Spring naar bijdragen

Weer geen nieuwe Nederlandse Kilocacher


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

Je wilt dus een lijst met Geo d'Ors van caches met Geo d'Ors die jij een Geo d'Or hebt gegeven waarbij je kunt zien of andere die ook een Geo d'Or hebben gegeven?

Of wil je de lijst andersom hebben, dat de Geo d'Ors die jij toekent aan een cache weergegeven worden met de namen van andere cachers die een Geo d'Or toekennen aan dezelfde cache?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Je wilt dus een lijst met Geo d'Ors van caches met Geo d'Ors die jij een Geo d'Or hebt gegeven waarbij je kunt zien of andere die ook een Geo d'Or hebben gegeven?

Of wil je de lijst andersom hebben, dat de Geo d'Ors die jij toekent aan een cache weergegeven worden met de namen van andere cachers die een Geo d'Or toekennen aan dezelfde cache?

Misschien is een voorbeeld duidelijker. Ik geef een Geo d'Or (die ga ik afkorten als GdO) aan cache A. Jij hebt ook een GdO gegeven aan cache A, en ook aan cache B (die ik nog niet gelogd hebt). Dan zou ik het leuk vinden als er een systeem was dat zou aangeven: He technetium, je hebt cache B nog niet gedaan, maar Lepman vind hem mooi en die vond cache A, die jij ook mooi vond ook mooi.

 

En het zou helemaal mooi zijn als daar ook nog een cijfer aangehangen zou kunnen worden. Hoe meer GdO's van ons overeenkomen, hoe meer waarde er gehecht wordt aan die GdO van de cache die ik nog niet gedaan heb.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Gaan we ten onder aan ons eigen succes? Ik zou zeggen BullS.... Het forum en gc.nl gaan ten onder aan de mentaliteit van een groep mensen. Aan de ene kant de punten/coordinaten jagers aan de andere kant de mensen die een grote dosis negativisme het forum in pompen.

...

Respect is het sleutelwoord en deze sleutel is maar al te vaak niet te vinden.

Begrijp ik hieruit dat je vindt dat puntenjagers gc.nl ten gronde brengen?

Is dit respectvol naar diegene die graag 'kilocacher' zijn of hoog op de ftf ranglijst willen staan?

 

Maar goed, in de rest van jouw verhaal kan ik mij wel in vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel nu eens dat er rond Bernheze 51 kokertjes en doosjes lagen, net zoals nu, op precies dezelfde plaatsen. Met één verschil: in slechts één doosje zit een logboek, het is dus een multi met 50 waypoints. De maker noemt het in de beschrijving een uitdaging: wie gaat het lukken om alle WP's op één dag te bezoeken? Een routebeschrijving wordt niet gegeven, je mag zelf de volgorde bepalen en uitzoeken hoe je het gunstigst (of het mooist) alle punten kunt aandoen.

Ik vraag me af hoeveel bezoekers het Rondje Bernheze dan al gehad zou hebben, en hoeveel Geo d'Ors er voor de multi zouden zijn uitgereikt?

Dat is de kern van de zaak.

 

Groetjes, Fangorn.

Ik denk net zoveel of meer, ...

 

Laten we nu eens beginnen met de mentaliteit op het forum te veranderen en tot 10 tellen voordat je reageert op iets dat je niet leuk/dom/raar vindt. Als een newbie iets post probeer dan te helpen ipv eerst te laten zien dat je een doorgewinterde psoter bent met rake antwoorden waar de info wel te vinden is. (afgelopen week heb ik een nieuwe cacher gesproken die hier een vraag had gesteld, de antwoorden logen er niet om. Deze meneer had echt iets van duhhhh wat is dat nou voor club mensen)

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ......

 

Jij bent naief, zeg ! :crybaby: Het rondje had nog niet eens zoveel logs gehad als het nu Geo d'Ors heeft.

Ik schat hooguit een stuk of 20-30 logs per jaar en dat is nog veel, maar in het eerste jaar misschien wel 40 ? Orienteer je maar eens om hele lange caches met veel wpts.

Een hele lange dag bezig zijn voor maar 1 puntje ........ weinig animo !

 

Fanny heeft het terecht in dit perspectief gesteld. Sluit wat mij betreft dan ook prima aan op mijn betoog over het aantal Geo d'Ors en de reden waaro ik dat opwierp.

