Spring naar bijdragen

Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache


Aanbevolen berichten

Ook mijn knuppel hier even in het hoederhok gooien. Jampat met inhoud.

 

Ik vind hier voor alle argumenten die ik hier langs heb zien komen wel wat te zeggen. Ik wil altijd een mooie fantasierijke in geweldige omgeving liggende multie lopen. helaas is het vaak anders zeker hier in de omgeving.

 

Ik zet meestal voor mij zelf route's uit langs helaas meestal kokercache's soms zit er wel eens iets moois bij. maar het meer en deel niet. Vandaar dat ik ook meer dan zat favoriet punten over heb. Toch kan ik er heerlijk van genieten als ik iets vind waarvoor ik een 25 kilometer heb gelopen. Zeker als ze soms langere tijd al niet meer zijn gevonden,

 

Volgens mij woon je redelijk in de buurt van Schoonhoven en Lopik.

Kijk eens naar de caches van Dalamot.

Deze bijvoorbeeld:

http://coord.info/GC1RD81

Geen (erg) lange wandeling, maar samen met wat (MZLE) caches van andere CO's kun je daar een prachtig rondje van 25 kilometer uithalen met een aantal zeer verrassende caches op je route.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De vergelijking met voetbal is al meerdere malen op dit forum getrokken. Het zou niet best wezen als voetbal nog steeds op de ooit uitgevonden/bedachte manier werd gespeeld. Het aantal blessures zou vele malen groter zijn dan nu al het geval is. Als golf nog steeds op de oorspronkelijk bedachte manier gespeeld zou worden, zouden de beoefenaars nog steeds achter een kudde schapen met hun herdersstaf steentjes konijneholen in slaan. Met andere woorden, hoe het ooit bedacht is wil niet zeggen dat het niet anders zou kunnen.

 

Het allerliefst loop ik een leuke multi door een mooi natuurgebied. Maar of daar op het eind nou wel of niet een grote invulbijbel ligt (die door sommige voorzien wordt van een sticker, waar ik me blauw aan erger) en of er nou wel of geen ruilspullen in liggen (vroeger als kind niet genoeg sinterklaascadeautjes gekregen ?) zal me worst wezen.

 

Puntjes maak ik me niet al te druk om, al vind ik het wel leuk m'n statistieken af en toe te bekijken. Vorige week heb ik ontdekt dat je zelfs op qualitycaching.com puntjes kan scoren. De voorwaarden zijn iets anders, maar ook hier kan je middels een competitie laten zien hoe goed je wel niet bent als cacher.

 

Wat ik hiermee wil zeggen? Hou op met zeuren en doe lekker je eigen ding als het gaat om cachen. Database gekaapt? Gekaapt impliceert dat de eigenaar hier in benadeeld is, of het in ieder geval niet met de gang van zaken eens is. Volgens mij is de eigenaar reuzeblij, ook met alle zooi die online komt. Deze zooi filter ik er wel uit als ik op zoek ga naar de volgende te vinden cache.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Al weer enige tijd geleden heb ik de volgende opmerking gemaakt: de kwetsbaarheid van de natuur is belangrijker dan mijn verlangen om er een cache te plaatsen.

Dat heb ik ook tegen Staatsbosbeheer gezegd en hun antwoord was dat natuur en geocachen heel goed kunnen samengaan.

 

Maar je doet het bos en mij geen plezier door om de 161 meter een kokertje in een boomholte te verstoppen.

Ook hier gaat het weer over beleving. Ben je in staat om een cacher mee te nemen op avontuur. Tja, hoe avontuurlijk is de doorsnee cacher eigenlijk.

 

Ik heb werkelijk geen idee wat je hier bedoelt.

 

Ik zal proberen uit te leggen wat ik hier wilde zeggen.

 

Caches om de 161 meter zouden een gebrek aan fantasie zijn. Als je in staat bent om de cacher mee te nemen op avontuur met een goed verhaal, dan heb ik de indruk dat de cacher ook respectvoller met de omgeving omgaat.

Je kunt zelfs onderweg gebruik maken van de omgeving om de cacher te leiden. Een prachtig voorbeeld hiervan vind ik De Ponti Pad van Jut & Jel. Nog niet eerder zoiets gezien. Dan ben je op speurtocht in een omgeving die door de inbreng van de legger nog mooier wordt.

