Spring naar bijdragen

Pas Na 100 Founds Legpermissie.


meelhopper

Aanbevolen berichten

Vraag: Waarom passeerd zoiets de review? De checklijst lijkt mij een goede handvat te zijn, voor allebei de plaatser en de reviewer.

In de guidelines staat dat de cache er moet liggen als deze aangeboden wordt. de reviewer gaat ervan uit dat de cache ligt waar ie moet liggen en dat de coordinaten kloppen. De reviewer moet dat wel aannemen want er is geen mogelijkheid om dat te controleren. Als verder alles in orde is, gaat de listing online.

Er rust dus een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de legger om alles op orde te hebben. Proeflopen/puzzelen etc is derhalve erg nuttig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

...

Zelfregulering werkt veel beter denk ik. Als ehm, niemand meer langer traditionals gaat zoeken, zullen ze ook uiteindelijk niet meer gelegd worden.

Dat is ijdele hoop. Natuurlijk blijven traditionals gezocht worden. Hoe meer cachers, hoe meer puntjesjagers, en dus zullen ook de flutcaches gezocht en gevonden worden.

Ik ontken dus niet dat er geen markt voor is, die is er zeker, maar de gemiddelde cacher zal er hoogstwaarschijnlijk niet veel lol aan beleven.

 

 

En wat is er mis met traditionals? Voorbeeld:Ketting van Maxima

bewerkt door CarSim97
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ontken dus niet dat er geen markt voor is, die is er zeker, maar de gemiddelde cacher zal er hoogstwaarschijnlijk niet veel lol aan beleven.

 

De gemiddelde cacher wat is dat?

Volgens mij vinden de meesten (90%?) van degene die hier op het forum komen de goed opgezette traditionals in het algemeen leuker dan een eenvoudige oppikker. Echter, volgens mij komt minder dan 5% van de actieve cachers in Nederland hier op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Zelfregulering werkt veel beter denk ik. Als ehm, niemand meer langer traditionals gaat zoeken, zullen ze ook uiteindelijk niet meer gelegd worden.

Dat is ijdele hoop. Natuurlijk blijven traditionals gezocht worden. Hoe meer cachers, hoe meer puntjesjagers, en dus zullen ook de flutcaches gezocht en gevonden worden.

Ik ontken dus niet dat er geen markt voor is, die is er zeker, maar de gemiddelde cacher zal er hoogstwaarschijnlijk niet veel lol aan beleven.

 

 

die "flutcaches"zoals ze genoemd worden zijn juist voor de beginners wel belangerijk. Om te leren hoe het werkt en hoe hun gps werkt. En ook die "flutcaches zijn door mensen gemaakt die er plezier aan beleven en hopen dat anderen dat ook doen. Dus het klinkt een beetje denegerend om ze zo te noemen

 

groetjes

marlies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvullende vraag:

Waar kan men eigenlijk terecht voor "proefpuzzelaars"? Proeflopen kan pas indien de doos feitelijk ligt, html lijkt keurig te lukken, dus geen van de twee draadjes is echt een goed thuis voor vraag.

 

Voor proeflopen hoeft de doos er echt nog niet te liggen. Je kunt de cachepagina afdrukken en daarmee de hele route laten controleren. Ik vind zowieso dat de proefloper pas als vierde mag loggen, maar dat terzijde.

Volgens mij is er op het forum een draadje waar je om proeflopers kunt vragen als je niet direct iemand kent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip

 

 

die "flutcaches"zoals ze genoemd worden zijn juist voor de beginners wel belangerijk. Om te leren hoe het werkt en hoe hun gps werkt. En ook die "flutcaches zijn door mensen gemaakt die er plezier aan beleven en hopen dat anderen dat ook doen. Dus het klinkt een beetje denegerend om ze zo te noemen

 

groetjes

marlies

Ja, daar heb je op zich natuurlijk gelijk in, echter dat is een waarde/smaak oordeel, dus als cachelegger zou IK me daar niet zo heel veel van aantrekken, zolang mijn cache regelmatig gevonden wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik sommige reacties zo lees, begin ik me al bijna te schamen dat ik na 50 founds al mijn eerste multi heb uitgezet heb en plannen aan het uitwerken ben voor de volgende. Moet ik ondanks de Geo d'Or's die ik al heb gekregen, mijn cache toch maar gauw archiveren en mijn plannen in de ijskast gooiën?

