Spring naar bijdragen

Openbrief Aan Geocaching.nl


zaanhoeve

Aanbevolen berichten

Nogmaals hulde aan de vrijwilligers van geocaching.nl. Als ik straks een cache wil lopen (en dat wil ik) dan ga ik naar 'hun' site, zoek een cache uit, print de boel of download de gpx naar mijn PDA en ga heerlijk de deur uit. MIS IK IETS!?!? blink.gif

Nee, volgens mij mis je niets :thumbup:

Kleine aanvulling, de caches die je download haal je dan via gc.nl bij gc.com binnen.

 

Verder lijkt het mij dat je wel geschikt bent voor deze cache ;)

 

die cache needs maintenance... (vraag 2)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik dacht "open brief" zou er iets bijzonders aan de hand zijn. Ik sluit mij aan bij de groep die niet veel begrijpt van die brief (begrijpen wil).

Samenwerken kan soms prima zijn, maar heel vaak ook niet. Elkaar aanvullen kan soms ook gewoon handig zijn.

Ik realiseer mij dat er een groep 'vrijwilligers' bezig is om de site van geocaching.nl in de lucht te houden. Hulde, want diegenen die commentaar leveren zijn heel vaak NIET diegenen die hun tijd belangeloos als vrijwilliger ergens aan geven. Daar hebben zij denk ik geen tijd voor want, ja, ze moeten commentaar leveren. (Ik heb nu even kerstvakantie dus kan heel even commentaar leveren.)

 

Nogmaals hulde aan de vrijwilligers van geocaching.nl. Als ik straks een cache wil lopen (en dat wil ik) dan ga ik naar 'hun' site, zoek een cache uit, print de boel of download de gpx naar mijn PDA en ga heerlijk de deur uit. MIS IK IETS!?!? ;)

 

Kees

 

Je mist niets, alleen van de nl site zul je niets downloaden, dat doe je van de com site.

Dat blijkt toch steeds lastig te zijn waar die dingen nu pressies staan. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaanhoeve's bedoeling is zeer te begrijpen. Alles raakt steeds meer versnippert. Zelf niet zo'n moeite mee, ik ben niet meer zo fanatiek. Volgens mij heb je twee hoofdzaken:

 

Toestemmingsregels

Hierin zal volgens mij nooit samenwerking in te vinden zijn. 99,9% zit bij GC.COM en zal die regels moeten volgen en de meeste hebben daar volgens mij geen moeite mee. Die kleine minderheid die minder regels willen zullen nooit door samenwerking van de diverse websites hier iets aan kunnen veranderen.

Ik haal voelbal er even bij. Als we nu eens die vervelende buitenspelregel zouden loslaten dan kunnen we veeeel makkelijker scoren. Maar toch ( :thumbup: ) zou dit niet goed zijn. Om het spel zuiver te houden bedenken we steeds meer regeltjes.

Ik denk dat de regels van .com het spel zuiver proberen te houden. Wel heb je een goede reviewer nodig die die spelregels op een goede wijze intrepreteert. Ik denk dat we wat dat betreft Kruimel zeer moeten waarderen.

Ik denk dat het geen enkel nut heeft samenwerking te zoeken om de regels te veranderen. Dit zou alleen in het voordeel zijn van een zeer kleine groep maar die wel donders goed weet hoe ze de boel moeten ophitsen.

 

Tools voor de cacher

Hier heeft GC.NL het volgens mij schandalig laten liggen. Er ontstonden prachtige initiatieven maar door persoonlijke toestanden moest men een ander platform vinden om die tools aan de cacher aan te bieden. Hier zou GC.NL nou eens het voortouw in moeten nemen. Geef inititieven een kans. Geef bv groepen een subsite op geocaching.nl (bv MZLE.GEOCACHING.NL ). Vroeger had je ook persoonlijke subsites ergens. Naar mijn weten staat er op de website van GC.NL nergens een pagina met directe downloadlinks naar bv de tooltjes van GPSGEK en team sweetlake. Raar toch eigenlijk? Nee, je moet dat ergens diep in het forum of misschien de wiki vissen.

Hier zou samenwerking veel te bieden hebben voor de gemiddelde geocacher.

 

Er werd ergens opgemerkt dat we zo weinig van het bestuur van GC.NL horen en dat Sivota daarop antwoorde dat het vakantietijd is. Nou dit forum kennende horen we helemaal niets van die kant en zullen de moderators wel gestuurd worden/of niet om de richting die het bestuur op wil te communiceren.

bewerkt door delta123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:thumbup:
die cache needs maintenance... (vraag 2)

Thanks, aangepast ;)

 

Tja...dat wordt nog een 5-sterrencache ben ik bang.

