Spring naar bijdragen

Weer geen nieuwe Nederlandse Kilocacher


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

Het betreft hier ALLE cachers en niet alleen puntjes jagers. Wij hebben een multi van ongeveer 5km die misschien 1x/2weken gelogd wordt. Niet iets voor puntjesjagers. Maar moet je daar eens zien hoe ze de cache soms achter laten.

 

Dat kan ook een coordinaat-uitwisselaar-cacher geweest zijn, die de coords al op zak had en nog maar een paar honderd meter vanaf de P hoefde te lopen. Maar dat valt idd niet te bewijzen.

 

Je ziet dat er soms iets mis gaat en dan zoek je een zondebok. Er komen steeds meer cachers bij, dus ook steeds meer mensen die het niet zo nauw nemen met het spel.

 

En juist daarom wilden sommigen zoals TP het scorings-element eruithalen, zodat die kans kleiner zou worden.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En juist daarom wilden sommigen zoals TP het scorings-element eruithalen, zodat die kans kleiner zou worden.

Zo weet ik er nog wel 1:

Laten we alleen traditional caches plaatsen op industrietereinen, waarbij elke cache aangegeven moet worden mbv van borden. De cache zelf moet met een vlag gemarkeerd worden.

 

Kijk zo verklein je de kans ook, maar daarmee heb ik het plezier voor het cachen voor jou eruit gehaald.

 

Misschien verklein je de kans inderdaad zo, maar is dat niet met een kanon op een mug schieten. Persoonlijk ben ik van mening dat het geen zoden aan de dijk zet, maar er wel veel mensen benadeeld worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een paar stappen heb ik al deze postings gelezen. Wat loopt er hier veel door elkaar, bijna niet te volgen. En wat is er veel negativisme, openlijk en tussen de regels. Helaas, helaas. Heel veel van wat er aan de orde komt valt in de categorie 100 mensen 100 meningen, ofwel geef elkaar de ruimte, ga je gang en geniet - maar geniet niet ten koste van een ander.

 

Ik zie eigenlijk maar één wezenlijk punt: het gedrag van sommigen schaadt soms de belangen van ons allemaal: namelijk het verder kunnen gaan met geocachen. Ik geloof niet dat het zo erg is dat er al bijna een wet is die geocachen verbiedt, maar ik zie genoeg voorbeelden aangehaald om me de zorg te kunnen voorstellen dat het moeilijker wordt om caches te leggen en te laten liggen - zeker op mooie en dus vaak wat kwetsbaardere plekken. Het vervelende is natuurlijk dat daar maar beperkt iets aan te doen is: wanneer een activiteit door een steeds grotere groep wordt beoefend, zullen daar ook mensen tussen zitten die op wat voor manier dan ook lak hebben aan anderen en daardoor schade aanbrengen. Die heb je namelijk overal, en zeker in ons dichtbevolkte Nederland merk je dat dan snel. Kunnen we daar iets aan doen? Uiteraard, maar dat zijn de dingen die iedereen kan bedenken: normale gedragsregels verspreiden, elkaar er op wijzen, sociale controle (ja ik weet het, iets wat stiekem is leent zich slecht voor sociale controle, maar via logs, cache-listings etc. kun je best iets doen denk ik). Als op die manier duidelijk wordt dat het slechts een enkeling is die dingen niet doet zoals ze zouden moeten, is en blijft dat vervelend, maar daardoor zal het geocachen niet (kunnen) verdwijnen lijkt me. Pas als het mainstream wordt om er een zootje van te maken gaat het fout - en dat kunnen we met z'n allen toch nog wel verhinderen?

 

Groet,

 

(nog een) Sjoerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien verklein je de kans inderdaad zo, maar is dat niet met een kanon op een mug schieten. Persoonlijk ben ik van mening dat het geen zoden aan de dijk zet, maar er wel veel mensen benadeeld worden.

