Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

Gast KingThomas

Vorige week had ik tijdens de zoektocht naar een op de Veluwe meer dan 20 (!) teken over mijn benen lopen! Schrok ik toch wel van.. :D

 

Heb net gister een college gehad over infectieziektes: in Nederland is ongeveer 1,5% van de teken drager van het beest dat Lyme veroorzaakt. Niet zo'n grote kans dus om besmet te raken, maar wel in de gaten houden als je gebeten bent! Vormt zich in de dagen erna een rode vlek rond de beet, dan even naar de huisarts! Met de juiste antibiotica is er dan niets aan de hand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

In ieder geval altijd noteren wanneer je een teek opgelopen hebt. Als je om onverklaarbare reden spierpijn, koorts e.d. krijgt, naar de huisarts gaan en het verhaal uitleggen. Er ontstaat namelijk niet altijd een vlek of een kring. Als de huisarts ook het vermoeden heeft dan het om een tekenbeet ging krijg je antiobiotica en ben je er vrij vlot vanaf. Laten testen kan wel maar duurt een tijdje voordat de uitslag er is en dan heeft de ziekte zich weer verder ontwikkeld.

Mijn huisarts nam het zekere voor het onzekere, het griepseizoen was immers ruimschoots voorbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik recordhouder ben als ik het zo lees... Na een dagje cachen op de veluwe (omgeving Scherpenzeel/Voorthuizen) kwam ik welgeteld met 13 (dertien!) teken thuis! Het grootste deel van deze beestjes waren miniscuul klein! Uiteindelijk allemaal binnen 12 uur van het cachen verwijderd... Ben op dat moment wel blij dat ik samen met mijn vriendin cache, want in mijn eentje zou ik ze nooit allemaal kunnen vinden laat staan verwijderen...

 

Ik maak me overigens niet zon zorgen over Lyme... al vind ik het wel lastig dat het alleen op rode kringen letten dus blijkbaar niet genoeg is... 25% van de besmette gevallen levert geen rode cirkel op...

 

Mike

 

Hoho, vorig jaar of twee jaar geleden heb ik PZZL gelopen bij Harderwijk. Het was bloedheet. Nadat ik een klein stukje van het pad door het bos ben gelopen over een kleiner paadje dat voor 50% begroeit was met hoog gras en nadat ik genoten heb van een inposante vluchtende kudde edelherten en terug was op het grote pad, heb ik tussen de 50 en 80 teken van mijn benen moeten afblazen. Gelukkig liep het grotendeel maar een flink aantal (gelukkig allemaal zeer kleintjes) bijtertjes, die waarschijnlijk iets luier waren, heeft zich toch vastgeklampt. Met pincet alles nog kunnen verwijderen. Geen last van gehad.

 

Overigens kom ik tussen voorjaar en najaar tijdens het geocachen bijna altijd met een teken weer thuis. Hoe goed je ook je best doet om dat te voorkomen.

De een heeft volgens mij lekkerder bloed dan de ander.

Ik ben nog nooit gepakt door een teek.(even afkloppen...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe teken-bevriezer, de Tickner?

 

nieuws_363.jpg

 

Ik vind trouwens dit advies wel heel eigenaardig:

Uiteraard kan het gebruik van Tickner niet voorkomen dat er al vóór gebruik ziekteverwekkers zijn overgedragen. Het is daarom belangrijk altijd de verwijderde teek en de beetplek aan een arts te tonen.

 

Ik zie mezelf al met een rijtje teekjes bij mijn huisarts aankomen!! :blink:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand al ervaring met deze nieuwe teken-bevriezer, de Tickner?

 

nieuws_363.jpg

 

Ik vind trouwens dit advies wel heel eigenaardig:

Uiteraard kan het gebruik van Tickner niet voorkomen dat er al vóór gebruik ziekteverwekkers zijn overgedragen. Het is daarom belangrijk altijd de verwijderde teek en de beetplek aan een arts te tonen.

 

Ik zie mezelf al met een rijtje teekjes bij mijn huisarts aankomen!! :blink:

 

Ik gebruik altijd de lasso, bij de hond én bij mezelf, schepjes en tangen zorgen er bij mij alleen maar voor dat de teek afbreekt en een stuk blijft zitten. De lasso werkt als een tierelier. Verkrijgbaar bij....sorry, geen reclame.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vallen teken vanzelf uit de plek waar ze je gebeten hebben??? of zie je ze altijd nog zitten???

maw kan het zo zijn dat er helemaal niks meer te vinden is, maar dat je wel gebeten bent?

