Spring naar bijdragen

Teken, ook met dit weer?


CreenMachine

Aanbevolen berichten

gaan jullie (elke keer) naar de dokter na een tekenbeet of pas als er verschijnselen optreden? En wat adviseerd de arts dan?

Eerlijk gezegd doe ik er niks mee. Ik verwijder de teken altijd zsm maar zeker binnen 24 uur. 's Avonds voor het slapen gaan (op kamp) vlooien we elkaar nog even na en verwijderen we die ettertjes. Daarmee is de kous af voor mij. Ik onthoud dat ik gepakt ben door een teek en houd de evt verschijnselen wel in de gaten. Maar alles opnoteren in een agenda met pennecirkels op mijn lichaam? Nee, dat niet.

 

Ach, de kans dat ik gepakt wordt door een auto is vele malen groter dan gepakt worden door een teek waaraan ik ook nog Lyme overhoud.

 

Maar als ik zou twijfelen aan mijn gezondheid (in relatie met een tekenbeet, voor al die grapjassen die me gaan PM-en dat ik een dokter moet opzoeken :crybaby: ), dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een arts raadplegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vorig jaar in Denemarken waarschijnlijk gebeten door een teek, maar we hadden hem niet opgemerkt. Na 3 weken had ik een rode dikke plek die steeds een beetje groter werd. Het eerste wat weekend-arts en een arts in opleiding (weer 2 weken later) aan je vragen is: "Heb je een teek gezien?" Nee dus! Oh dan is het geen Lyme :crybaby: . Weer een paar weken later, de vlek was nu enorm groot, naar de eigen huisarts die toch een EM constateerde :crybaby: (eerste stadium van Lyme). Gelijk aan de antibiotica, en gelukkig heb ik nergens meer last van. Dus zeg altijd maar dat je een teek gezien/verwijderd hebt. Scheelt je toch een paar weken. Hoe eerder behandelt hoe beter! Veel teek-vrij cache plezier allemaal deze zomer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat doen jullie nou als je gebeten bent?

 

gaan jullie (elke keer) naar de dokter na een tekenbeet of pas als er verschijnselen optreden? En wat adviseerd de arts dan?

 

Nee hoor, dat zou me veel te duur worden :) en ook teveel tijd kosten. Ik zou dan soms een paar keer per week bij hem zitten.

 

Alleen als de grote rode cirkel er aan komt en die is in al die jaren er maar een keer geweest. En ik heb toen zoveel antibiotica moeten slikken van me eten. :)

 

Wat de arts adviseert als je niet door een teek gebeten wilt worden? Huisdieren afschaffen en stil op bed blijven liggen en er vooral niet meer uitkomen en wachten totdat je tijd is gekomen.

 

Verder jezelf altijd goed controleren als je in een gebied bent geweest met bossen, struiken en hoger gras. En daarbij de adviezen natuurlijk van hoog gesloten kleding, geen korte broeken, hoofdbescherming, hoge schoenen enz. Niet dat dit echt helpt hoor. Ik heb naar mijn gevoel er meer last van als ik juist als een ingepakte maanmannetje rondloop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

nou die teken daar baal ik wel van hoor!!!

Na gecached te hebben op de mookerhei had ik er een 3tal te pakken. Nietsvermoedend trouwens ben ik "gewoon" een plasje gaan plegen in het bos, maar dat doe ik dus niet meer! althans niet meer IN de bosjes (als de nood hoog is, moet je gewoon... maar dan maar op het pad waar iedereen je ziet)

 

Vanaf nu laat ik mezelf lekker vlooien, maar ik moet zeggen het kriebelt overal als ik er een paar spot tijdens het struinen bij de cacheplaats. Het lijkt me dan ook beter als het verstoppen van de uiteindelijke cache niet teveel in de buurt zit van potentieel kruip en sluip door gevaar. Nu kun je geen muggen en steekvliegen en teken wegjagen, maar je kunt wel proberen er rekening mee te houden.

 

 

Heeft iemand trouwens een foto van zo'n onderhuidse teek??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen foto's van onderhuidse teken neej, maar heb er laatst wel eentje uit woef gehaald.

Was lekker gaan onsteken enzo....

Gelukkig was de teek al dood.

Overigens kan je onbedekte lichaams delen wel insmeren met DEET,

50 % DEET is gewoon bij de drogist verkrijgbaar, het is zo chemisch als een weet niet wat maar goed het voorkomt wel dat er weet ik ut wat voor gespuis op je gaat zitten.

Meestal kruipen de beesies vanaf je enkels omhoog, dus een beetje DEET op je onderbenen smeren terwijl je toch een lange broek aan hebt doet ook wonderen, ze komen dan niet door de DEET barricade heen en verder dan je enkels komen ze dan niet.

