Spring naar bijdragen

Pas Na 100 Founds Legpermissie.


meelhopper

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Hoi,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Ik wil me toch even in de discussie mengen. Ik ben zelf bezig met het leggen van mijn eerste traditionele cache ik heb in totaal 30 caches gevonden. Eerst heb ik eerst een mooie locatie gezocht. Daar was wel een mooie verstopplek. Toen ben ik een brief gaan typen aan de gemeente etc.

 

Zelf als "nieuwe" moet ik toch ook leren caches leggen / verstoppen. Als een "ervaren" cacher dan logt mailt met kun je dit of dit misschien anders doen want.... dan zal ik daar zeker naar kijken ;)

 

Groet,

 

Team Vaesje (jelle)

bewerkt door Team Vaesje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk zou het criterium moeten zijn; minimaal twee uur bezig zijn in het terrein om een cache te kunnen loggen. Er zou dan een hoop prut gearchiveerd kunnen worden en legio eendagsvliegen afstoten!

OK, het moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus een paar eenvoudigen mogen blijven liggen ;)

Goh, toch wel fijn dat je mensen die helaas niet twee uur in het terrein bezig kunnen zijn een paar eenvoudige gunt. ;-)

Ik mis toch wel in deze discussie de mening van mensen die vanwege gezondheidsproblemen geen (lange) multi's kunnen doen, of die een hekel aan puzzelen hebben.

Wij doen alleen multi's als ze met de auto of met de fiets gedaan kunnen worden (met de fiets maximaal 20km), lopen kan ik helaas niet langer dan 30 minuten. Daarom vinden wij traditionals nou wel fijn. Vaak maken we enkele traditionals een hele mooie fietstocht en of dit nou in de natuur is of in stedelijk gebied, dat maakt ons niet zo veel uit, we komen op plekken die we anders niet zouden zien.

De definitie van flutcache is voor ieder mens anders, net als de definitie van mooi of lekker.

 

De oplossing voor dit alles is: leven en laten leven!

Als jij denkt dat traditionals niets voor jou is, dan selecteer je ze toch niet, doen wij ook met de mysteries en multi's die alleen te voet zijn te doen staan bij ons op de ignore list.

bewerkt door Mon-Roe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oplossing voor dit alles is: leven en laten leven!

Als jij denkt dat traditionals niets voor jou is, dan selecteer je ze toch niet, doen wij ook met de mysteries en multi's die alleen te voet zijn te doen staan bij ons op de ignore list.

 

Zo is dat. Gelukkig is er voor elck wat wils.... Vandaag hebben we zin in 3 multi's en morgen in 20 traditionals en worden we een uurtje door de Heilige Geest van veel genade en wijsheid voorzien, dan lukt het misschien zelfs wel om een mysterie te doen....

 

Leuk toch!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja, ook ik heb flutcaches, maar dat zijn wel degene die het meest gevonden worden (CC Dedemsvaart en Slagharen). Ik heb erover gedacht om ze weer te archiveren, maar blijkbaar wordt er voorzien in een behoefte.

 

Wat is dan maatgevend voor jou in deze?

Het gegeven dat iets blijkbaar voorziet in een behoefte of het gegeven dat je zelf eigenlijk ook vindt dat het flutcaches zijn?

Voorlopig troost ik me met de gedachte dat ik er blijkbaar een boel cachers een plezier mee doe dat ik ze een extra puntje gun. Ik garandeer echter niet dat ik ze nog lang laat liggen...

 

Zucht...hoe vaak moet ik nog uitleggen dat een CarpoolCache gewoon een soort op zich is.

 

Het gaat mij helemaal niet om de carpoolcaches.

Ik was alleen benieuwd naar de motivatie om een cache wel of niet te laten liggen.

En nee, ik hoef geen lange multi, want die kan ik meestal niet lopen ;)

Persoonlijk zie ik graag mooie plekjes, los van de soort of type cache.

 

Zoals eerder gezegd ben ik tegen de voorgelegde stelling, evenals tegen een aantal andere regels die kennelijk van bovenaf moeten komen.

Maar wanneer je het hebt over de kwaliteit van caches, wat dat ook moge zijn, ben ik net zo benieuwd naar de motivatie van de cache-lopers om al dan niet voor caches te kiezen en daar, al dan niet, eerlijk in de log wat over te schrijven, als naar de redenen van cache-leggers om caches neer te leggen of ze in bedrijf te houden.