 

En dan de 2e zin.

Hoeveel tijd gunt een cacher zich om aan zo'n tocht te beginnen en laat deze zich meevoeren in het verhaal.

Wij hebben nagenoeg alle soorten caches gelegd. Aan de logs die we ontvangen kunnen we opmaken dat velen eerst selecteren op tradi's. Dan is er aandacht voor de mysteries, is deze door mij snel op te lossen? En pas op de laatste plaats komen de multi's.

Zelfs een korte multi ontsnapt aan de aandacht van een passant. Want in mijn optiek is er maar een heel klein percentage cachers die doelbewust een gebied uitzoekt op zoek naar pareltjes.

bewerkt door Dagwacht
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat klopt wat dagwacht zegt,

bij Ermelo ligt er op de heide een heleboel kokers, inmiddels al meer dan 750 keer gevonden,

de mensen zijn vol lof over de 65 cache's, verrukt over het mooie gebied en zijn dan ook de anonieme CO's (die hun eigen reeks ook gewoon loggen) dankbaar dat ze naar die prachtige heide zijn geweest (zonder geocaching waren ze er nooit geweest!) en zich daar een hele dag het schompes hebben gelopen of gefietst om alle kokers te kunnen rapen op de inmiddels totaal verwoeste 4kante meters heide waar hij ergens zou moeten liggen.

 

op de zelfde prachtige heide ligt ook een fiets multy, (ammoboks) ouder dan al die weggeworpen kokers,,,,,,,,,, totaal 19 keer gevonden,

 

nog stug vol blijven houden dat het niet om de puntjes gaat, stug vol blijven houden dat om het stuk natuur gaat waar ze terecht komen, en zich vooral als geocacher gezien te willen worden omdat ze er al zoveel "gevonden" hebben, hun auto volplakken met allemaal geocachers spul, parmantig rondlopen als een voormalige Russische generaal die zichzelf omhangen heeft met glimmend #groundspeak zooi, in mijn ogen zijn het gewoon geozombies die denken dat ze een hoop geld moeten investeren en vooral veel kokers moeten graaien om ergens bij te horen

 

Barny

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny, alhoewel ik je uiteenzetting behoorlijk goed kan volgen, is een nuance volgens mij ook wel op zijn plaats. Stel dat ik een weekendje of een dag in de buurt van Ermelo ben. Heb ik waarschijnlijk geen fiets bij me. Als ik dan toch wil genieten van de natuur, dan is de kans groot dat ik daar op de hei ga wandelen. Dat zegt niets over mijn geocache gedrag. Daarnaast is de door jou aangehaalde cache een route van 59 km. Jij zou als eerste moeten weten dat dat een afstand is, die niet door iedereen te volbrengen is. Toch trek je direct al weer een conclusie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast de fietscaches liggen er in Ermelo genoeg mooie, niet al te lange multi's. Die worden ook maar een keer of twee per maand gedaan. Barny heeft helemaal gelijk dat het alleen om de puntjes gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook aangegeven, grotendeels mee te kunnen in de redenering, ik breng gewoon een nuance aan.

 

Als ik in een voor mij onbekend gebied ben, en wil wandelen, kies ik in principe altijd voor een Multi (meestal gezocht op dichtstbijzijnde van mijn verblijfadres en eventueel favorieten), en mocht ik dan traditionals tegenkomen, is niets menselijks mij vreemd en pik ik die ook mee.

 

Ik heb met eigen ogen kunnen zien, hoe fanatieke puntjesjagers te werk gaan, dus het gevoel van Barny begrijp ik volledig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Steeds opnieuw proberen kokerstrooiers hun wangedrag te rechtvaardigen door te stellen dat snelle en simpele tradi's nu eenmaal het meest populair zijn en dat maar weinig geocachers multi's lopen.

 

Klopt helemaal. Er zijn niet zoveel geocachers. Wel zijn er ontzettend veel kokerkneuzen met een onverzadigbare puntenhonger, die maar blijven strooien en met hun onnozole egospelletje het spel geocaching verdringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Steeds opnieuw proberen kokerstrooiers hun wangedrag te rechtvaardigen door te stellen dat snelle en simpele tradi's nu eenmaal het meest populair zijn en dat maar weinig geocachers multi's lopen.