 

Vraag 7 klopt niet meer (meerdere antwoorden mogelijk)

Vraag 8 klopt niet meer. (meerdere antwoorden mogelijk)

 

De veranderingen zijn ook haast niet meer bij te houiden....

bewerkt door Camo Crew
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tools voor de cacher

 

Hier heeft GC.NL het volgens mij schandalig laten liggen. Er ontstonden prachtige initiatieven maar door persoonlijke toestanden moest men een ander platform vinden om die tools aan de cacher aan te bieden. Hier zou GC.NL nou eens het voortouw in moeten nemen. Geef inititieven een kans.

 

Zomaar een voorzet:

 

Laat de knappe kop van Global bij GC.NL aan de slag gaan en we hebben hier gewoon wat we wensen: statistieken en de tooltjes.

 

Dan zijn we er toch? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja...dat wordt nog een 5-sterrencache ben ik bang.

 

Vraag 7 klopt niet meer (meerdere antwoorden mogelijk)

Vraag 8 klopt niet meer. (meerdere antwoorden mogelijk)

 

De veranderingen zijn ook haast niet meer bij te houiden....

:thumbup:

Vraag 7 klopte wel volgens mij, vraag 5 niet :)

Hij zou weer moeten kloppen voorlopig ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een voorzet:

 

Laat de knappe kop van Global bij GC.NL aan de slag gaan en we hebben hier gewoon wat we wensen: statistieken en de tooltjes.

 

Dan zijn we er toch? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Ja, een detail... de WIL van beide zijden :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zomaar een voorzet:

 

Laat de knappe kop van Global bij GC.NL aan de slag gaan en we hebben hier gewoon wat we wensen: statistieken en de tooltjes.

 

Dan zijn we er toch? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Ja, een detail... de WIL van beide zijden :)

 

En niet te vergeten de aversie bij .nl tegen statistieken, met name total founds, FTF e.d.

Maar als ze al hun kennis zouden bundelen en hun weerstanden eens kritisch aan een zelfonderzoek zouden onderwerpen.

Wat zou het er dan mooi en goed uit kunnen zien.

Afijn ik blijf mijn caches zoals altijd gewoon bij .com halen

:thumbup:

bewerkt door Team WilP
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer, jammer, ik zie al weer twee polls en een verschil in initiatieven dat kennelijk verduidelijkt moet worden.

Wat moet de gemiddelde geocacher, die gewoon zijn hobby wil blijven beoefenen, daar nu weer van maken.

Kennelijk is de stap wat te groot.

 

Als iedereen die energie nu eens besteed aan het daadwerkelijk en misschien op kleinere schaal leuk en constructief bezig zijn met de hobby en eens stopt met discussieren, mopperen en zo eindeloos veel tijd besteden aan wat een ander c.q. andere site niet doet, verkeerd doet of nalaat, dan zou het misschien mettertijd gewoon wat beter gaan.

Begin eens klein, bejegen elkaar eens wat aardiger, belaag, bedreig etc. elkaar niet, maak op de diverse sites wat je leuk en nuttig vindt en hou er vooral mee op jezelf zo belangrijk te vinden.

 

Er is ruimte genoeg voor iedereen en allerlei initiatieven. De een doet dit, de ander dat.

Vindt elkaar op initiatief en probeer daaar wat moois van te maken, zonder ruzie te maken op wiens website het moet staan.

 

Er zijn ook persoonlijke sites waar cachers iets aardigs voor elkaar hebben gemaakt en die worden ook prima gevonden. Juist omdat die niet in opspraak zijn, wordt daar overal goed naar verwezen en men helpt elkaar die te vinden, ook zonder de fora.

Denk maar eens aan de diverse persoonlijke sites met tools (en dat zijn er veel) en bijvoorbeeld Spoiler; Het grote voorbeeld van berichtgeving die zich niet inlaat met partjen-gedoe.

Op die manier zijn er heel veel cachers die wat voor een ander doen, zonder alsmaar in de schijnwerpers te hoeven staan.

 

En vergeet niet: Heel veel cachers komen nooit op de grotere fora, dus wie wil er nu wie vertegenwoordigen of welke samenwerking tussen sites?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>

En niet te vergeten de aversie bij .nl tegen statistieken, met name total founds, FTF e.d.

<knip>

Die aversie leefde maar bij sommigen van .nl

De meesten (incl mijzelf) vonden die extra statistiekjes best leuk.

Ik begrijp nog steeds niet waarom die zijn weggehaald, omdat er een paar cachers riepen dat dat weg moest...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<knip>

En niet te vergeten de aversie bij .nl tegen statistieken, met name total founds, FTF e.d.