 

Wie zijn er dan benadeeld dat de FTF-ranking is aangepast? Ik heb trouwens nooit gesuggereerd dat de route compleet voorgekauwd moest worden. Het voorbeeld diende alleen maar ter illustratie dat veel cachers de waarschuwingen in de tekst niet lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er wordt in dit forum niet veel tegengas gegeven als het aankomt op de perceptie dat "multi = goed ; traditional = bad".

 

Je hebt mijn postings nooit goed gelezen cq. begrepen ,beste Zolderkat.

 

Tsja, wat kan ik zeggen... Het forum is iets waar ik af en toe even langs dwarrel als ik toevallig een interessant onderwerp op de frontpage zie, maar om nou te zeggen dat ik het echt in detail volg, nou nee... De signaal-ruis verhouding is nou ook weer niet zo denderend.

 

Ik heb nooit , maar dan ook nooit gezegd dat "tradionals = bad".

 

Vandaar die voortdurende discussie over 'Bernheze'? Of impliceer je daarmee dat het allemaal flutcaches zijn?

 

Even onder aanname (en als die niet klopt zeg het dan maar gewoon) dat jij het Rondje inderdaad flut vind, dan vraag ik me af waarom. Is het omdat ze vrijwel allemaal makkelijk te vinden zijn? Er zijn leggers die erop kikken dat hun caches volslagen onvindbaar zijn, die verstoppen een nano op een enorm metalen object en geven er niet eens een hint bij. Maar dat is _voor mij_ niet de lol van geocachen.

 

Of vind je de locaties niet mooi genoeg?

 

Of is het omdat het allemaal traditionals zijn? Maar inderdaad, je hebt er zelf ook genoeg gelegd, dus dat zal het niet zijn.

 

Of is het omdat ze gewoon meer gelogged worden dan die van jou? Vertel me aub. dat dat niet waar is...

 

Ik heb jouw traditionals al een tijdje op de lijst staan om te gaan doen; helaas is het dit jaar niet erg vaak goed fietsweer geweest, dus het is er nog niet van gekomen. De multi's... Wordt de tocht nou daadwerkelijk zo ontzettend veel beter als ik jouw routes fiets in plaats van mijn eigen? Het zou kunnen natuurlijk, jij kent de omgeving.

 

Maar toch... Ik heb genoeg multi's gedaan, en er waren er behoorlijk veel bij die een beetje een smaakje achterlieten. Ik snap ook wel dat dat ongetwijfeld voor een deel komt omdat ik, middenin de randstad, gewoon niet gunstig zit voor mooie natuurwandelingen, maar mijn animo voor dat soort tochten neemt dan natuurlijk wel af.

 

Ik zeg wel "flutcaches = bad " en dat omvat alle categorien, waar bij helaas de tradi's het meest vertegenwoordigd zijn, maar desondanks het meest gelogd worden.

 

Ja maar dat is toch volkomen logisch? Bijna niemand hier gaat de deur uit voor een enkele cache, we gaan merendeels de deur uit voor een dagje cachen. Dat wil zeggen dat we vanaf het punt dat we de deur dichttrekken tot de schemering begint buiten willen lopen en caches willen zoeken.

 

Hoe organiseer je dat: simpel, je pakt ofwel een gebied wat je leuk lijkt, ofwel een specifieke cache die je wil doen, en dat vul je aan met traditionals waar je toch in de buurt komt. Ik denk dat niet veel mensen meer dan een van jouw fietstochten van 20km op een dag doen, maar je geeft nota bene zelf op de cache pagina aan dat je moeiteloos 10 traditionals mee kan pikken als je de tocht toch al fietst! Vind je het gek dat die dan vaker gelogged worden?

 

En die traditionals doe je dan niet te moeilijk over; zoals ik al eerder zei, je draait gewoon de aanwezige selectie uit en als je per ongeluk een keer in een voortuin terecht komt dan trek je je wenkbrauwen op en gaat gauw verder. Dus al die carpool-, vuilnisbak-, winkelcentrum-, en voor- en achtertuincaches neem je dan ook mee, al wordt je er misschien niet blij van.

 

Maar deze manier van planning zorgt er inderdaad wel voor dat traditionals relatief vaak gelogged worden, en het Rondje heeft nog eens extra aanzuigende werking omdat het zo'n indrukwekkende constructie is.

