Spring naar bijdragen

Forum Moderatie Of Zelf Een Bijdrage Leveren?


Sivota

Aanbevolen berichten

PeeTee volgens mij heb je de oorsprong van dit draadje niet helemaal goed begrepen,

spreek niet over "we" maar hou het dicht bij je zelf, spreek enkel en alleen over jezelf, dat is het stukje "Zelf Een Bijdrage Leveren" van deze draadje

anderen iets opdringen is makkelijk, als iedereen nu eens met z'n eigen begint te gedragen zoals hij vind dat anderen zich moeten gedragen

dat zie ik namelijk niet gebeuren op dit forum, en dat is ook overduidelijk aanwezig bij de faal beheerders van alle besloten geocaching gerelateerde Facebook groepen,

waar meer mensen verbannen zijn dan in alle jaren van dit "strenge" forum ooit is gebeurt

 

Barny

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Misschien kunnen we de huidige forumregels als uitgangspunt nemen voor verdere discussie?........Met welke regels (of noem ze: afspraken) ben je het eens, of juist oneens. Welke regels/afspraken mis je, of welke vind je overbodig?

 

Niet dat ik dit gezellige clubje gelijk wil torpederen :no: , maar zolang er geen kans is, om op deze site ( ook maar ) iets te veranderen, heeft dit alles helemaal geen nut. Het enige voordeel is misschien dat de site minder doods lijkt, dat enkelen hun ....... kunnen ventileren en uiteindelijk misschien het gebruikelijke moddergooien ( of heeft de bijeenkomst toch nog nut gehad ? ).

 

Suc6.

 

Edit: ik zie dat Barny me net voor is geweest.

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Het valt mij op dat er op dit forum nogal achteloos geroepen wordt dat site beheer of modereren kennelijk bestaat uit het schrappen/bannen van (lastige) forum gebruikers.

 

Prima. Dan beginnen we bij het uitgangspunt van dit draadje, zoals door Sivota hierboven beschreven.

 

Ik vind persoonlijk niet dat op dit forum nogal achteloos wordt geroepen dat beheren/modereren bestaat uit het schrappen/bannen van (lastige) forum gebruikers. Wel vind ik dat wij als forumgebruikers elkaar mogen aanspreken op bepaald gedrag, als we menen dat wij zelf of anderen op een bepaalde rare of onheuse manier bejegend worden.

 

En dat is wat hier volgens mij gebeurde. Er werd volgens mij niet geroepen om een ban voor wie dan ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Forum moderatie of zelf een bijdrage leveren? Het antwoord is simpel: Forum moderatie, maar dat is hier geen optie.

 

Want diegene die zich in de wieken geschoten voelt, zal graag een ( onpartijdige ! ) moderator willen, terwijl diegene die ‘schiet’ het liefst doorgaat waarmee hij/zij bezig is.
Zolang er geen actieve moderatie aanwezig, zal de uitkomst altijd hetzelfde zijn: diegene die het langst doorgaat en/of het smerigste met modder kan gooien is de winnaar, wat niets te maken heeft wie uiteindelijk ( volgens de algemene geldende norm ) gelijk heeft.

Zolang iedereen maar ongestraft kan doen, laten en zeggen wat hij/zij wil ( terwijl dit buiten de grenzen van het normale liggen ), zullen er altijd personen zijn die zich niet wensen te conformeren aan de algemeen geldende regels en de grenzen zullen opzoeken. Kijk in het dagelijkse leven eens om je heen, voorbeelden genoeg.

 

Moderatie hoeft niet te beteken dan je niets kan of mag zeggen of beweren. Het is alleen een 'tool' die ( indien gevraagd ) in geval van meningsverschillen een eerlijke uitspraak kan doen, waardoor iemand die zich beledig/aangevallen of .... voelt kan aangeven dat, wat hem/haar aangaat de normale gespreks normen zijn overschreden en daar graag een uitspraak over wil hebben. Dit heeft natuurlijk geen nut, als er alleen met het vingertje ( :nono: ) wordt gezwaaid.

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moderatie hoeft niet te beteken dan je niets kan of mag zeggen of beweren. Het is alleen een 'tool' die in geval van meningsverschillen een eerlijke uitspraak kan doen, waardoor iemand die zich beledig/aangevallen of .... voelt kan aangeven dat, wat hem/haar aangaat de normale gespreks normen zijn overschreden en daar graag een uitspraak over wil hebben. Dit heeft natuurlijk geen nut, als er alleen met het vingertje ( :nono: ) wordt gezwaaid.

 

Precies. Als moderator stuur je hier en daar wat bij. Zoals een scheidsrechter dat ook doet. Soms met een kaart, maar meestal zonder.

over hoeveel personen die het zogenaamde ongepaste gedrag vertonen, hebben we het eigenlijk?

 

Barny

 

Volgens mij gaat moderatie niet om personen, maar veel meer om hoe mensen op bepaalde momenten met elkaar en/of met de forumregels omgaan.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sivota, de topicstarster, heeft mij aan het denken gezet.
Misschien moet ik mij anders uitdrukken in mijn reacties.
Niet schrijven dat kokerrapers het spel kapot maken, maar dat ik niets met kokerrapen heb.
Niet de spot drijven met statistiekelingen, maar zeggen dat ik niets heb met statistieken.
Want mensen die zich voelden aangesproken, sabelden mij neer met oneliners, zonder te beargumenteren waarom zij het niet met mij eens zijn.
Dan word ik o.a. stupide en mensenschuw genoemd.
En als dan zo op de man wordt gespeeld, dan doe ik dat ook. Of wanner ik vestandig ben, dan doe ik dat niet.

Overigens ben ik nog maar weinig aanwezig op het forum, het is een herhaling van zetten.

