Spring naar bijdragen

Pas Na 100 Founds Legpermissie.


meelhopper

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf het idee dat veel cachers na een aantal founds (bij sommigen is het bij 10, bij de ander pas bij 200) een soort van legplicht voelen.

 

Als het idee eenmaal geboren is dat je een cache wil leggen, dan moet die cache er ook zo snel mogelijk komen.

Dat je dan dat ding maar ergens in je voortuin legt of in een stukje berm waar anders toch nooit iemand komt, sja dat is dan het logisch gevolg.

 

En ja, ook ik heb flutcaches, maar dat zijn wel degene die het meest gevonden worden (CC Dedemsvaart en Slagharen). Ik heb erover gedacht om ze weer te archiveren, maar blijkbaar wordt er voorzien in een behoefte.

 

Aan de andere kant heb ik de Dedemsvaart serie destijds geadopteerd, omdat ik zag dat hier veel werk in zat en het zonde zou zijn dat deze serie verloren zou gaan. Dat waren dus mijn eerste (meteen 18) caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

knip,

 

Het gaat in dit draadje toch niet over tradtionals? M.i. hoeft er met een traditional niets mis te zijn. er zijn er genoeg met een geodór! En mysteries en multis kunnen net zo goed minder leuk zijn.

Ai, ik bedoelde in mijn post eigenlijk 'langere multi's' ipv 'langer traditional' wat er nu staat.

 

En zeker zijn er zat traditionals die veel mooier/langer/leuker zijn dan menige multi.

Ik heb me in Flevoland wel eens een halve dag lopen ergeren aan allerlei kortere onduidelijke slecht kloppende multi's. (Maar ook dat lag wellicht aan mij)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet ik ondanks de Geo d'Or's die ik al heb gekregen, mijn cache toch maar gauw archiveren en mijn plannen in de ijskast gooiën?

 

Van een micro achter een lantaarnpaal (wat in mijn ogen een flutcache is) leeert een beginneling helemaal niets. Hooguit, pijltje volgen en bukken. Maar dat lukt ook heel goed met een "goede" cache.

 

 

 

 

eeeuuuhhh mijn derde cache was dus een micro bovenop een verkeerdbord (dus niet bukken). En dat was toch even zoeken vooral omdat de eerste twee in de grond zaten en ik dus naar de grond aan het turen was. :beerchug: Dus leer momentje caches kunnen overal zitten.

En ondertussen leerde ik ook wat dingen over mijn gps.

 

En voor mijn dochter van 6 is het ook een leerschool. Hoe combineer ik de gps met de werkelijkheid.

 

groetjes

marlies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja, ook ik heb flutcaches, maar dat zijn wel degene die het meest gevonden worden (CC Dedemsvaart en Slagharen). Ik heb erover gedacht om ze weer te archiveren, maar blijkbaar wordt er voorzien in een behoefte.

 

Wat is dan maatgevend voor jou in deze?

Het gegeven dat iets blijkbaar voorziet in een behoefte of het gegeven dat je zelf eigenlijk ook vindt dat het flutcaches zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf het idee dat veel cachers na een aantal founds (bij sommigen is het bij 10, bij de ander pas bij 200) een soort van legplicht voelen.

 

knip

Mischien zit daar het probleem(?) wel.

 

De route en omgeving moeten uitnodigen voor een cache, en niet andersom. Zo staat het volgens mij ook ergens in de richtlijnen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf het idee dat veel cachers na een aantal founds (bij sommigen is het bij 10, bij de ander pas bij 200) een soort van legplicht voelen.

 

Als het idee eenmaal geboren is dat je een cache wil leggen, dan moet die cache er ook zo snel mogelijk komen.

 

Ik denk dat we de "beginnende cacher" van het idee moeten afbrengen, dat het een "plicht" zou zijn om na het vinden van een aantal caches, zelf iets voor de community terug te "moeten" doen.

 

Een cache leggen doe je omdat je dat wil, vanuit het idee dat je daarmee een positieve bijdrage aan andermans genot kunt leveren.

Niet omdat je vind dat dat moet omdat je denkt dat je anders alleen maar profiteert van andermans werk.

 

Met stadium van iets moeten bijdragen, om daarmee de aantallen in stand te houden zijn we al sinds 2004 ofzo voorbij.

