Spring naar bijdragen

Pas Na 100 Founds Legpermissie.


meelhopper

Aanbevolen berichten

Nog een voorstel (bedacht na veel ouzo en sigaren): een ieder die minimaal 100 Waardeloze (flut, voortuin, hondenuitlaatplaats, carpool, lekke tupperware, micro)- caches geruimd heeft, mag zelf een cache leggen!

PN

 

 

Ha die Peter,

 

Daar ga ik volgende week na de 11e mee starten.

Dan gaan namelijk al mijn cache's het archief in.

Om plaats te maken voor nieuwe cache's in de regio ;-)

 

Groet,

 

Kees

bewerkt door keske27
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Goede of slechte caches zijn vaak een kwestie van smaak, maar een cache is m.i. ook objectief te beoordelen. Te denken valt aan:

 

- ernstige (taal- en andere )fouten in de omschrijving. En dan val ik niet over een d of een t, maar wel over het incorrect gebruik van bijv. de termen "getal"en "cijfer".

- aantoonbare, onopzettelijke miswijzing (van soms 500m! zoals recent bij een traditional in Enschede)

- bij niet nakomen van verzoek om onderhoud (op straffe van verwijderen na 30 dagen niet reageren, oid.)

 

Zodoende blijven de caches over die cache-technisch in ieder geval OK zijn. Of het dan een mooie, lelijke, troosteloze of wat dan ook cache is, is vervolgens subjectief.

 

Het is natuurlijk ieders eigen verantwoordelijkheid om vooraf even de logs te lezen om te bepalen of de betreffende cache naar je smaak is. En als je al wat ervaring hebt weet je heus wel of een cache "flut" is, en is het tenslotte aan jou om die lekker te laten liggen. Dan maar een smiley minder op de kaart :o

 

YMMV, FF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie wel wat in het proeflopen, maar dan door iemand die genoeg verschillende caches heeft gedaanen zet het maar in je reviewerrnotes:

Toestemming door:

Proefgelopen door....

enz..

 

Wij hebben afgelopen zondag een cache proefgelopen in Amerongen, het was de eerste cache van die leggers en ze waren er al een jaar mee bezig... gewoon omdat hij optimaal moest zijn... je kon ook goed zien dat er de tijd voor was genomen en de mooiste route was uitgezocht... ik heb genoten... (ook al kwam de regen met bakken uit de hemel...) Zo kan het ook...

 

Zelf wilde ik mijn eerste cache ook het liefst zo snel mogelijk leggen, maar ik kon geen mooi plekje vinden in de buurt, geen leuke mystery bedenken enz... dus uiteindelijk was mijn eerste cache pas na mijn 400ste found en daar ben ik achteraf blij mee, want ik heb in die tijd een hoop geleerd, hoe dingen wel niet en beter konden... nu zit ik bijna aan de 800 en ben ik met mijn eerste multi bezig... ook stapje voor stapje en ook hier leer ik gaandeweg nog bij..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie wel wat in het proeflopen, maar dan door iemand die genoeg verschillende caches heeft gedaanen zet het maar in je reviewerrnotes:

Toestemming door:

Proefgelopen door....

enz..

 

Wij hebben afgelopen zondag een cache proefgelopen in Amerongen, het was de eerste cache van die leggers en ze waren er al een jaar mee bezig... gewoon omdat hij optimaal moest zijn... je kon ook goed zien dat er de tijd voor was genomen en de mooiste route was uitgezocht... ik heb genoten... (ook al kwam de regen met bakken uit de hemel...) Zo kan het ook...

 