Ik ben geen Traditional-jager, dus het kan nog wel even duren voor ik over de 100 zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorbeelden van hoe het dus niet moet: Soccer field Mauritzbeumke , dit was bij een ervaren cacher niet gebeurd.

Foute coördinaten zijn natuurlijk hinderlijk, vooral voor de goudjagers die als bijen op de stroop afkomen. Ik denk dat de reviewers een rol kunnen spelen bij het voorkomen van dit soort fouten, bv. door bij beginnende cachers te vragen of de tips die op geocaching.nl worden genoemd zijn gevolgd. Wat mij opvalt is dat niemand in zijn logs suggesties doet om de lay-out van de cachepagina te verbeteren of opmerkingen plaatst over de plek van de cache. Blijkbaar is die toch interessant genoeg, of zijn we zo blij met het puntje dat we daar maar niks over zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de stelling vrij onzinnig. Wat is de toegevoegde waarde van het gevonden hebben van 100 caches?

 

Als iemand 100 carpool-oppikkers gevonden heeft zal hem dat hooguit inspireren tot het leggen van nog zo'n oppikker.

 

Iemand die daarentegen 50 goed opgezette multi's en mysteries heeft gevonden kan veel meer geinspireerd zijn voor het leggen van boeiende caches.

 

Bovendien denk ik dat er altijd onverbeterlijke "flutleggers" zullen zijn die ook na 1000 founds nog geen fatsoenlijke cache kunnen leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet ik ondanks de Geo d'Or's die ik al heb gekregen, mijn cache toch maar gauw archiveren en mijn plannen in de ijskast gooiën?

 

Nee hoor,

 

Zoals gezegd, het een (aantallen gevonden) en het ander (een "goede cache" kunnen wegleggen), heeft weinig met elkaar te maken.

 

De stelling wordt door de topicstarter geponeerd als discussiestuk.

 

Dit om de creatieve breinen aan het werk te zetten om een oplossing te vinden voor iets wat blijkbaar door velen als een probleem wordt ervaren.

Namelijk het idee dat de gemiddelde kwaliteit van caches, beinvloed zou worden door een overdaad aan "proefwerkjes" van beginnende cachers.

 

Nogmaals...de een is creatiever in het bedenken en uitvoeren van caches, dan de ander.

Door het vinden van 100 caches of meer, wordt die cacher heus niet creatiever of handiger. Hij/zij krijgt hooguit een idee van andermans creativiteit.

 

Of je je daardoor moet laten beinvloeden? Ik weet het niet.....eigen originaliteit en creativiteit is volgens mij nog steeds leuker als het kopieren van andermans ideeen / caches.

 

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat "flutcaches" wellicht een belangrijke functie zouden hebben voor de beginnende cacher.

Er zijn genoeg kwaliteitscaches die ook makkelijk te doen zijn en wellicht zelfs veel "leerzamer" voor beginnende cachers, als het bijvoorbeeld over het aanleren van technieken enzo gaat.

 

Van een micro achter een lantaarnpaal (wat in mijn ogen een flutcache is) leeert een beginneling helemaal niets. Hooguit, pijltje volgen en bukken. Maar dat lukt ook heel goed met een "goede" cache.

 

Natuurlijk kun je een dergelijke cache met plezier hebben gemaakt en hopen dat anderen er plezier aan gaan beleven, maar daarvoor is juist een waarderingssysteem nuttig.

 

....en de discipline dat wanneer jouw cache slecht gewaardeerd wordt, om daar dan iets aan te doen. (verbeteren of archiveren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de kern gaat de discussie over kwaliteit.