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is nog niet helder of de serie veel Geo d'Ors krijgt voor kwaliteit of door de hoeveelheid 'te scoren punten'.

 

Dat er veel cachers zijn die deze serie doen is mogelijk dus omdat er in korte tijd veel caches te loggen zijn.

En als het een multi was geweest met zoveel waypoints werd hij minder vaak gedaan.

Als dan een derde de multi goed/mooi genoeg zou vinden voor een Geo d'Or kom je op hetzelfde gemiddelde als nu.

In principe veranderd er niks behalve het aantal founds. De omgeving en opdrachten blijven identiek dus aannemelijk om te zeggen dat naar verhouding eenzelfde hoeveelheid cachers de multi een Geo d'Or zouden toekennen.

 

Ik zie niet in waarom er kritiek zou zijn op dit rondje. Wat zijn de negatieve gevolgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel nu eens dat er rond Bernheze 51 kokertjes en doosjes lagen, net zoals nu, op precies dezelfde plaatsen. Met één verschil: in slechts één doosje zit een logboek, het is dus een multi met 50 waypoints. De maker noemt het in de beschrijving een uitdaging: wie gaat het lukken om alle WP's op één dag te bezoeken? Een routebeschrijving wordt niet gegeven, je mag zelf de volgorde bepalen en uitzoeken hoe je het gunstigst (of het mooist) alle punten kunt aandoen.

Ik vraag me af hoeveel bezoekers het Rondje Bernheze dan al gehad zou hebben, en hoeveel Geo d'Ors er voor de multi zouden zijn uitgereikt?

Dat is de kern van de zaak.

Ik schat hooguit een stuk of 20-30 logs per jaar en dat is nog veel, maar in het eerste jaar misschien wel 40 ? Orienteer je maar eens om hele lange caches met veel wpts.

Een hele lange dag bezig zijn voor maar 1 puntje ........ weinig animo !

Jullie vergeten, dat Het Rondje de eerste serie-traditionals-met-een-finale is van deze schaal. Het is een bestaand concept erg ver doorgevoerd, en dat maakt het doen van Het Rondje tot een belevenis. Daar komen veel mensen op af -- misschien niet alleen maar om 'te scoren', maar ook om het eens op deze schaal mee te maken. Misschien dat men daarom Het Rondje met een Geo d'Or bekroont, om de reuzeklus die Flet heeft geklaard, te belonen, en niet alleen maar als dank voor het scoren van 51 puntjes?

 

(Overigens heeft volgens mij Twin Peaks Het Rondje ook gedaan -- lopend. En dat hij daar veel plezier aan heeft beleefd, dat staat volgens mij wel vast. Is hij nu ook een puntjesjager die de hobby verpest waardoor Twin Peaks het voor gezien houdt?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens, die hele discussie rond dat rondje hebben we toch allemaal al gehad? Wat is het nut om het hier weer eens lekker uitgebreid over te doen?

 

Dit draadje begon als een kennisgeving van stoppen met daarbij enige uitleg en eindigd nu in een discussie over iets waar al lang en breed over gesproken is. Was dat ook niet een van de redenen van Sjoerd? Met een bocht de echte issue ontwijken in een draadje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een bocht de echte issue ontwijken in een draadje?

help me even wat was de echte issue ook al weer?

 

TP smeert hem, voor hem duidelijke reden, wij hebben hem een aai over de bol gegeven en voor de rest zijn we weer lekker back to bisniss gegaan.

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit draadje begon als een kennisgeving van stoppen met daarbij enige uitleg en eindigd nu in een discussie over iets waar al lang en breed over gesproken is. Was dat ook niet een van de redenen van Sjoerd? Met een bocht de echte issue ontwijken in een draadje?

Dat is steeds het probleem in dit soort draadjes. Wat voor de een het echte issue is, is voor de ander helemaal geen issue. En dat is op zichzelf natuurlijk ook niet zo erg, al kan het wel vervelend zijn voor de topicstarter.

 

Twin Peaks heeft afscheid genomen vanwege redenen die voor hem van groot belang zijn. En dat is natuurlijk prima. Het is jammer dat het zo loopt, maar het is niet anders.

