Spring naar bijdragen

Favorites


Odlaniger

Aanbevolen berichten

Wat is de waarde van favorites?

Wanneer iemand slechts kokers zoekt, dan is een vergulde koker al snel een favorite waard.
Iemand die slechts multi's loopt, legt de lat waarschijnlijk hoger, hij heeft minder favorites uit te delen en is gewend aan kwaliteit.
Een uitspraak van een geocacher is: wanneer een cache na 25 founds nog geen favorites heeft, dan dient hij te worden gearchiveerd. Maar stel dat de eerste 25 geocachers slechts member zijn, zoals bijvoorbeeld Antarctica en Vlindertje. Antarctica heeft volgens mij wel eens gezegd: ik ben member dus kan helaas geen favorite geven. Ok, Vlinder logt helaas niet op geo.com, dus hij telt zichzelf niet mee.
Als ik kijk naar de caches in Nederland met de meeste favorites, dan zie ik op nummer drie een micro, dus geen authentieke geocache. Het percentage van 81% mag er ook zijn.

Wie snapt mijn vertwijfeling en heeft een heldere mening?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een favorite is een schouderklopje van een geocacher die betreffende cache (of caches, blijkens de favo's aan bonuscaches) de moeite waard heeft gevonden.

Niets meer en niets minder.

 

Het betreft een volkomen subjectieve waardering waarbij je uit de cache beschrijving en logs moet afleiden waar die waardering uit bestaat.

Het kan zijn dat de cache met veel favo's iets extra's biedt, maar je zal zelf moeten uitmaken of dat ook voor jou geldt, want dat extra's kan van alles zijn:

Mooie natuur, prachtige behuizing, fraai vormgegeven route, vernuftige puzzel, oudste cache, leuke trail of een trekpleister in een stad etc.

 

Zelf kijk ik er maar beperkt naar, want het blijkt in de praktijk dat ik vaak niet (helemaal) begrijp waarom een cache veel favo's heeft gekregen.

Kwestie van beleving en smaak dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja...favourites.. ik heb er 112 te vergeven en daar slechts 8 maal gebruik van gemaakt.

In 3 gevallen was dat een multi

In 3 gevallen was dat een tradi

In 1 geval was het een mystery
In 1 geval was het een earthcache

Twee van de multi's waren prachtig verzorgd, dooe een mooi gebied
Een multi had zeer vernuftige waypoints
Een tradi lag op een prachtige lokatie, waar ik anders wellicht aan voorbij was gegaan
Een tradi lag op een druk plein in Madrid, maar was echt ingenieus van opzet/constructie
Een tradis was een mooie klimcache, met een prachtig geconstrueerd spinnenweb van klimtouw, tussen 2 hoofdtakken op een meter of 12 hoogte. (kokertje verstopt in een insect in het web)
De mystery, was een van de eerste T5 klimcaches in Nederland, dus voor mij favoriet (pers. voorkeur)
De earthcache (enkele dagen geleden toegekend) was een prachtig geologisch fenomeen, zomaar ergens (nou ja, niet zomaar ergens natuurlijk) langs de weg, waar ik zonder seintje van de GPS blind aan voorbijgereden zou zijn.

In 3 gevallen vond ik een kist met inhoud
In 2 gevallen was het een simpele koker
in 1 geval een eeh post-it blokje met een nietje erin in de behuizing
in 1 geval geen cache, maar 2 vragen beantwoorden en optioneel een schetsje maken en een foto.

Vergeleken met de eerste jaren, cache ik nu nog maar sporadisch. Ook min of meer selectief en meestal tijdens vakanties, zoals nu.
De favo's uit de eerste jaren waren voor mij destijds uitzonderlijke caches, waardoor ik de lat al hoog legde voor mezelf.
Dat is een van de redenen, dat ik nog steeds 104 favo's te vergeven heb, maar eigenlijk te weinig aanleiding vind om dat ook te doen.

Of ik een kist vind, of een koker of slechts een papiertje, is voor mij niet eens maatstaf.
De mate waarin de CO moeite heeft gedaan er iets van te maken, telt zwaar, maar is niet doorslaggevend
De mate waarin ik er door verrast / uitgedaagd / bekoord word, zijn wel de grootste bepalers.

Iedereen heeft dus zo zijn eigen criteria om favo's uit te delen.
De een legt die lat hoger dan de ander, sommige cachers kunnen haast niet wachten tot ze weer 10 caches hebben gelogd, zodat ze weer een favo erbij hebben. Anderen (zoals ik) hebben er 104 over.

