Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

Ik ken dat spul als druppeltjes voor de kat. Ook in de nek waar ze niet bij kunnen met wassen. Het is een insecticide dat je niet binnen moet krijgen in je eigen lijf.

De werking is: de meeste bijtende insecten die in de vacht verblijven moeten af en toe drinken. Dat doen ze bij de ogen en de bek. Uit onderzoek is gebleken dat er als het ware een snelweg is voor ze aan de bovenkant van de hals. Daar komen ze kruipend tussen de haren door in aanraking met het (kontakt)gif.

Er is wel een pil voor tegen vlooien. Die werkt alsvolgt: in het bloed blijft een hoeveelheid eileginitiatie-blokkerend insectenhormoon aanwezig zodat vrouwtjes vlooien met hun maaltijd (bloed) iets binnen krijgen waardoor ze van de leg af gaan.

De vlooien telen dan niet meer aan maar ze zijn niet direct dood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik  ken dat spul als druppeltjes voor de kat. Ook in de nek waar ze niet bij kunnen met wassen. Het is een insecticide dat je niet binnen moet krijgen in je eigen lijf.

De werking is: de meeste bijtende insecten die in de vacht verblijven moeten af en toe drinken. Dat doen ze bij de ogen en de bek. Uit onderzoek is gebleken dat er als het ware een snelweg is voor ze aan de bovenkant van de hals. Daar komen ze kruipend tussen de haren door in aanraking met het (kontakt)gif.

Er is wel een pil voor tegen vlooien. Die werkt alsvolgt: in het bloed blijft een hoeveelheid eileginitiatie-blokkerend insectenhormoon  aanwezig zodat vrouwtjes vlooien met hun maaltijd (bloed) iets binnen krijgen waardoor ze van de leg af gaan.

De vlooien telen dan niet meer aan maar ze zijn niet direct dood.

Het is er inderdaad ook voor katten. Maar als de werking berust op direct contact, hoe is het dan te verklaren dat de weinige teken die zich wel weten vast te bijten, binnen de korste keren het loodje leggen? Laatst zat er bijvoorbeeld een in zijn lies, morsdood. Ik kan me niet voorstellen dat die eerst over zijn nek is gekropen, zijn gehele lijf en pas aan de achterkant eraan 'dacht' zich vast te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook onze huisarts had nog nooit meegemaakt dat iemand zich tegen FSME wilde vaccineren. Maar ach, dat maakt niet uit. :blink:

 

Overigens: het ziekenfonds van Smurfin vergoedde de helft (maar niet het consult) van de 37,61 per injectie, de particuliere toestand van Grote Smurf zei toe 100% te vergoeden maar maakte maar 50% over... bij navraag bleek dat nog 50% teveel te zijn... uit coulance (en vooral omdat ik dat had nagevraagd vooraf!) werd 100% vergoed voor de al gekregen injecties. De herhalingsvaccinatie volgend jaar moeten we dus zelf betalen... tenzij het dan weer anders is...

 

Dure grap: 4x3x37,61 plus 1x3x12,40 voor een consult (voor Smurfin).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit jaar is het eigenlijk een slap jaar geweest met de teken. Nu zijn we ook bijna niet aan het cachen geweest dit jaar, maar ik zit wel iedere dag met de honden hier in het bos te klooien.

Vergeleken met verleden jaar is het dit jaar echt niets met de teken. En gelukkig maar. Het ligt voor mij aanhet weer en we hebben dit aar eigenlijk geen zomer gehad. En nu, bijna oktober, is de tekentijd al weer zo goed als voorbij.

Het begon dit jaar, net als verleden jaar, wel vroeg. De eerste teken waren er al in februari, maar zoals het doorzette verleden jaar, zo zwakte het dit jaar af.

 

Ik heb dit jaar geen een teek aan me gehad en verleden jaar waren er dagen bij dat ik er maar zo 50 stuks van me af kon plukken, waarvan er maar zo 10 tot 20 al onderhuids aanwezig waren. En het maximum voor de Kralenfee was volgens mij een 20 of 30 stuks. Moet ik ff weer teruglezen, want dat weet ik niet meer (Lyme?) Vooral die kleine, bijna niet zichtbare nymfen zijn. vervelende krengen. Je denkt dat je een mee-eter hebt en als je het uit je lichaam gepilkt hebt en het onder een loep bekijkt dan zie je dat het leeft en dat de pootjes wriemelen. Keleredingen zijn het.

