Spring naar bijdragen

Weer geen nieuwe Nederlandse Kilocacher


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Tsjonge, je gaat ook eens een nachtje cachen...

 

Anyway... er is al zoveel gezegd, en toch ga ik er nog maar even het mijne aan toevoegen. En ongetwijfeld levert dat weer bergen kritiek op, om het vriendelijk te formuleren, maar goed... we zijn niet anders gewend, is het niet?

 

Er zijn veel dingen om op te reageren. Ik hoop dat ik ze allemaal nog weet te herinneren,en ik zal mijn best doen mijn reacties zo fatsoenlijk mogelijk te verwoorden.

 

[modus citaat korter maken aan] delete[modus citaat korter maken uit]

 

Tot slot denk ik dat veel mensen bij geocaching.nl wel eens zouden willen weten wat dat zinnetje in de guidelines betekent: "Geocaching is supposed to be a light, fun activity". Als ik alleen al hier de berichten lees van deze of gene, en dan leg ik daar niet eens gesprekken naast die ik regelmatig met allerlei personen heb, dan denk ik dat we binnenkort het goede nieuws kunnen gaan vieren dat er geen reden tot klagen over geocaching.nl meer is. Mensen die dingen doen waar ze om allerlei redenen zijn ingerold (varierend van "tsja, iemand moet het toch doen" tot "ik wil heus wel wat meer doen" etc) denken ook af en toe wel eens na over waar men aan begonnen is. Maar gelukkig zou dat wel weer iets zijn waar veel mensen blij mee zijn, zeker de mensen die daar hun levensdoelstelling van gemaakt lijken te hebben

 

Eens! :no:

 

Fire5

 

Waar ben je het nu eigenlijk mee eens? Je knipt het merendeel weg, en waar je het nu mee eens bent ontgaat me een beetje. Kennelijk was het stuk ertussen volslagen irrelevant?

 

Ik heb ooit een draadje gelezen waarin werd opgeroepen om niet zoveel te citeren. Ik probeerde het stuk wat korter te maken zonder daarmee te bedoelen dat het oninteressant zou zijn, maar dat snapt blijkbaar niet iedereen.

 

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch heb je echt moeite met lezend begrijpen. Of is het .. willen begrijpen.

Normaal valt het wel mee, snap ook niet waarom het in dit geval niet echt wil lukken. De wil is er wel, anders zou ik niet reageren met vragen ter verduidelijking.

 

Het antwoord op 1. staat er duidelijk omschreven in.

Een toelichting komt er dus niet begrijp ik. Ok, dan zal ik dit punt inderdaad niet snappen.

 

2. ik vind het "over het algemeen" kwalitatief goede caches. Zeker als je het als totaal product bekijkt. Maar niet iedere kwalitatief goede cache verdiendt Geo d'Ors. Helemaal niet. Geo d'Ors zijn voor die caches die er echt uitspringen . En ik vind dus dat "het Rondje" er niet bovenuit springt, muv. het aantal. Dat er een aantal Geo d'ors uitgedeeld worden is helemaal ok, maar nu is het een van de meest gelouwerde van Nederland. En dat vind ik waanzinnig als ik weet en zie wat er verder geproduceerd is. En wat er geen of nauwelijks Geo d'Ors krijgt.

Het aantal zegt toch niks over dat het rondje supersupergoed is? Het zegt alleen dat waarschijnlijk veel cachers het rondje gedaan hebben, en dat een 'groot' deel daarvan de serie waarderen met een Geo d'Or. Dat is toch met andere caches ook? De top-10 Geo d'Ors zijn toch niet 10x zo goed als die eronder staan?

Je kunt dan beter naar die andere verdeling kijken waarbij het gemiddelde telt. Dan kom je aan bijna 30%. Dan valt het toch wel mee met die krankzinnigheid?

 

Je hebt gelijk dat een groot aantal geo d'Ors aan mijn caches werd toegekend door 1 persoon. En ja dat is prettig, alhoewel ik ook wel zie dat dat niet altijd terecht was. Maar deze persoon mocht mij graag (jawel, die zijn er !) vond dat ik goede caches maakte en besloot al haar Geo d'Ors aan mij te geven. Dus ze begon bovenaan het toenmalige lijstje, etc. ! Dit bewijst overigens meteen het absoluut subjectieve van de Geo D 'Or opzet: maak je leuke caches en bent altijd heel vriendelijk en maakt veel contacten ==> veel Geo dÓrs , maar maak je leuke caches, je bent niet altijd even vriendelijk en je kent weinig mensen ==> weinig Geo d'Ors.