<knip>

Die aversie leefde maar bij sommigen van .nl

De meesten (incl mijzelf) vonden die extra statistiekjes best leuk.

Ik begrijp nog steeds niet waarom die zijn weggehaald, omdat er een paar cachers riepen dat dat weg moest...

 

 

Nee, niet omdat een paar cachers dat riepen. Er is in 2008 wel een poll en een discussie geweest over welke statistieken te behouden en welke weg te doen, wat men leuk, belangrijk etc. vond. De uitkomst daarvan was ongeveer 50/50 (belangrijk/ leuk of niet).

 

Echter een flink aantal cachers liet zich destijds wel wat meeslepen door het FTF, STF en TTF gebeuren waardoor er een verband kwam tussen de toename van schade en andere problemen en een kennelijk bij dat ranking gebeuren behorend gedrag.

Om de problemen te beperken en omdat men dit niet op de voorgrond wilde hebben (als zijnde het hoofdonderdeel behorende bij het cachen) is toen in het team van Gc.nl in samenspraak met de reviewers besloten om dat deel van de statistieken niet meer bij te houden.

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Getriggerd door een mail die we kregen in Zwollywood (zijn kennelijk ook onderdeel van de versplintering?) even de discussie proberen te focussen op het echte onderwerp. Ik moet echter bekennen dat ik dat even kwijt ben. Eens kijken hoever ik kom met de samenvatting...

 

Kennelijk vinden mensen het heel erg dat er op diverse manieren met cachen wordt omgegaan. Daarnaast zijn er dan verschillende sites die er net even anders over denken dan de buren en daarbij een behoorlijk fundamentalisme laten zien. Geweldig!

 

Het is bij mijn weten gewoon een spelletje dat al eeuwen gespeeld wordt (schatzoeken) en sinds een aantal jaren high-tech geworden is (geocaching) door het met een GPS te doen. Daar zit geen patent op en iedereen mag eraan meedoen en het op zijn/ haar manier doen. Er zijn wel een aantal belangenverenigingen en een commercieel bedrijf die een aantal sites over dit onderwerp in de lucht hebben als uitwisselplatform. De meeste cachers "doen het" via gc.com dat weer eigendom is van groundspeak inc., ja de commerciële jongens dus. Daar is niets mis mee zolang als je je als gebruiker erin kunt vinden of er mee kunt leven. Het succes van gc.com laat zien dat de meeste mensen het niet erg vinden "(premium) member" te worden zonder echte rechten. De schrijver hoort hier overigens ook bij. Blijft echter de constatering dat we gewoon afnemer van een dienst zijn en geen lid, dus ook geen rechten hebben...

 

Reeds vroeg hebben een aantal personen zich echter wel aan de commerciële en monopolistische neigingen aspecten gestoord en zijn "voor zichzelf" begonnen. Aangezien er geen monopolie is (gebaseerd op patenten of dergelijke flauwekul) is dat ook niet erg. Daarbij hoort nu eenmaal ook dat de communicatie ook op verschillende manier gaat. Zolang iedereen zich een beetje fatsoenlijk gedraagt en mekaar niet voor rotte vis gaat uitmaken of elkaar zwart probeert te maken moet dat ook kunnen.

 

Mij ontgaat nu even de zin en de noodzaak om alle communicatie te stroomlijnen. Ik wil vooralsnog even nog niet kwaad denken in de trend van dat groundspeak inc. via een achterdeur (de discussie komt immers wel bij gc.com dus inc. vandaan) absolute macht over de cachemarkt wil krijgen door lastige concurrenten via de communicatie uit te schakelen, maar de commerciële belangen zijn natuurlijk wel groot...

 

Zolang als ik er zin in heb doe ik trouwens mee aan dit spel voor grote kinderen, we hebben hier in de buurt genoeg leuke kinderen het spel samen mee te doen :thumbup: en we lachen samen best wat af! We houden onder anderen contact met elkaar via onze eigen site http://www.geocachingzwolle.nl/. en ik ben blij met iedere andere leuke site over het onderwerp!

bewerkt door BY Angels
link werkend gemaakt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang als ik er zin in heb doe ik trouwens mee aan dit spel voor grote kinderen, we hebben hier in de buurt genoeg leuke kinderen het spel samen mee te doen :thumbup: en we lachen samen best wat af! We houden onder anderen contact met elkaar via onze eigen site http://www.geocachingzwolle.nl/.... en ik ben blij met iedere andere leuke site over het onderwerp!