Weer anderen kunnen ze niet uitdelen omdat ze geen PM zijn. Dat laatste zorgt al voor een onbalans in de redelijkheid / betrouwbaarheid van het systeem.
Wat mij betreft: Favo's, doe ermee wat je wilt, maar hecht niet al te veel waarde aan de betrouwbaarheid van het systeem.
Al zegt een cache met heel veel favo's natuurlijk wel iets over die cache.

Wat heb je aan dit antwoord...Tja...volgens mij eigenlijk ook niks dus. Haha
.


Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twin Peaks en Sivota, ik heb wel iets aan jullie antwoorden. De subjectiviteit is mij duidelijk. Bij nader inzien geef ik favorites aan caches die voor mij iets nieuws brengen. Dat is niet zo moeilijk want ik cache weinig. Maar dat betekent ook dat ik na de zoveelste prachtige boswandeling niet zomaar een favorite uitdeel terwijl een mysterie als The Riddle (GC4TMFF) voor mij een nieuwe beleving is.

 

Waarbij echter nog geen helderheid is verschaft aan al mijn overpeinzingen. Zoals het membership en de micro-populariteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal favo's zegt niet alles, het ontbreken ervan wel. Als een cache al een tijdje ligt en nog favoloos is, dan is dat meestal niet zonder reden. Favoloze kokers noemen wij dat in huize ioHpeiH, die vermijden we dan ook meestal.

 

Vandaag nog een cache zonder favo's gelopen, maar die viel best mee :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarbij echter nog geen helderheid is verschaft aan al mijn overpeinzingen. Zoals het membership en de micro-populariteit.

 

Nee, het is een raar fenomeen, dat alleen members de favo's kunnen uitdelen. Maar zoals Sivota aangeeft: het zijn "slechts" schouderklopjes.

en ja... voor het voorrecht om iemand te mogen complimenteren, moet je natuurlijk iets overhebben.

 

Voor beide van je onopgehelderde overpeinzingen geldt overigens, dat dit meer zegt over de logger, dan over de legger.

Ik zou daar niet te lang over peinzen. We hebben Statler en Waldorf al om zich daarover op te winden.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik zelf favo's geef dan geef ik die voor de intentie van de legger. Dat is natuurlijk heel subjectief. Als de legger mij aan het lachen maakt, dan is de kans dat hij een favo krijgt opeens een stuk groter. Ik geef alleen een favo voor de zaken die door de legger bewerkstelligd worden. Op de Veluwe liggen vele multi's die een mooie wandeling opleveren. Dat is vaak in gebieden waar het onmogelijk is een multi neer te leggen zonder mooie wandeling. Voor de wandeling in zo'n gebied geef ik geen favo, want dat is niet de verdienste van de legger. Alleen als de legger een meerwaarde heeft aangebracht kan hij van mij een favo krijgen. Ik zie dat ik nog nooit een favo heb gegeven voor een koker. Dat is niet zozeer een principiële keus als wel dat ik nog nooit een favowaardige koker ben tegengekomen. Mijn uitgangspunt is dat er nooit een dwingende reden kan zijn om alleen een koker neer te leggen. Dan moet de cache dus wel heel erg goed zijn om toch een favo te verdienen. Dat heb ik tot nu toe gewoon nog nooit meegemaakt. Hierbij moet ik opmerken dat ik alleen buiten de bebouwde kom cache, en daar heb je maar weinig kokers.

 

Als mijn eigen caches favo's krijgen dan gebruik ik andere criteria. Ik vind alleen de logs belangrijk. Daar lees ik de waardering in. De favo's beschouw ik als een instrument om andere cachers naar mijn cache te lokken. Het bezoek van Wijze Lessen valt me alleszins mee. Wat dat betreft heb ik niet te klagen, en dus hecht ik niet aan de favo's. Waar ik wel goed naar kijk is naar de mensen die géén favo's uitdelen. Ik probeer te begrijpen waarom dat is. Dat heeft mij al een aantal verbeterpunten opgeleverd.

 

De lijstjes op project-gc vormen een merkwaardig allegaartje.

Multi's, bonuscaches van trails en voortuincaches staan daar gebroederlijk bijeen. Da's appels met peren vergelijken. Dat kan ik onmogelijk serieus nemen.

In de belangrijkere lijstjes van project-gc (zoals de Wilsonscore) worden alleen de premium members geteld, de gewone members die geen favo's kunnen geven worden buiten beschouwing gelaten.

 

Voor mij is de volgende stelregel van belang:

Als ik een cache leg die veel favo's moet genereren dan krijg ik een heel andere cache dan als mijn criterium is dat een cache mooie logjes moet genereren. Streven naar veel favo's in plaats van naar mooie logs werkt corrumperend voor de legger.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is een raar fenomeen, dat alleen members de favo's kunnen uitdelen. Maar zoals Sivota aangeeft: het zijn "slechts" schouderklopjes.

en ja... voor het voorrecht om iemand te mogen complimenteren, moet je natuurlijk iets overhebben.

