Spring naar bijdragen

Te Verlegen Of Te Netjes Opgevoed??


FritzoNL

Aanbevolen berichten

Ik begrijp het helemaal, dat 'voortuingevoel'. :yes:

 

Maar ook bij willekeurige andere caches kun je wel eens verrast worden.

Ik heb wel een paar voorbeeldjes, maar het meest sprekende vind ik toch wat me in Portugal overkwam.

De betreffende cache was een kleine container, in een boom, ergens in een gebied, redelijk ver van de bewoonde wereld, maar aan een zijpad bij een weggetje dat naar een historische plek leidt.

Het was al laat in de middag, eigenlijk meer tegen de avond, maar ik had de container al vrij vlot gevonden. Mijn gewoonte is dan om met de container een stukje weg te lopen als ik het log in ga vullen. Ik vind het dan namelijk ook leuk om wat foto's te maken en wil daar rustig aan kunnen werken. Op die manier hoop ik eventuele mugglers te misleiden....

Maar goed, in dit geval liep het wat anders. Ik ben nog niet weg, of een auto stopt vrijwel onder de boom van de cachelokatie. In de auto een stelletje dat stevig gaat vrijen....zeer stevig gaat vrijen mag ik wel zeggen....

Gezien de situatie wilde ik eerst maar weg gaan en de container later terugbrengen, maar het was vanaf de camping een veertig kilometer.. dus maar even wachten en af en toe kijken of het spul nog niet vertrokken was... Ik voelde me op dat moment echt een voyeur...

Afijn, een uurtje later kon ik de container terug op zijn plekje zetten, net voordat het echt donker werd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben een keer ergens bezig geweest en stond in een verkeerde tuin te loeren. Toen de bewoner thuis vroeg hij waar ik naar op zoek was. Ik heb toen gewoon gezegd dat ik zocht naar geocache. "O" zei de man "dan moet je bij dat huis wezen, daar woont een geocacher" Toch voelde ik me ook niet gemakkelijk. Voortuincaches sla ik dus bij voorbaat over en zet ik op mijn ignorelijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben (nog?) geen voortuincaches gedaan. Ik heb er ook nog niet veel behoefte aan. Wij gaan niet voor de punten, maar voor de lol en als aanvulling op het zondagse rondje 'kinderen uitlaten'. Ik kan me voorstellen dat ik een puzzel waar ik dagen op geploeterd heb wel in een voortuin ga zoeken, maar dan zonder kinderen erbij. Een gewone tradi zie ik mezelf nog niet zo snel doen, dan zoek ik toch liever iets in de natuur op. Zo zal iedereen zijn/haar voorkeuren hebben. Ik kan me ook voorstellen dat kinderlozen (zeker alleengaande mannen) moeite hebben met caches op een kinderboerderij, terwijl dat voor ons juist weer erg leuk is. Een kind dat onder een konijnenhok doorkruipt valt nu eenmaal minder op dan een volwassen man die hetzelfde doet.

 

Kijk voor je volgende cache naar de plaats waar hij ligt en hoe groot hij is. Een klein filmrolletje is vaak lastiger te vinden dan een grotere box. Kijk ook naar de logs van je voorgangers, hoewel je wel in gedachten moet houden dat wat voor de 1 makkelijk te vinden is, dat voor de ander niet hoeft te zijn. Neem ook de hint mee. Ik hoop dat je je volgende cache wel kan vinden, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voelde me op een gegeven moment echt niet meer op mijn gemak en heb het zoeken na een minuut of 5-6 dus maar gewoon opgegeven en ben weggereden. Met een lichte kater natuurlijk, want ik heb het ding niet gevonden en heb er ook nog een niet zo lekker gevoel aan over gehouden.