 

Overigens is het hier in de polders helemaal erg, in het Loetbos bijvoorbeeld heb ik er 12 ! uit woef geplukt, meerendeel liep nog rond opzoek naar een lekker plekje, maar zelfs in het bos loopt ze er niet zoveel op.

Ikzelf had er overigens 2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gisteren regio stolberg geweest ( duitsland ).

tijdens de wandelingen in het bos al een teek zien lopen over m'n hand, dus meteen even armen en benen na kijken en niets meer te zien.

eenmaal thuis meteen onder de douche en even checken......en ja hoor zoon heeft twee teken een op z'n zij en een op z'n arm.

ik heb er ook twee meegenomen een grote en een kleintje.

nu maar hopen dat we niet ziek worden.

ben je in de buurt van hoog gras of wat struiken geweest?????

altijd even nakijken, want het blijven rotbeestjes.

.............TEAM GEBROOK..................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken hebben het vooral in de tuin voorzien op vutters. Van de mensen van middelbare leeftijd wordt 34 procent door teken gebeten tijdens het tuinieren, 29 procent tijdens het wandelen.

 

Dat blijkt uit waarnemingen van tekenbeten die de Wageningen Universiteit heeft ontvangen. Totnogtoe werd altijd aangenomen dat vooral wandelen en fietsen in de bossen tekenbeten opleveren, maar de tuin blijkt voor de doelgroep in de leeftijd van 51 tot 60 jaar zelfs risicovoller. Het gaat vooral om tuinen die in natuurrijke regio's liggen. Sinds drie weken kunnen mensen de universiteit via natuurkalender.nl melden waar de tekenbeet is opgelopen, in welke regio van het land dat gebeurde en wat de leeftijd van de pechvogel is. De website wordt sindsdien overspoeld met reacties, inmiddels staat de teller op meer dan duizend.

 

Zonnebaders

 

Overigens is tuinieren niet eens nodig. Teken pakken ook zonnebaders en mensen die in de tuin zitten te eten. Waar het bos zorgt voor 41 procent van de beten, is de tuin al goed voor 32 procent van het totaal aantal tekenbeten. De duinen zorgen voor 9 procent van het totaal.

 

"Dit hadden we absoluut niet verwacht" , zegt dr. Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit. "We moeten nog meer onderzoek doen. Zo weten we niet precies wat de oorzaak hiervan is. Mogelijk dat mensen van die leeftijd vaker een tuin in een natuurrijke regio hebben of gewoonweg meer in de tuin zijn. Maar in de voorlichting moet we hier zeker rekening mee gaan houden."

 

 

(Bron De Telegraaf)

 

 

Gr Twinlife :yes:

bewerkt door Twinlife
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem van teken is dat ze er bijna altijd zijn, behalve bij vorst. Ik heb in

Frankrijk het "genot" gehad om tegen echt een "nest' aan te lopen. Bijna twintig

van die kleine teken over mijn lichaam. Uiteraard op de meest intieme plekken.

 

Inpakken helpt wel, als je alles goed gesloten houdt, maar wie doet dat, wandelend

in de natuur met +30 graden? Dan heb je nog eerder uitdroging + zonnesteek.

 

Zelfs in Sri Lanka is Marjo tegen die kleine rotzakken gelopen.... Er is geen Lyme

op Sri Lanka, maar ze kreeg wel een mooie rode kring er om heen. We hebben geen

risico genomen en meteen in NL de volledige kuur gedaan.

 

Ik wil jullie er trouwens wel op wijzen dat van de Duitse caches in Rheinland-Westfalen

wij bij elke cache wel teken hebben gezien (op de kleding/schoenen) als wel hebben

gehad. In Duitsland is het probleem iets groter dan bij ons. Tenminste, uit eigen ervaring.

Misschien dat het in Ost-Frysland wel anders is.

 

Bytheway

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat het in Ost-Frysland wel anders is.

 

 

Wij zullen het zelf morgen gaan ervaren.

Wij zeg ik...ik kan beter IK zeggen, ik ben altijd de aangewezen persoon om

die dingen mee te dragen waar wij ook maar zijn. ;)

 

Gr Twinlife :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Bron De Telegraaf)

 

 

Gr Twinlife :yes:

 

na ja....

 

Als niet-vutter moet je nog beter je best doen om je dagelijks portie beten te krijgen. Misschien helpt het de Telegraaf te lezen, ook van die bloedzuigers ;) ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teken hebben het vooral in de tuin voorzien op vutters. Van de mensen van middelbare leeftijd wordt 34 procent door teken gebeten tijdens het tuinieren, 29 procent tijdens het wandelen.