Ach, dat zoeken en plukken heeft ook zo weer zijn voordelen. Ik vlooide de KralenFee en zij mij. Gezellig hoor, iedere centimeter afspeuren en zoeken en en en dan vergeet je ff weer dat je al 30 jaar bij elkaar bent

En dan die ene die ik niet gezien heb, net onder de bil in de naad van de overgang naar het bovenbeen. Tja een rode cirkel van zeker 10 centimeter was het gevolg.

Ziekte van Lyme-infectie bijna in mijn hol.

Je hoeft je er niet bang voor te maken. Gewoon naar de dokter en die kijkt er naar, bloed geven in het ziekenhus en een atibioticakuur van 4 weken er in 1 week doorjassen. Een superantibioticashot zeg maar. Het enige wat je daar van merkt is dat je je darmen ook weer geheel schoon krijgt. Ik ben nog nooit zo aan de race geweest :P (Proost)

 

De symptomen voor lYme zijn vermoeidheid, verkouden zijn, spierpijn, pijn in de gewrichten enz enz. Als je Lyme blijft houden dan blijven deze klachten ook, dus chronisch. Alsof je rheuma hebt.

 

Heb ik er wat van overgehouden? Ik weet het niet. Vermoeid ben ik altijd, maar ik slaap ook maar 2 a 3 uur op een nacht. Pijn? Had ik voor Lyme ook al. Het afgelopen jaar is bij mij de pijn in de rug en gewrichten wel extreem erg geweest. Lyme? Denk het niet. Ongezond eten en leven, slaapgebrek, stress, overjarige hernia, konditiegebrek en 75 pond overgewicht kunnen ook daar de oorzaak van zijn. :blink:

 

Ik heb volgens mijn bloed na de antibioticakuur geen Lyme (meer).

Maar zeker weten doen ze het nooit.

 

Nu zijn de teken in Nederland nog niet zo gevaarlijk als die verderop in Duitsland en in andere landen.

En de ene hond (Sjeddoo, golden retriever, dus langharig) stikte er van verleden jaar en hoe goed je ook zoekt, je vind ze niet altijd door dat haar. Dus na een paar dagen een dik en volgezogen teek die je er zo uit kunt trekken. Dit jaar maar een 10tal

De andere hond heb ik er dit jaar maar een uit gehaald, tja, daar vind je ze gemakkelijker door dat super kale bekleding.

 

Sjeddoo heeft wel last van zijn gewrichten, kan haast niet meer lopen en is gewoon af. Cachen doet hij sinds dit jaar niet meer. Lyme? Kan wel, maar denk eerder ouderdom.

 

Wat ik wil zeggen met dit verhaal is dat je het niet moet negeren, maar ook niet moet overreageren. Er zijn er trouwens meer cachers die al een superantibioticakuur hebben gehad. Beroepsrisico zullen we maar zeggen ;)

 

En nee, er is geen antivlooienshit voor ons om tussen de schouderbladen uit te knijpen zoals bij honden en katten :no:

 

Dat spul heb ik hier ook wel in de la liggen voor alle 4 van mijn jongens en meiden.

Ze worden altijd vrolijk en blij als ik ze dat spul tussen de schouderbladen druppel :D

 

GRTZ

 

Kruimelteek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook onze hond, langharige kees, zat vorig jaar onder en we vonden dan ook menig volgezogen teek bij ons op de houten vloer. Getver!!! Het lijken wel kleine grijze druifjes.

Ze liggen meestal dan op hun rug te spinhakken ( drents), maar zo'n volgezogen druif kan ook klimmen. Dit jaar zat er één op zo'n veertig cm hoogte aan ons behang. :blink: Ongelooflijk maar waar, een ware artiest.

Ja we hebben al veel dingen meegemaakt met teken. Onze oudste heeft zo'n teek als baby al eens te pakken gehad. En ja, de meesten weten wel wat kleine kinderen doen met dingen die ze vinden. :D

Gelukkig kon de huisarts twee hele ongeruste ouders geruststellen. Op deze manier kon er geen infectie ontstaan, maar een smakelijk verhaal is het echt niet. We griezelen er nog wel eens van als we er aan denken.