Het zij zo.

Ben ik het niet mee eens. De top-10 Geo d'Or caches zijn volgens mij niet zo tot stand gekomen. Het zal incidenteel misschien vriendjespolitiek zijn. Maar het lijkt me stug dat Geo d'Ors vooral worden gegeven aan aardige cachers die veel mensen kennen, en natuurlijk leuke caches leggen.

Als ik voor mezelf spreek ken ik bijna geen 1 legger van caches waar ik een Geo d'Or aan heb toegekend. Ik vermoed dat ik niet de enige ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwah. Als ik besluit om te stoppen met cachen of met het schrijven van forumbijdragen, hoeven jullie van mij geen A4'tje met verantwoording te verwachten. Dan staat natuur als hobby gewoon weer met stip op 1 (of heeft die hobby altijd bovenaan gestaan?).

 

Wel wil ik in dit topic reageren op alles wat er over het Rondje Bernheze is gezegd, omdat er een aspect aan zit dat hier nog niet aan de orde is geweest:

Stel nu eens dat er rond Bernheze 51 kokertjes en doosjes lagen, net zoals nu, op precies dezelfde plaatsen. Met één verschil: in slechts één doosje zit een logboek, het is dus een multi met 50 waypoints. De maker noemt het in de beschrijving een uitdaging: wie gaat het lukken om alle WP's op één dag te bezoeken? Een routebeschrijving wordt niet gegeven, je mag zelf de volgorde bepalen en uitzoeken hoe je het gunstigst (of het mooist) alle punten kunt aandoen.

Ik vraag me af hoeveel bezoekers het Rondje Bernheze dan al gehad zou hebben, en hoeveel Geo d'Ors er voor de multi zouden zijn uitgereikt?

Dat is de kern van de zaak.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaan wij ten onder aan ons eigen succes? :crybaby:

Ik heb niet zoveel ervaring maar zou het jammer vinden als dit zou gebeuren.

Ik denk dat dat heel erg mee gaat vallen. Daarnaast is het maar wat je onder "wij" verstaat.

 

Ik denk dat het probleem op dit moment vooral is dat naar de mening van een flink aantal cachers de .com site de verkeerde kant op gaat. Het lijkt er tenminste op dat het .com meer om kwantiteit dan om kwaliteit gaat.

In de beginjaren van geocaching in Nederland was de hobby vooral een hobby voor mensen die het leuk vonden om in een stuk natuur een kistje te verstoppen en anderen daarnaar te laten zoeken. Aan de andere kant waren er de medecachers, die graag bereid om het avontuur aan te gaan en de cache te gaan zoeken.

Het speelde zich dus voornamelijk in de Nederlandse bos- en heidegebieden af. Een gegeven dat veel cachers erg aansprak.

 

Ondertussen liggen in heel veel gebieden al caches, en die blijven daar jarenlang liggen. Daarom, maar ook vanwege de steeds strengere regelgeving van .com werd het plaatsen van nieuwe caches steeds moeilijker. En daarom gingen veel nieuwe, maar ook oudere cachers naar alternatieven zoeken. En die vonden ze in steden, parken en carpoolplaatsen e.d.

 

En dat is een ontwikkeling, die veel oudgedienden als een achteruitgang ervaren. Aan de andere kant is er natuurlijk ook een groep die het vooral om het technische aspect van het spelletje gaat, en die zullen er minder moeite mee hebben.

Aan de ene kant heb je dus cachers die afhaken, aan de andere kant heb je juist cachers die vanwege dezelfde ontwikkelingen aanhaken.

 

Wat ik persoonlijk erg jammer vind, is dat het er erg op lijkt dat de leiding en medewerkers van de .nl site verantwoordelijk worden gehouden voor het beleid dat door .com wordt uitgevaardigd. Ook lijkt het er op dat .nl verantwoordelijk wordt gesteld voor hoe e.e.a. in de toekomst uit gaat pakken.