 

Het aangedragen probleem is een (door de topic starter en door vele anderen) onderkend gebrek aan kwaliteit in caches. Het idee om pas caches te mogen leggen na 100 founds is een voorbeeld van een oplossing voor het probleem. Er ontstaat logischerwijs discussie over de effectiviteit van de oplossing. Er zijn namelijk ook andere mogelijke oplossingen. Helaas verzandt de discussie, zoals altijd, doordat we het er niet over eens zijn wat precies het probleem is (wat is kwaliteit?). En dat is logisch, want het is niet meetbaar.

 

Om hier effectief te kunnen discussieren moeten we dus eerst het probleem meetbaar en zichtbaar maken. Ik wacht dus met smart op het 5-sterren systeem voor caches dat Groundspeak nu in overweging heeft. Wat mij betreft is dat een heel effectieve oplossing voor het probleem. Waarom?

 

Ten eerste maakt het kwaliteit meetbaar en zichtbaar. De micro achter de lantarenpaal krijgt 1 ster... en dat is dan een duidelijke en zichtbare boodschap naar iedereen. Negatief gezien kun je het een publieke schandpaal noemen, maar daartegenover staat ook de publieke lof als je wel iets prachtigs creeert.

 

Ten tweede, is (bijna) iedereen die iets creeert daar trots op en wil ook dat anderen het prachtig vinden. Als dan blijkt dat anderen het niet waarderen dan baal je als een stekker en ga je nadenken hoe dat nu komt. Sommige mensen zoeken het probleem dan bij een ander en gaan regeltjes verzinnen... dat lost niks op. Anderen zoeken het probleem bij zichzelf en gaan nadenken wat er is misgegaan, leren daarvan, en doen het daarna beter. (Of besluiten dat ze het niet kunnen, niet meer leuk vinden, en stoppen er mee. Ook een mogelijke terechte uitkomst, want we hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde vaardigheden. Geeft helemaal niets.)

 

Maar ik geloof dus oprecht dat de (onervaren) cachers die de aanleiding tot deze discussie hebben gegeven, naar alle eer en geweten hun best hebben gedaan op hun cache. Dat het resultaat blijkbaar onvoldoende is (maar dat weten we dus eigenlijk helemaal niet zeker zonder waarderingssysteem!) zullen ze inmiddels hebben begrepen. Helaas is deze forumdiscussie niet zo'n efficiente oplossing voor het probleem... Lang leve het 5-sterren systeem, want dat is wel efficient.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Zelfregulering werkt veel beter denk ik. Als ehm, niemand meer langer traditionals gaat zoeken, zullen ze ook uiteindelijk niet meer gelegd worden.

Dat is ijdele hoop. Natuurlijk blijven traditionals gezocht worden. Hoe meer cachers, hoe meer puntjesjagers, en dus zullen ook de flutcaches gezocht en gevonden worden.

Het gaat in dit draadje toch niet over tradtionals? M.i. hoeft er met een traditional niets mis te zijn. er zijn er genoeg met een geodór! En mysteries en multis kunnen net zo goed minder leuk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip,

 

Bovendien denk ik dat er altijd onverbeterlijke "flutleggers" zullen zijn die ook na 1000 founds nog geen fatsoenlijke cache kunnen leggen.

 

hm, tja. Diezelfde cacher die je nu noemt, vind de fatsoenlijke caches(?) die je noemt wellicht in zijn ogen flutcaches of niet leuke caches. Zo lang een cache voldoende(?) positieve logs krijgt heeft tie in mijn ogen bestaansrecht.

 

Wat niet wegneemt dat het slim is om een aantal caches gevonden te hebben voor je zelf aan de slag gaat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de kern gaat de discussie over kwaliteit.

..../

etc.

/...

Helaas is deze forumdiscussie niet zo'n efficiente oplossing voor het probleem... Lang leve het 5-sterren systeem, want dat is wel efficient.

 

Dat heb je mooi gezegd! :beerchug:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben een echte starter die net met het virus besmet is. Wat me opvalt is dat er een aantal mensen zijn die je aan alle kanten willen steunen in het leren. Maar ook mensen die het een beetje zien als hun domein waarbij nieuwe mensen indringers zijn.

