Spring naar bijdragen

Openbrief Aan Geocaching.nl


zaanhoeve

Aanbevolen berichten

Samenwerking tussen diverse sites lijkt m.i. voor de natuurbeheerders niet zo uit te maken. Als ze last hebben van het fenomeen geocachen dan komen ze t.n.t. uit bij geocaching.nl.

 

Dat is omdat dit nog het grootste platvorm is en omdat daar vanuit de geschiedenis ook is onderhandeld met de natuurbeheerders. Geocaching.nl is ingestapt op het moment dat de natuurbeheerders alle cachers eruit dreigden te gooien. Van daaruit zijn er afspraken gemaakt met SBB, UL en GL. Er gaan er nog wat volgen, want er zijn veel problemen.

 

Het maakt de boswachter niet zo heel veel uit wie welke cache wil neerleggen en die gaat echt niet kijken van welke club de cache is.

 

Het is in de praktijk altijd zo geweest dat toestemmingsformulieren die op .nl staan door elke cacher, die zelf toestemming wilde vragen konden worden gedownload, dus ook door cachers die niet bij geocaching.nl zijn geregistreerd of geen geocache van geocaching .com hebben gelegd. Geen enkel probleem lijkt mij.

Fundamenteler is het verschil in opvatting of je wel of geen toestemming wilt/moet hebben om de caches neer te leggen.

Hetzelfde geldt voor de regels c.q. beperkingen vanuit Geocaching.com en een aantal opvattingen rond het (geo)cachen, de manier waarop en de kwaliteit ervan. Allemaal redenen om andere/andersdenkende sites op te richten.

Als ik het vanuit de geschiedenis goed heb begrepen dan is er juist daarom ook afsplitsing ontstaan.

Dat wordt nog een stevig gesprek dan.

 

Ik vind samenwerken een interessante gedachte. Ik begrijp alleen eigenlijk niet waarom deze oproep in de vorm van een open brief moet, want het zijn niet de forumgebruikers die worden opgeroepen om samen te werken, maar de beheerders c.q. eigenaren van de verschillende sites. Althans zo lees ik het en ik zie dan het doel van een open brief niet zo heel erg, maar goed dat is mijn optiek.

 

Ik heb het afgelopen jaar mogen meelopen achter de schermen van dit forum. Daar tonen de tegenstellingen tussen de sites zich wel eens wat scherper. Discussies tussen de sites/personen achter de sites worden daar soms minder met argumenten en heel veel meer vanuit allerlei gevoelens en eigenbelang gevoerd. Dat zeg ik dan maar heel voorzichtig. Ik zal hier geen details beschrijven.

Ik zou alleen willen zeggen:

Als men werkelijk wat ziet in samenwerken dan moet bij iedereen het doel:

"Iets te willen doen voor de geocachers community"in zijn geheel

als prioriteit nummer een, hoog in het vaandel staan.

Pas als iedereen die instelling heeft zal samenwerking iets worden.

 

Misschien is het een goed idee wanneer beheerders/eigenaren zich in 2010 voornemen om elkaar eens hoofdzakelijk vanuit argumenten aan te spreken, niet zo vreselijk persoonlijk te worden en niet alleen aan het eigenbelang te denken.

Dat zou een heel goed begin zijn.

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Liever geen samenwerking. Beter diversiteit waaruit men kan kiezen. De klant bepaalt :cry:

 

 

Een leuke quote, maar slecht controleerbaar. Wanneer een club "geocachers" besluit dat er geen regels hoeven te zijn en overal zonder toestemming hun caches neerpleuren en door kwetsbare (natuur)gebieden denken te moeten banjeren om daar te komen, straalt dat slecht af op iedereen die met zijn GPS doosjes zoekt. De buitenstaander ziet het verschil namelijk niet. Beter is goede basisafspraken te maken, die ieder ten goede komen. Ik denk dat dat ook het voorstel is wat er ligt.

