Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

In het kader van het onderwerp is deze cache wel interessant.

 

Ter voorkoming van teken gebruiken wij speciale anti-teken-spray die we in Duitsland hebben gekocht.

 

ja die ken ik denk, met een roze dop? Die hebben wij ook gekocht. In Duitsland heb je wel de middelen.

 

Inmiddels heb ik staatsbosheer eens gemaild om te vragen naar het tekenbos! Ben benieuwd naar de reactie! Kunnen teken op je hoofd gaan zitten en zich daar in de huid worstelen? Daar heb ik nog nooit gekeken :thumbup: Iemand die dat al mee heeft gemaakt dat er daar een vast zat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het kader van het onderwerp is deze cache wel interessant.

 

Ter voorkoming van teken gebruiken wij speciale anti-teken-spray die we in Duitsland hebben gekocht.

 

ja die ken ik denk, met een roze dop? Die hebben wij ook gekocht. In Duitsland heb je wel de middelen.

 

Inmiddels heb ik staatsbosheer eens gemaild om te vragen naar het tekenbos! Ben benieuwd naar de reactie! Kunnen teken op je hoofd gaan zitten en zich daar in de huid worstelen? Daar heb ik nog nooit gekeken :rolleyes: Iemand die dat al mee heeft gemaakt dat er daar een vast zat?

Ja ook daar had mijn zoontje er een zitten, was niet leuk om hem te verwijderen want je trekt aan het haar, maar niet zeuren moeders houdt niet van die beestjes. (wel getroost hoor)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ook daar had mijn zoontje er een zitten, was niet leuk om hem te verwijderen want je trekt aan het haar, maar niet zeuren moeders houdt niet van die beestjes. (wel getroost hoor)

 

Vandaar dat wordt aangeraden om een pet te dragen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb al heel wat ervaring met teken. Vaak zat kom ik er wer eentje tegen. het lijkt wel of ze mij altijd moeten hebben. Gelukkig heb ik er nooit last van gehad. Nu ben ik ooit (4 jaar lang) bij een allergoloog geweest voor een wespen allergie. Ik heb toen tegengif gehad daarvoor. Zal het daarmee te maken hebben dat ik er nu geen last van heb of heb ik gewoon geluk? Ik hoop het eerste!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nog maar weer eens voor alle duidelijkheid. Als de teek verwijderd is en er komt GEEN rode kring, dat wel 20 cm of nog groter kan worden, is GEEN garantie dat je dan niet besmet bent.

 

Ze zijn er die Lyme hebben en niet eens weten dat ze ooit gebeten zijn.

 

Niet draaiend verwjderen, geen alcohol etc gebruiken. Draaien loop je de kans dat je alleen zijn al dan niet volgevreten rug verwijderd :) De teek blijft dan levend achter en gaat gewoon door. Van alcohol gaat het ding misselijk worden en kotsen en de kots zorgt ervoor dat je weer lyme krijgt, tenminste als het een met lyme besmette teek is.

 

Altijd ff naar de dokter. Altijd bloedonderzoek eisen. Ook na de overdosis antibiotica die je krijgt te verorberen is bloedonderzoek weer noodzakelijke. (Gebeurt zelden of nooit :) ).

 

En de kleintjes zuipen zich niet direct vol omdat ze het niet kunnen. Deze babies, nymfen, kunnen net zo goed al besmet zijn. Ze kunnen zo klein zijn als een mee-etertje. Ze kunnen volledig onderhuids zitten. Grappig is als je ze er dan goed weet uit te peuteren, je ze met een loep bekijkt, ze je gewoon aankijken en aardig tegen je aan zitten te rijden met een wriemelpootjes. (goede loep is dan wel een must).

 

Nee, ik ben geen dokter maar inmiddels door de jaren heen, tegen mijn wil, wel ervaringsdeskundige. Heb er dagen bij gehad dat we maar ophielden met tellen als we de 50 passeerden. Velen zaten dan al vast en vanwege de drukte waren er ook een aantal die nog zoekende waren naar een geschikte warme plooi. Meeste leuke plekjes waren al bezet.

