Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Er is wel iets dat redelijk helpt tegen teken en vlooien. Frontline heet het. Is wel voor honden en katten en niet voor mensen. Moet je wel om de maand gebruiken in geval van teken.

Er is overigens een verzoek uitgaande van dierenartsen om de teken op te sturen voor onderzoek. Helaas weet ik daar het fijne niet van. Zou je even bij je dierenarts na moeten gaan.

 

Joep zat overigens afgelopen maandag ook onder de beesten. Nog wel klein maar daarom niet minder rottig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wel iets dat redelijk helpt tegen teken en vlooien. Frontline heet het. Is wel voor honden en katten en niet voor mensen. Moet je wel om de maand gebruiken in geval van teken.

Er is overigens een verzoek uitgaande van dierenartsen om de teken op te sturen voor onderzoek. Helaas weet ik daar het fijne niet van. Zou je even bij je dierenarts na moeten gaan.

 

Joep zat overigens afgelopen maandag ook onder de beesten. Nog wel klein maar daarom niet minder rottig.

 

Frontline kun je wel op de kleding spuiten. (Tip van de huisarts die ik op vakantie mocht bezoeken vanwege een afgebroeken teek)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wel iets dat redelijk helpt tegen teken en vlooien. Frontline heet het. Is wel voor honden en katten en niet voor mensen. Moet je wel om de maand gebruiken in geval van teken.

Er is overigens een verzoek uitgaande van dierenartsen om de teken op te sturen voor onderzoek. Helaas weet ik daar het fijne niet van. Zou je even bij je dierenarts na moeten gaan.

 

Joep zat overigens afgelopen maandag ook onder de beesten. Nog wel klein maar daarom niet minder rottig.

 

Frontline kun je wel op de kleding spuiten. (Tip van de huisarts die ik op vakantie mocht bezoeken vanwege een afgebroeken teek)

 

 

Ik was zelf ook niet echt ontevreden over 'gewone' DEET. (AFKLOP, AFKLOP), het lijkt er op dat ze wegblijven. (AFKLOP, AFKLOP), alhoewel daar geen oorzakelijk verband tussen hoeft te zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wel iets dat redelijk helpt tegen teken en vlooien. Frontline heet het. Is wel voor honden en katten en niet voor mensen. Moet je wel om de maand gebruiken in geval van teken.

Er is overigens een verzoek uitgaande van dierenartsen om de teken op te sturen voor onderzoek. Helaas weet ik daar het fijne niet van. Zou je even bij je dierenarts na moeten gaan.

 

Joep zat overigens afgelopen maandag ook onder de beesten. Nog wel klein maar daarom niet minder rottig.

 

Frontline kun je wel op de kleding spuiten. (Tip van de huisarts die ik op vakantie mocht bezoeken vanwege een afgebroeken teek)

 

 

Ik was zelf ook niet echt ontevreden over 'gewone' DEET. (AFKLOP, AFKLOP), het lijkt er op dat ze wegblijven. (AFKLOP, AFKLOP), alhoewel daar geen oorzakelijk verband tussen hoeft te zitten.

Bedankt voor alle tips :) . Gaan we zeker proberen, en ze krijgen ons er toch niet onder ;) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Gisteren gelezen:

In duingebieden zitten meeste teken

ALKMAAR In duingebieden met een rijke bodemvegetatie zijn de meeste teken te vinden. In die gebieden is het aantal teken dat bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaakt ook het hoogst.

Dat blijkt uit onderzoek van de Animal Sciences Group en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. In heidegebieden houden teken zich het minst op.

Drie jaar lang werden vier recreatieve gebieden met verschillende begroeiing onderzocht. Het gaat om de Kennemerduinen, stadspark Bijlmerweide en twee gebieden op de Veluwe.

17 mei 2006

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren gelezen:
In duingebieden zitten meeste teken

ALKMAAR In duingebieden met een rijke bodemvegetatie zijn de meeste teken te vinden. In die gebieden is het aantal teken dat bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaakt ook het hoogst.

Dat blijkt uit onderzoek van de Animal Sciences Group en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. In heidegebieden houden teken zich het minst op.

Drie jaar lang werden vier recreatieve gebieden met verschillende begroeiing onderzocht. Het gaat om de Kennemerduinen, stadspark Bijlmerweide en twee gebieden op de Veluwe.

