gezien te hebben van je waar je meldt dat je het antwoord van een ander verkregen hebt etc. Maar OK.

 

..net in de auto had ik opeens een ingeving (ik ben trouwens vereerd dat je mijn logjes hebt nageplozen!). Vorige maand heb ik deze cache gelogd waarbij ik een dergeljke opmerking gemaakt heb. ...

Ach, iemand het heeft over zware woorden als vals spelen, dan kijk ik soms eens hoe zij het spelletje spelen. Echt uitpluizen is het niet. Leest vrij snel hoor.

bron:

de buren/Cachers/default.aspx?gcname=kdv

 

Het gaat mij eigenlijk ook niet om de precieze toedracht, maar het feit dat mensen die ook wel een coord van een ander krijgen (of hint van CO, vriend) zo aggeren tegen mensen die GL gebruiken om hints te krijgen.

 

Let wel: ook van mij hoeft dat hele GL niet. Alleen sta ik er iets gematigder in en zal niet iemand veroordelen tot vals speler indien hij een puzzel oplost (lees antwoord krijgt) via CO, vriend of GL. (want wat maakt het nu uit van wie je het voorgezegd krijgt? De linker buurman of de rechter?)

 

Trouwens, ben ik de enige die zich zo ergert aan al die oproepen om draadjes op slot te doen? Draadjes doven vanzelf wel uit. Als je er genoeg van hebt, stop je toch met lezen en/of schrijven? Ik dacht dat slotjes alleen voor excessen waren (of anders lijkt me de CO de aangewezen partij om om een slotje te vragen).

Nee, je bent niet de enige.

Draadje dicht gooien is old school. Sommige denken nog als het oude regime. Dat betekent dat je iemand de mond wilt snoeren.

Iemand heeft geen behoefte aan verdere discussie, dus mag een ander ook niet verder gaan.

 

- Robert

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...