Jump to content
  • 0
Sivota

Forum Moderatie Of Zelf Een Bijdrage Leveren?

Question

Het valt mij op dat er op dit forum nogal achteloos geroepen wordt dat site beheer of modereren kennelijk bestaat uit het schrappen/bannen van (lastige) forum gebruikers.
Ook op facebook lijkt het in sommige groepen een gewoonte te worden om mensen die vervelend gevonden worden er zomaar uit te gooien
Daarbij lijkt de heersende opvatting te zijn dat het dan "gezelliger" wordt.
Vanuit mijn ervaringen als moderator (sinds 2008) kan ik jullie vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk niet zo is.
Het lijkt even rustig, maar nogal wat mensen haken af wanneer andere gebruikers, om voor hen onduidelijke redenen, uit een groep of van een forum worden verbannen.
Wat overblijft en het graag "gezellig" houdt, is vaak een groep gelijkgestemden die het na verloop van tijd erg saai vindt worden en daarmee eveneens afhaakt.
Ik snap wel waarom het gewenst wordt en ook gebeurt, vooral omdat er vaak achter de schermen veel druk op moderators en beheerders wordt gezet om iemand eruit te gooien.
Dat gaat gepaard met mails die alle, in het openbaar ingehouden, frustraties uiten en waar de honden geen brood van lusten.
De inhoud daarvan is vaak vele malen erger dan de overtreding op het forum c.q. de groep of pagina.
Ik heb er in de loop der jaren zat gezien en ik verbaas mij niet echt meer over wat er, in de anonimiteit van internet en vooral ook mail, zoal wordt gepresteert.
Een forum als dit is voor iedereen bedoeld en modereren bestaat uit het eindeloos manen tot correctie van gedrag.
Sancties leg je op wanneer het echt niet anders kan en iemand verbannen is echt de allerlaatste zet (dus wanneer het echt niet anders kan)
Als beheerder/moderator moet je m.i. een balans zien te vinden tussen al die eigenheimers die willen dat je niet modereert en de forumgebruikers die maar blijven roepen om strenge sancties.
In 2009 ben ik hier moderator geweest en was er een overgrote meerderheid gebruikers die vonden dat dit forum afschuwelijk om te bezoeken was omdat er teveel werd gemodereerd.
Tegenwoordig lees ik meer en meer de roep om moderatie en dat is min of meer om dezelfde reden.
Er zijn forums waar men elkaar, zonder moderator en op rustige en respectvolle toon, corrigeert.
Helaas hoort dit forum daar niet echt bij en ik heb nooit echt kunnen achterhalen waarom dat zo is.
Misschien komt dat doordat geocachers niet echt een groep vormen, die gezamenlijke belangen hebben.
Het zijn allemaal individuen die eigen belangen hebben en vooral in de wat algemenere geocaching groepen liggen die belangen, bij discussies, ver uit elkaar.
Ik zou hierbij iedereen willen oproepen om zich te realiseren dat in het normale leven zo'n 80% van wat je zegt begeleid wordt door non-verbale tekenen waardoor de boodschap op een bepaalde manier overkomt. Dat heb je op een forum niet (en dat wordt ook niet ondervangen door smiley's)
Bekijk in dat licht nog eens de berichtjes die je hier hebt neergezet en vraag jezelf af hoe sterk je bericht overgekomen kan zijn, of er echt staat wat je hebt bedoeld en of het niet beter of anders had gekund?
Ik zie zelf namelijk aan reacties regelmatig van alles langskomen dat ik helemaal niet begrijp of wat ik nogal onnodig vindt.

Moderatie of niet, wanneer de gebruikers zelf zich niet goed gedragen, dan wordt het ook niets.
Het heeft weinig zin om uit te zoeken aan wie of aan wat dat ligt.
Op dit forum is de realiteit dat er geen moderator meer is.
Evenals andere fora is dit forum ook erg afgeslankt omdat er zoveel meer aan social media is, maar ik denk dat al die verschillende informatiebronnen wel naast elkaar kunnen bestaan (althans op dit moment)
Ik ben eveneens nadrukkelijk van mening dat forum gebruikers zelf een forum maken waar met plezier vertoeft wordt ondanks alle verschillen.
Als je dit forum leuker wilt maken, begin dan eens bij jezelf en bedenk wat je zelf kunt doen (of laten)...

• Upvote 5

Recommended Posts

• 0

Helaas ben ik er vandaag niet bij, want ik hou niet van events. Een echte forum-meeting zonder gedoe en pottenkijkers had ik leuk gevonden.

Ik ken jou (en Marit) uit het veld en ik weet dat jouw bedoelingen mbt ons spelletje prima zijn. Soms breng je het wat te "direct cq confronterend" voor sommigen, maar dat is jouw manier. Toegegeven, jij bezorgt me hier vaak een lach op mijn gezicht en dat is best knap vanachter een toetsenbord. ;-)

En dat is juist het leuke aan dit forum. Veel verschillende mensen en meningen. Openheid. Juist een moderator verpest de sfeer vaak op fora, waardoor het een vlak en pleaserig geheel wordt.

Edited by Barry

• 0

@Barny Als ik zo eens kijk naar de deelnemers dan komt het overgrote deel niet op het forum en de meesten zullen jou niet eens volgen. Degenen die hier wel veel schrijven laten het blijkbaar afweten. Ben bang dat je weinig discussie zult krijgen.

• 0

ben het gewend, gisteren 2 events bezocht, geen discussie gevoerd, me wel kostelijk vermaakt met wat ik daar hoorde en zag.

een enkeling begreep wat ik bedoelde, de rest was gewoon lachwekkend, ik snap die stumpers met een voortuinprul wel,

gratis vermaak door die struinende dwazen is vele malen leuker dan wat er op de tv word voorgeschoteld

Barny

• 0

De schrijvers zijn geen onderdeel van het probleem, daarom hebben ze niets op zo'n event te zoeken.