 

vallen teken vanzelf uit de plek waar ze je gebeten hebben???

Als je ze lang genoeg laat zitten en ze hebben zich volgezogen wel......ik hoop niet dat je dat van plan bent te doen :blink: . Een volgezogen teek is net als een klein erwtje of druifje. Deze laten al los wanneer je ze probeert vast te pakken ( met een doekje). Onze langharige hond heeft vaak van deze. Jakkes!

 

Meestal gaat het om teken in het eerste stadium. De nimfen. Die zijn echt heel klein( speldeknop) en meestal zwart of lichtbruin. Deze ukkies veroorzaken al een flinke jeuk.

Probeer ze zo snel mogelijk te verwijderen ( binnen 24 uur). Ik doe het altijd met de vingers en tot nu toe is dat goed gelukt. Er zijn ook allerlei tangetjes e.d. te koop. Daar heb ik geen ervaring mee.

 

Teken zijn echte vasthoudertjes hoor.....die laten zich niet zo snel weer los......maar mogelijk komt het voor dat ze zich zomaar weer loslaten zonder dat jij het gemerkt hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben behoorlijk gevoelig voor muggen en dus ook een gemakkelijke prooi. Van teken heb ik echter nog nooit last gehad. Ik lees heel vaak in logs dat er zoveel teken waren, ik zie of voel ze nooit.

Misschien komt dat omdat ik nooit met een korte broek het veld in ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben behoorlijk gevoelig voor muggen en dus ook een gemakkelijke prooi. Van teken heb ik echter nog nooit last gehad. Ik lees heel vaak in logs dat er zoveel teken waren, ik zie of voel ze nooit.

Misschien komt dat omdat ik nooit met een korte broek het veld in ga.

 

Ik zei ook altijd dat ze mij niet te pakken namen, maar het is er laatst toch eentje gelukt. Die zat gewoon in mijn zij en dat terwijl ik een korte broek en hemdje droeg. Deze was alsnog onder mijn shirtje gekropen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de camping (waar ik met vakantie vaak ben) in het Zwarte Woud laat de campingeigenaar zich altijd inenten tegen teken. Hij loopt vaak door (middel)hoog gras. Het probleem met teken is daar groter en ze brengen daar ook vaker Lyme over.

 

In de apotheek in ons vakantieplekje zijn verschillende spuitbussen te koop ter voorkoming van teken. Het ruikt niet lekker maar we hebben het wel gebruikt. Resultaat:geen teken (toeval?). Of het echt helpt weet ik niet. Zijn er anderen met ervaring met middeltjes (zoals Deet) ter voorkoming van teken. Ik zal thuis eens kijken wat het merk weer was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inenten gebeurt tegen FSME, niet tegen Lyme. FSME kan tot een soort(?) hersenvliesontsteking leiden, zoek even op google voor details. Volgens mij (ergens gelzen) is gebeten worden door eenmet FSME besmette teek al voldoende om besmet te kunnen worden. Dus niet zoals bij Lyme pas na 24 uur.

 

Volgens de mensen bij de GGD is het pas nodig om in te enten als je langer dan zo'n 4 weken gaat wandelen in risico gebieden (FSME dan). o.a. Zuid Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk.....

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens de mensen bij de GGD is het pas nodig om in te enten als je langer dan zo'n 4 weken gaat wandelen in risico gebieden (FSME dan). o.a. Zuid Duitsland, Tsjechie, Oostenrijk.....

Jan

Juist ja, onze campingbaas loopt veel door het gras en het Zwarte Woud is Zuid-Duitsland. Hij waarschuwt vaak zijn gasten om de kinderen niet in het achterliggende weiland achter de schapen aan te gaan, want met name daar is hoog gras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist ja, onze campingbaas loopt veel door het gras en het Zwarte Woud is Zuid-Duitsland. Hij waarschuwt vaak zijn gasten om de kinderen niet in het achterliggende weiland achter de schapen aan te gaan, want met name daar is hoog gras.

 

Ja, de locals inenten lijkt me voor de hand te liggen, net als de waarschuwing.....

 

En natuurlijk lange broeken, petjes, smeren en goed controleren. En naar de huisarts als je binnen een week koorts krijgt. Ook weer aldus de GGD. Het blijven akelige beestjes, waar je ook bent.....

 

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...