Spring naar bijdragen

Pas Na 100 Founds Legpermissie.


meelhopper

Aanbevolen berichten

Een systeem met een 'minimum vereiste' is geen waterdicht systeem. Dat is het schoolsysteem ook niet, maar toch sturen we onze kinderen naar school. Daar leren ze iets, en dat maakt ze wijzer.

Daarmee verwachten we dat ze vervolgens beter voor de dag komen in de maatschappij. Wat 'beter' is weet niemand, maar iedereen voelt aan dat school een goed idee is.

 

Geocaching heeft zich ontwikkeld. In het begin deed men maar wat - zeker Dave Ullmer - en ontstonden door creativiteit maar misschien ook door toeval erg leuke caches, die uitblonken doordat ze uniek waren, origineel, creatief, verrassend of spannend. Dat kwam mede doordat er relatief veel creatieve geesten zich met geocaching bezighielden.

 

In de tweede fase van de hobby, die nu een paar jaar aan de gang is, zijn er velen bijgekomen. Dat zijn voor een deel creatieve geesten, maar voor een deel ook mensen die niet zo goed weten hoe ze een cache uniek, origineel, creatief, verrassend of spannend kunnen maken. Het zijn mensen die wellicht toevallig aan een GPS zijn gekomen, eens iets in de krant of op internet over geocaching hebben gelezen, en aan de slag gaan.

 

De topicstarter hierboven pleit voor een soort opleidingssysteem voor juist die mensen. Een systeem waarin je dingen leert, wijzer wordt, en daarmee een grotere (maar niet 100%) kans hebt om ook zo'n cacher te worden die zijn caches uniek, origineel, creatief, verrassend of spannend maakt.

 

Het systeem dat hierboven wordt voorgesteld is een uiterst eenvoudig soort opleiding. Je moet eerst ervaring hebben opgedaan met het vinden van caches, 100 in dit geval, voordat je een 'diploma' krijgt en zelf aan de slag kunt om caches te maken. De kritiek is terecht of dit een goede graadmeter is. Het laatste wat we willen is het effect 'nieuwe cacher wil 100 founds en gaat alle parkeerplaatsen af'.

 

Je kunt daarom nadenken over een beter opleidingssysteem. Elkaar helpen is een goed idee, want leren van anderen is een beproefd concept. Maar niet elke nieuwe cacher weet anderen te vinden.

Je kunt ook andere criteria toepassen. Een opleiding met verschillende 'vakken' bijvoorbeeld: een minimum aantal gevonden traditionals, multis, mysteries. Of gevonden caches die samen minimaal 50 Geo d'Ors hebben. Je stuurt dan op de thema's diversiteit en waardering door anderen. Ook zou je een jury in het leven kunnen roepen die tot taak heeft te beoordelen of het eerste werk van een nieuwe cacher voldoet aan tenminste enkele basiseisen. Je zet dan expertise van anderen in -- zeg maar: een soort trainersopleiding of vakschool.

 

Sla de discussie niet dood met 'hier hebben we het al over gehad'. Het is de moeite waard de hobby als geheel naar een hoger plan te tillen. Een met voor elk wat wils, zeker, maar ook een waarbij ik mijn familieleden eens een dagje kan meenemen om in hun woonplaats leuk te cachen zonder het risico op te veel lantaarnpalen, afvalbergen en parkeerplaatsen. Een niveau dat recht doet aan de hobby, en eenieder nog jarenlang plezier aan kan beleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is goed om te zorgen dat er geen nutteloze beginners caches bijkomen. Maar om nou te zeggen dat je pas bij 100 founds een cache mag leggen vind ik overdreven.

 

Beginnerlingen kunnen ook heel creatief zijn. Is een cacher die 100 caches heeft gevonden opeens creatiever? Nee, ik denk juist het tegen over gestelde. Een beginnende cacher heeft nog niet alles gezien. Heeft nog niet alle verhalen gelezen en standaard verstop plaatsen gevonden. Die beginnende cacher gaat misschien wel heel creatief om met geocaching en bedenkt dingen die er anders zijn, waarvan je later denk he wat een leuk idee om het zo te doen!

 

Natuurlijk er zijn veel beginners die flut caches leggen, maar die > 20% die het wel kan moet je niet uitsluiten.