Dit jaar hebben we in totaal denk ik zo'n vier a vijf gevonden, inclusief de klimteek.

Zelf wel een nimf gehad die er inderdaad uitzag als een piepklein mee-etertje of moedervlekje. Had dus ook pootjes zag ik toen ik het wegkrabde.

Inderdaad dit jaar was het allemaal wat minder, maar je moet wel alert blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijft wel even uitkijken. Ik ben net bij de huisarts geweest voor wat anders en daarvoor moest bloed geprikt worden. Aangezien ik op vakantie ook weer eens beet had (het kreng mij dus :beerchug: ) een mooie gelegenheid om een extra testje te laten uitvoeren nietwaar? Had de huisarts ook geen probleem mee.

 

Bleek ik positief te zijn! Ik had de anti-stoffen, maar daar zijn er 2 soorten van. Ik had ze allebeide en heb die bacterie dus al wat langer :D... Ik heb dus geen rode vlek gehad en ook niet echt veel herkenbare klachten (hardnekkige verkoudheid misschien, kortstondig stijve botten kunnen ook van een in-spannende hockeywedstrijd komen als je op leeftijd bent en bij veteranen meedoet...).

 

Het kan dus nogal verradelijk zijn, maar dat is ook de boodschap van Geodoc bij zijn teken-cache. Altijd blijven uitkijken dus. Geen signalen (rode vlek) beTEKENt niet automatisch "geen-bacterie"...

 

In de winter wordt het aantal teken minder (EOL= end of life) van de teken, maar in de zomer zouden het er meer moeten worden gezien het aantal ziektegevallen dat jaarlijks bijna exponentieel toemeemt.

 

Het kan (en za)l overigens ook betekenen dat misschien het aantal misschien teken hetzelfde blijft, maar het aantal besmette exemplaren neemt in ieder geval sterk toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij hebben ze ook zin in een bepaald persoon, misschien een geur ofzo. Wij lopen altijd met zijn drieen, alleen ik heb last van teken. Rosalie en Sofiane hebben daarentegen nooit last van teken. Ik heb ze onder de sokken, ter hoogte van de enkels, onder het horlogebandje, op mijn buik en vooral mijn benen. Hebben ze alleen maar trek in bepaalde personen of heb ik gewoon pech? :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij hebben ze ook zin in een bepaald persoon, misschien een geur ofzo. Wij lopen altijd met zijn drieen, alleen ik heb last van teken. Rosalie en Sofiane hebben daarentegen nooit last van teken. Ik heb ze onder de sokken, ter hoogte van de enkels, onder het horlogebandje, op mijn buik en vooral mijn benen. Hebben ze alleen maar trek in bepaalde personen of heb ik gewoon pech?  :beerchug:

 

Of het 't een of het ander is weet ik niet. Ik heb laatst wel een stukje gelezen dat de lichaamsgeur in ieder geval voor andere insecten (zoals muggen) waarschijnlijk wel uitmaakt.

Best mogelijk dat dat bij teken ook het geval is. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of het 't een of het ander is weet ik niet. Ik heb laatst wel een stukje gelezen dat de lichaamsgeur in ieder geval voor andere insecten (zoals muggen) waarschijnlijk wel uitmaakt.

Best mogelijk dat dat bij teken ook het geval is. :D

Welja, dit vraagt om offtpic, sorry...

 

Zou ik dan zo meuren? :beerchug:

 

Ik heb trouwens ook altijd meer last van die steekmuggen dan ons Feegie ;)

 

Pffff, ik ga altijd voor Kerst in bad, dus daar kan het niet aan liggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou ik dan zo meuren?  :beerchug:

 

In hetzelfde artikeltje las ik dat vooral de vrouwtjesmuggen helemaal wild worden van zweetvoeten. :D

 

Wie de sok past, trekke hem aan ... ;)

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

teek.jpg

 

Juist, van groot tot klein  :beerchug:

 

En die kleine zijn de nymfen.... De mee-eters, die ook al besmet kunnen zijn.