Wanneer men iets wil doen aan de kwaliteit van de caches ligt, zoals ik ook eerder zei, de bal toch bij jezelf.

Dat geldt zowel voor de keuzes/overwegingen die je maakt om een cache te gaan lopen en te loggen, als om de keuzes/overwegingen die je maakt om ze te leggen en in bedrijf te houden.

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De discussie loopt weer hevig er zijn ook mensen zoals ik ik heb een hekel aan een wandel tocht waar bij ik veel moet doen onder weg of van te voren moet puzzelen.

Nu is het niet zo dat ik dat nooit doe .... Maar word de cache pagina mij al te moeilijk haak ik vaak al af want daar heb ik geen zin in....

Ik doe dan liever een traditional die goed is gemaakt maar wel lekker makkelijk..

 

Is de traditional mooi gemaakt dan levert dat van mij ook een mooie log op is de traditional niet mooi dan word de log ook minder en doe ik met mijn log net zo veel moeite als de cache legger.(dat 5 sterren systeem lijkt me wel wat).

 

Maar om weer even on topic te komen ik ben het niet eens met de stelling dat je minimaal 100 cache zou moeten hebben gevonden..

Ik zie vaak genoeg hoe het niet moet en dat is toch ook echt geplaatst door cachers met meer ervaring.. zou je zeggen.......

 

Maar dit is wat ik denk......

 

Mensen denk nou voor al een ding met het leggen van een cache zou je er zelf plezier in hebben als je je eigen cache vind ja,

laat hem liggen nee,

doe je zelf en andere een plezier stop het dan archief... beter nog bied hem niet aan voor reviewe

 

Maar wat voor al belangrijk is laat iedereen in hun waarde en laat iedereen op zijn of haar manier hun spel spelen.....

 

conclusie ik ben meer van de puntjes zoals velen het hier noemen mijn manier van cachen.............

bewerkt door AJKwak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het ook een kwestie is van eerlijke logs schrijven. met slechts TFC zeg je niets over de kwaliteit van de cache maar als je de moeite neemt om een beetje verhalend te loggen dan kunnen mede-cachers daar wel wat uit aflezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruim over de 100 berichtjes, met daarin weer veel berichten zoals in voorgaande draadjes over hetzelfde onderwerp.

Dit geeft dus aan dat het (nog steeds) leeft bij een aantal cachers en daarom mag dit draadje dus best open blijven.

 

Als je echter voorstellen tot het vormen van regels wilt doen moet je bij groundspeak zijn. Wij kunnen op dit forum veel roepen maar zal niets veranderen. Zelf zie ik het nut niet in van meer regels en zeker niet rondom dit onderwerp.

 

Het spel is niet meer te vergelijken met 2002. De deelnemers groep was kleiner en het spel werd anders gespeeld. Soms echt een kat en muis spel met de eigenaar van de grond. Was altijd erg spannend om een cache te lopen en deze gelogd zien te krijgen. De dagen daarna hield je de logjes in de gaten of je ook voorzichtig genoeg was geweest en de cache niet ontdekt was. Dat element mis ik tegenwoordig nog wel eens.

 

Tegenwoordig is het spel anders, en zijn er vele cachers en cache leggers. Er zijn andere vormen van caches bijgekomen, en sommige zijn weer verdwenen.

Het spel bedient nu een breed publiek. Ik heb zelf ook niets met opraapertjes, cc's en slecht uitgevoerde multies van tien in een dozijn, anderen wel, dus dat is prima, ieder zijn ding. Ik filter wel uit door even de tijd te nemen om een cache uit te zoeken.

 

Het probleem ligt wat mij betreft bij de cache owners zelf. Kijk eens kritisch of je cache idee iets toevoegt aan het aanbod in de omgeving. Zo ja, dan vooral met of zonder hulp een mooie cache plaatsen!

Voegt het niets toe dan vooral niet aan beginnen.

 

En dan voor de cache owners met meerdere caches. Is het nu echt een meerwaarde om soms zelfs tientallen caches te beheren in een bepaald gebied? Kijk ook hier eens naar de meerwaarde van de cache, voegt het nog wat toe, of is het na een paar jaar genoeg geweest?