 

Persoonlijk vind ik dan ook dat veel van de discussie over het cachen in Nederland, zoals die hier wordt gevoerd, eigenlijk op het forum van .com thuishoort. Maar goed, aan de andere kant kennen we .com ook goed genoeg om te weten dat die enkel de eigen belangen laat prevaleren, en zeker niet wakker ligt van de frustraties van een flinke groep van de Nederlandse geocachers.

 

Maar goed ... er zijn alternatieven voor .com ... toch?

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwah. Als ik besluit om te stoppen met cachen of met het schrijven van forumbijdragen, hoeven jullie van mij geen A4'tje met verantwoording te verwachten. Dan staat natuur als hobby gewoon weer met stip op 1 (of heeft die hobby altijd bovenaan gestaan?).

 

Wel wil ik in dit topic reageren op alles wat er over het Rondje Bernheze is gezegd, omdat er een aspect aan zit dat hier nog niet aan de orde is geweest:

Stel nu eens dat er rond Bernheze 51 kokertjes en doosjes lagen, net zoals nu, op precies dezelfde plaatsen. Met één verschil: in slechts één doosje zit een logboek, het is dus een multi met 50 waypoints. De maker noemt het in de beschrijving een uitdaging: wie gaat het lukken om alle WP's op één dag te bezoeken? Een routebeschrijving wordt niet gegeven, je mag zelf de volgorde bepalen en uitzoeken hoe je het gunstigst (of het mooist) alle punten kunt aandoen.

Ik vraag me af hoeveel bezoekers het Rondje Bernheze dan al gehad zou hebben, en hoeveel Geo d'Ors er voor de multi zouden zijn uitgereikt?

Dat is de kern van de zaak.

 

Groetjes, Fangorn.

Ik denk net zoveel of meer, maar even terugkomen op alles wat al gezegd is hier en in andere draadjes... iedereen cached zoals die zelf wilt. Er zijn regels voor het type caches maar niet hoe je ze loopt/rijd enz enz. (en ik bedoel niet dat het verkrijgen van coords hier onderdeel van is.)

 

Het rondje van flet is briljant, het zijn niet alleen oppakkers maar je moet namelijk onderweg ook opdrachten uitvoeren en informatie verzamelen. Al met al is het een muti-traditional-mystery.

 

Laten we nu niet een bepaalde legger of serie als voorbeeld gaan gebruiken, want dan weet ik er nog wel een paar... die niet bijster uitblinken in originaliteit enz enz enz

 

Gaan we ten onder aan ons eigen succes? Ik zou zeggen BullS.... Het forum en gc.nl gaan ten onder aan de mentaliteit van een groep mensen. Aan de ene kant de punten/coordinaten jagers aan de andere kant de mensen die een grote dosis negativisme het forum in pompen.

Overal is een mening over, teveel nieuwe caches rondom een event, 50 traditionals die geo'dors krijgen, lijstjes die wewel en niet zijn. Stelt iemand een vraag dan volgt een kanonnade aan non opmerkingen. Daarnaast is het gezeur of kwaliteit en geo'dors een doorn in het oog van veel mensen, laten we toch stoppen met al dat soort statistieken, als we zoiets echt willen laten we dan bv samen met andere landen bij gc.com een voorstel indien voor een cache beoordelingssysteem wat voor iedereen gelijk is.

Mensen gaan nu naar die lijst kijken om een cache te lopen, want als er veel geod'ors aan toegekend zijn dan zal die wel goed zijn... Hebben we dan allemaal de zelfde smaak??? een cache naast een hek onder een steen een geod'or en dan zeggen dat ie goed is.. Het kan maar dat gaat dan niet voor iedereen op. Ik zie deze dingen als een beoordeling voor de gebruiker maar is vaak niet maatgevend voor de kwaliteit van de cache/route enz enz (uitzonderingen daargelaten)

Mogelijk zit in voorgaande een reden waarom sjoerd gestopt is.

 

Face the facts, deze hobby is geen hobby die zich afspeelt in het geniep (wat een aantal wel graag zou willen) er komen steeds meer nieuwe cachers bij die de indruk krijgen dat het hier een bedenkelijk clupje mensen is die zich bezighouden met allerlei zaken die vaak ver van het cachen staan. Respect is het sleutelwoord en deze sleutel is maar al te vaak niet te vinden.