 

Misschien is het handig om over andere dingen dan caches aantal te spreken. Zoals kwalitatief goede caches. Of misschien een idee om mensen die een 1ste cache leggen te helpen. Om te zeggen dat die verplicht hulp moeten van medecachers die wel goede caches te leggen. Maar om dat wat groter te zeggen, een lijst maken, met creatieve ideeën en tips voor mensen die hun eerste cache leggen.

Daar verhoog je denk ik eerder de kwaliteit caches mee dan met een minimum aantal caches te stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja das best een goed idee, een wensenlijst waaraan we hopen dat nieuwe caches voldoen.

Klinkt een stuk positiever dan een lijst met regels waaraan de cachelegger moet voldoen.

 

Voorzetje voor een multi mysterie :-)

 

- Een mooi, goed in elkaar gezet verhaal voor de sfeer

- Verassende, mooie omgeving, liefs een paradijsje waar je anders nooit zou komen

- Onderweg puzzels voor het vinden van volgende mooi en creatief verstopt waypoint

- En dan natuurlijk een prachtige, mooi gemaakte (voorbeeldje: Trojaans Paard van Tuitje) stash op een voor dreuzels verborgen plek

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf het onzin vinden.

Ene dag zin om makkelijk te cache en dan doen we een zooi makkelijke oppikkers dan weer zin in een multie en dan is in een event.

Zo blijf je voor elke stemming en voor iedereen iets leuks houden.

 

kwaliteit is voor iedereen iets anders en wat al meerdere keren gezegd is iemand met minder as 100 kan een hele mooi route neerleggen en iemand met + heelveel founds kan gewoon een cache in de voortuin neerleggen.

 

Wij hebben ook een voortuincache waarin we duidelijk vermeld is dat het een voortuin cache is maar toch heel vaak gevonden wordt.

Ook door mensen die zeggen dat ze aan voortuin caches 1 hekel hebben.

 

als de kwaliteit van caches verbeterd zou moeten worden zou je ook de stats achter mensen hun naam weg kunnen halen. Betekend mensen niks meer te pronken hebben en dus vanzelf voor de kwaliteit gaan en niet voor kwantiteit.

echterik zie ook wel in dat de competitie een deel van het spel is. En we daardoor met goede en slechte caches te maken hebben.

maar nogmaals wat ik goed vind vind een ander slecht en andersom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo sprak ik een tijdje geleden een cacher die al honderden caches had gedaan, maar serieus van mening was dat een traditional een oppikker moet zijn. Die vond caches zoals "The Devil made me do it" of "XXL35 Traditional"(willekeurige voorbeelden) dus echt helemaal niks. Tradi's waar je voor moet lopen, hoe verzinnen ze het.

En al die tradi's in het buitenland ook, waar je met de auto niet kunt komen, zoals in een waterval of op de top van een alp.

 

Veel caches doen is echt geen garantie dat je zelf iets leuks kunt neerleggen, en andersom.

 

Misschien moeten we in Nederland ook eens wat vaker stammtisches houden. Informeel met een stel cachers bij elkaar komen en wie weet ontstaat er onder het genot van een hapje en een drankje wel een fantastisch idee. Dan heb je meteen een alliantie om de cache mee te maken en hoef je niet alles alleen te doen. Want wellicht zijn er veel cachers die wel goede ideeën hebben, maar om de 1 of andere reden moeite hebben om het uit te voeren. Al is het maar vanwege de tijd. Gelukkig zie ik wel steeds meer van dat soort initiatieven.

Elkaar op een dergelijke positieve manier helpen, motiveren en stimuleren helpt denk ik beter dan allerlei regeltjes te introduceren die toch niet te handhaven zijn en bovendien geen garantie zijn op succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwantiteit is geen garantie voor kwaliteit. Waarom kan iemand, die 50 caches heeft gevonden geen briljant idee hebben? Ik denk, dat de kans 50/50 is, dat dit zo is. Ik denk, dat de kans ook 50/50 is, wanneer hij (of zij) er 3000 heeft gevonden. Kortom, het maakt niets uit.

 

Wij vinden het prachtig, wanneer we zien, dat een cachelegger a:) werkelijk probeert ons iets moois te laten zien van zijn of haar omgeving en b:) probeert de cache op een leuke manier te verstoppen. Kortom, wanneer wij zien, dat de cachelegger moeite heeft gedaan om het zaakje leuk te presenteren, dan is de cache voor ons geslaagd. Of het nu een multi of een traditional is. Dat maakt niets uit.