 

Lepman had het natuurlijk ook anders kunnen doen: hij had er een enkele mystery van kunnen maken, waarbij je alleen maar de diverse waypoints hoeft te bezoeken om de gegevens voor de eindcache te verkrijgen. Dan had je nog steeds die enorme tocht gehad, en de moeite van het zelf een route zoeken, en de geweldige omgeving, alleen waren er veel minder puntjes te scoren geweest. Dan had het Rondje ongetwijfeld minder publiek getrokken, maar ik verwacht dat het hier wel in een naam genoemd zou worden met de Bedevaart als een cache die je gedaan _moet_ hebben. Eens of niet?

 

En dan kun je uren besteden om zorgvuldig al de caches in een gebied te evalueren om te zien welke een beetje leuk zijn om te doen... Of je kunt gewoon in een paar minuten de traditionals uitdraaien en zelf een leuke tocht plannen, en daarna lekker buiten gaan lopen.

Dat moet je zelf weten, maar ik denk dat je veel, heel veel mist.

 

Wellicht. Een aantal van de leukste caches die ik gedaan heb waren met zorg uitgekozen multi's. Maar tussen de duizenden multi's die ons landje kent raak ik het spoor bijster, en ik heb ook ervaren dat er multi's zijn langs drukke wegen, in vinex-wijken, en in viezige parkjes waar je echt niet wil komen. Wat jij de teloorgang van de hele hobby noemt, noem ik de teloorgang van de multi.

 

Volgens mij ging het daar nooit om. Ook niet in dit lijntje bij Twin Peaks. Het ging/gaat om hetgeen als flutcaches wordt benoemd en het desondanks alles blind meepakken vanwege de puntjes.

 

Wat wil je dan? Dat mensen, eenmaal ter plaatse, herkennen dat het een flutcache is en dan maar besluiten om _niet_ te loggen? Daar wordt de kater alleen maar groter van...

 

Wat wellicht _wel_ zou helpen is om caches te labellen. We hebben al een systeem om waardering voor goede caches uit te spreken, maar er is geen enkele manier om uit te drukken dat een cache te slecht voor woorden is. Wat mij betreft mag dat er op .com bijkomen (niet op .nl), gewoon met een simpele keuze als je logged: "kreeg je een goed gevoel van het vinden van deze cache? ja/neutraal/nee". Filtertje erbij, en we hoeven al die flutcaches nooit meer te zien. Maar goed, die discussie is al eens geweest en men is te bang om mensen voor het hoofd te stoten.

 

"Men" hoeft het niet op mijn manier te doen. Ik verdedig en promoot een kwaliteitsverbetering binnen het geocachen en dat houdt ook een kritischer houding in jegens hetgeen her en der op de grond wordt gepleurd en vervolgens door blinde stieren wordt gelogd.Vaak kritiekloos.

 

Ik geef toe dat ik slechte caches meestal redelijk neutraal log. Maar ook hier geldt weer: de kater is al groot genoeg, waarom het nog erger maken door ook nog eens een negatief logje te plaatsen? Met alle risico van op hun teentjes getrapte leggers vandien? Ik heb slechts enkele negatieve logjes geplaatst, maar dat kwam me in twee gevallen wel direct op verontwaardigde mailtjes van de makers te staan. Dat soort communicatie kan me ook gestolen worden.

 

Ja, en daarnaast heb ik iets geuit over het puntjesjagen versus langere, mooie multies en het oubollige verklaren van menigeen keer op keer dat ze de voorkeur hebben.

Ik ervaar continu dat dat loze woorden zijn en dat het de voorkeur verdient om 51 punten op 1 dag te scoren boven met Geo dÓrs gelouwerde langere multies . Of zelfs langere tradi 's . En dan vind je me misschien ijdel, maar ik heb daar heel wat liggen waar zo af en toe ook nog wel eens iemand komt kijken, terwijl ze uit heel het land en de omringende landen komen om er 51 of meer op 1 dag te doen.Ik kan die multies zo mooi, origineel, uniek en wat nog meer maken: het is maar 1 puntje.