Het is weer eens een andere manier om samen lekker te vlooien.

 

Ook ik heb al heel wat ervaring met teken. Vaak zat kom ik er wer eentje tegen. het lijkt wel of ze mij altijd moeten hebben. Gelukkig heb ik er nooit last van gehad. Nu ben ik ooit (4 jaar lang) bij een allergoloog geweest voor een wespen allergie. Ik heb toen tegengif gehad daarvoor. Zal het daarmee te maken hebben dat ik er nu geen last van heb of heb ik gewoon geluk? Ik hoop het eerste!

Alles is mogelijk. Maar de teken van nu zijn erger dan die van een paar jaar terug. Niet iedere teek heeft Lyme en niet iedere teek met Lyme geeft het ook door aan jou, ook niet als hij zich al vastgebeten heeft. Zo lang hij maar niet van jou moet kotsen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een anti-gif setje is voor niemand een overbodige luxe.

Ik heb vorig jaar een setje met een teken tang en een gif zuigertje met verschillende opzet stukjes gekocht.

Koste wel 1 euro 60 bij de Action maar heb m al diverse malen gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een tekentang knijp je die hele kleintjes snel kapot, dan kun je beter een tekenlepeltje gebruiken.

HIER staat meer info en ze zijn bij de meeste dierenartsen wel te koop.

 

 

Ook DEZE FOLDER bevat zeer nuttige info.

 

Ik ga al jaren met scouting op kamp en dan is er wel bijna dagelijks en kind met een teek.

Als je ze op de juiste manier en binnen 24 uur verwijdert is de kans op besmetting zéér klein.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Juni 2 jaar geleden liep me vriendin in Noorwegen een teek op op haar arm. Deze binnen 5 minuten verwijderd op de juiste manier met een tang en de teek was nog helemaal intact. In de 3 maanden daarop nergens last van geen rode kringen niks. In September van dat jaar stortte ze echt totaal in oververmoeid, hoofdpijn, spierpijn, lusteloos, achillespeesontsteking en zo verder. Na bloedonderzoek bleek ze dus Lyme te hebben. Na 3 antibioticakuren en 5 maanden verder nog geen teken van verbetering dus een ziekenhuisopname van 2 weken voor een antibioticainfuus behandeling die gelukkig wel redelijk aansloeg. Ze heeft dus alles bij elkaar ruim 6 maanden niet kunnen werken of andere dingen kunnen doen. Nu 1,5 jaar later heeft ze nog last met lopen van haar achillespees. Dit verhaaltje is niet om mensen bang te maken maar wees dus niet te onverschillig met deze beestjes. Misschien nog een tip wij maken in onze agenda altijd een aantekening met een kleine tekening erbij waar en wanneer we gebeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende week mag ik weer een weekje met mijn dochter mee, als vrijwilliger voor het zomerkamp van de Emmaschool.

 

Mag daar een week lang de pollepel hanteren, ben soms spelbegeleider en ook 1 van de EHBO-ers.

 

Ik heb standaard in mijn zak: 1 Take away Tekenlepel. Daar zit er ook 1 van in de EHBO trommel en er ligt er altijd 1 in de auto.

 

Die setjes met die tangen? ik vind het niks. Ik ben redelijk ervaren ondertussen, maar soms is het met zo'n tangetje nog een heel gepruts om een teek die goed vastzit, los te krijgen. Juist die goedkope setjes, zijn echt helemaal niks. Met zo'n tekenlepeltje gaat het echt ideaal. (kostte ook maar 6 euro ofzo, destijds)

 

Na elke boswandeling maar in elk geval elke avond, doen we een controle bij de kinderen (en de leiders) en leren ze daarbij ook waar ze op moeten letten en waar ze zelf moeten kijken (op plaatsen waar ik niet mag komen)

 

Zo worden er dagelijks bij de groep (52 kids en 10 volwassenen) wel een aantal teken verwijderd.

 

Een teek die vastzit, wippen we er met het lepeltje uit. dat gaat perfect.