 

Het is dus duidelijk dat wij een in de haast in een bloempot geflikkerde cache in een willekeurige voortuin in een nog willekeuriger saaie woonwijk verafschuwen! Of de legger er nu 10, 25, 50, 300 of 8000 heeft gevonden..... yagggg

bewerkt door Gerrit Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

kwaliteit is voor iedereen iets anders

(...)

maar nogmaals wat ik goed vind vind een ander slecht en andersom.

 

Maar toch ik ken geen cachers die bijvoorbeeld een Raiders of The Lost ark etc. slecht vinden. En zo kan ik ook een paar caches opnoemen waar maar weinig mensen enthousiast over zijn.

 

Wat echt goed en echt slecht is, is voor iedereen wel duidelijk. En bij deze een oproep om geen slechte caches neer te leggen, maar proberen om een echt goede cache neer te leggen.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is een flutcache en waarom? Ik ben benieuwd naar concrete voorbeelden.

Voortuincaches kwalificeren zich o.h.a. goed voor het predikaat flutcache.

Waarom? Omdat het een zwaktebod is en vrijwel nooit een interessante plek oplevert voor de cachende medemens. Ze dienen veelal om de cachelegger (en eigenaar van de voortuin) lol te laten beleven aan het aanschouwen van zoekende mensen voor zijn deur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is een flutcache en waarom? Ik ben benieuwd naar concrete voorbeelden.

Voortuincaches kwalificeren zich o.h.a. goed voor het predikaat flutcache.

Waarom? Omdat het een zwaktebod is en vrijwel nooit een interessante plek oplevert voor de cachende medemens. Ze dienen veelal om de cachelegger (en eigenaar van de voortuin) lol te laten beleven aan het aanschouwen van zoekende mensen voor zijn deur.

 

:o Kortom, de cacher dient als aapje voor de cachelegger. En het idiote is..... De cacher laat zich nog als zodanig gebruiken ook.... :no: Hij (of zij) krijgt nog net geen pinda's toegeworpen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voortuincaches kwalificeren zich o.h.a. goed voor het predikaat flutcache.

Waarom? Omdat het een zwaktebod is en vrijwel nooit een interessante plek oplevert voor de cachende medemens. Ze dienen veelal om de cachelegger (en eigenaar van de voortuin) lol te laten beleven aan het aanschouwen van zoekende mensen voor zijn deur.

 

Daar gaan we weer .......................... :o:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn naam komt wel erg vaak ter sprake en ik heb minder dan 100 caches gelogd gelukkig dan hoef ik geen opvolger te maken voor Raiders of the Lost Ark en kom ik wellicht van deze verslaving af of moet ik een inhaalslag maken van caches die ik niet gelogd heb.

Ik zeg het al een cache legger moet een drive hebben iets moois te maken, als ik naar mijn zelf kijk toen in begon in 2005 vond ik al vrij snel dat veel caches op elkaar leken en ik de drive kreeg een cache te maken die er nog niet was.

Als je caches dan gewaardeerd worden geeft dat weer de drive om je zelf te verbeteren.

Ik kwam in het begin in contact met de juiste mensen en kreeg ik al vrij snel contact met kruimeldief die mij rijkelijk van informatie voor zag en mij eigenlijk min of meer stimuleerde een cache te maken. Het is denk ik wel belangrijk om als starter goede respons te krijgen of te zoeken zodat je weet of je op de goede weg zit en daardoor kan een eenvoudige opraper ook leuk zijn.

Iemand die een opraper legt heeft ook een doel met zijn cache meestal kom ik op plekken waar ik anders niet zou komen deze zoek ik dan uit aan de hand van de cache beschrijving of omgeving.

Als laatste wil ik nog toevoegen dat sommige cachers liever zoeken en in mijn geval liever caches bouwen en de voldoening vinden in mooie logs dus hoeveelheid founds zegt niks je moet creatief zijn. Te veel founds kan ook nadelig zijn omdat je dan het gevoel krijgt dat alles al gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een ander voorstel: Pas na 20 caches van het betreffende type en na controle van een collega cacher die minimaal 100 caches van dat type heeft gelopen.

De betreffende controleur mag zelf pas loggen als hij 3 keer door anderen is gelogd.

:o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...