Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

vallen teken vanzelf uit de plek waar ze je gebeten hebben??? of zie je ze altijd nog zitten???

 

 

Ze bijten je niet zoals jij het geloof ik denkt. Ze bijten je en kruipen in je, ze gaan onderhuids zitten. Een teek is maar een heel klein soort spinnetje. Dat wat buiten je lichaam blijft hangen is de bult die ze langzamerhand volzuigen. Of dat hun "buik" is weet ik niet ;)

Het is niet alleen zaak die bult te verwijderen, maar ook de kop die in je zit.

De kop is het kwalijkst namelijk. Ze moeten ook in een keer verwijderd worden. Als je ze namelijk afbreekt, of ze met sommige goedjes als alcohol gaat behandelen of bevriezen, dan loop je de kans dat ze gaan "kotsen" en dan is de kans op een besmetting groter.

Als je een besmette teek in een keer in zijn geheel verwijderd, loop je minder kans op een besmetting.

 

Ik denk niet dat ze uit zichzelf loslaten. Althans niet vrijwillig in het begin. Misschien als ze echt helemaal volgezogen zijn wel. Bij honden zie je dat wel eens, maar de hond gaat zich ook krabben. Ik denk dus dat des te dikker de teek wordt (ik heb ze wel eens gezien zo groot als een bruine boon), loopt de teek steeds meer kans dat hij verwijderd wordt krabben, stoten en dergelijke.

 

Het "griezelige" ervan is dat zo'n nympfe milimeters groot is en echt helemaal onder je huid kruipt. Als je die eruit weet te halen en onder een loep bekijkt, leven ze gewoon. De pootjes friemelen er lustig op los.

 

Het is dus geen kwestie van snel even bijten en dan pleite. Het zijn geen muggen die je prikken, gif in je spuiten en snel wat van je opzuigen en dan weer er vandoor gaan. Teken bijten je om zich vol te zuigen met je bloed. Dat zuigen van hun kan dagen duren :).

 

maw kan het zo zijn dat er helemaal niks meer te vinden is, maar dat je wel gebeten bent?
Die kans is groter dan dat je ze wel ziet.

Een enkeling lukt het contact met je te maken en contact met je te houden :)

Van het overgrote deel zul je het nooit weten.

De lyme die ik een paar jaar terug had, rode cirkels van 10 a 15 centimeter, is bij mij pas opgevallen door die rode cirkels. Als die cirkels er niet hadden gezeten, had ik nooit geweten dat daar een teek was geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is niet alleen zaak die bult te verwijderen, maar ook de kop die in je zit.

De kop is het kwalijkst namelijk. Ze moeten ook in een keer verwijderd worden. Als je ze namelijk afbreekt, of ze met sommige goedjes als alcohol gaat behandelen of bevriezen, dan loop je de kans dat ze gaan "kotsen" en dan is de kans op een besmetting groter.

Als je een besmette teek in een keer in zijn geheel verwijderd, loop je minder kans op een besmetting.

 

Brandspiritus werkt prima om teken los te krijgen. Wij zijn eens ergens op vakantie een hond tegen gekomen, waarvan beide oren helemaal vol zaten met teken. Het beestje werd helemaal gek van de jeuk en kreeg ze zelf nog niet los. omdat ze weer net te klein waren. Alocohol was helaas nergens te krijgen, maar gelukkig verkochten ze in een supermarkt brandspiritus. We hebben toen beide oren echt flink ingedrenkeld en laten intrekken en na een half uurtje kwamen de teken heel erg makkelijk los, met kop en pootjes. We konden ze niet tellen, maar het waren er honderden! Alcohol zou dus ook moeten helpen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brandspiritus werkt prima om teken los te krijgen. Wij zijn eens ergens op vakantie een hond tegen gekomen, waarvan beide oren helemaal vol zaten met teken. Het beestje werd helemaal gek van de jeuk en kreeg ze zelf nog niet los. omdat ze weer net te klein waren. Alocohol was helaas nergens te krijgen, maar gelukkig verkochten ze in een supermarkt brandspiritus. We hebben toen beide oren echt flink ingedrenkeld en laten intrekken en na een half uurtje kwamen de teken heel erg makkelijk los, met kop en pootjes. We konden ze niet tellen, maar het waren er honderden! Alcohol zou dus ook moeten helpen!

 

Alcohol werkt zeker, het nadeel hiervan is dat de teek eerst "kots" en dus de kans op besmetting vergroot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alcohol werkt zeker, het nadeel hiervan is dat de teek eerst "kots" en dus de kans op besmetting vergroot.

 

OK, dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd :) Alternatief is dan een pincet of tekentangetje, met het risico van afbreken van de kop van het beestje. Ik ga de komende tijd maar even niet cachen, lijkt me veiliger ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze week had ik dus ook weer prijs. Maar liefst drie stuks hadden zich in mijn been vastgebeten, ondanks dat ik een lange broek aan had (ik ga nooit cachen in korte broek). Met tekentangetje snel in z'n geheel kunnen verwijderen.

 

Ik zal er niet minder voor de natuur ingaan. Wel altijd inspectie naderhand. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...