 

Klopt helemaal. Er zijn niet zoveel geocachers. Wel zijn er ontzettend veel kokerkneuzen met een onverzadigbare puntenhonger, die maar blijven strooien en met hun onnozole egospelletje het spel geocaching verdringen.

 

Hee, zo had ik het nog nooit bekeken. Dit is weer een hele nieuwe invalshoek. Dit geeft weer stof tot nadenken. Altijd goed om het in een nieuw licht te zien. Dit kan natuurlijk tot een hele nieuwe discussie leiden! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op basis van 2 of 3 deelnemers aan deze discussie moet de rest zwaar in de verdediging of zwijgen zij. Jammer. Zou ik in de buurt van Ermelo vertoeven, ik zou zeker een rondje over die hei hebben gefietst. 59 km lopen is me te veel.... En tijdens die trip zou ik geen seconde aan Barny, Vlinder of wie dan ook gedacht hebben (tenzij ik ze op diezelfde heide, vermomd als herders zou zijn tegengekomen). Zij denken ook niet aan mij (God verhoede dat tenminste) als zij hetzij een grot inkruipen of via een database een multi of mystery oppikken.... Laten we maar proberen om iedereen in zijn waarde te laten en de eigen verzonnen regels niet op te dringen aan derden. Ik zou het veel leuker vinden (maar dat heb ik al vaker aangegeven) mij via mooie ervaringsverhalen te laten overhalen datgene te doen wat die paar mensen hier verkondigen. Nu worden veel berichten mij gepresenteerd als zijnde het ultieme evangelie. Haal alsjeblieft die voet tussen mijn voordeur weg....

 

Men bereikt er overigens het tegendeel mee. Het gaat me eerder tegenstaan dan dat het me activeert het spelletje óók zo te gaan spelen..... Ik ben bang dat dat hier voor de zwijgende meerderheid geldt.... Als ik Mark Rutte of Diederik Samson dagelijks met een brede lach op de buis hoor verkondigen, dat we, zolang we doen wat zij propageren binnenkort beter uit de crisis komen als toen we er in gingen terwijl de bevolking maandelijks minder in de portemonnee overhoudt, dan gaat die lach op hun face ook knap irriteren en stemt het volk een volgende keer niet meer op hun....

 

Dat gevoel houd ik af en toe over aan deze discussie. Ik lees honderd keer liever een mooi en humorvol verhaal over een lange tocht over de Ermelose heide (compleet met ontberingen, pijn aan het zitvlak, stuk getrapte fotodoosjes, schapen die kokertjes vreten etc. etc.) dan de aanhoudende negatieve opsommingen van een aantal mensen hier. Ik weet zo langzamerhand wel, dat ik in bepaalde ogen een cachersnul ben.... Ik glimlach er om en kan goed leven met die kwalificatie. Ik hoop van harte, dat veel meelezers daar ook mee kunnen leven....

 

Oh... mijn vrouw roept me. Iemand heeft eergisteren een koker neergelegd op een schitterend plekje ten Noorden van Oud Alblas.... De eerste drie zijn geweest (dat is het enige, waar wij absoluut niet aan mee willen doen) en dus kunnen wij er heen! En laten we dan ook nog eens langs "de Kat in de Wilg" komen, waar ze op het terras een voortreffelijke pils presenteren.... Zo beroerd is het cachersleven nou ook weer niet.... :-)

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

.............Nu worden veel berichten mij gepresenteerd als zijnde het ultieme evangelie. Haal alsjeblieft die voet tussen mijn voordeur weg....

 

Men bereikt er overigens het tegendeel mee. Het gaat me eerder tegenstaan dan dat het me activeert het spelletje óók zo te gaan spelen.....

 

.......... Ik lees honderd keer liever een mooi en humorvol verhaal over een lange tocht over de Ermelose heide (compleet met ontberingen, pijn aan het zitvlak, stuk getrapte fotodoosjes, schapen die kokertjes vreten etc. etc.) dan de aanhoudende negatieve opsommingen van een aantal mensen hier.

 

..........Zo beroerd is het cachersleven nou ook weer niet.... :-)

Dit draadje heet nog steeds: wanneer is een cache een goede cache. Ik ben niet meer zo geïnteresseerd te horen wat een slechte cache is. Al eerder geadviseerd daar een ander draadje voor te starten. Kunnen we het hier gezellig houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren onze cache Ielja Strik een nieuwe plek gegeven.