 

Dat is ook zo, zo'n tien jaar geleden waren er nauwelijks cachers. Het cache leggen was toen een kistje leggen op een leuke plaats en daar naar op zoek gaan. Van toestemming had nog niemand gehoord en een van de onderdelen van de sport was ervoor te zorgen dat de boswachter je niet zag. Je kwam op plekken waar anderen niet (mogen) komen.

 

Toen er meer cachers kwamen is dat onhoudbaar geworden, de toeloop zorgde voor zichtbare schade. Vaak niet eens met opzet, maar als veel mensen dezelfde route lopen ontstaat er nu eenmaal vanzelf een pad. Daardoor zijn er zaken als toestemming gekomen en andere regels en gewoontes. Een voorbeeld wat mij opvalt is dat als je een oude cache loopt, je vaak aanwijzingen in een boom geschroefd zit. Tegenwoordig vindt men dat not done en zul je de aanwijzingen alleen op dood hout vinden.

 

Er zijn cachers die het leuker vonden toen ze nog met een klein groepje waren en het cachen nog niet zo gereguleerd was. En misschien was dat wel zo, ik heb het nooit meegemaakt. Een ander bezwaar van de oudere cachers wat ik vaak hoor is dat de nieuwelingen de zaken niet zelf kunnen uitzoeken, maar aan het handje meegenomen moeten worden. Daarbij vergeten ze dan dat ze zelf bijna tien jaar hebben gehad om zich van alles bij te brengen en dat je niet van iemand kan verwachten om zowel dingen zelf uit te zoeken als meteen al die kennis die in tien jaar is opgebouwd zich eigen te maken.

 

Het cachen verandert. Daar is helaas? niks aan te doen. En mensen hebben een weerstand tegen veranderingen. En ook daar is niks aan te doen.

 

Een voorbeeld uit een andere hobby van mij ligfietsen. Daar waren we vroeger ook met een klein groepje en zijn er mensen die vinden dat we ons als ligfietsers niet te veel moeten profileren. Vooral uit de angst voor extra regels (maximumsnelheid etc.) Een andere groep vind dat we ons juist wel moeten laten horen. Zodat bij de ontwikkeling van infrastructuur rekening gehouden wordt met ligfietsers. Een belangrijk punt is dat er nog steeds gedacht wordt dat een fietser maximaal 7,5 km aflegt. Mijn ww-verkeer was al 14 km enkele reis, en daarmee zit ik echt aan de onderkant van wat mijn ligfietsvrienden doen.

 

Juist nu we met meer mensen zijn kan er ook meer bereikt worden. Een succes was dat het sinds 1 juli 2010 toegestaan is om knipperlichten op je fiets mag voeren. Erg handig als je in een gestroomlijnde fiets zit. Ook voor het cachen zouden we kunnen bedenken wat we kunnen bereiken als we met grotere groep zijn in i.p.v. nieuwelingen als indringers te zien die de hobby kapot maken. En kom niet aan dat veel cachers niet op dit forum komen, eigenzinnig en eigenwijs zijn. Dat klopt allemaal maar dat geldt nog veel meer voor ligfietsers.

 

Oke ik zal niet meteen alles goed doen. en er eentje maken is iets waar ik voorlopig nog niet aan beginnen maar dat is mijn eigen onzekerheid.

 

Zie het ook niet als een verplichting om een cache neer te leggen. Er zijn mensen die het leuk vinden om caches te maken en anderen vinden het weer leuk om ze te zoeken. Net zoals in de modelvliegwereld waar je ook bouwers en vliegers hebt.

 

Als je iets terug wilt doen voor de cachegemeenschap, schrijf dan een mooie log als je genoten hebt van een cache. En plaats er een paar mooie foto's bij. (Ik geeft toe, dat laatste doe ik ook te weinig) Van een mooie log bij een cache kan ik echt genieten, meer dan het vinden van het zoveelste oppikkertje.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...