 

 

Je link werkt niet. de puntjes eraf denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Getriggerd door een mail die we kregen in Zwollywood (zijn kennelijk ook onderdeel van de versplintering?) even de discussie proberen te focussen op het echte onderwerp. Ik moet echter bekennen dat ik dat even kwijt ben. Eens kijken hoever ik kom met de samenvatting...

 

Kennelijk vinden mensen het heel erg dat er op diverse manieren met cachen wordt omgegaan. Daarnaast zijn er dan verschillende sites die er net even anders over denken dan de buren en daarbij een behoorlijk fundamentalisme laten zien. Geweldig!

 

Het is bij mijn weten gewoon een spelletje dat al eeuwen gespeeld wordt (schatzoeken) en sinds een aantal jaren high-tech geworden is (geocaching) door het met een GPS te doen. Daar zit geen patent op en iedereen mag eraan meedoen en het op zijn/ haar manier doen. Er zijn wel een aantal belangenverenigingen en een commercieel bedrijf die een aantal sites over dit onderwerp in de lucht hebben als uitwisselplatform. De meeste cachers "doen het" via gc.com dat weer eigendom is van groundspeak inc., ja de commerciële jongens dus. Daar is niets mis mee zolang als je je als gebruiker erin kunt vinden of er mee kunt leven. Het succes van gc.com laat zien dat de meeste mensen het niet erg vinden "(premium) member" te worden zonder echte rechten. De schrijver hoort hier overigens ook bij. Blijft echter de constatering dat we gewoon afnemer van een dienst zijn en geen lid, dus ook geen rechten hebben...

 

Reeds vroeg hebben een aantal personen zich echter wel aan de commerciële en monopolistische neigingen aspecten gestoord en zijn "voor zichzelf" begonnen. Aangezien er geen monopolie is (gebaseerd op patenten of dergelijke flauwekul) is dat ook niet erg. Daarbij hoort nu eenmaal ook dat de communicatie ook op verschillende manier gaat. Zolang iedereen zich een beetje fatsoenlijk gedraagt en mekaar niet voor rotte vis gaat uitmaken of elkaar zwart probeert te maken moet dat ook kunnen.

 

Mij ontgaat nu even de zin en de noodzaak om alle communicatie te stroomlijnen. Ik wil vooralsnog even nog niet kwaad denken in de trend van dat groundspeak inc. via een achterdeur (de discussie komt immers wel bij gc.com dus inc. vandaan) absolute macht over de cachemarkt wil krijgen door lastige concurrenten via de communicatie uit te schakelen, maar de commerciële belangen zijn natuurlijk wel groot...

 

Zolang als ik er zin in heb doe ik trouwens mee aan dit spel voor grote kinderen, we hebben hier in de buurt genoeg leuke kinderen het spel samen mee te doen :offtopic: en we lachen samen best wat af! We houden onder anderen contact met elkaar via onze eigen site http://www.geocachingzwolle.nl/. en ik ben blij met iedere andere leuke site over het onderwerp!

 

In navolging tot de posting hierboven en en de beperkte poll die op dit forum te vinden is (niet die van mij overigens want die is al gesloten) tref je mijn "open brief"die naar alle partijen is verzonden om te kijken of het een en ander zou kunnen gebeuren. Let wel dat dit geen streven is voor een nieuwe site/stichting of wat anders maar niet meer en niet minder te om te zien of er meer contact kan zijn tussen de diverse partijen.

 

Om het geheel niet te vertroebelen is de opzet gekozen om te redeneren vanuit iets wat heet geocaching zoals gc.com dat heeft bedoeld.

 

Op deze email zijn 2-3 positieve reacties gekomen maar de algehele strekking is dat men eerst wil weten wat en hoe en vooral wie en daarnaast is men niet verder gekomen dan "ja wij willen wel een bakkie koffie drinken"

 

Mijn initiatief, welke door een aantal verkeerd is uitgelegd en later op een andere manier positief is gebrukt, heeft/had niet tot doel weer een nieuwe site/stichting of wat dan ook te vormen. Ja dat heb ik aangegeven als een mogelijkheid maar het was geen must.... Beknagrijker was dat er een platform werd gemaakt waar iedereen vertegenwoordigd kon zijn en waar een aantal zaken centraal kom worden geregeld.

 

De nieuwe poll die nu is gestart , is zeer beperkt.. Je kan wil ja antwoorden dat je iets wilt, maar er wordt niets gezegd over het hoe. Terug naar de reacties van de diverse sites/clubs die zijn aangeschreven, die vragen ook wat de bedoeling is en hoe het een en ander zou gaan werken.