 

Had net nog even een paar kleine beschadigingen aan de behuizing van de cache bijgewerkt met een likje verf, krijg ik van mevrouw Strik een dikke reep chocolade met de tekst:

 

Als dank voor de zweet, bloed en tranen die liggen op onze stoep. Groetjes Frans en Mien.

 

Dat is net zo leuk als de enthousiaste logs.

By the way, met tranen van verdriet viel het wel mee. Tranen van het lachen heb ik wel gehad.

bewerkt door Dagwacht
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds gisteren heb ik ook twee personen die zich steeds weer laten provoceren op de negeerlijst gezet. Het gevolg is dat ik sindsdien een heel aardig draadje zie dat uitnodigt tot een positieve bijdrage. Het klinkt misschien als hard of vervelend, maar dat is niet mijn bedoeling. Het is puur een stukje zelfbescherming. Hierdoor kom ik niet in de verleiding om deel te nemen oeverloze en negatieve discussies. Ik zie ze niet eens. Een vorm van zelfmoderatie dus. Van tijd tot tijd zal ik de lijst evalueren.

 

 

Ik zal proberen uit te leggen wat ik hier wilde zeggen.

 

Caches om de 161 meter zouden een gebrek aan fantasie zijn. Als je in staat bent om de cacher mee te nemen op avontuur met een goed verhaal, dan heb ik de indruk dat de cacher ook respectvoller met de omgeving omgaat.

Je kunt zelfs onderweg gebruik maken van de omgeving om de cacher te leiden. Een prachtig voorbeeld hiervan vind ik De Ponti Pad van Jut & Jel. Nog niet eerder zoiets gezien. Dan ben je op speurtocht in een omgeving die door de inbreng van de legger nog mooier wordt.

 

En dan de 2e zin.

Hoeveel tijd gunt een cacher zich om aan zo'n tocht te beginnen en laat deze zich meevoeren in het verhaal.

Wij hebben nagenoeg alle soorten caches gelegd. Aan de logs die we ontvangen kunnen we opmaken dat velen eerst selecteren op tradi's. Dan is er aandacht voor de mysteries, is deze door mij snel op te lossen? En pas op de laatste plaats komen de multi's.

Zelfs een korte multi ontsnapt aan de aandacht van een passant. Want in mijn optiek is er maar een heel klein percentage cachers die doelbewust een gebied uitzoekt op zoek naar pareltjes.

 

Ik denk dat staatsbosbeheer heel goed in staat is om excessen te voorkomen. Voorlopig heb ik de indruk dat zwijnen meer ravage aanrichten dan cachers in het bos.

Ik zal eens kijken naar De Ponti Pad zodat ik beter begrijp wat je bedoelt.

 

Uit punt 2 blijkt dus dat de co de ravage in zijn gebied kan beperken door multies neer te leggen ipv tradi's of mysteries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

..........Zo beroerd is het cachersleven nou ook weer niet.... :-)

Dit draadje heet nog steeds: wanneer is een cache een goede cache. Ik ben niet meer zo geïnteresseerd te horen wat een slechte cache is. Al eerder geadviseerd daar een ander draadje voor te starten. Kunnen we het hier gezellig houden.

 

 

Het wás een cache, waar we net heen gefietst zijn, die aan onze kwalificaties voor een goede cache voldeed.. Een schitterend plekje en leuk knutselwerk. Plaatjes van Coen Moulijn of Ove Kindvall heb ik gelukkig niet aangetroffen. Maar er gingen toch twee dingen verschrikkelijk mis...

 

1.) We werden derde.... Dat willen we helemaal niet, maar dat zal komen omdat veel cachers momenteel de billen laten rusten op kokertjes in Turkije, Lapland of Nicaragua.

 

2.) De uitspanning waar we het over hadden bleek gesloten vanwege vakantie gedurende drie weken vanaf 15 juli..... Sommige dingen zijn onverklaarbaar.....

 

Maar aan de wens van het kabinet om ouderen per dag zich minstens 30 minuten de schompes te laten fietsen hebben we weer ruimschoots voldaan.

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...