• 0

De schrijvers zijn geen onderdeel van het probleem, daarom hebben ze niets op zo'n event te zoeken.

Geef je nou daadwerkelijk de mensen die niet schrijven de schuld van Het Probleem?

• 0

net terug van het event, een beetje uitgelopen qwa tijd maar een zeer constructieve event wat zeker nog veel vruchten zal afwerpen.

Blame You heldhaftige prutsers achter het toetsenbord, wel snotteren dat dit forum afglijd naar het oneindige maar zelf geen enkele constructief bijdrage willen leveren om tenminste nog enig niveau te behouden

er was tenminste wel 1 cacher aanwezig die mij oprecht en zeer kritisch bejegende,

of ik het leuk vond om per dag minimaal 1 cache af te branden,

of ik het erg vond om een irritante zelfingenomen persoon te zijn, en 1 Austerlitze kokertrailpleurster die sneaky het achter mij rug om naar andere bezoekers haar ongenoegen over mij uitte.

en ja ik vind het erg om minimaal 1 cache per dag af te branden, omdat het betekent dat er die dag weer kostbare minuten van mijn leven weg zijn geëbd, 10 miljoen jaar oude fossiele brandstof in rook is opgegaan, om mij naar een plek toe te lokken waar ik me om verschillende redenen niet vermaakt heb

en nee ik vind het niet erg om een zelfingenomen persoon te zijn, ik heb alle recht toe om zelfingenomen te zijn en als ik daarbij irritant ben is dat veroorzaakt door diegene die dat irritant vind, dus ook alle recht toe,

en ja uiteindelijk gaf de oprecht kritische cacher toe dat de enigste cache van zijn hand die ik bezocht had "toevallig" ook de slechtste van al zijn uitgezette cache's was, en gelijk na mijn log werd de cache ook werd verplaatst naar een plek met een stuk minder hondenuitwerpselen.

voor de rest was het gezellig en voedzaam, de lekkere, zoette en hartige hapjes hadden duidelijk de voorkeur tenopzichte van de gezonde smakelijke meegebrachte lekkernijen, mensen naar mijn hart

Barny

• Upvote 3

• 0

Net als Barry ben ik geen echte eventganger (meer). Zoals in dit geval, een uur met de auto onderweg + terug, om alleen maar eindeloos te OH'en is niet mijn smaak. Een CITO in de buurt, of zoals vroegah een ZddP waar je een hele dag mee zoet bent: veel leuker!

Maar, waar blijft het lijstje met constructieve ideeën om dit forum interessant/gezellig/etc. te maken en houden?

• 0

zoals vroegah een ZddP waar je een hele dag mee zoet bent: veel leuker!

Dat was vroegah, tegenwoordig moet van grondpraat een evenement op een locatie blijven. een ZddP zit er dus alleen in als je bereid ben om een reviewer te belazeren.

Maar, waar blijft het lijstje met constructieve ideeën om dit forum interessant/gezellig/etc. te maken en houden?

Dat merk je vanzelf wel aan de berichten van de mensen die wel op het evenement waren.

Tc

• 0

net terug van het event, een beetje uitgelopen qwa tijd maar een zeer constructieve event wat zeker nog veel vruchten zal afwerpen.

Blame You heldhaftige prutsers achter het toetsenbord, wel snotteren dat dit forum afglijd naar het oneindige maar zelf geen enkele constructief bijdrage willen leveren om tenminste nog enig niveau te behouden

De reden dat je een kanon kunt afschieten op dit forum is omdat de schrijvers er niet meer schrijven. Door bewuste of onbewuste sabotage van mensen die zelf meestal (niet altijd!) niets constructiefs bij te dragen hebben, of door onzinnige moderatie schrijven deze mensen nu elders, of ze schrijven helemaal niet meer. Wat mij betreft is dat geen enkel probleem. Als hier iemand denkt dat er wel een probleem is, dan moeten de moderators iets regelen met de saboteurs, lijkt mij. Ik hoor het wel zodra er iets geregeld is.

Er wordt gehint naar een constructief event, maar in de logjes lees ik daar niets van terug. Het gaat daar alleen over eten, drinken, gezelligheid en de caches onderweg. Welke afspraken zijn er met Geoman dan gemaakt?

• Upvote 2

• 0

Dat blijft binnen de Constructieve Ideeënclub.

• Upvote 2

• 0

Dat blijft binnen de Constructieve Ideeënclub.

O. Bedankt voor het buitensluiten.

• Upvote 1

• 0

Misschien kunnen we de huidige forumregels als uitgangspunt nemen voor verdere discussie? (Even afgezien van de moderatieregels, want gemodereerd wordt er op het ogenblik niet.)

Met welke regels (of noem ze: afspraken) ben je het eens, of juist oneens. Welke regels/afspraken mis je, of welke vind je overbodig?

Edited by Peetee

• 0

PeeTee volgens mij heb je de oorsprong van dit draadje niet helemaal goed begrepen,

spreek niet over "we" maar hou het dicht bij je zelf, spreek enkel en alleen over jezelf, dat is het stukje "Zelf Een Bijdrage Leveren" van deze draadje

anderen iets opdringen is makkelijk, als iedereen nu eens met z'n eigen begint te gedragen zoals hij vind dat anderen zich moeten gedragen

dat zie ik namelijk niet gebeuren op dit forum, en dat is ook overduidelijk aanwezig bij de faal beheerders van alle besloten geocaching gerelateerde Facebook groepen,

waar meer mensen verbannen zijn dan in alle jaren van dit "strenge" forum ooit is gebeurt

Barny

Edited by barny