 

Voor beide van je onopgehelderde overpeinzingen geldt overigens, dat dit meer zegt over de logger, dan over de legger.

Ik zou daar niet te lang over peinzen. We hebben Statler en Waldorf al om zich daarover op te winden.

Sja, alleen al het feit dat je als 'gewoon' member geen favo's kunt uitdelen, is voor mij een reden om nooit PM te worden. Je hoeft je dan niet druk te maken over dingen als: is deze cache écht een favo waard, voelt de cachelegger zich beledigd wanneer ik geen favo uitdeel, heb ik wel genoeg extra caches gevonden om weer een favo uit te reiken.

 

Vooral dat laatste zou mij onnoemelijk tegenstaan. Nou weet ik ook wel, dat ik - wanneer ik nu PM zou worden - er een hele stapel onuitgereikte favo's bij cadeau krijg waardoor ik waarschijnlijk tot aan het eind van mijn cachersbestaan vooruit kan. Maar stel je bent al jaren PM, hebt in die tijd netjes je voorraad favo's opgemaakt, en gaat tegenwoordig alleen voor caches die je echt de moeite waard vindt .... dan heb je een probleem.

 

Als PM dan, ik heb geen probleem. Wanneer ik zin heb om te gaan cachen zoek ik een mooie wandeling uit en ga op stap. Na afloop probeer ik een mooie log te schrijven waar de legger hopelijk plezier aan zal beleven. That's it. Het is allemaal zo simpel, waarom zou je het moeilijk maken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zolang je alleen maar favo's kan geven geef ik er geen eentje weg, zodra je ook met een knopdruk je afschuw van een cache kan geven zal ik ze alle twee ruimschoots gaan gebruiken al was het maar om het evenwicht te behouden. Ying/Yang

mijn waardering komt dan wel weer vanuit mijn log die ik schrijf, daar beschrijft mijn ervaring wat ik met de betreffende cache had,

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die Do, ha ha ha ha, leuk geprobeerd, alleen de stakkers die op de rapporteerknop meppen doen het alleen als ze (na goed gebruik van alle minkukels) "onbekend" blijven

hoeveel en hoe vaak zullen ze op die knop drukken als het bekent is dat zij het zijn die dat doen?

 

#Stakkers zijn het :P

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om de bespiegelingen over favo's te lezen. Ik kan me in iedere genoemde gedachtegang wel een beetje vinden, hoewel de redenen om al dan niet favo's te geven zeer verschillend zijn. Dat laat mooi zien hoe subjectief ze zijn.

Zelf heb ik volgens mij ook al om iedere genoemde reden wel favo's uitgereikt: mooie omgeving, mooi gemaakte cache, serie caches met een interessant item, oude cache etc. Een andere reden waarom ik er ook wel een geef is een goede cachepagina met extra informatie en een cacheroute waarvan je iets leert of waardoor je de omgeving weer eens met andere ogen bekijkt. Maar ik probeer mijn waardering ook altijd te laten zien in een mooie log, met foto (s) erbij. Soms lukt dat goed en krijg ik een complimentje van de cachelegger en dat is dan weer een soort van 'favo' voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is onze ervaring, dat een grote groep geocachers hun hobby tamelijk kritiekloos beoefent. De "aaahhss" en "oohhhss" vliegen al bij het minste of geringste fotodoosje dat gevonden wordt door de lucht. Het gevolg is, dat er wat ons betreft veel te veel favo’s worden gegeven en de waarde daarvan dus stevig overdreven is. Er kúnnen ook makkelijk favo’s gegeven worden, want de puntjes worden in rap tempo verzameld en dus ook het aantal favo’s dat gegeven kan worden.

 

Niets is zo subjectief als het geven van een favo bij een cache. Zelfs het gevoel van de dag, het gezelschap waarin je verkeert en bijv. de weersomstandigheden kunnen een grote rol spelen.

 

Wij hebben vaak de indruk gehad dat er bijv. bij het lopen van een multi favo’s gegeven worden voor de route die men loopt. Niet voor de moeite, die een cache-eigenaar heeft gestoken in zijn creatie.