17 mei 2006

 

Inderdaad had ik ook op de radio gehoord: teken in de duinen zijn gevaarlijker dan teken in de bossen. Met gevaarlijker bedoel ik, meer kans dat je de ziekte van Lyme oploopt bij een beet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de tekenplaag tot nu toe wel meevallen. 2005 en vooral 2004 was veel erger. Het is gewoon een feit dat die dingen er vanaf ongeveer maart tot oktober hun best doen om zich op je te laten vallen en zich volvreten met je bloed.

 

Niet iedere teek die over jou loopt zal zich in jou vastbijten.

Niet iedere teek staat garant ervoor dat hij de ziekte van lyme kan overbrengen.

Niet iedere teek die besmet is met lyme zal na een beet jou de lyme doorgeven.

Niet iedere besmetting met Lyme is gevaarlijk voor ons.

 

En dan zijn de teken in Nederland nog lang niet zo erg besmet dan de teken verderop naar het Oosten zoals Duitsland en Oostenrijk.

In Duitsland en Oostenrijk worden mensen geadviseerd zich te laten inenten tegen die dingen. De teken daar kunnen, als je na een beet niets doet, een hersenvliesontsteking opleveren.

 

Deet en al dat andere troep, want dat is het, is nog schadelijker dan de enige echte remedie tegen die insecten, namelijk je na iedere bezoek in vooral bosrijk gebied, jezelf helemaal te vlooien of, nog leuker en spannender, je te laten vlooien door je partner. Heb je geen partner? Tja dan heb je een probleem :thumbup:

 

Het gekke is dat het erop lijkt dat een hond met een lading van die volgevreten teken minder kans op lyme heeft dan de mens. Ik heb door de jaren heen al 100den volgevreten teken uit die oude hond van ons geplukt. Nu heeft hij last van de gewrichten en wil niets meer. Is dat Lyme of is dat ouderdom?

 

Ik lees hier ook dat men de hond op teken controleert, maar zichzelf niet.

Ik lees dat er tientallen over sommige hun handen lopen. Nou, dan ben ik bang dat er vast wel een ergens verdwaald in een huidplooitje zit vastgebeten of vastgezeten heeft als ze al met tientallen over je heen lopen.

 

Het zijn niet altijd de dikke volgevreten teken waar je op moet letten.

 

Ik denk dat iedereen die geregeld in een bos rondhuppelt, al meerdere malen een teek in zich heeft gehad.

 

Een teek aan je hebben is geen probleem. Ook al heb je er 1000 aan je. Er hoeft maar een met lyme zich in je vast te bijten en je hebt de kans op een probleem.

 

Je merkt meestal vanzelf wel als je lyme hebt :) de voortekenen zijn immers die grote, wel zeker 10 a 15 centimeter grote rode cirkels rondom de plek waar de besmetting heeft plaatsgevonden.

En dan nog, gewon even naar de huisarts, even een driedubbele antibioticakuur er door heen jassen en het probleem is meestal voorbij. Je hebt dan meer kans dat je on the shit raakt van de kuur dan dat je kapot gaat aan Lyme.

Niet dat je Lyme moet onderschatten, maar men hoeft ook niet direct in paniek te raken.

 

Maar ook al ben je gebeten door een teek met lyme, dan nog hoef je het niet te krijgen.

 

De meeste beten van een teek krijg je helemaal niet mee. Men zoekt, net als bij een hond, naar de teken die al een lekker volgevreten lichaam hebben die dan buiten jouw vel steekt. Zoek eens naar een klein pukkeltje, zoek eens naar een klein donker mee-etertje. De kans is redelijk dat als je dat pukkeltje, dat onderhuids zit bij je, nadat je het uit je lichaam hebt verwijderd, een levende tekennympf kan zijn.

 

Ik heb verleden week een paar caches gedaan en ben bij een cache "weggevlucht".(met picto's lukt het ook, en nee ik heb hem niet gevonden en dus ook niet onbedekt achtergelaten) omdat ik van alle kanten genaaid werd door van die dikke strontvliegen. Bulten zo groot als eieren was het gevolg.

Een dag later bemerkte ik aan de hond dat hij een paar volgevreten teken in zich had. Deze heb ik verwijdered, maar bedacht me dat als de hond ze heeft, ik ze ook wel eens zou kunnen hebben.

 

De KralenFee heeft me weer eens centimeter voor centimeter nagepluisd en ze vond eerst een klein pukkeltje in mijn linker zij. Tja, een dikke teek pluk je redelijk gemakkelijk uit je lichaam met een pincet. Dat wat buiten je lichaam steekt is de "rug of buik" van de teek. de teek zelf, een miniscuul klein spinnetje, zit in je lichaam.