 

Wat dat betreft zou ik het nog wel een idee vinden om per cacher een limiet in te stellen van caches pp. Dit is alleen niet dicht te bouwen ben ik bang. Daarbij komt dan ook weer dat 10 caches bij de ene cache owner niet 10 caches bij de ander zijn, dus ook weer lastig lastig.

 

Dus eigenlijk komt het er vooral op neer dat je als cache owner kritisch blijft kijken naar je caches, wat wil ik aanbieden aan de cachers, voldoet mijn cache daar nog aan, hoe zijn de reacties etc. Loopt de cache niet, komen er veel negatieve logjes, verwijder die dan niet maar ga aan de slag om tot verbetering te komen.

 

Ook voor de cachers ligt daar een schone taak. Schrijf eens iets meer over de cache dan alleen tftc. Was het wat spreek dan je waardering uit, was het niets benoem dat dan ook. Dit kan ook allemaal zonder elkaar de grond in te boren.

 

Met elkaar maken we het spel en houden we het leuk, maar met elkaar zijn we ook in staat om het te verpesten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo helemaal mee eens. Ik herken je verhaal helemaal !

 

Edit: ik had een ruim aantal nachtcaches liggen rond zoetermeer. Werden op 1 na nooit gedaan. Items:

schieten met lasers op spiegels

bootjes

blacklites

infrarood

lange afstand

fluoriserend

 

Waar worden ze wel gelopen: limburg !

Kijk, daar zit de clue. Randstad is gewoon randstad. Watjes, oppikkertjes. De echte cache wereld begint voorbij lands grenzen (nordrhein Westfalen en Belgie zijn een waar cachedorador), Limburg, en soms de buitenste buiten-delen van NL. Maar in ons hartje van ons land..... nee, daar gaat de gross gemeentschap iets zoeken wat het gemiddelde is tussen een ah winkel en een honden train terrein. Dit geflankeerd met de nodige buikstrekkers op de cache parkeerplaatsen.

 

Ben je opgegroeid in een rijke omgeving met veel outdoor plezier, dan is het volk en de caches daar ook naar. Outdoor minded en minnend. Ben je opgegroeid tussen de flats, dan is je referentiekader daarop aangepast.

Dus lange leven gsak, lang leven bookmarks. Kunnen we onderscheid maken voor ons eigen gewenste plezier.

 

De omvang maakt inderdaad dat we makkelijker een cache als disposable beschouwen. Ik heb hem toch gelogd, nou en. Vroeguh was het allemaal wat spannender ... Zo zag ik na een heeeel ingewikkelde puzzel het aantal watches met 50 stijgen na een found.

En daarom, precies zoals Cernunnos stelt: mis ik dat oude gevoel van "lekker geheimzinnig bezig zijn".

 

Waarom denk ik er zo over: ben opgegroeid in Dieren. Was altijd 's-nachts op de veluwe op pad. Ik stroopte, ik liep door kniediep water, ik was lid van zeeverkennerij, ik zwom de ijssel over, en ik deed al hikes toen ik 9 was.

Daarom zit dit in mijn bloed, het bloed van de early adopters. Telefoon: no way, internet gedurende cache tocht: no way. Hulplijnen: no way, en vooral: je kon niemand bellen, want wie had die cache nou gedaan.

 

De tijden zijn veranderd. Makkelijker, meer informatief, meer 2010. Maar dan moeten de caches ook navernand meelopen. Zelfde natuurbeleving, aansluiten op de nieuwe wereld.

Andere puzzels, andere technieken ... duzz niet gewoon rapen naast de auto. Dat is SO NOT ME, SO NOT 2010 Folks !!!!!!!

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorbeelden van hoe het dus niet moet: Soccer field Mauritzbeumke , dit was bij een ervaren cacher niet gebeurd.

Foute coördinaten zijn natuurlijk hinderlijk, vooral voor de goudjagers die als bijen op de stroop afkomen. Ik denk dat de reviewers een rol kunnen spelen bij het voorkomen van dit soort fouten, bv. door bij beginnende cachers te vragen of de tips die op geocaching.nl worden genoemd zijn gevolgd. Wat mij opvalt is dat niemand in zijn logs suggesties doet om de lay-out van de cachepagina te verbeteren of opmerkingen plaatst over de plek van de cache. Blijkbaar is die toch interessant genoeg, of zijn we zo blij met het puntje dat we daar maar niks over zeggen.