 

Die grote vind ik ook zo nu en dan in huis. Lekker als je er op gaat staan, per ongeluk wel te verstaan. Leuke oude bloedvlek heb je dan. Net als Kipchen zegt. Het lijkt op een druifje en als je er op haat staan lijkt het geluid ook op een niet te rijpe druifje dat zetreten wird :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij hebben ze ook zin in een bepaald persoon, misschien een geur ofzo. Wij lopen altijd met zijn drieen, alleen ik heb last van teken. Rosalie en Sofiane hebben daarentegen nooit last van teken. Ik heb ze onder de sokken, ter hoogte van de enkels, onder het horlogebandje, op mijn buik en vooral mijn benen. Hebben ze alleen maar trek in bepaalde personen of heb ik gewoon pech?  :beerchug:

Een belangrijke bepalende factor is: hoeveel gelegenheid hebben teken om kontakt met je te maken? Teken klimmen omhoog en gaan zitten wachten tot een warmbloedige voorbij komt. Kleine jonge teken klimmen niet ver en stellen zich tevreden met langskomende muizen en dergelijk grut. Het grotere stadium klimt wat hoger en wacht op kat, hond e.d. Pas de laatste stadia klimmen hoog en wachten op herten en mensen.

Dat is grofweg de gang van zaken.

Met langslopen is er slechts een korte tijd dat er risico bestaat. Maar gaat men zitten op boomstronken dan hebben de teken een lange tijd om actief naar hun eten toe te kruipen. Dat scheelt een slok op een borrel !

Ik zou dus zeggen: bekijk eens je zitgedrag in de vrije natuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een belangrijke bepalende factor is: hoeveel gelegenheid hebben teken om kontakt met je te maken? Teken klimmen omhoog en gaan zitten wachten tot een warmbloedige voorbij komt. Kleine jonge teken klimmen niet ver en stellen zich tevreden met langskomende muizen en dergelijk grut. Het grotere stadium klimt wat hoger en wacht op kat, hond e.d. Pas de laatste stadia klimmen hoog en wachten op herten en mensen.

Dat is grofweg de gang van zaken.

Met langslopen is er slechts een korte tijd dat er risico bestaat. Maar gaat men zitten op boomstronken dan hebben de teken een lange tijd om actief naar hun eten toe te kruipen. Dat scheelt een slok op een borrel !

Ik zou dus zeggen: bekijk eens je zitgedrag in de vrije natuur.

Hmmm, de theorie is dat als je maar leker gaat liggen woelen in het gras en onder bomen doorkruipte en bloot gekleed bent, je meer van dat spul aan je krijgt.

 

In mijn geval is dat dus gewoon lariekoek.

 

Fee cached als het warm is in korte broek en tshirt met hoge schoenen en kruipt voor me als het moet.

 

Ik loop daarentegen met een shirt in de broek, en eventueel nog een overhemd er overheen. Ik draag tijdens het cachen altijd speciale outdorbroeken dat onder aan de pijp, vanbinnen en extra sort van kraag heeft en mijn enkels afsluit, niet zichtbaar onder aan de broek. Ik draag altijd hoge outdoorschoenen en kruip niet door het gras of onder bomen door. Daar heb ik mijn personeel voor.

 

Toch heb ik altijd, in de volle overvloedige tekenperiode, meer aan mij en in mij dan de Fee. De nimfjen zaten vast in de knieschijf, knieholte, dijbenen, kuiten en veel op buik en borst. Een enkele gewoon op de arm.

 

Allemaal onderhuids dus, dus al vastgebeten. Niet die paar wandelaars die nog geen plekje gevonden hadden.

 

In principe klimmen de teken niet tegen je op, maar laten zich vallen uit bomen en struiken en hoog gras, om daarna een weg te zoeken naar een lekker warm plekkie op je lichaam.

 

Happy endings are just stories that haven't finished.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij lopen eigenlijk altijd in een korte broek, straks wordt het weer wat kouder, dus dan zullen we vast een lange broek dragen. Maar ik loop dus niet op blote voeten, en heb wel teken rond mijn enkels, dus onder de sokken. De lengte zal weinig uitmaken denk ik, want Rosalie is net zo lang als mij. :)

Dus tja, het zal dan toch wel met lichaamsgeur te maken hebben...het begint in ieder geval wel op te vallen dat ik intussen wel 100 teken heb gehad, en Rosalie en Sofiane nog geen een!! :cry:

 

Het zijn trouwens wel de hele kleine soort die niet meteen opvallen.

bewerkt door Noorman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...