 

Hoe groot is nu die club?

 

Het gaat niet over de grootte van een club, het gaat er over of er een manier van samenwerking tot stand kan komen.

Een kleine club kan juist hele goede ideeen hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij moet gewoon iedere site doen waar ze goed in zijn. Dat er niet kan worden samengewerkt blijkt al uit de geschiedenis en is denk ik ook helemaal niet nodig. Het zal zichzelf wel reguleren. Niemand die daar last van heeft verder.

De verschillen hebben er tenslotte voor gezorgd dat men zelfstandig iets heeft opgezet.

Neem het voorbeeld van de toestemmings regel. Daar ga je dus al niet uitkomen.

 

Een werkgroep voor het naar buiten treden in de media?? Waarom, zijn we lid van een sekte oid??? Als iemand iets wil vertellen over zijn/haar hobby die voor een ieder vrij is om te beoefenen dan moet ie dat lekker zelf weten. Dat hoeft helemaal niet gereguleerd worden. De informatie voor de pers is makkelijk op internet te vinden.

 

De onenigheid die er ook is tussen verschillende gebruikers of de verschillende sites, praat dat gewoon met elkaar uit of accepteer het verschil. Nu lijkt het er op dat een aantal personen de zin door wil drijven. Kun je daarin samenwerking vinden dan is dat prima. Daarbij komt dat het zich op het niveau van beheerders van de sites plaatsvind. Ga dan zelf met elkaar om de tafel zitten want ik snap niet goed wat je denkt te bereiken met deze berichten op de verschillende fora.

 

Volgens mij is er helemaal geen behoefte aan de samenwerking die genoemd wordt in de open brief, en zal maar een klein deel van de cachers dit ondersteunen. De meeste mensen kunnen prima bij de sites vinden wat ze zoeken en nodig hebben voor het cachen.

 

Ik denk dat de beheerders van de verschillende sites goed naar zichzelf en hun organisatie moeten kijken. Wil je wat met elkaar voer dan overleg op het niveau van beheerders. Dat je hierbij je achterban op een bepaald moment raadpleegt is slim.

 

Ook ik zie echt wel dat er zaken verenigbaar zijn en dat sommige zaken zoals diverse tools een verrijking kan zijn voor bijvoorbeeld gc.nl maar de partijen hebben in het verleden al de nodige aanvaringen gehad met elkaar waardoor er juist afsplitsing plaats heeft gevonden.

 

Beter dat iedereen zich gewoon lekker met cachen bezig houd met respect voor de regels en de grondeigenaren. Maar ook het respect voor elkaar en de verschillende sites mag wel wat beter. Tenslotte houden we ons allemaal bezig met een hobby waar we een gps kastje bij gebruiken en waarbij we schatten zoeken. Verkloot het niet voor elkaar zodat IEDEREEN nog lang van deze hobby kan genieten. Dan wordt het op de fora ook weer een stuk gezelliger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht wat kort door de bocht, maar voor mij is in de kern maar 1 ding belangrijk en dat is gc.com en de reviewer van gc.com hier in Nederland. De regels van gc.com worden via de reviewer toegepast.

 

Al die ophef over samenwerken vind ik meer wat haantjesgedrag van iemand die het beter zou weten dan de ander. Samenwerken? Ik zie problemen over wel of niet toestemming vragen? Beste mensen, daar gaan wij toch niet over, dan moet je bij gc.com zijn. En als je het mij vraagt worden de regels in Nederland prima geinterpreteerd. Niets aan veranderen! Als je al zou willen samenwerken, doe dat dan aan de site, want die kan wel een update gebruiken. Contacten met pers etc....? Het is maar een hobby en geen KNVB oid. Rustig aan mensen.

 

Zo, nu weer plannen maken om te gaan cachen.

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat Zaan wil is een hele mooie gedachte... Echter al die mannen achter de sites zorgen ervoor dat geen enkele ruimte groot genoeg is om al die ego's in kwijt te raken.