Anno 2010 is "beter" "meer" .....en niet andersom.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

die "flutcaches"zoals ze genoemd worden zijn juist voor de beginners wel belangerijk. Om te leren hoe het werkt en hoe hun gps werkt.

Wat je ook kan doen is met een ervaren cacher een mooie multi lopen, die je dan onderweg uitlegt hoe je GPS werkt. Voordeel is dat je bij een multi vaak meerdere technieken tegenkomt dan bij een simpel oprapertje en je meteen een idee krijgt van wat een mooie cache is.

 

Bitte ein Bit heeft daar een keer mijn kusteroute voor gebruikt: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LU...93-1222fd1ff5eb Als je in Midden Brabant kan ik je ook een keer mee nemen en als je van plan bent een echt hele mooie multi te doen wil ik er ook nog voor reizen.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je ook kan doen is met een ervaren cacher een mooie multi lopen, die je dan onderweg uitlegt hoe je GPS werkt. Voordeel is dat je bij een multi vaak meerdere technieken tegenkomt dan bij een simpel oprapertje en je meteen een idee krijgt van wat een mooie cache is.

Dat kan, echter wat als je nu een multi niet leuk vindt?

 

Mischien instellen dat je pas een nieuwe cache mag leggen als je alle caches in een land gevonden hebt? :beerchug:

 

Maar inderdaad, het mag geen verplichting worden in de trand van: iets terug willen doen voor de geocaching community....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eeeuuuhhh mijn derde cache was dus een micro bovenop een verkeerdbord (dus niet bukken). En dat was toch even zoeken vooral omdat de eerste twee in de grond zaten en ik dus naar de grond aan het turen was. :beerchug: Dus leer momentje caches kunnen overal zitten.

En ondertussen leerde ik ook wat dingen over mijn gps.

 

En voor mijn dochter van 6 is het ook een leerschool. Hoe combineer ik de gps met de werkelijkheid.

 

groetjes

marlies

 

 

Het is altijd moeilijk om die caches te benoemen die z.g. "flutcaches" zijn.

Voor ieder is dat anders echter er werd hier ook gezegd dat :"Iedereen wel weet wat de echt slechte caches zijn".

Dit zonder een bepaalde catagorie te noemen.

Ik denk dat dit inderdaad zo is.

 

Er werd hier eerder in dit topic nog een ander criterium genoemd:

"Je wilt toch ook als maker dat anderen plezier hebben van jouw cache".

 

Ongeacht wat voor cache het is, lijkt me dat iets wat je je af moet vragen.

Welk plezier beleeft een ander hieraan?

Dus niet: Voldoet het aan een behoefte of doe ik het eigenlijk vooral voor mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

En als er dan toch een norm gesteld moet worden om de wildgroei aan caches in te perken dan lijkt het mij veel zinvoller om bijvoorbeeld af te spreken dat iedereen maximaal een x-aantal caches plaatst. Dan wordt alles zelf regulerend en dient men kritisch naar de eigen caches te kijken als men de ze grens heeft berijkt. Maar ook hier laat iedereen lekker zijn.haar gang gaan en probeer niet constant alles voor andere mensen te bepalen.

....

 

Ik ben het niet gauw met Ervani eens, maar dit is wel een optie om het eea een beetje te reguleren.

Alhoewel er dan mensen zijn die een tweede of zelfs meer accounts aanmaken omdat ze de drang hebben om wat weg te leggen.

 

Tipje voor Ervani: Lees de topics niet als je je er toch aan ergert. Scheelt een hoop werk en tijd :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik sommige reacties zo lees, begin ik me al bijna te schamen dat ik na 50 founds al mijn eerste multi heb uitgezet heb en plannen aan het uitwerken ben voor de volgende. Moet ik ondanks de Geo d'Or's die ik al heb gekregen, mijn cache toch maar gauw archiveren en mijn plannen in de ijskast gooiën?

...

Nee, natuurlijk niet!

Het gaat er alleen om dat leggers niet moeten denken dat ze met een filmkokertje achter een lantaarnpaal, of een tupperwaredoosje onder een bruggetje in een woonwijk met huizen rondom, origineel bezig zijn. Dat soort caches zijn er al in overvloed. Probleem is dat veel cachers daar pas achter komen als ze meerdere caches hebben gevonden. Daar wordt voor gepleit. Dat is geen arrogantie, dat is gebruik maken van ervaring.