Een teek die nog zoekende is (een loslopende, zeg maar) "tip" ik heel even aan met een stukje "ducttape" (niet drukken, gewoon aantippen is genoeg) en je plukt hem (haar?) zo van de huid.

 

Op een lijstje houden we bij wanneer we bij wie en waar een teek hebben verwijderd. Op de plek zelf teken ik een klein rondje op de huid met een stift. Personen waar een teek verwijderd is, worden op die plaatsen regelmatig na-gecontroleerd.

 

Als wij met het gezin weg zijn, doen we het precies zo. Altijd controleren.

Toch is ook Joke een keer besmet geraakt, terwijl we altijd controleren. Gelukkig zagen we op tijd de rode ring (groeide van ca 5 naar zeker 15 cm doorsnee) en is dat met een flinke antibioticakuur zonder verdere problemen verholpen. (wel na de kuur bloedgeprikt)

 

Ik zeg maar zo: je kunt niet zorgvuldig genoeg zijn. Het is momenteel, blijkbaar veel meer als vroeger, echt een "plaag" aan het worden.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik ontdekte drie weken terug een teek bij mezelf tijdens het douchen. Gewoon door de week, zonder de dag ervoor in het bos gewandeld te hebben. Die zat dus in de bosjes in de wijk of is in m'n trui blijven zitten na een boswandeling en heeft toegelagen toen ik die trui een paar dagen later 's avonds weer aandeed. Afgelopen weekend zat er een rode kring om de beet. Meteen 's maandags naar de dokter en een kuur van 10 dagen meegekregen. Ook bloed laten prikken, uitslag moet ik nog krijgen.

Mijn dochter had vorige week schoolkamp. Alle kinderen uit de klas hadden gedurende die 4 dagen een of meerdere teken. Ze hebben de kinderen elkaar laten controleren. Mijn dochter had er twee, waarvan ze er een niet verwijderd kregen. Die hebben ze laten zitten tot de volgende morgen :-( toen was er iemand aanwezig die meer ervaring had met het verwijderen van teken en toen is het wel gelukt. Ik zal de bijtplek de komende weken goed blijven controleren !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gistermorgen een cache gezocht in een bos tussen oldeberkoop en noordwolde. Gisteravond gedoucht maar weer de oude fout begaan. Kleding niet in de was gedaan maar broek vandaag weer aangedaan. En ja hoor, net een teek verwijderd. Of hij moet in mijn eigen tuin hebben gezeten . . .

Genoteerd in agenda en in de gaten houden. Wel een rode vlek van 2cm maar dat kan ook van de teek zelf komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer wil ik vermelden dat een rode kring helemaal niet wil zeggen dat je besmet bent!!!! Zelf heb ik nooit een rode kring gehad, maar ben wel positief bevonden op Lyme. Bij aanhoudende griepverschijnselen altijd op lyme laten testen het liefst met een Imunoblod test en niet alleen met een Elisatest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een teek door een professionele hulpverlener in een ziekenhuis laten verwijderen, dat kan je heel duur te staan komen (in je geldbuidel). Dat ondervond deze man:

Ziekenhuis rekent 740 euro voor weghalen teek

Breda - Een simpele medische ingreep bij de spoedeisende hulp bezorgde een 34-jarige man in Breda een woedeaanval.

Toen hij na de behandeling van precies een minuut naar buiten wandelde, noteerde het ziekenhuis een bedrag van 740 euro op zijn rekening.

 

Dankzij een attente collega ontdekte bankemployé Ali Burdan, daags na een uitstapje in de Ardennen, een tekenbeet in zijn been. Een snelle ingreep was noodzakelijk, luidde het advies. Burdan haastte zich daarom naar het nabijgelegen ziekenhuis in Den Bosch. "De behandeling was een peulenschil, maar de schok kwam een maand later.

 

"Toen kreeg ik een factuur van wel 740,36 euro alleen voor het verwijderen van de teek!" De woordvoerder van het ziekenhuis beweert dat de rekening niet abnormaal hoog is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...