 

Laten we nu eens beginnen met de mentaliteit op het forum te veranderen en tot 10 tellen voordat je reageert op iets dat je niet leuk/dom/raar vindt. Als een newbie iets post probeer dan te helpen ipv eerst te laten zien dat je een doorgewinterde psoter bent met rake antwoorden waar de info wel te vinden is. (afgelopen week heb ik een nieuwe cacher gesproken die hier een vraag had gesteld, de antwoorden logen er niet om. Deze meneer had echt iets van duhhhh wat is dat nou voor club mensen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feit blijft dat ik het wel jammer vind dat TP stopt. Zijn bijdrages aan sommige gevoerde discussies op dit forum zal ik zeker missen.

Het is toch heerlijk als iemand een uitgesproken mening bijdraagt, dan wordt er tenminste over het algemeen over bepaalde zaken (beter) nagedacht.

 

Dat er meer en meer flutcaches bijkomen en de "nieuwe" generatie cachers alleen voor het scoren gaat, valt denk ik wel mee.

Het gaan voor de puntjes, ach, ook ik vind het leuk om een bepaalde "mijlpaal" te halen. Als er een leuk rondje iets verder uit de regio gepland wordt, dan neem ik idd ook wat tradi's mee die op de route liggen. Als ik ergens in ons mooie landje een weekendje of iets korter of langer doorbreng dan zal ik eerder de tradi's uitdraaien dan de multi's, simpelweg omdat vaak de mogelijkheid (of de behoefte) ontbreekt om een langere tocht te lopen. Heb ik daar wel de tijd voor dan zullen die zeker ook in de tas meegenomen worden.

Iedereen is toch begonnen met wat traditionals in de buurt om eens te kijken wat het geocachen nu precies inhoudt en of het echt wat is om mee door te gaan.

 

Als je het niet eens bent met een neergeplempte "flutcache" maar je hebt deze wel gevonden, geef dit dan simpelweg aan in je log. Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat de legger zich dan na een aantal van dat soort logs wel even achter de oren krabt en de volgende keer iets meer weloverwogen te werk zal gaan.

 

iig, het ga je goed Sjoerd en ik hoop er wel op om in de toekomst toch weer van je reacties te kunnen genieten & leren :crybaby:

 

Groeten,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier dan weer een paar "newbies" , die cachen gewoon een hele leuke hobby vinden, vooral omdat het zoveel verschillende facetten heeft.

 

Wij hebben genoten van de cache Cluedo, waar we drie weekenden mee bezig geweest en dat maar voor 1 puntje (jaja ondanks het feit dat we nog niet sinds 2005 cachen)

Maar ook de caches van Flet staan op de planning, want dat lijkt ons ook leuk.

 

Wat wij jammer vinden is dat het lijkt of de mensen die iets niet leuk vinden, dit niet gewoon links kunnen laten liggen, maar dit dan gelijk de wereld uit willen helpen.

 

Zo vinden wij voortuincaches niet leuk, dus die slaan we dan maar over, maar blijkbaar vinden genoeg mensen ze wel leuk, of de puntjes (wat je daar dan ook mee moet??) maar dat moeten ze dan maar doen, toch?

 

Vandaag hebben wij trouwens de eerste cache van Nederland gedaan (volgens de cache pagina) en dit was toch echt ook doodgewoon een oppikkertje (in in de stad) net zoals de eerste cache in de wereld, dus misschien is de aftakeling van de hobby daarmee gelijk begonnen!?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen gaan nu naar die lijst kijken om een cache te lopen, want als er veel geod'ors aan toegekend zijn dan zal die wel goed zijn... Hebben we dan allemaal de zelfde smaak??? een cache naast een hek onder een steen een

 

Het lijkt me interessant om behalve een percentage ook iets te hebben waarbij geo d'ores die gegeven zijn door mensen die ook geo d'ores hebben gegeven aan caches waar ik geo d'ores aan gegeven hebt hoog scoren. Ben ik duidelijk? Waarschijnlijk niet, ik bedoel een soort Bayesiaanse aanpak. Misschien dat het voor wiskundigen wat duidelijker wordt.

 

Als het team hier over met mij wil brainstormen, geen probleem. Eventueel kan ik ook nog de benodigde code schrijven.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...