 

Bij de 1 gaat het om de site naam en runt de site in de trend van moeders wil is wet, de andere dult geen tegenspraak, negatieve uitspraken en is er op uit de andere schade toe te brengen en weer een ander doet weer heel iets anders.

 

Alle dingen die ik in 2009 heb zien onstaan zijn goed beter best.... alleen niet in 1 website te vangen.

 

zo langzamerhand kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk niets meer van doen heb met welke site in nederland dan ook en dat ik de informatie gewoon haal van gc.com..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel recent heb ik geprobeerd om de verschillende groepen om de tafek te krijgen (event face-to-face) helaas bleek toen dat er vanuit dit forum geen belangstelling was om een dergelijk meeting bij te wonen. Ik hoop echter nog steeds dat men nader tot elkaar zal komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er geen hout van.

Ik zoek caches bij .com

Ik log ze ook via .com

Ik lees het forum van .nl en sla berichten over die mij niet interesseren over.

Zoek ik een oplossing voor een bepaald (hardware) probleem, raadpleeg ik het forum van .nl

 

Is het soms zo dat rivaliserende groepen toch niet de gewenste aandacht krijgen en dan maar gaan roepen dat er samengewerkt moet worden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er geen hout van.

Ik zoek caches bij .com

Ik log ze ook via .com

Ik lees het forum van .nl en sla berichten over die mij niet interesseren over.

Zoek ik een oplossing voor een bepaald (hardware) probleem, raadpleeg ik het forum van .nl

 

Is het soms zo dat rivaliserende groepen toch niet de gewenste aandacht krijgen en dan maar gaan roepen dat er samengewerkt moet worden ?

 

Volgens mij sla je hier de spijker op zijn kop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het voorrecht, niet zo heel erg ingevoerd te zijn in allerlei stromingen in GC-land en ook niet belast te zijn met oud zeer uit het verleden, dus vergeef mij mijn simplistische kijk op het geheel maar;

 

Er zullen redenen zijn geweest om iets anders op te starten naast gc.nl, anders start je immers niet iets nieuws op, toch? Grond voor die redenen zullen ongetwijfeld gelegen zijn in onvrede met de toen bestaande situatie (mijn aanname) want anders hoef je niet iets nieuws op te starten.

 

Basis is dus dat er verschillen zijn tussen de diverse sites waar bewust voor is gekozen, sterker nog, het vormt het bestaansrecht er van.

Volgens mij heb je dan dus nauwelijks goede gronden voor samenwerking anders dan op hele globale terreinen die vooral ver weg blijven van de onderlinge verschillen. Dan kom je volgens mij niet veel verder dan wat verwijzingen naar elkaar op de diverse sites...

Iedere intensievere vorm van samenwerking zal de onderlinge verschillen raken en blootleggen en dus bestaansrechten bedreigen. Gaat niet lukken dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap er geen hout van.

Ik zoek caches bij .com

Ik log ze ook via .com

Ik lees het forum van .nl en sla berichten over die mij niet interesseren over.

Zoek ik een oplossing voor een bepaald (hardware) probleem, raadpleeg ik het forum van .nl

 

Is het soms zo dat rivaliserende groepen toch niet de gewenste aandacht krijgen en dan maar gaan roepen dat er samengewerkt moet worden ?

Daar komt nog bij:

 

Ik meld caches aan bij .com

Ik krijg caches geaccepteerd bij .com

Als ik voor van alles uitgemaakt wil worden, ga ik naar het forum van de buren.nl (ook als ik wil lachen om gensnet en ervani vs lepman)

Wil ik een brede discussie lezen, ga ik naar het forum van .nl

Heb ik zin om in een poll te stemmen, ga ik naar .nl

Als ik van een cache enorm heb genoten, deel ik een geo d'or uit op .nl

Als een gebied leeg is qua .com caches kijk ik af en toe bij terra.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...