 

Het pukkeltje, zonder volgevreten pens, uit mijn zij verwijderd door het tussen 2 nagels vast te klemmen en dan zie je een klein stipje. Is dat nu een mee-eter of ween antal uitklapbare loepen. Het pukkeltje onder de loep gedaan en ja hoor, de pootjes friemelden nog. Het klreding leefde na een dag in mij te ebben gezeten nog. Lekkere gedachte is dat.

Verder nageplozen en er zat er nog een onderhuids in mijn bilnaad en net boven de knie.

 

Als je dan weet dat ik altijd gesloten kleding draag, hoe warm het ook is, altijd een Tshirt onder de blouse heb en de t shirt in de broek, dan weet je dat de kans om teken te krijgen doordat je in korte broek loopt en dergelijke maar gewoon een fabeltje is.

 

Doordat de hond dus 2 teken in zich had, zijn we dus op mij gaan zoeken en het resultaat was dat ik er dus meer in me had dan de hond.

 

In 2004 had ik rond deze tijd wel al 100 uit mezelf verwijdrd, waarvan 1 dag geloof ik dat er 15 of 20 stuks in me zaten. Dus niet op me, maar echt in me.

 

Wat ik er nu mee doe? Niets. Ik ka dan wel naar de dokter blijven gaan. Het is nu zaak om te zien of met een week of veertien dagen er een rode kring ergens gaat komen.

 

Toen ik een paar jaar terug die leuke rode cirkels op mijn bil kreeg, heb ik nooit een teek gezien, laat staan gevoeld. Na een antibioticakuur was ik weer Lymevrij :blush: (hoop ik, denk ik)

 

Trouwens, teken zitten overal waar maar struiken of hoog gras is. Het is dus niet zo dat ze alleen maar in het bos voorkomen.

 

In je tuin zitten ze ook in je heg :) Ze laten zich op je vallen en zoeken een warme plek, het liefts in een huidplooi. Maar hier in Drenthe zijn ze niet zo kieskeurig, ze nestelen zich ook gewoon op in ke scheenbeen als ze denken dat daar wat te halen valt voor hun.

 

Oja, voor de liefhebbers, Drentsche teken schijnen ook erger besmet te zijn dan teken elders in het land. Dus wees gewaarschuwd :yes:

 

Elk probleem heeft een oplossing; als er geen oplossing is dan is het geen probleem maar een feit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de zomer zien wij een heel duidelijk verband tussen de temperatuur en de aantallen enge beestjes om ons heen. En inderdaad is de levenscyclus van insecten sneller bij hoge temperatuur, ze planten zich sneller voort enz.

Het ligt dan ook voor de hand te bedenken dat warme winters bevorderlijk zijn voor grote aantallen beestjes al direct aan het begin van de zomer en dat in zeer lange koude winters veel kriebelbeestjes doodvriezen.

Helaas, zo simpel ligt het niet, zo blijkt uit observaties. Het winter-effect is tamelijk miniem; een natte of droge lente maakt veel meer uit

Mogelijk geeft een warme winter even veel verlies door schimmels en bacteriën dan een koude door uitdroging en bevriezing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

In de Telegraaf krant heden een typische Telegraaf-sensationele kop:

"Dodelijke teek verspreidt zich over het land"

Voordat iedereen in de stress schiet uit bezorgdheid over zichzelf, het gaat over honden die een dodelijke ziekte kunnen krijgen. Niet dat de kans daarop erg groot is gezien het aantal slachtoffers. Maar leuk is het niet: de natuur is weer een beetje vijandiger geworden.

Veel wordt men niet wijzer van het krantenartikel, wel dat de door hun genoemde 'hondenkillerteek' een van oorsprong tropische teek is. En veel enge dingen komen tegenwoordig uit warme streken.

Meer informatie over het beestje (plus foto) is te vinden bij

Dermacentor Reticulatus als vector voor o.a. de Babesia Canis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze teek was 2 jaar geleden al in de omgeving van Arnhem gesignaleerd. Daar had'ie al enige slachtoffers gemaakt. Moraal: er zijn ook teken in zuid duitsland welke voor mensen besmettelijke ziekten meenemen, waaronder hersenvliesontsteking. Ook deze rukken langzaam op. Geen goede ontwikkeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de meeste mensen zijn al bekend met de tekenpincet of tekentang, nu is er iets anders op de markt om teken te verwijderen het is een soort teken "koevoet" kijk maar eens op otom

 

zeer handig en klein hulpmiddel verkrijgbaar bij dieren winkels en artsen (meetsal verkocht voor de hond maar net zo goed werkzaam bij mensen)

bewerkt door daveenjolanda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...