Zelf wilde ik mijn eerste cache ook het liefst zo snel mogelijk leggen, maar ik kon geen mooi plekje vinden in de buurt, geen leuke mystery bedenken enz... dus uiteindelijk was mijn eerste cache pas na mijn 400ste found en daar ben ik achteraf blij mee, want ik heb in die tijd een hoop geleerd, hoe dingen wel niet en beter konden... nu zit ik bijna aan de 800 en ben ik met mijn eerste multi bezig... ook stapje voor stapje en ook hier leer ik gaandeweg nog bij..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[sarcasme mode aan] Mensen die een cache in een natuurgebied willen leggen moeten minimaal vier jaar aantoonbaar lid zijn van het WNF, daarnaast minimaal 7 uur per maand werkzaam zijn als vrijwilliger bij de plaatselijke volkstuin vereniging. Deze eis is belangrijk omdat je toch echt wel verstand van plnaten en dergelijke moet hebben voordat je een cache in een bos mag leggen. Voor het plaatsen van een cache in een stad moet je aantoonbaar minimaal vijf jaar in de betreffende stad/dorp wonen om goed op de hoogte te zijn van de plaatselijke infrastructuur. het strekt aanbeveling om ook een jaar als taxi chauffeur te werken omdat je dna op de hoogte bent van alle straten en steegjes. Als je een carpool cache wil plaatsen moet je aantoonbaar minimaal 50.000 km per jaar rijden en met behulp van kassabonnetjes aan kunnen tonen dat je minimaal en ker per week bij een wegrestaurant eet (betreffende restaurant dient wel aangesloten zijn bij onze organisatie).

 

Voordat je een topic op dit forum mag plaatsen dien je eerst 150 topics op het FOK forum geplaatst te hebben en minimaal aan tien discussies op de Volkskrant website deel hebben genomen. Daarnaast dien je een van de taalcursussen bij een van de bij ons aangesloten organisaties te volgen en een diploma typevaardigheid niveau C te halen. Dit alles om het niveau op het forum binnen onze richtlijnen te houden. [/ sarcasme mode uit]

 

Wie bepaald het niveau?

Wie controleert?

Wie stelt op?

Wie vindt de Nachtwacht het mooiste schilderij in Nederland?

Wie kan er 40 kilometer hardlopen?

Wei draagt er een raar hoedje?

Wie heeft vanaf oktobeR winteRwanden ondeR de auto?

Wie rijdt er braaf 100 op de meest linker rijbaan omdat de max snelhed 100km is (hierbij zijn de twee rechter rijbanen vrij)

Wie doet er suiker in zijn.haar koffie?

 

Kortom hou toch op met al die regulering of richt zelf een vereniging op met duidelijke statuten en spelregels.

 

Ik zie dat Meelhopper overigens 21!!! caches heeft geplaatst... en dan ook nog een keer allemaal caches vergelijkbaar zijn, Weinig creatief, en als ik een deel van de cacheomschrijving mag citeren:

 

De cache:

Om de cache te vinden dient u nog enige informatie te verzamelen.

 

Wp 1: In welk jaar is de vijver aangelegd?

1920 A = 4, 1970 A = 0

1935 A = 2, 1955 A = 5

 

Wp 2: N51 34.322 E5 02.355

Op de lokatie van de hertjes staat een hok. Hierop zit een blauw bordje.

B = het aantal klinkers in de tekst.

Boven het bordje zit een voorwerp, wat is dit?

C = de waarde van dit woord middels stapeltellen.

 

Het zoveelste paaltjes tel gedoe.. Ik heb de cache niet gelogd dus ik kan er verder niet over oordelen maar de vragen beloven weinig goeds. Dus als dit als maatstaf moet dienen voor kwaliteits caches.... als ik hier minimaal 100 caches voor moet hebben gelogd. Alle caches liggen in een gebied, wel zo makkelijk bij het aanvragen van toestemming want je vraagt een keer toestemming en je legt vervolgens 10 caches in het betreffende gebied. Daarna zoek je een brug en telt het aantal palen waarop de brug staat.... en klaar is die cache.

bewerkt door Ervani
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ ervani; Ik snap, geloof ik, niet wat deze lap tekst toevoegt aan je eerdere post, waarin je ook al kenbaar had gemaakt wat jouw bezwaren waren.

Je zet hetzelfde neer, alleen op een andere manier.

Het enige verschil is dat je nu de topicstarter aanspreekt.

Meelhopper deponeerde een stelling.

Hij heeft niemand aangevallen, alleen in een tweede post aangegeven dat wat hem betreft meer ervaring betere caches oplevert.

Er lijkt mij geen enkele reden om hier vervelende dingen over hem, danwel zijn caches neer te zetten.