 

Je moet je als plaatser van een cache de ogen uit je hoofd schamen als je –wonende in Baarn of de Lage Vuursche - geen multi kan leggen in de omringende bossen, die niet door een prachtig stukje natuur leidt. Wij hebben multi’s gedaan, die gewoon de paaltjes van een rondwandeling van Staatsbosbeheer volgden, waarbij dan de paaltje werden misbruikt om er een gestanst aluminium plaatje tegen aan te spijkeren. Toch worden daar volop favo’s voor gegeven. Dat heeft er dus alles mee te maken, dat stadsmensen of lui uit de Alblasserwaard, die al beginnen te trillen bij het idee tussen drie of meer bomen te mogen verkeren kennelijk een favo geven voor de natuurbeleving, niet voor de cache op zich. Als echter iemand kans zou zien om een mooie en van creatieve waypoints voorziene multi te plaatsen rondom Bleskensgraaf of Tzummarum krijgt deze van ons bij voorbaat al vijf favo’s….

 

Wij hebben nog 574 favo’s te vergeven, maar doen dat slechts zelden. Daarbij uiten wij onze waardering voor de tijd en moeite, die een cache-eigenaar gestoken heeft in zijn cache, ongeacht het type van de cache. Wij moeten het idee hebben dat de legger zijn of haar best heeft gedaan om ons een paar fijne uurtjes of zelfs momenten te bezorgen. Zo geven wij dus een multi langs rood, geel of blauw geschilderde paaltjes in de bossen rond Baarn geen favo, maar de Rijtjeshuiscache door diezelfde bossen wél. De wandelingen op zich verschillen niet veel, maar het idee achter de Rijtjeshuiscache en de moeite, die men gedaan heeft om ons bij ieder waypoint te verrassen maakt het verschil en dus de cache favowaardig.

 

Voor een mystery zullen wij niet zo snel een favo geven. Wij hebben leuke puzzels gedaan, die op slechte plekjes uitkwamen en toch relatief veel favo’s kregen. Het is dan duidelijk, dat de puzzel beoordeeld wordt en niet de cachelokatie. Wij zijn echter niet gaan cachen om puzzels te doen en te beoordelen, daar zijn andere platformen voor.

 

Voortuincaches zijn niet erg aan ons besteed, toch hebben wij er een paar een favo gegeven. De creativiteit van het gebodene stond op een dermate hoog peil en het was duidelijk, dat hier zoveel tijd en energie in gestoken was, dat wij om die reden een favo hebben gegeven. Het verrassingselement ter plekke speelde daarbij dus een grote rol. Dit komt echter maar zelden voor.

 

Uit het voorgaande blijkt dat –als reeds gezegd- subjectiviteit de hoofdrol speelt bij het geven van favo’s. Dus letten wij er niet heel erg op. Vaak kom je situaties tegen dat je je werkelijk afvraagt hoe iemand er toe kan komen hier een favo te geven….. Dat moet dan wel de schoonmoeder van de cache-legger zijn geweest, die op deze manier de liefde van haar schoonzoon voor haar tracht op te wekken…

 

Maar een feit blijft desondanks, dat een cache, die 50 keer gedaan is en geen enkele favo heeft kunnen genereren duidelijk niet de verwachting gaat opwekken, die een cache met 30 favo’s op 50 bezoekjes wél doet.

 

Kortom, zie het als een leidraad en kijk, behalve naar het aantal favorietjes vooral ook naar de logjes, Daaruit blijkt vaak heel snel, wat je kunt verwachten op je tochten door bossen en langs de dreven van ons land….

 

Aangezien het type mensen en de subjectiviteit van mensen mét een premium memberschap of zonder in de praktijk niet zal verschillen, kan dit de vergelijking van diverse caches met favo’s nauwelijks beïnvloeden.

 

Maar @Od, om uiteindelijk zélf in staat te zijn om een onderscheid te maken tussen wat leuk, goed en favowaardig is, zal je toch echt zélf op stap moeten gaan en (binnen de fysieke en geografische beperkingen die iedere cacher nu eenmaal heeft) ervaring moeten opdoen. Daar kan geen enkele gegeven favo tegenop! Maar dat weet je zelf ook wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken veel in de overwegingen die genoemd worden, zelf gebruik ik de favo's voor een eerste selectie. Zeker als ik bijvoorbeeld ergens voor mijn werk in een hotel beland, dan is het zoeken op hoge aantallen favo's binnen een straal van x kilometer een aardig startpunt. Daarna is het idd logjes lezen om een beeld te vormen.

Het geven van favo's, daar wordt ik gaandeweg wel steeds kritischer in. Een cache moet zich, in welke vorm dan ook, wel onderscheiden van de ''massa". Het liefst zou ik zelf een waardering systeem zien, waarbij je wat meer opties hebt, variërend van ' voegt helemaal niets toe' tot ' briljant uitgedacht/uitgevoerd' . Maar ja, ik heb het niet voor het zeggen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...