Maar anderen voelen het niet zoals hij dat voelt, en maken andere, ook eigen keuzes. En dat is natuurlijk ook prima.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel nu eens dat er rond Bernheze 51 kokertjes en doosjes lagen, net zoals nu, op precies dezelfde plaatsen. Met één verschil: in slechts één doosje zit een logboek, het is dus een multi met 50 waypoints. De maker noemt het in de beschrijving een uitdaging: wie gaat het lukken om alle WP's op één dag te bezoeken? Een routebeschrijving wordt niet gegeven, je mag zelf de volgorde bepalen en uitzoeken hoe je het gunstigst (of het mooist) alle punten kunt aandoen.

Ik vraag me af hoeveel bezoekers het Rondje Bernheze dan al gehad zou hebben, en hoeveel Geo d'Ors er voor de multi zouden zijn uitgereikt?

Dat is de kern van de zaak.

 

Groetjes, Fangorn.

Ik denk net zoveel of meer, ...

 

Laten we nu eens beginnen met de mentaliteit op het forum te veranderen en tot 10 tellen voordat je reageert op iets dat je niet leuk/dom/raar vindt. Als een newbie iets post probeer dan te helpen ipv eerst te laten zien dat je een doorgewinterde psoter bent met rake antwoorden waar de info wel te vinden is. (afgelopen week heb ik een nieuwe cacher gesproken die hier een vraag had gesteld, de antwoorden logen er niet om. Deze meneer had echt iets van duhhhh wat is dat nou voor club mensen)

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ......

 

Jij bent naief, zeg ! :blink: Het rondje had nog niet eens zoveel logs gehad als het nu Geo d'Ors heeft.

Ik schat hooguit een stuk of 20-30 logs per jaar en dat is nog veel, maar in het eerste jaar misschien wel 40 ? Orienteer je maar eens om hele lange caches met veel wpts.

Een hele lange dag bezig zijn voor maar 1 puntje ........ weinig animo !

 

Fanny heeft het terecht in dit perspectief gesteld. Sluit wat mij betreft dan ook prima aan op mijn betoog over het aantal Geo d'Ors en de reden waaro ik dat opwierp.

 

Geopatra.

Wie is hier nu naief........

Gaan we nu liggen melken over het feit dat als het rondje anders was opgezet dat er minder geod'ors waren uitgereikt... en 20-30 logs per jaar... Een hele dag bezig zijn voor een puntje , dus jij denkt dat daar weinig animo voor is?

De vraag is waar maak je een cache of route voor? Om veel mensen puntjes te laten scoren of om mensen te laten genieten van de omgeving waar jij woont onder het genot van de geocache hobby of een adere reden.

 

Van bovenstaande quote kan iemand concluderen dat het gaat om de snelle puntjes en dat dus lange routes niet in de smaak vallen.

 

Ik zie nog steeds dat mensen genieten van de lange routes die ik gemaakt heb en de kenners lopen deze routes. Ze worden inderdaad minder vaak gelogd als traditionals maar ik heb meer pelzier aan de logs, opmerkingen en emails die ik krijg over de lange routes. wbt geod'ors voor deze routes... ach...

 

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 :) :)

 

oja dit was volkomen :thumbdown: sorry daarvoor, we kunnen altijd een ander draadje hiervoor openen natuurlijk

bewerkt door Track_leader
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ......

 

Jij bent naief, zeg !

 

Zou je dat ook zeggen als je elkaar in het veld tegenkwam, vraag ik me af?

 

Het rondje had nog niet eens zoveel logs gehad als het nu Geo d'Ors heeft.

Ik schat hooguit een stuk of 20-30 logs per jaar en dat is nog veel, maar in het eerste jaar misschien wel 40 ? Orienteer je maar eens om hele lange caches met veel wpts.

Een hele lange dag bezig zijn voor maar 1 puntje ........ weinig animo !

 

Er wordt in dit forum niet veel tegengas gegeven als het aankomt op de perceptie dat "multi = goed ; traditional = bad". Maar als je kijkt naar de statistieken, althans toen we ze nog hadden, dan had je kunnen zien dat heel veel geocachers dat niet zo ervaren. Misschien durven die mensen helemaal niet meer op het forum te komen, of misschien kan het ze werkelijk niet interesseren wat een stel ouwe knarren hier denkt, maar ik wil toch eens laten zien dat niet iedereen er zo over denkt als jij.