 

Anyway :band: ik heb mijn poll gehad, het resultaat gezien en ik denk dat men in Nederland niet toe is aan samenwerking in wat voor een constructie dan ook. De discussie is nog steeds technisch en gaat over sites maar is nog ver van de geocacher zijn/haar bed verwijderd. :clap: De partijen die om de tafel zijn gevraagd door het andere initiatief zouden een aardige basis kunnen vormen maar de vraag is of wij als geocachers zitten te wachten op technocraten die de ene mooie functie na de andere bedenken. zoals hierboven al gezegd is... het blijft een spelletje dat je met je GPS doet.

 

Deze jongen gaat lekker aan de slag met het MZLE/geocachen/events bezoeken/ en vooral geolol maar laat deze discussie voor wat ie is. In de laatste paar dagen heb ik veel geleerd over/door/van mensen en mag stellen dat ik mijn portie wel heb gehad. Beide initiatieven hebben een grote kans van slagen en ik hoop oprecht dat wij als geocachers op korte termijn de voordelen er van gaan zien. :lol1:

 

Nogmaals hieronder de email die ik in reactie op een email van Zaanhoeve (gestuurd naar alle partijen in Nederland) heb verzonden als een eerste stap. hierop heb ik 3 positieve reacties gehad..

 

tot slot, een polder wijsheid "je moet eerst weten waar de sloot is voor je er overheen kan springen"

 

nogmaals ik denk dat jij en ik zo goed als op 1 lijn zitten voor wat betreft dit onderwerp. Maar er zijn een aantal zaken die je wellicht even over het hoofd ziet in dit hele verhaal. Additioneel hier wil ik opmerken dat het initiatief niet helemaal bij jou vandaan komt, dit onderwerp is al vele vele malen besproken in de diverse fora enz enz. Laten wij er gezamelijk aan werken en proberen hier iets moois van te maken.

 

1) Samenwerking tussen al deze partijen kun je alleen maar bewerkstelligen door initieel met een plan te komen (iets wat op gc.com in het forum is uitgewerkt) dat door een kleine groep is opgesteld. Het aan de tafel krijgen van de groepen is secundair aan het primaire doel namelijk wat zouden wij willen bereiken.

 

2) daarnaast blijf je het hebben over sites die ondersteunend zijn aan gc.com. ten eerste kunnen dit alleen sites zijn die caches van gc.com weergeven ten tweede zie ik de ondersteuning niet zo zeer. Het zijn meer faciliterende sites voor geocachers die gebruikmaken van gc.com data

 

het initiatief dat gestart is, is een heel mooi ding maar moet mijns inziens wel beperkt blijven tot de essentie namelijk, samenbrengen van geocachers en het vertegenwoordigen van de belangen van geocachend Nederland. hier in worden dan denk ik de volgende groepen onderscheiden:

 

  • gc.com (reviewers)
  • gc.nl
  • de buren
  • metacaching

Bovenstaande hebben de meeste invloed in Nederland en leveren content of toegang tot geocaching informatie

 

de tweede groep bestaat uit diverse groeperingen die op regionaal iets doen aan het bundelen van geocachers, ik zie dit niet als ondersteunend aan gc.com Dit is meer een initiatief om in de regio elkaar op de hoogte te houden, leren kennen, contact te houden en wat al niet meer rondom geocaching en meer voorbeelden zijn:

  • Geocaching zwolle
  • geolol.nl Lopikerwaard eo
  • diverse vrienden clubs rondom geocaching

Deze hebben een bepaalde invloed en moeten worden gerepresenteerd in een samenwerking

 

Dan hebben we nog alle andere vormen van "doosje zoeken" die niet verbonden zijn aan gc.com

 

  • terra caching
  • globaltracks
  • quality

en nog veel meer

Deze clubs zouden in eerste instantie aan tafel moeten zitten om de discussie zo breed mogelijk te houden, met name hier zou je samenwerking kunnen krijgen op het gebied van Natuur beheer, gemeentes en kwaliteit.

 

Afsluitend denk ik dat er een groep mensen moet zijn (waaronder jij en ik) die er voor gaan zorgen dat A) de doelstellingen worden geformuleerd, B) Onderzoeken of het haalbaar is C) de mensen om de tafel krijgen D) de discussie op gang houden

 

Het heeft geen zin om met z'n alle af te spreken en te gaan zitten en praten zonder de doelstellingen.

 

oja, voor een eerste bijeenkomst zie ik dan het liefst de volgende mensen aan tafel:

  • Nederlandse reviewers
  • gc.nl
  • de buren
  • metacaching
  • vertegenwoordigers van regionale cache clubs
  • vertegenwoordiger van de niet gc.com gerelateerde cache clubs

n

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...