 

Als je een goed idee hebt voor een multi: doen! Vraag eventueel feedback bij een (bevriende) cacher uit de buurt.

Het gaat in deze discussie om de enorme aantallen nul-sterren caches die overal en nergens maar worden neergegooid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik vind niet dat er een minimum aantal caches gevonden hoeft te worden. Wel een minimum aantal soorten caches zodat je weet wat de mogelijkheden zijn. En kies bij het uitzetten van een cache niet voor de eenvoudigste oplossing, ook al is het maken van een multi tegenwoordig tijdrovend met additional waypoints aanmaken etc. Toch beleef ik altijd veel lol met al dat voorwerk. En als je al een cache neerlegt om ANDEREN een plezier te doen, denk dan goed na over de eindlokatie. Niet om het puntje erbij te kunnen loggen vanuit je luie autostoel, maar met (angst)zweet op je hoofd na een zeer lastige of lange route.

Eigenlijk zou het criterium moeten zijn; minimaal twee uur bezig zijn in het terrein om een cache te kunnen loggen. Er zou dan een hoop prut gearchiveerd kunnen worden en legio eendagsvliegen afstoten!

OK, het moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus een paar eenvoudigen mogen blijven liggen :blush:

 

Dit is gewoon een voorbeeld van wat je krijgt als er geen kwaliteitscontrole uitgevoerd wordt (als die al te objectiveren is). Dus 100 caches is niet de maat, 1000 ook niet, maar dat sommigen ipv geholpen geremd moeten worden is ook duidelijk.

Dat zeg ik....... :ph34r:

 

Moet een goede voetbaltrainer eerst zelf wereldkampioen geweest zijn of bestaan er gewoon talenten zonder de sport zelf te beoefenen?

Ja hoor! Er bestaan natuurtalenten. Vaak nog beter ook, immers de beste stuurlui........ :lol1:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat dit topic 100 reacties haalt lijkt het me verstandig dat het onderwerp wordt gesloten.

We hebben er allemaal even over kunnen meedenken en de nodige meningen zijn de revue gepasseerd.

Ik ben blij dat de sport nog steeds groeiende is en dat er dagelijks nieuwe cache®s bijkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Ik vind zowieso dat de proefloper pas als vierde mag loggen, maar dat terzijde.

...

Ik log gewoon op de eerste pagina als proefloper, onder vermelding van een leuk kort verhaaltje en dat ik hem proefgelopen heb met hoofdletters....

De werkelijke ronde loop ik daarna nog wel eens een keer en dan log ik voor de werklelijkheid

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zucht was mijn eerste reactie bij het lezen van deze topic titel. Daar heb je weer zo’n slimmerik die denkt de wereld te verbeteren met een slecht en al al heel erg vaak op deze verkeerde plek besproken idee. Kan de forum functionaliteit zodanig worden aangepast dat eerst de zoekfunctie moet worden gebruikt alvorens een nieuw topic kan worden geopend? Dan had deze topicstarter gezien dat deze discussie al heel vaak is gevoerd . Het verbaasd mij dat er nog steeds mensen zijn die in dit idee nog iets in zien.

 

Ik moet eerlijk zeggen, ik merk niks van al die zogenaamde kwaliteitsproblemen. De mindere caches haal je er toch zo uit voordat je op pad gaat? Caches genoeg, waarom zou je ze allemaal moeten doen? Je herkent de mindere caches heel snel aan een beperkte, rammelende cachepagina en heel veel logjes met zeer weinig tekst.

 

Nee hoor, iedereen hangt gewoon z’n gps aan z’n pc en stuwt ‘m vol met alles wat binnen een straal van 100 km rondom huis ligt. Besteed nou voordat je op pad gaat een uurtje aan het lezen van wat cachepagina’s en logjes en je doet een hele dag alleen maar leuke caches. Wellicht scoor je 10 caches minder, maar je hebt wel een goede dag zonder dat je je staat af te vragen ‘wat doet dit kokertje hier in vredesnaam’. De wereld verbeteren begint bij jezelf, niet bij het beperken van anderen.

 

Bovendien, wat heeft het voor zin om deze discussie hier te voeren? De regels worden bepaald in de US, dus ga die discussie dan daar voeren. Gelukkig zitten daar slimme mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dan dit soort dingen afschieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...