 

Het probleem met multi's... want er _is_ een probleem met multi's... is onvoorspelbaarheid. Onvoorspelbaarheid in kwaliteit, in lengte, en in onderhoud - alledrie factoren die erg veel invloed hebben op het cachegenot. Een traditional kent die problemen veel minder: de kwaliteit varieert behoorlijk, maar de lengte en onderhoud nauwelijks. Bovendien middelt het meestal wel uit: je vind misschien een traditional in een winkelcentrum, maar ook drie in een bos - en dan ben ik al snel redelijk tevreden.

 

Als ik een dagje cachen plan dan praten we toch al gauw over enkele uren reistijd: fietsen naar het station, uurtje (of langer) in de trein, dan nog fietsen naar de cache... En na die investering vind ik het erg prettig om een beetje voldaan thuis te komen. Me dunkt dat dat bottom line waarom we deze hobby beoefenen. En ik ga op de fiets, maar voor auto-bezitters geldt dit natuurlijk net zo goed.

 

Welnu, er zijn twee manieren om te plannen: ik kan een gebied infietsen waar een aantal traditionals ligt en die proberen te vinden. Dan vind ik laten we zeggen 70-90% van wat ik zoek, heb een leuke fietstocht, en kom redelijk happy thuis. Het is ook redelijk makkelijk plannen: pocket query, hints & sizes uitdraaien, eventjes door de diverse cache beschrijveningen grasduinen of er nog iets bijzonders te zien of te doen is, en klaar.

 

Of ik kan een gebied infietsen waar een aantal multi's ligt. Maar dan loop ik tegen een aantal problemen op:

 

1. Vaak weet je niet hoe lang ze zijn. Stel dat je een enkele multi uitdraait, en het is er toevallig eentje waarbij het eindcoordinaat een slordige 5m van het gegeven begincoordinaat ligt (ja, die bestaan)? Dan heb je dus een paar uur reistijd, vijf minuten cachen, en nog een paar uur reistijd. Dank je, maar daar wordt ik niet vrolijk van. Of andersom natuurlijk: terwijl de avond valt loop je nog steeds je eerste cache van de dag, en je hebt geen idee hoe lang die nog verder gaat. Wordt ik persoonlijk ook niet blij van.

 

2. Of je bent bezig met een geweldige tocht, maar ergens tussen WP14 en WP15 mis je een vitale aanwijzing en mag onverrichterzake naar huis. En natuurlijk, de tocht was leuk maar zonder dat gevoel van closure wat je krijgt als je uiteindelijk logged kom je toch thuis met een ontevreden gevoel.

 

3. Of erger nog: het is helemaal geen leuke tocht! In plaats van het bos, stuurt de legger je via het lokale industrieterrein naar de dichtsbijzijnde vinex-wijk waar je in zijn voortuin, in het volle zicht van alle buren, een micro onder een bloempot vandaan mag graven. Als je met een serie traditionals bezig bent denk je "het zal wel" en ga je lekker een andere kant op. Bij een multi is die keuze er niet, tenzij je onverrichterzake naar huis wil natuurlijk.

 

Waar het op neer komt is dit: natuurlijk, iedereen vind een goede multi geweldig en een goede multi is veel beter dan een slechte traditional. Maar in het overweldigende aanbod van multi's zitten er ook meer dan genoeg die _niet_ goed zijn: ontbrekende waypoints, slechte aanwijzingen, idiote lengtes (en dan meestal in de zin van "minder dan 300m"), naargeestige locaties - alles wat slecht is aan traditionals, en dan nog een paar dingen.

 

En dan kun je uren besteden om zorgvuldig al de caches in een gebied te evalueren om te zien welke een beetje leuk zijn om te doen... Of je kunt gewoon in een paar minuten de traditionals uitdraaien en zelf een leuke tocht plannen, en daarna lekker buiten gaan lopen.

 

Dus kunnen we nu misschien stoppen met het verheerlijken van multi's? Want niet iedereen heeft die voorkeur. Het is niet "het echte cachen" (of zelfs maar het oorspronkelijke cachen), het is slechts een enkele vorm ervan, en een vorm die net zo goed te lijden heeft onder kwaliteitsproblemen als de gehate traditional.

 

En in het verlengde daarvan kunnen we misschien gelijk de gedachte loslaten dat mensen met die voorkeur per definitie minderwaardige "puntjesjagers" zijn, en dat iedereen deze hobby op precies jouw manier moet beleven. Want dat is pas echt naief...

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...