 

Heb je een DNF (Did Not Find) gelogd, met deze reden erbij? Als de voortuincachelegger in kwestie dat soort feedback niet krijgt heeft hij zelf misschien niet in de gaten dat hij niet zo'n fijne verstopplek heeft uitgekozen, dan wel geen duidelijke indicatie over de verstoplocatie heeft gegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ook niet zo op de voortuin/achtertuin-caches. Heb er nu een paar gehad, waarvan ik wel blij was dat bij de allereerste stond: Let op het geocaching logo en gelukkig waren de bewoners ook nog niet thuis. Maar ja ik heb nog 2 opgeloste mysteries waarvan ik weet dat ze in een voortuin liggen. En ook al weet ik dat de bewoners het weten, volg ik me nog niet op mijn gemak als ik daar wil zoeken. Over het algemeen zijn het ook niet de leukste verstopte caches, waarvan ik deze (lees mijn log daar maar) wel heel leuk vond: Leidschendam Underground GC24H13

 

@FritzoNL begin ook niet met het zoeken naar een nano, die vind je ook niet gelijk, dat probeerde ik terwijl ik geen eens wist hoe zo'n cache eruit zag.

 

@BigFurryMonster: ik denk dat als je je 1e cache zoekt zoals de topicstarter niet gelijk DNF's logt. Deed ik tenminste ook niet toen ik naar mijn 1e cache(s) op zoek was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BigFurryMonster: ik denk dat als je je 1e cache zoekt zoals de topicstarter niet gelijk DNF's logt. Deed ik tenminste ook niet toen ik naar mijn 1e cache(s) op zoek was.

 

Klopt. Dat is ook nog wel een beetje een beginnersvraag waar ik benieuwd naar ben: wanneer log je als beginner een niet gevonden cache nou als een DNF en wanneer niet? In dit geval heb ik het dus niet gedaan omdat ik het niet-vinden heb toegeschreven aan mijn onervarenheid. Maar zijn er(ongeschreven) regeltjes of afspraken voor wanneer je wel of niet een DNF logt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echte geschreven regels zijn er volgens mij niet. Meestal log je een DNF als je wel ter plaatse bent geweest, maar de cache niet hebt gevonden. Een multi die je nog niet af hebt gemaakt, bijvoorbeeld omdat het donker werd, of een puzzel die je niet kunt oplossen zijn geen reden om een DNF te loggen. Ik zelf vind dat je een DNF kunt loggen als je omgekeerd bent omdat de cacheplaats voor jou erg ongemakkelijk voelde. Dat geeft het juiste signaal aan de legger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar zijn er(ongeschreven) regeltjes of afspraken voor wanneer je wel of niet een DNF logt?

In mijn handtekening (hieronder) zie je "basiswaarden" staan.

Daar staat een forumonderwerp (topic of draadje) waarin getracht wordt te beschrijven wat er van de cachers wordt verwacht.

Het zijn geen regels maar richtlijnen, goed bedoelde adviezen.

Misschien heb je er wat aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afijn, een uurtje later kon ik de container terug op zijn plekje zetten, net voordat het echt donker werd...

 

Na een uurtje pas??? :eek:

 

 

WOW!!!! :notworthy:

 

Ik kan je verzekeren dat 'n 'uurtje' onder die omstandigheden een eeuwigheid lijkt. Of dat voor de betrokken meneer en mevrouw ook zo was heb ik ze niet gevraagd :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[

Ik kan je verzekeren dat 'n 'uurtje' onder die omstandigheden een eeuwigheid lijkt. Of dat voor de betrokken meneer en mevrouw ook zo was heb ik ze niet gevraagd :lol1:

 

En vragen of je mocht meedoen om de tijd te doden was natuurlijk ook geen optie? :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij zijn echt geen beginners, maar een voortuincache heeft niet onze voorkeur. We wachten dat soort dingen altijd even af en lezen de logjes. Als daaruit blijkt dat het heel duidelijk te zien is dat het om cachen gaat (d.m.v. een geo-sticker o.i.d.) Dan gaan wij erop af.

Maar we hebben in onze eigen woonplaats een multi gelopen, prachtig veel geleerd over de locatie etc. en kwamen na een berekening uit in de voortuin van de legger.

Niet verwacht, maar door de hint (achteraf gelezen, dat doen wij altijd zo) wel duidelijk. Leuk praatje gemaakt met de leggers, (dat dan weer wel). Dus soms is het onvermijdelijk dat je in een voortuin uitkomt, lees de logjes zou ik zeggen.

