Spring naar bijdragen

Favorites


Odlaniger

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik ben helemaal met jullie eens dat de gemiddelde kwaliteit van de caches ondermaats is. Ik snap de frustratie. Die heb ik zelf ook. Maar bekijk het eens anders.

 

Voor wie is het systeem eigenlijk bedoeld?

Het is niet bedoeld voor degene die puntjes jaagt en alles pakt wat los en vast zit. Die pakt toch alles. Favo's of niet.

Het is wel bedoeld voor jou en mij - voor degenen die kritisch zijn. Wij kunnen het favo systeem gebruiken om snel te selecteren welke caches we links laten liggen, en welke wel de moeite waard zijn. En als wij het willen gebruiken, dan kunnen wij beter maar zorgen dat het werkt, toch? En het werkt alleen als we zelf regelmatig favo's uitdelen.

 

Ik zeg niet dat je zomaar aan alles een favo moet geven. Zeker niet. Je moet kritisch zijn, maar niet TE kritisch, want dan werkt het systeem niet. En daar hebben we zelf last van.

 

Tenslotte... als je om te beginnen al selectief bent in de caches die je doet, vind je dan nog steeds heel veel meer dan 90% echt niet leuk? Dan is het misschien toch tijd om een andere hobby te zoeken. Eentje waar je meer dan 10% van je tijd plezier aan beleeft.

Voor alle andere mensen die leuke caches willen selecteren door gebruik te maken van het favo systeem: niet oppotten, maar uitdelen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij kunnen het favo systeem gebruiken om snel te selecteren welke caches we links laten liggen, en welke wel de moeite waard zijn.

Dat is het idee, maar zo werkt het alleen niet. Meningen verschillen, en het blijkt dat de 'gemiddelde' mening niet echt overeen komt met wat wij leuk vinden. Ondanks dat wij dus netjes favorites uitdelen aan caches die wij heel leuk vinden, kunnen we het systeem maar in beperkte mate gebruiken om nieuwe caches uit te zoeken, want we hebben al heel wat caches gedaan met een hoog aantal favorites waar we niks aan vonden, terwijl we geregeld bij caches met een lager aantal favorites een stuk meer verrast worden en we veel meer plezier beleven.

 

(en waar ik schrijf aantal favorites mag je ook percentage/Wilson score lezen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het blijkt dat de 'gemiddelde' mening niet echt overeen komt met wat wij leuk vinden

 

Juist! Daar gaat het om! En dat is nu precies het probleem dat we zelf veroorzaken.

Als wij als kritische cachers niet meedoen, dan zijn wij geen onderdeel van het gemiddelde en gaat het gemiddelde een kant op die wij niet willen. Juist daarom moeten we wel favo's uitdelen aan de top-5% of top-10% caches die we zelf tegenkomen. Dan wordt het gemiddelde ook ons gemiddelde.

 

bewerkt door Don.geo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tenslotte... als je om te beginnen al selectief bent in de caches die je doet, vind je dan nog steeds heel veel meer dan 90% echt niet leuk? Dan is het misschien toch tijd om een andere hobby te zoeken. Eentje waar je meer dan 10% van je tijd plezier aan beleeft.

Voor alle andere mensen die leuke caches willen selecteren door gebruik te maken van het favo systeem: niet oppotten, maar uitdelen!

Ik begrijp de rekenkundige redenering achter je voorstel. En natuurlijk klopt dat. Maar ik ga er anders mee om.

 

Er zijn 60 multi's in Flevoland die in een mooi gebied liggen. Die zal ik voor het overgrote deel doen. Dat aantal is te overzien. Dat zijn mooie wandelingen waar zelfs een oersaaie cache niets aan af kan doen. Aangezien ik meestal maar één multi per weekend doe, kan ik simpel door de logjes te lezen tot de conclusie komen of ik de cache wil doen. Daarmee laat ik dus het favosysteem geheel links liggen.

 

Voor zover ik wel gebruik maak van favo's voor de selectie van caches in een onbekend gebied, ga ik uit van het adagium van ioHpeiH: veel favo's zegt niets, weinig favo's zegt veel. Mooie caches vindt iedereen mooi, maar middelmatige caches zijn vaak overgewaardeerd.

 

En voor wat betreft een andere hobby zoeken, als ik zo de verslagen van veel van mijn medecachers lees dan krijg ik de indruk dat wij al verschillende hobbies hebben.

 

Het is ondenkbaar dat ik een cache met tegenzin doe. Want dan doe ik hem niet. Dat is een paar keer voorgekomen.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Er zijn 60 multi's in Flevoland die in een mooi gebied liggen. Die zal ik voor het overgrote deel doen. Dat aantal is te overzien. Dat zijn mooie wandelingen waar zelfs een oersaaie cache niets aan af kan doen.

 

 

Mij is door Vlinder wel eens (wat zeg ik....meerdere keren zelfs) verweten, dat ik op basis van het bovenstaande net zo goed een paaltjeswandeling of een fietstochtje bij de ANWB had kunnen halen, maar dat ik dan zeker niet met geocaching bezig was... &^%*$. Je herinnert je dat vast wel.....Je schrijft hier dus met zoveel woorden, dat je de wandeling op zich een hogere prioriteit geeft dan de cache, die je uiteindelijk aantreft. In veel opzichten is onze uitgangsbasis dus gelijk, want ook wij vinden de tocht, die naar één of meerdere caches leidt veelal interessanter dan de beschimmelde spullen die we op het einde aantreffen. Waarom bedrijf jij dan een andere hobby???? Dat verdient enige uitleg Diederikus. :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Vlinder jou verwijt dat is mijn zaak niet. Dat zal wel weer om het formaat cache gegaan zijn.