Dat geeft alleen jouw irritatie weer en draagt niets bij. Moet dat nu zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reden waarom ik mij op deze manier formuleer is omdat dit een discussie is die geregeld terug komt en het irriteerd mij telkens weer dat bepaalde mensen een in mijn ogen arrogamte houding aannemen ten opzichte van mensen die bijvoorbeeld minder caches hebben gevonden. Telkens weer mensen die zich bepaalde voorrechten denken te kunnen toe-eigenen gebasserd op normen die men zelf heeft gesteld.

 

 

En de reden waarom ik iemand er persoonlijk bij betrek (in dit geval de topic starter) is omdat ik wel vind dat als je opmerkingen hebt of stellingen deponeerd je zelf wel het goede voorbeeld moet geven. Als je zelf stelt dat men een x-aantal caches gevonden dient te hebben voordat je een cache mag plaatsen omdat dit de kwaliteit ten goede komt. Dan beredeneer ik vanuit dat standpunt dat jezelf aan de norm voldoet die door jezelf is opgesteld. En dus ga ik er van uit dat de caches geplaatst door de topic starter van en hoog niveau zijn en zich odnerscheiden van caches die geplaatst zijn door mensen die niet de norm van 100 caches hebben gehaald.

 

 

 

 

En als er dan toch een norm gesteld moet worden om de wildgroei aan caches in te perken dan lijkt het mij veel zinvoller om bijvoorbeeld af te spreken dat iedereen maximaal een x-aantal caches plaatst. Dan wordt alles zelf regulerend en dient men kritisch naar de eigen caches te kijken als men de ze grens heeft berijkt. Maar ook hier laat iedereen lekker zijn.haar gang gaan en probeer niet constant alles voor andere mensen te bepalen.

 

@ ervani; Ik snap, geloof ik, niet wat deze lap tekst toevoegt aan je eerdere post, waarin je ook al kenbaar had gemaakt wat jouw bezwaren waren.

Je zet hetzelfde neer, alleen op een andere manier.

Het enige verschil is dat je nu de topicstarter aanspreekt.

Meelhopper deponeerde een stelling.

Hij heeft niemand aangevallen, alleen in een tweede post aangegeven dat wat hem betreft meer ervaring betere caches oplevert.

Er lijkt mij geen enkele reden om hier vervelende dingen over hem, danwel zijn caches neer te zetten.

Dat geeft alleen jouw irritatie weer en draagt niets bij. Moet dat nu zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe,

 

afgezien van wellicht (een deel) van de inhoud van het bericht van Ervani, ben ik het wel eens met de strekking....

 

Het (kunnen) maken/leggen van een goede(?) cache is van veel meer factoren afhankelijk dan het aantal caches dat iemand gevonden heeft. Het is net zo goed afahankelijk van het aantal caches dat de vinder al gevonden heeft denk ik. Omdat er nu eenmal nagenoeg evenveel meningen zijn als cachers, zullen er ook net zo veel zijn die een andere cache slechter/beter vinden dan iemand anders. Zelf denk ik bijvoorbeeld dat het aantal jaren dat je cached veel meer invloed heeft op de zelfgemaakte caches dan het aantal caches dat iemand gevonden heeft.. Dus ehm eerst 5 jaar geocachen voor je een cache mag leggen? :beerchug:

 

Met andere woorden, deze discussie zal elk jaar gevoerd worden, met min of meer dezelfde uitkomst.

 

Zelfregulering werkt veel beter denk ik. Als ehm, niemand meer langer traditionals gaat zoeken, zullen ze ook uiteindelijk niet meer gelegd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoihoi

 

ik ben een echte starter die net met het virus besmet is. Wat me opvalt is dat er een aantal mensen zijn die je aan alle kanten willen steunen in het leren. Maar ook mensen die het een beetje zien als hun domein waarbij nieuwe mensen indringers zijn. Oke ik zal niet meteen alles goed doen. en er eentje maken is iets waar ik voorlopig nog niet aan beginnen maar dat is mijn eigen onzekerheid.

 

Wat betreft het nederlands. Ik zal dan de spellingcontrolle gebruiken maar mijn dyslectie zal niet echt meewerken.

Er zullen mensen zijn die nooit goed zullen worden in het maken van een cache en mensen die van het begin af aan geweldig zijn.