In mijn reactie schreef ik: “Het is mij nog niet duidelijk wat het resultaat van een forum-evenement kan zijn. Maar als ik de presentielijst zie, dan sta ik wel open voor een hersenstorm-sessie.
Ook omdat er wordt gesproken over een barbekjoe.
Ik hou van spaarribbetjes en braadworst.”

Ik heb mij niet aangemeld, want de bedoeling van het evenement was mij niet duidelijk. En na de berichten van de aanwezigen te hebben gelezen, ben ik ervan overtuigd dat het voornamelijk een gezellig samenzijn was.

Ik heb niets tegen een gezellig samenzijn, maar ik heb geen behoefte aan een nadere kennismaking met iemand voor wie ik een pispaal ben.

Tot slot, discussiëren over geocachen met andersdenkenden levert meestal niets op. Het is nog frustrerender dan praten over een geloofsovertuiging. Discussiëren vraagt de bereidheid om naar elkaar te luisteren.
Discussiëren met gelijkgestemden is echter niet nodig.

Maar ik vind het wel leuk om persoonlijk kennis te maken met geocachers die het geocachen een warm hart toedragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een goeie forummot bemoeid zich zo min mogenlijk met de bezoekers, eeen goeie forummot zet verkeerd geplaatste berichten in de goeie submenu's, om het terug vinden er van makkelijker te maken, sluit draadjes als bijvoorvoorbeeld de gps is verkocht, (nooit op verzoek van de topickstarter), verwijdert spam berichten, voegt draadjes bij elkaar of splitst ze juist op

op het moment het motje zich laat misbruiken om de nooit constructieve, zichzelf altijd zielug vindende, niet willen discussiërende, van kinds af verwende zichzelf niet kunnen verdedigende sneuaards, gaat het mis

Wij hebben nu het geluk dat er geen motje is, geen huilende sneuaards die het motje maar blijven bewerken met enkel hun doel om hun zin door te drijven, de prijs wat we betalen is dat het een zooitje is met de berichten en de plek waar ze staan, dus moeilijk (bijna onmogelijk) terug te zoeken voor beginners

 

Od, jammer dat je er niet was, ik had juist op jou, en de jouwen, aanwezigheid gehoopt, juist dat mens tot mens gesprekken haalt een heel hoop kouwe lucht weg, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn maar door en met elkaar, face tot face, te praten krijgt je wel een idee waarom een ander anders is

je moet er wel voor open staan natuurlijk,

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou het zal vast en grote inside joke zijn van de mensen die bij het event waren, maar het komt niet heel sympathiek over... Het eerste wat ik merk van de resultaten van het event, is wat mij betreft al behoorlijk negatief en dat leek me nu juist niet de bedoeling. :s

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een aantal van de logjes van het event zijn nou niet zo heel positief over mensen die niet op het event waren en zo komen ook een aantal van de berichtjes hier over. Komt voor een buitenstaander zoals ik niet heel erg verwelkomend over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook op het event was iedereen welkom. Het was zelfs een gratis event. Vanuit alle uithoeken van Nederland hebben mensen besloten om naar dit event te komen om hun steentje bij te dragen. Zoals Barny al zei: jammer en toch een gemiste kans dat sommigen besloten hebben dat niet te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als niet heel actieve bezoeker van dit forum (tenminste ik kom hier wel vaak, maar post niet zo heel veel), voelde ik me niet behoren tot de groep mensen die iets te zeggen heeft over de moderatie op dit forum. Daarnaast leek het in eerste instantie om een event buiten geocaching.com te gaan (prima natuurlijk) en verbaasde het mij dat dit niet het geval bleek (uit de reacties in dit draadje maak ik op dat dat voor mensen gold)

Verder denk ik dat niet alle afwezigen afwezig waren omdat ze er niet bij wilden zijn. Dat klinkt misschien gek, maar naast dat ik me in eerste instantie niet echt tot de doelgroep van het event voelde behoren (zoals eerder gezegd), heb ik ook gewoon een gezinnetje met 2 kleine kinderen en een vrouw die ook wel eens wat tijd met mij willen besteden. Uiteraard is dat mijn keuze...maar om dan afgeserveerd te worden met "jammer, dan had je er maar bij moeten zijn", komt op mij toch wel onvriendelijk over.

 

Ongetwijfeld is er veel positiefs besproken op het event, maar daar wordt voor nu nogal geheimzinnig over gedaan. Het enige wat ik er op dit moment van merk dat er een bijeenkomst is geweest is dus die houding die ik net beschreef. (en ongetwijfeld zal daar een deel eigen interpretatie zijn van mezelf, die niet zo bedoeld is, maar zo komt het dus wel over op mij op dit moment)

bewerkt door PnavE_81
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik citeer Twentse Mug:

 

Ondanks de afwezigheid van een aantal forum-mensen is het toch met de mensen die wél aanwezig waren eens flink de grote lijn uit te zetten voor de toekomst. Dat het forum een update nodig heeft is wel duidelijk. Sommigen vinden het kennelijk wel best maar gelukkig voelt niet iedereen zich thuis in de sfeer die in sommig discussies hangt. Dat de thuisblijvers niet het lef hebben om mee te denken over de komende veranderingen geeft te denken.

 

Wat kort door de bocht weer. Sommige mensen kunnen niet komen (door lichamelijke problemen) of hebben daar andere redenen voor. De opzet was met forumleden onder het genot van lekker drankje oid de zaken te bespreken. Leek me leuk.

 

Dan wordt er patsboem een Event gedropped onder het mom van Forum Moderatie. Enfin, dat trekt meer pottenkijkers dan forumleden. Einde oefening. Daarom dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...