 

Ik houd een pleidooi voor een mooie, originele, grappige en avontuurlijke cache ter aanvulling van een wandeling in een mooi natuurgebied. Als je als legger nou toch al een mooie wandeling uitgezet hebt, waarom zou je dan niet iets van de cache proberen te maken? Voor mij is die mooie, originele, grappige en avontuurlijke cache hetgeen dat geocaching zou moeten toevoegen aan een gewone boswandeling. Dat onderscheidt geocachen van boswandelen. Het tellen van bouten van bankjes en planken van bruggen vind ik niet origineel, grappig of avontuurlijk. Met boswandelen is verder niets mis, natuurlijk.

 

Als men de boswandeling vervangt door een zoektocht door een woonwijk, en de grappige originele tussenpunten vervangt door saaie die je al honderden keren bent tegengekomen, dan lijkt het voor mij op een andere hobby. Dat zul je mij dan ook niet zien doen. Ik peur daar geen plezier uit. Bijzondere omstandigheden voorbehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik houd een pleidooi voor een mooie, originele, grappige en avontuurlijke cache ter aanvulling van een wandeling in een mooi natuurgebied. Als je als legger nou toch al een mooie wandeling uitgezet hebt, waarom zou je dan niet iets van de cache proberen te maken? Voor mij is die mooie, originele, grappige en avontuurlijke cache hetgeen dat geocaching zou moeten toevoegen aan een gewone boswandeling. Dat onderscheidt geocachen van boswandelen. Het tellen van bouten van bankjes en planken van bruggen vind ik niet origineel, grappig of avontuurlijk.

 

Helaas wordt de spoeling dan dun, tenzij je graag achter het stuur van een auto zit. In dat opzicht hoop ik dat je veldtocht voor een groter aantal interessante multi's resultaat oplevert. Dat kun je dan m.i. overigens beter hier doen dan op metacaching, want op dat platform ben je een roepende in de woestijn en een preker voor eigen parochie, als er al een parochiaan aanwezig is.... :-) Over multi's door woonwijken verschillen we niet van mening, maar de stadswandelingen op basis van hofjes, geveltjes of wat dan ook, die wij in een flink aantal nederlandse steden hebben gedaan staan hoog in de lijst van goede herinneringen gegrift! Daar moet de stad zich ook wel toe lenen uiteraard. Lelystad, Delfzijl en Den Helder zouden wij hiervoor niet uitkiezen, maar daar zal wel weer een vooroordeel aan ten grondslag liggen zoals die door ons allen hier met enige regelmaat worden gepredikt.... :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En zo zijn we weer bij één van de grootste voordelen van geocachen in al zijn diversiteit:

voor elk wat wils.

 

Diederikus bezoekt en maakt juweeltjes, TT houdt daarnaast ook van simpeler routes die wel een fijne tocht opleveren, weer een ander gaat vooral voor snel en veel.

 

Prima toch?

bewerkt door MarcoDomi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is een favo vooral een mooie wandeling met goed verzorgde wp's, goed uitgemeten. En dan eindigend met een echte cache, liefst origineel uitgevoerd. Gewoon het "yes!" gevoel.

Mijn favo's komen dus vooral bij multi's terecht.

Maar ik maak hier ook wel eens een uitzondering op.

Ik had trouwens graag gezien dat er gradaties in favo's zaten. In Duitsland noemen ze het "die blaue schleife". Waarom niet "eine golden schleife" erbij voor topcaches?

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een ieder kan een topcache anders zijn,zoveel mensen zoveel smaken

het geodòr systeem in het verleden gaf iets meer meerwaarde doordat de gevers hier extra moeite voor moesten doen i.p.v. simpelweg een vinkje te plaatsen

 

Wat voor mij een topcache is inderdaad subjectief. Maar des te leuker om wat extra waardering neer te zetten voor een cache waar ik van genoten heb. Al vind ik dat de echte waardering hem vooral zit in een mooie, opbouwende log met een blijk van waardering, al dan niet met foto's. Maar da's weer een andere discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik pot mijn favo's niet op, ik krijg ze gewoon niet op. Als ik om persoonlijke redenen een cache een favo geef, spreek ik daarmee mijn waardering voor de cache uit. Omdat ik toch aan het cachen ben die dag, loop ik gelijk een trail. Dan heb ik er zomaar weer 5 favo's bij om uit te delen. Dus de statistieken omtrent het uitdelen vn caches klopt niet helemaal. Bovendien is het favo systeem enkele jaren geleden in het leven geroepen, en had ik er in het begin al meer dan ik uit wilde delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een favo is slechts leuk voor de legger. Het zegt niets over een cache, slechts over de smaak van velen, wat juist vaak niet mijn smaak is. Buiten dat geef ik zelden een favo voor een cache, een compliment geef ik altijd schriftelijk in een log. Vind het een beetje de kant opgaan van het liken op facebook, ook lekker oppervlakkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...