 

Ik denk dat de bassis van alle regels respect is en als we van daaruit met elkaar om kunnen gaan de rest er ook wel komt

 

groetjes

marlies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoihoi

 

ik ben een echte starter die net met het virus besmet is. Wat me opvalt is dat er een aantal mensen zijn die je aan alle kanten willen steunen in het leren. Maar ook mensen die het een beetje zien als hun domein waarbij nieuwe mensen indringers zijn. Oke ik zal niet meteen alles goed doen. en er eentje maken is iets waar ik voorlopig nog niet aan beginnen maar dat is mijn eigen onzekerheid.

Je leert alleen als je af en toe fouten maakt. Helaas wordt dat dan hier soms neergesabeld ipv op een opbouwende manier....

 

Wat betreft het nederlands. Ik zal dan de spellingcontrolle gebruiken maar mijn dyslectie zal niet echt meewerken.

Er zullen mensen zijn die nooit goed zullen worden in het maken van een cache en mensen die van het begin af aan geweldig zijn.

Inderdaad, sommigen zullen het nooit leren en sommige zijn geweldig zonder ooit een cache gevonden te hebben. De meesten (zoals ik) zitten daar ergens tussenin.

 

Ik denk dat de bassis van alle regels respect is en als we van daaruit met elkaar om kunnen gaan de rest er ook wel komt

 

groetjes

marlies

respect ja (voor elkaars mening), dat is hier soms ver te zoeken

En nee, je hoeft het niet met iedereen eens te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien heb ik het over het hoofd gezien.

Maar in alle deze soortgelijke discussies, die wel lees om te leren wat alles fout kan gaan bij een erste cache en wat gemiddeld niet of wel in de smaak valt, mis ik een opmerking:

Maakt iemand de opmerking "Hm, ik ben van plan een cache te gaan leggen" is mijn indruk dat de eerstvolgende standaard reactie is "je hebt maar ... aantal gevonden, dus wacht effe af". Misschien nog een doorverwijzing naar "kijk hier (link) voor proeflopers of hier (link) voor hulp cachepagina."

 

Wat ik mijn wetens nog nooit als eerstvolgende reactie tegengekomen ben: "Ik heb gezien dat je er maar weinig (verschillende/van de geplande type) tot nu toe gevonden hebt. Ik heb er inmiddels veel ervaring, dus laat even aan mij zien wat je bedacht hebt."

 

Goed gefundeerd afkeurend commentaar kan dan nog altijd.

 

 

Aanvullende vraag:

Waar kan men eigenlijk terecht voor "proefpuzzelaars"? Proeflopen kan pas indien de doos feitelijk ligt, html lijkt keurig te lukken, dus geen van de twee draadjes is echt een goed thuis voor vraag.

 

 

Groet,

 

harraps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, alle reacties hebben wel een punt, maar Meelhopper begon dit topic natuurlijk vanwege het volgende.

 

Afgelopen maanden zijn er een aantal nieuwe caches geplaatst door nieuwe cachers (uitéénlopend van 7!! tot 25 finds), waarbij de kwaliteit van de pagina al discutabel was (geen plaatjes en geen hoofdlettergebruik), maar ook aan de cache zelf wel het één en ander mankeerde:

* Afwijkingen tot 500m!!

* Cachecontainers die nog niet geplaatst waren.

* 3 coördinaat wijzigingen binnen een dag.

 

Met name de goudjagers hebben hier last van, maar het is voor iedereen wel storend. Uiteraard zijn er ook nieuwe cacheleggers die het wel goed gedaan hebben, maar het is niet slecht om het weer even extra onder de aandacht te brengen.

En er is natuurlijk maar één goede optie...proeflopers, maar ja hoe weet een nieuwe cacher dit?

 

Voorbeelden van hoe het dus niet moet: Soccer field Mauritzbeumke , dit was bij een ervaren cacher niet gebeurd.

bewerkt door Heracross
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Zelfregulering werkt veel beter denk ik. Als ehm, niemand meer langer traditionals gaat zoeken, zullen ze ook uiteindelijk niet meer gelegd worden.

Dat is ijdele hoop. Natuurlijk blijven traditionals gezocht worden. Hoe meer cachers, hoe meer puntjesjagers, en dus zullen ook de flutcaches gezocht en gevonden worden.

Ik ontken dus niet dat er geen markt voor is, die is er zeker, maar de gemiddelde cacher zal er hoogstwaarschijnlijk niet veel lol aan beleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...