 

Hier heb ik een hele duidelijke mening over: je legt een cache omdat je iets moois wilt laten zien aan je mede-cachers, niet ter meerdere eer en glorie van jezelf. Je legt geen cache "omdat je een kokertje overhad", "omdat je je 100ste cache gedaan hebt", "omdat je gaat trouwen", of wat voor andere reden ook; alleen maar omdat je het de moeite waard vind om anderen een bijzonder stukje van de wereld te tonen.

 

Als mensen dan naar jouw cache komen en jouw geweldige stukje wereld zien en ervan genieten, dan is dat geweldig. En als ze die dag ergens anders heen gaan... Dan kom jij toch niks tekort? De ANWB klaagt toch ook niet als er minder fietsers langs paddestoel 15 rijden dan langs paddestoel 14? Op zijn best toont dat dat mensen geen smaak hebben, maar dat is toch echt hun probleem en niet het jouwe...

 

...even naar je profile kijkend, kan ik slechts met stomme verbazing constateren dat je pas... drie... caches gevonden hebt!? Ik mag hopen dat je onder een andere naam logged dan dat je legt, maar ik moet nu toch vragen: wat is precies je hobby? Is het alleen maar caches _leggen_?

 

Dat is waar ik al langer, net als Kruimeldief, Twin Peaks en anderen tegen ageer, temeer omdat is gebleken dat het puntjes jagen tezamen met FTF tot afbraak kan leiden en beschadiging van onze hobby.

 

...en daar zijn we nu van af. Zonder de ranglijsten is puntenjagen lang niet meer zo interessant. Ben heel benieuwd wat voor effect het gaat hebben, op zowel het aantal flutcaches als het aantal flutcachers.

 

Maar is dat puntjesjagen nou niet precies wat je zelf ook doet? Je caches worden niet genoeg gevonden; je zou graag meer vinders willen, meer... puntjes?

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Quote van Ceiling Cat, in antwoord op een bericht van Geopatra:

 

...even naar je profile kijkend, kan ik slechts met stomme verbazing constateren dat je pas... drie... caches gevonden hebt!? Ik mag hopen dat je onder een andere naam logged dan dat je legt, maar ik moet nu toch vragen: wat is precies je hobby? Is het alleen maar caches _leggen_?

 

Zie hiervoor Spoiler no. 9: www.geozine.nl, te vinden bij de downloads. Er staan ook andere interessante artikelen in het blad ...

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lepman had het natuurlijk ook anders kunnen doen: hij had er een enkele mystery van kunnen maken, waarbij je alleen maar de diverse waypoints hoeft te bezoeken om de gegevens voor de eindcache te verkrijgen. Dan had je nog steeds die enorme tocht gehad, en de moeite van het zelf een route zoeken, en de geweldige omgeving, alleen waren er veel minder puntjes te scoren geweest.

Uhhh... is niet mijn rondje hoor ;)

 

Maar ben het er wel mee eens dat dat rondje steeds als voorbeeld wordt gebruikt terwijl niemand het flutcaches vindt.

 

Misschien kunnen de personen die dit rondje steeds gebruiken om een punt te maken een ander voorbeeld geven?

Dat creeert bij mij in ieder geval meer draagvlak dan slechts 1 voorbeeld te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herhaling van een eerder poging:

 

 

Laten we niet de hele discussie die al in diverse andere draadjes gevoerd worden herhalen. Zie bericht 1 waar het hier eigenlijk over zou moeten gaan: Afscheid nemen van een fantastische cacher die om diverse redenen en daar is vervuiling van draadjes er een van vaarwel zegt aan de geocachegemeenschap.

Gewoon doorgaan, that's the spirit. NOT

 

 

Alles is al tot in den treure gezegd, voorgekauwd, uitgekauwd en uitgespuugd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge, wat een verhalen allemaal. Het gaat een hele andere kant op dan TP voor ogen had. Alhoewel ik uit zijn verhaal begreep dat het een verklaring was van zijn gedachten.