 

 

Ik ben een buitenmens, een cacher, geen computernerd... ik krijg met veel moeite en hulp van een vriendin mijn pagina's ongeveer zoals ik wil, maar volgens mij is dat niet de strekking van dit draadje.... volgens mij gaat het erom dat caches verkeerd worden ingemeten... er nog niet liggen als de pagina online komt etc...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal randverschijnselen van het zelfde onderliggende probleem.

De teveel IK cultuur tegen over de gevestigde GROEP mening. Daar gaat het om als je een oplossing zoekt, cq begeleiding.

 

Waar komt het vandaan (ik heb er wel zo mijn ideeen over).

Waar gaat naar toe (daarvoor geven diverse forumleden hun inzichten).

Wat kunnen we er aan doen (als we al een unnaniem standpunt kunnen innemen).

 

Het blijft in de kern zo: er is een niet zo gereguleerde groep sport liefhebbers. Er komen er velen bij, hebben hun eigen idee, en beginnen aan de regeltje en verwachtingen te knagen.

Hoe gaan we (in het algemeen gesteld: hoe moet je hiermee omgaan): duidelijkheid verschaffen, informeren, stimuleren, grenzen stellen en als dat alles niet werkt: straffen.

 

Nu de zet aan jullie !

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wederom deze discussie al veel vaker gevoerd.

Ik ben tegen een dergelijk voorstel, in mijn ogen is de hoeveelheid logs totaal geen indicatie voor de kwaliteit die men kan leveren bij het opzetten van en cahche. Sterker nog het zou zelfs kunnen dat iemand die nog nooit een cache heeft gelogd en alleen bekend is met de theorie van gecoachen een veel betere cache weet te plaatsen dan een kilo-cacher. Het gaat bijvoorbeeld om creativiteit en dat is en gave waar je over beschikt of helaas niet over beschikt. Sterker nog iemand die helemaal blanco tegenover cachen staat is in staat om 'out of the box' te denken inplaats van reeds betreden paden op te gaan.

Ik voel een lichte duizeligheid opkomen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het echt meet deze stelling van Ervani eens ben. De houding die veel cachers hier blijkbaar aannemen is dat ze zelf ook defout(?) hebben gemaakt dat ze te vroeg een cache hebben gelegd en dat met de kennis van nu beslist niet meer zouden doen. Krokodilleltranen en loze retoriek vind ik dat. Altijd dat gezeur over kwaliteitscaches en mogelijkheden om een rating achter te laten. Ik zou zeggen: schrijf een log. En als je de cache niet wilt doen, ignore 'm dan en erger je er niet aan. Die 'elitaire houding' waar Ervani het over heeft is in die zin wellicht niet geheel onterecht gebruikt. Loosen up!

 

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.... De wijngemachtigde heeft volkomen gelijk!!! Hij heeft het al 100 keer gezegd. En laten we wel wezen! Hij heeft dus ook al 100 keer gelijk gehad. (ook al heeft hij het niet van iedereen gekregen.... ;) )

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Onzin, vooringenomen houding (door sommigen ook elitair genoemd). Er kunnen vele andere redenen zijn om een voortuincache te doen en als je dat niets vind, negeren en andere caches doen. Wees blij dat je die vrijheid hebt ipv andere de vrijheid van een cache leggen te ontnemen door dit soort zinloze opmerkingen.

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voortuincaches worden gelegd door lieden, die geen fantasie hebben en te beroerd zijn om de procedure te starten om toestemming te verkrijgen voor het leggen van een cache op een interessante plek. Zij werpen een fotodoosje onder een omgekeerde bloempot en vervolgens gaan zij breed voor het raam zitten om naar de aapjes te kijken, die voorbij komen en met rode hoofden hun tuin komen aanharken.... Het heeft helemaal niets te maken met vooringenomenheid. Ik constateer slechts!!

 

Inderdaad zijn er gelukkig alternatieven, want anders zou geocaching niet lang meer bestaan. En gelukkig zijn er lieden (zoals de Wijngemachtigde), die blijven wijzen op het zwakke gehalte van dit soort caches.... Ik steun hem van harte!!!

bewerkt door Gerrit Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...