 

 

Gr Twinlife :yes:

 

Twee verjaardagen gevierd bij kennissen in de tuin; niet in het gras gezeten maar op een stoel; 2 mensen hebben in deze tuin een tekenbeet opgelopen inclusief Lyme. De slachtoffers waren geen vutters.

Wij gaan daar niet meer in de tuin zitten..... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik recordhouder ben als ik het zo lees... Na een dagje cachen op de veluwe (omgeving Scherpenzeel/Voorthuizen) kwam ik welgeteld met 13 (dertien!) teken thuis! Het grootste deel van deze beestjes waren miniscuul klein! Uiteindelijk allemaal binnen 12 uur van het cachen verwijderd... Ben op dat moment wel blij dat ik samen met mijn vriendin cache, want in mijn eentje zou ik ze nooit allemaal kunnen vinden laat staan verwijderen...

 

Ik maak me overigens niet zon zorgen over Lyme... al vind ik het wel lastig dat het alleen op rode kringen letten dus blijkbaar niet genoeg is... 25% van de besmette gevallen levert geen rode cirkel op...

 

Mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik recordhouder ben als ik het zo lees... Na een dagje cachen op de veluwe (omgeving Scherpenzeel/Voorthuizen) kwam ik welgeteld met 13 (dertien!) teken thuis! Het grootste deel van deze beestjes waren miniscuul klein! Uiteindelijk allemaal binnen 12 uur van het cachen verwijderd... Ben op dat moment wel blij dat ik samen met mijn vriendin cache, want in mijn eentje zou ik ze nooit allemaal kunnen vinden laat staan verwijderen...

 

Ik maak me overigens niet zon zorgen over Lyme... al vind ik het wel lastig dat het alleen op rode kringen letten dus blijkbaar niet genoeg is... 25% van de besmette gevallen levert geen rode cirkel op...

 

Mike

 

Inderdaad, geen rode cirkel is niet automatisch een goed teken (!). Alleen een test geeft uitsluitsel en daar moet 6 weken tussen zitten (na de beet dus). Pas dan kunnen ze namelijk anti-stoffen identificeren. Daarvan zijn er kennelijk 2 soorten: kort geleden gebeten en lang geleden gebeten. Geodoc weet er erg veel vanaf en heeft zelfs een eigen cache (met tangenvoorraadje). Gisteren nog gevonden :D .

 

Daarnaast is het hebben van een partner niet automatisch gunstig bij een teek. Moeders kan a: de teek niet als zodanig herkennen (heeft nu echt een leesbril nodig) :eek: en b: durft de teek niet te verwijderen ;) . Ik hoop dus dat ik nog lang lenig genoeg ben om ze te verwijderen :yes: .. Misschien een goede reden voor een nieuwe partner ;) ...

 

Hoe dan ook, het blijft opletten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een goede reden voor een nieuwe partner ;) ...

 

Ik zie de contactadvertentie al: :D

Man met tekentang z.k.m. vrouw met een flesje alcohol 70% + wattenstaafjes om samen teken te verwijderen ...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik recordhouder ben als ik het zo lees... Na een dagje cachen op de veluwe (omgeving Scherpenzeel/Voorthuizen) kwam ik welgeteld met 13 (dertien!) teken thuis! Het grootste deel van deze beestjes waren miniscuul klein! Uiteindelijk allemaal binnen 12 uur van het cachen verwijderd... Ben op dat moment wel blij dat ik samen met mijn vriendin cache, want in mijn eentje zou ik ze nooit allemaal kunnen vinden laat staan verwijderen...

 

Ik maak me overigens niet zon zorgen over Lyme... al vind ik het wel lastig dat het alleen op rode kringen letten dus blijkbaar niet genoeg is... 25% van de besmette gevallen levert geen rode cirkel op...

 

Mike

 

Hoho, vorig jaar of twee jaar geleden heb ik PZZL gelopen bij Harderwijk. Het was bloedheet. Nadat ik een klein stukje van het pad door het bos ben gelopen over een kleiner paadje dat voor 50% begroeit was met hoog gras en nadat ik genoten heb van een inposante vluchtende kudde edelherten en terug was op het grote pad, heb ik tussen de 50 en 80 teken van mijn benen moeten afblazen. Gelukkig liep het grotendeel maar een flink aantal (gelukkig allemaal zeer kleintjes) bijtertjes, die waarschijnlijk iets luier waren, heeft zich toch vastgeklampt. Met pincet alles nog kunnen verwijderen. Geen last van gehad.

 

Overigens kom ik tussen voorjaar en najaar tijdens het geocachen bijna altijd met een teken weer thuis. Hoe goed je ook je best doet om dat te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...