Het went in ons geval niet, we voelen ons toch altijd wat ongemakkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan helemaal meegaan met de gevoelens van de draadbeginner. Voortuincaches blijven een ramp. Wellicht dat er een paar aardige tussen zitten (voordat die aanvulling op al deze stellingen komt), maar 90 % is pure bagger. Onlangs waren we weer eens in Zuid-West Brabant, waar we een voortuin aantroffen met niet één knullig plantje, maar wel gevuld met zand met daarop in een hoek aan de straatzijde één knullige stoeptegel, waaronder een doosje lag. Als tuinliefhebber lopen de tranen al uit mijn ogen en als cacheliefhebber beginnen ze spontaan te stromen....

 

Voortuincaches kenmerken de leggers. (let wel! ook weer voor 90%) Zij hebben wel eens een cache gevonden, willen zelf ook wel zo'n ding neerleggen, maar schrikken dan bijv. van de toestemming, die her en der gevraagd moet worden voor het plaatsen van een doosje en besluiten dan maar om het eigen erf te gebruiken....

 

Ma Tabak weigerde in het verleden zulke caches te zoeken, maar na verloop van tijd heb ik de schroom opzij gezet. Ik kom hier tenslotte nooit meer en ik ben graag bereid de hele tuin overhoop te spitten, mocht ik de cache één twee drie niet kunnen vinden. De cacheeigenaar vraagt er om. Over het algemeen zijn de caches echter dermate opzichtig geplaatst (met vogelhokjes op plaats één met stip) dat spitten niet nodig is. De opmerking van plaatsers van voortuincaches: "Dan doe je hem toch niet" is op zich correct, maar soms word je er mee geconfronteerd en .... verwijt het me maar.... een puntje is soms een puntje!

 

Het meest verbaas ik me over de logjes, die je achteraf leest. Men vond het leuk..... sommigen vonden het origineel..... ze bedanken de cachelegger uitvoerig en laten weten bijna uit hun bol te zijn gegaan vanwege het feit, dat ze deze straat hebben mogen bezoeken.... (Ik vraag me dan altijd af, of ik wel op dezelfde plek ben geweest of dat ik de volgende keer naar Specsavers moet gaan voor een bril in plaats van naar Hans Anders... ik noem maar wat)

 

Het "volk" blijkt kritiekloos en bang niet aardig gevonden te worden. Men vreest de cachelegger te kwetsen met een minder uitbundig logje..... Men vergeet, dat de cachelegger zijn of haar medecachers kwetst, door ze als aapjes in een dierentuin te laten optreden.

 

Het allergrappigste...... Ik heb binnen dit forum eens kritiek geuit op een cache midden in een nieuwbouwwijk in Zuid-Holland, waar je via een brandgang bij een cache kon komen, die bij iemand in zijn achtertuin boven de grijs- en groenbak hing. Nu nog lees ik logjes van mensen, die dit buitengewoon origineel en leuk vonden.... Zijn wij Nederlanders dermate gedegenereerd, dat we ons tot zulke logjes laten verleiden??? Menen wij, wat wij daar opschrijven???? Het is een pure aanmoediging voor de legger om nog vijf kliko's op te zoeken waar hij een vogelhokje boven kan hangen.... Als ik nu in dit draadje lees, hoeveel mensen zich niet prettig voelen met een fantasieloze voortuincache en als ik dat afzet tegen het aantal kritiekvolle logjes, dat ik lees, dan zijn de verhoudingen zoek. Laten we nou gewoon eerlijk opschrijven wat we ervan vinden (dat hoeft heus niet met grove taal of anderzins), dan ontmoedigt dit misschien de voortuincachelegger.

 

En als dat ook niet helpt dan stel ik voor, dat als iemand met alle geweld een voortuincache wil plaatsen hij direkt 500 puntjes op zijn totaal in mindering krijgt en zo nodig negatief uitkomt. Dan is het snel afgelopen.... De voetballerij wordt ook op deze manier gesaneerd.... Maar ja... of het helpt....

 

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...