 

Ik vind het zo jammer om te lezen wat andere daar allemaal aan toevoegen. Er zullen best veel waarheden in zitten, zolang zijn wij nog niet verslaafd, maar het gaat zo tegen elkaar op.

 

Als er 100 mensen zijn, hebben zij misschien wel 100 verschillende ideeen, meningen en gevoelens over wellicht 100 caches (of meer).

Tja, flutcaches, misschien worden daar mensen ook wel heel gelukkig van en als zij verder gaan zullen zij weer een hoger niveau meer waarderen.

 

Ja, ik hou aan een traditional niet zo'n voldaan gevoel over als aan een multi. Maar om eerlijk te zijn hebben de paar trad's die ik nu heb gedaan, mij naar plekjes gebracht waar ik anders niet gauw zou zijn geweest. Hele mooie plekjes.

 

Ik zou zeggen, laat elkaar meer in zijn waarde over wat hij of zij leuk vind. En als iemand het leuk vind om dik 150km te rijden om de hele dag een lijst met caches af te werken, prima toch. Wij hebben we vanmiddag wel vier gedaan, daar zijn wij heel blij mee.

 

Dus zoveel mensen, zoveel wensen.

 

gr wendy

 

Volledig mee eens.

Zullen we deze discussie sluiten.

TP stopt en wij gaan gewoon door.

 

Punt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herhaling van een eerder poging:

 

 

Laten we niet de hele discussie die al in diverse andere draadjes gevoerd worden herhalen. Zie bericht 1 waar het hier eigenlijk over zou moeten gaan: Afscheid nemen van een fantastische cacher die om diverse redenen en daar is vervuiling van draadjes er een van vaarwel zegt aan de geocachegemeenschap.

Gewoon doorgaan, that's the spirit. NOT

 

 

Alles is al tot in den treure gezegd, voorgekauwd, uitgekauwd en uitgespuugd.

Twin Peaks (TP) geeft inderdaad aan dat hij niet meer cached, maar hij geeft ook aan waarom. Daar wordt nu op gereageerd. TP heeft ook veel aangehaald in de opening van de topic, dus is het logisch dat deze items hier besproken worden. Dat dit warrig overkomt klopt, maar komt toch door TP zelf.

En ach, een discussie forum is nu eenmaal voor om te discussiëren. De moderator zal de grenzen aan moeten geven als er teveel off topic gegaan wordt, maar dat is naar mijn mening hier niet het geval (maar ik ben de mod niet).

 

Gewoon doorgaan doen we zeker ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lepman had het natuurlijk ook anders kunnen doen: hij had er een enkele mystery van kunnen maken, waarbij je alleen maar de diverse waypoints hoeft te bezoeken om de gegevens voor de eindcache te verkrijgen. Dan had je nog steeds die enorme tocht gehad, en de moeite van het zelf een route zoeken, en de geweldige omgeving, alleen waren er veel minder puntjes te scoren geweest.

Uhhh... is niet mijn rondje hoor :crybaby:

 

Oeps! Je hebt helemaal gelijk, mijn fout! ;) Sorry FLET, het is natuurlijk JOUW rondje!

 

(dat krijg je als je voor de koffie gaat posten...)

 

Maar ben het er wel mee eens dat dat rondje steeds als voorbeeld wordt gebruikt terwijl niemand het flutcaches vindt.

 

Misschien kunnen de personen die dit rondje steeds gebruiken om een punt te maken een ander voorbeeld geven?

Dat creeert bij mij in ieder geval meer draagvlak dan slechts 1 voorbeeld te gebruiken.

 

Ik kan er diverse bedenken, maar ik wil niet speciaal een enkele legger in het verdomhoekje zetten...

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo all,

 

En dat/dit is nou juist het geouwerzeik (laat ik het geen hoer noemen

want dan krijg je daar weer heel verhaal over)waarom menig cacher

het bijltje erbij neergoot.

 

Gegroet Keske (die van mening is dat het draadje wel gesloten mag worden) 27

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...